Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Boegspriet

Boegspriet 01 mei 2012 02:49 #281588

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
hallo forumgenoten,

onlangs maakte ik een rvs boegspriet voor de (nog te kopen) gennaker.
Ik zat in dat verband met 2 vraagjes.


Een beeld van de boegspriet



Hier zie je de manier hoe ik ze op het dek vergrendelde.
Ik verwijderde de linkse ankerrol en maakta 2 afzonderlijke kleine rollen die aan beide kanten van de boegspriet alles op zijn plaats houden.
De spriet (vierkantprofiel zoals U ziet) is vergrendeld door de bout van de ankerrol die er doorheen gaat.
Op het dek fixeerde ik het profiel middels 2 aangelaste zijplaatjes - waaronder witte teflon pakking gaan die roestvorming van rvs op rvs moet tegengaan - die op de dekplaat van het boegbeslag worden vasgezet. Ik gebruikte daarvoor de originele boutgaten van die dekplaat waarmee ze op het dek is vastgezet. Zodoende krijg ik geen extra geboorde gaten wanneer de boegspriet er om één of andere reden terug moest af gaan.
Maw , alles is terug in de oorspronkelijke opstelling te brengen als de boegspriet niet voldoet of iets dergelijks.


Wat wil ik nu verder nog doen.
Vooraleerst overweeg ik een versteviging (een waterstag of hoe noemt dat) van de boegspriet om de trekkrachten van de gennaker mee op te vangen.
De volgende foto's geven een idee hoe dat in zijn werk moet gaan.
De rode lijnen geven min of meer weer hoe de bevestiging







Nu stel ik mij wel de vraag of een dergelijke versteviging wel nut heeft gezien de (scherpe) hoek tov van de punt van de boegspriet.
Alle beetjes helpen dan wel , maar ook hiet wil ik geen extra gaten (op een lagere plek) boren in de boeg , ...alles weer in het kader van het achteraf te kunnen verwijderen zonder ' collateral damage ' natuurlijk.
Ik zou hierbij een opstelling maken op de bestaande fixatie van het boegbeslag ( de linkse kant op de foto's) , en de boegspriet versteviging aan de één van de moeren van het gennaker oog op de punt.
allemaal vrij simpel uit te voeren , maar heeft het wel nut gezien die scherpe hoek ??


Mijn tweede vraag behelst het vast maken van de onderkant van het voorlijk.
Meestal wordt met boegsprieten de onderkant van de gennaker aangetrokken met een schoot.
Maar is die onderste schoot wel nodig ?
Ik bedoel maar , indien het onderste voorlijk oog wordt vastgemaakt aan de oog op de boegspriet , dan kan ik de gennaker toch optrekken en aanspannen met de spinnakerval.
Of zie ik dat verkeerd.

Graag uw mening , ze wordt geapprecieerd.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 01 mei 2012 03:48 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 01 mei 2012 06:32 #281631

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Wat betreft de tweede vraag:

Die onderste lijn waar je het over hebt noemt men de tackline. Daarmee kun je de bolling van het voorlijk aanpassen, zonder dat je de spi daarmee laat zakken. Dat is mijns inziens vooral voordelig omdat je dan nog steeds veel wind blijft vangen hoog bovenin (waar het doorgaans harder waait). Voordeel van een regelbare bevestiging aan de halshoek/het gebruik van een tackline is dat je je spi gemakkelijker kan bevestigen of kan bergen. Je hoeft dan slechts de tackline te vieren om je schoothoek aan boord te krijgen. Met een vaste bevestiging lukt dat niet.

Je kunt ook eventueel een kleine vertraging met een paar blokjes tussen de halshoek en de putting op je boom zetten. De lijn om die vertraging aan te trekken zet je dan vast op dek, zodat je niet op je boom hoeft te klimmen tijdens het zeilen om je spi weer los te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 01 mei 2012 06:58 #281639

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
sailbleu schreef :
Nu stel ik mij wel de vraag of een dergelijke versteviging wel nut heeft gezien de (scherpe) hoek tov van de punt van de boegspriet.
Alle beetjes helpen dan wel , maar ook hiet wil ik geen extra gaten (op een lagere plek) boren in de boeg , ...alles weer in het kader van het achteraf te kunnen verwijderen zonder ' collateral damage ' natuurlijk.

ik weet niet hoe sterk het profiel/de boegspriet is, maar ik kan me zo voorstellen dat dat niet zomaar zal buigen.
Je weet zelf vast wel hoeveel dat profiel kan hebben?

Met de bevestiging aan de ankerrollen heb je ook wel een stevige plek te pakken, hoewel de gaten voor de bout van de ankerrol natuurlijk wel het zwakste punt zijn; daar kan hij gaan knikken.

Mijn grootste bezwaar tegen de waterstag zou zijn dat de bevestiging aan de bout op de steven die bout onder een erg vervelende hoek gaat belasten. Dat zal er zeker toe leiden dat die bout in de polyester steven gaat werken en bewegen.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 01 mei 2012 08:08 #281667

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
@ Rinus,
ik heb weer wat bijgeleerd , bedankt.
Nu je het me uitlegde lijkt het de logica zelver om een ' tackline ' (we zijn hiermee nog een begrip rijker :-) ) te voorzien.
Dat betekent dan weer schootdoorvoering op dek bijplaatsen en een extra schoot in de kuip.
Ik speel ook wel met de gedachte om een furler voor die gennaker te voorzien indien het zeilen ermee me bevalt.
Die raad kreeg ik van iemand die een gennaker heeft maar er telkens tegenaan kijkt om hem op te stellen.
Voor bij Atlantische oversteek (squalls)een vervelend klusje om telkens bij onraad weer die genakker te strijken vertelde hij me.
Hij had/heeft het niet voor een slurf met al die vallen en touwen van doen , dus een kleine furler lijkt hem interessanter.
En wanneer je met een furler werkt dan moet je geen tackline hebben zou ik denken. Of vergis ik me daarin ?
Ik probeer maar te anticiperen op wat misschien komen kan , namelijk die furler en dan kan ik me de beslommeringen van een tackline en allles wat die meebrengt besparen nietwaar.

@ Capo,

de wanddikte van het profiel is 5mm , het profiel zelf is om en nabij 50mm. Dit is dit een vrij zware boegspriet , maar zoals altijd onderschatten wij amateurs de sterkte van materiaal en constructies en wordt het altijd te zwaar uitgevoerd.
Eigenlijk moet je hiervoor een bouwkundig ingenieur zijn om aan de hand van de hoek de efficientie van mijn waterstag te kunnen berekenen.
Ik hield met dit probleem in die mate rekening dat ik eraan dacht om halverwege het uitstekend gedeelte van de boegspriet een oogbout te voorzien zodat de hoek van de waterstag veel groter zou zijn en dus veel functioneler.
Maar dat betekende dan weer een gat boren halverwege de boegspriet , en gaten verzwakken het geheel altijd hé.

Is er een bouwkundig ingenieur (bruggen ontwerpen bv) in de zaal.
Gelieve recht te staan aub :silly:

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 01 mei 2012 08:43 #281675

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Werktuigbouwer (nmachinebouw) ook goed?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 01 mei 2012 09:00 #281678

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
je zou de onderste bout van de RVS strip van je boegbeslag los kunnen maken en daar een oog bij op zetten (en weer monteren). Dan een korte staaldraad naar de punt van de boegspriet. Of een lange dunne wantspanner.

Je krijgt een enorme buigkracht op je boegspriet te staan. Die kan natuurlijk wel wat hebben. Met het extra staaldraadje leidt je deze kracht heel goed af.

uitrekenen kan, maar kost wel even tijd.
Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 01 mei 2012 09:14 #281685

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roblisto schreef :
je zou de onderste bout van de RVS strip van je boegbeslag los kunnen maken en daar een oog bij op zetten (en weer monteren). Dan een korte staaldraad naar de punt van de boegspriet. Of een lange dunne wantspanner.

er komt nogal een kracht op dat draadje en de bout in de steven.

Een kleine inschatting:
100m2 genaker
200N zeilkracht per m2
maakt 20.000N te verdelen over val, schoot en boegspriet,
dus 6666N op elk van de drie
Een hoek van 30 graden tussen boegspriet en waterstag,
verdubbelt de belasting, dus op dat draadje staat, als de boegspriet zelf niets zou doen (en dat klopt natuurlijk niet, tot hij breekt ;-) ) zo'n 13kN. Met wat reserve dus een RVS draadje van 5 of 6mm.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 01 mei 2012 09:17 #281686

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
Een waterstag is alleen nodig als óf de boegspriet zelf de kans loopt te bezwijken óf het boegbeslag als geheel overbelast wordt door de krachten van de gennaker.

Het eerste lijkt mij gezien de materiaalkeuze en de relatief gunstige plaats van de gaten niet erg waarschijnlijk. Mocht de boegspriet toch bezwijken dan zal dat waarschijnlijk geen gevolgen hebben voor de rest van het boegbeslag en dus voor de boot. Een zeer klein en acceptabel risico dus.

Het tweede lijkt mij nog onwaarschijnlijker. Het boegbeslag zal door de gennaker niet uit het dek getrokken worden lijkt me. De bout van de boegrol zou kunnen bezwijken, maar door de gunstige belasting (op afschuiving) lijkt ook dit niet erg waarschijnlijk.

Op zich heeft een waterstag een zeer gunstig effect op de krachtsverdeling, zelfs bij de relatief kleine hoek die de TS voorstelt. Echter, een waterstag heeft ook nadelen:
- zit in de weg als je een anker op de boegrol wilt voeren
- zit in de weg als je geankerd bent (schavielen ankerketting / ankerlijn)
- je belast de kritische bouten van het boegbeslag anders dan waar ze op gedimensioneerd zijn

Ik zou daarom geen waterstag toepassen in deze situatie.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 mei 2012 15:57 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 01 mei 2012 10:06 #281698

De kracht op de halshoek talie is groter dan de val en de schoot, afhankelijk van de sint van het zeil zelfs groter dan schoot en val gezamelijk.
Verder ga je de boegspriet gigantisch op compressie belasten als je de waterstag er zo kort onder monteerd. Wat is er op tegen om hem net boven de waterlijn te monteren? de boeg is daar meestal nog sterker ook.

Sailbleu, als je de maten geeft (lengte van het uitstekende deel, lengte tussen voorste en achterste ondersteuning etc. dan kan ik wel voor je uitrekenen hoeveel het ding hebben kan, zowel met als zonder waterstag, al zal er door de hoek van de stag niet veel voordeel in de toepassing ervan zitten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 01 mei 2012 11:38 #281713

  • RO260
  • RO260's Profielfoto
Constructie ziet er niet verkeerd uit! Zou er echter zeker een waterstag aan maken, maar dan wel wat lager tegen de boeg aan dan op de tekening.

Dan nog een mooie top-down furler erbij en je hebt het helemaal voor elkaar: alles te bedienen vanuit de kuip, en net als een rolfok in/uit-rollen! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 01:48 #281912

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
wybeslot schreef :
Werktuigbouwer (nmachinebouw) ook goed?

alle diploma's zijn welkom Wybeslot :kiss:

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 01:55 #281913

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Erikdejong schreef :
Sailbleu, als je de maten geeft (lengte van het uitstekende deel, lengte tussen voorste en achterste ondersteuning etc. dan kan ik wel voor je uitrekenen hoeveel het ding hebben kan, zowel met als zonder waterstag, al zal er door de hoek van de stag niet veel voordeel in de toepassing ervan zitten.

Die maten zal ik vandaag opnemen Erik.
Ik zal ze losjes met de hand uitzetten op nog te nemen foto's van het geheel zodat je een goed overzicht heb van de constructie.
En meteen neem ik de raad van il cigno ook ter harte en doe ik een test
met het anker en een met tape bevestigd touw dat dienst kan doen al waterstag om eventuele conflicten tussen beide vast te stellen.
Lijkt me voor het ankeren inderdaad een potentieel probleem die waterstag.
Nu maar hopen dat Erik's berekeningen de overbodigheid ervan aantonen nietwaar.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 02:04 #281914

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
RO260 schreef :
Constructie ziet er niet verkeerd uit! Zou er echter zeker een waterstag aan maken, maar dan wel wat lager tegen de boeg aan dan op de tekening.

Dan nog een mooie top-down furler erbij en je hebt het helemaal voor elkaar: alles te bedienen vanuit de kuip, en net als een rolfok in/uit-rollen! :)

Ro260,
ik neem aan dat jij zulke furler hebt ?
Indien zo , hoe werkt dat eigenlijk bij een gennaker ?
Ik bedoel maar je hebt geen voorstagprofiel ed , hoe rolt een gennaker dan op , de spinnakerval zal bij het opdraaien van de furler toch ook beginnen torsen veronderstel ik ? Tenzij je daar een wartel tussen zet , maar dan nog.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 04:03 #281917

  • RO260
  • RO260's Profielfoto
Dat klopt. Er wordt een torque lijn meegeleverd met de aanschaf van een goede top-down furler (Doyle kan je daar in adviseren), en die zorgt er voor dat je de gennaker vanaf de bovenkant op gaat inrollen (vandaar ook de naam top-down furler). (Die torque lijn is daar feitelijk ook een soort voort voorstag)

Bedieningsgemak is helemaal top. Inrollen gaat heel snel zodat je ipv te gijpen, gewoon snel inrolt, en daarna weer uitrolt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 04:09 #281920

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
RO260 schreef :
Dat klopt. Er wordt een torque lijn meegeleverd met de aanschaf van een goede top-down furler (Doyle kan je daar in adviseren), en die zorgt er voor dat je de gennaker vanaf de bovenkant op gaat inrollen (vandaar ook de naam top-down furler). (Die torque lijn is daar feitelijk ook een soort voort voorstag)

Bedieningsgemak is helemaal top. Inrollen gaat heel snel zodat je ipv te gijpen, gewoon snel inrolt, en daarna weer uitrolt!

Toevallig geen fotootje of afbeelding van het concept , ik kan me die opstelling niet zo meteen visualiseren.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 04:11 #281921

  • RO260
  • RO260's Profielfoto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 04:24 #281924

  • RO260
  • RO260's Profielfoto

Praktijk voorbeeldje van het totale proces van aanhaken, hijsen, uitrollen, oprollen en weer opbergen op een grote Vindö.

Zij hebben hier een slim blokje toegevoegd (zit standaard bij geen enkele top-down furler): door een blokje te pakken (bijvoorbeeld van Ronstan) die je open kunt klappen (anders krijg je deze niet in de oneindige lijn ;) ) en er tussen kunt doen aan het eind. Als je daar een stevig elastiek aan maakt, kun je de oneindige lijn mooi langs je zeerailing doen en staat ie altijd netjes op voldoende voorspanning zodat je makkelijk en snel de gennaker in kunt rollen (standaard hebben veel mensen deze lij over het kajuitdak lopen (ligen) en bedien je die vanuit de ingang (dat heeft wel weer voordeel bij zwaardere zeegang boven de bediening aan de zeerailing).

Zoals je kunt zien aan/in de film: kind kan de was doen :) Versus het gehannes met een spinnaker behoeft het weinig extra uitleg tav de voordelen...

www.furltec.dk/index.php?lang=en
Laatst bewerkt: 02 mei 2012 04:39 door RO260.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 04:42 #281930

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Leuk filmpje RO.
Maar zoals ik het meende te zien werk je ook hier met een soort stag , zij het een dik touw waartussen de top/down furler zit.
Zit dan het top-furler gedeelte aan de spinnakerval vast ?

beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 04:52 #281933

  • RO260
  • RO260's Profielfoto
sailbleu schreef :
Leuk filmpje RO.
Maar zoals ik het meende te zien werk je ook hier met een soort stag , zij het een dik touw waartussen de top/down furler zit.
Zit dan het top-furler gedeelte aan de spinnakerval vast ?

beste groeten

Klopt: dat heet een torque lijn. (kevlar van binnen, met hoes; mega sterk).
Klopt ook: het top stuk maak je vast aan je spinnaker val en die hijs je. Zodra deze bovenin is, en de torque lijn op spanning is gebracht kun je de gennaker gebruiken!

Bij het strijken krijg je dus die een soort slurf op het dek die je weer heel makkelijk oprolt/opvouwt en je weer in je gennaker tas kunt stoppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 05:01 #281937

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Dat lijkt me een fantastisch systeem te zijn , kan je daar ook mee reven ?
Minder genakker zetten bij doortocht van squall of iets dergelijks ?

Ik denk dat ik maar eerst de gegevens voor Erik ga ophalen (extra foto's en maten nemen ) en bekijken of mijn opstelling uberhaupt een gennaker kan ondersteunen.
Alvorens de investering te doen voor die hightech ,(en zonder twijfel ook dure) fancy dingen , bekijken hoe het zeilen met een gennaker me bevalt.
Eerst leren kruipen alvorens we stappen en rennen nietwaar.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 05:08 #281941

  • RO260
  • RO260's Profielfoto
sailbleu schreef :
Dat lijkt me een fantastisch systeem te zijn , kan je daar ook mee reven ?
Minder genakker zetten bij doortocht van squall of iets dergelijks ?

Ik denk dat ik maar eerst de gegevens voor Erik ga ophalen (extra foto's en maten nemen ) en bekijken of mijn opstelling uberhaupt een gennaker kan ondersteunen.
Alvorens de investering te doen voor die hightech ,(en zonder twijfel ook dure) fancy dingen , bekijken hoe het zeilen met een gennaker me bevalt.
Eerst leren kruipen alvorens we stappen en rennen nietwaar.

Beste groeten

Met weinig wind (en een stoppertje er tussen) wel, maar normaliter zou ik dan gewoon even inrollen. Dat kost maar een aantal seconden!

Zou het juist meteen doen: heb je meteen alle gemak; waarom moeilijk doen als het ook heel makkelijk/comfortabel kan? Dan bevalt het gennaker varen je boven dien nog meer :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 05:15 #281944

  • RO260
  • RO260's Profielfoto
Voor ik het vergeet: naast het gemak zit er nog een ander groot voordeel aan: de veiligheid. Snel kunnen inspelen op verandering: niet naar het voordek hoeven, maar veilig in de kuip blijven, en in een paar seconden je gennaker weg hebben...

Zonder zul je altijd naar het voordek moeten, en ben je veel langer bezig, en met wat meer wind is dat altijd weer een leuk gevecht (zeker als je alleen bent).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 06:50 #281979

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Zo te zien is het gekozen profiel van de boegspriet tamelijk zwaar. Het lijkt me dat het profiel op zich sterk genoeg is en dat de bevestiging aan/op het dek het zwakke punt zal zijn. Beter die plek te versterken dan een waterstag te maken. Voordat het waterstag de spanning gaat opnemen zal er eerst een zekere vervorming (rek) zijn, die weer door de buiging van de boegspriet wordt veroorzaakt. Het zijn twee onderdelen met elk hun eigen elasticiteit. Bij de klassieke lange boegspriet met waterstag is er vaak nauwelijks een inklemming op het dek, vaak zelfs is er een mogelijkheid om de spriet op te klappen. Dan is een waterstag de enige optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 07:02 #281986

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Eens met Jerry.
Door de stijfheid van het profiel (50x50x5?) zal er eerst een behoorlijke vervorming plaats moeten vinden voordat een waterstag mee gaat werken, tenzij je de waterstag flink op voorspanning zet.
Die vervorming zal door de stijfheid van de koker vooral komen uit de bevestiging en beweging van het dek.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 02 mei 2012 07:05 #281988

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
wybeslot schreef :
Door de stijfheid van het profiel (50x50x5?) zal er eerst een behoorlijke vervorming plaats moeten vinden voordat een waterstag mee gaat werken

als je de waterstag maakt van 10mm RVS 1*19 zal dat wel meevallen ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl