@ spirit 28
OK, dat is een duidelijke wens. 1 knoop extra snelheid aan de wind in de range tussen de 6 en 8 knopen ware wind. Even voor de helderheid wat getalletjes. Een Etap 28i en 32i ontlopen elkaar volgens de meetbrieven niet veel aan de wind op beat VMG (46 graden aan de ware wind).
6 knopen ware wind = 4.0 bootsnelheid
8 knopen ware wind = 5.0 bootsnelheid
10 knopen ware wind = 5.5 bootsnelheid
Zak je iets terug naar 52 graden aan de ware wind is de 32i wel sneller dan de 28i. Mijn inschatting is dat de 30i daarmee ook aan de wind wel rond deze prestaties zal liggen. Zeker weten doe ik het niet. De sprong die jij dus eigenlijk wilt maken is om bij 6 knopen ware wind al de snelheid te kunnen zeilen die volgens je Polar past bij 8 knopen ware wind. Hmmm!
Ga even in gedachten met mij mee. Stel we zeilen samen met 8 knopen ware wind heerlijk aan de wind met 5 knoop bootsnelheid. Hoeveel zeil zouden we kunnen weghalen totdat de boot terug zakt naar 4 knoop boot snelheid?
Ik ken de Etap 30i niet maar mijn inschatting is dat dit best wel eens het halve grootzeil kan zijn. Ook bij een zeilboot past de basis dat je voor elke extra % aan bootsnelheid een veelvoud % energie nodig is. Om te stijgen van 4 knoop bootsnelheid naar 5 is 25% stijging in bootsnelheid. Daar kan goed 50% extra zeil bij horen omdat voor elkaar te krijgen.
Ongeacht of je deze stijging voor elkaar kan krijgen (denk het niet) gaat je VMG niet zo snel omhoog. Aan de wind wordt je 1 knoop bootsnelheid toch slechts voor 70% omgezet in snelheid naar je in de winds doel (VMG). Doordat je nu harder gaat zeilen komt je wind schijnbaar sneller hoger in en zul je af moeten vallen om nog je maximale snelheid te kunnen zeilen. Aan extra VMG zal er dan 0,5 knoop of minder over blijven. Maar ok, wie weet gaat het je om letterlijk hoog aan de wind zeilen en niet om een kruisrak te pakken. Ook komt er mogelijk het effect bij dat je een genua naar alle waarschijnlijkheid iets minder dicht kan trekken dan een HA en je daardoor (gemeten over beide boegen) een 5 graden (?) minder gunstige kruishoek zal krijgen.
De hele operatie aan onze boot heeft gemiddeld 0,25 knoop opgeleverd over alle koersen bij alle windsterktes. Grofweg is op papier bij minder wind de D34 van ons standaard 0,3 knoop sneller dan de Etap 30i. Ik zie de Etap 30i op basis van polar specs (niet de zeilkwaliteiten van de schipper
) niet 0,5 knoop sneller gaan zeilen dan mijn Dehler, spijt mij zeer!
Er zijn wel degelijk ranges waarbij er bij ons bijna 1 knoop is bijgekomen maar dat was niet hoog aan de wind. Er zijn ook gebieden waar we niets gewonnen hebben. Een forse winst zit bij ons daar waar de genua qua koers niet meer optimaal zou trekken en onze oude genaker nog te bol geweest zou zijn voor optimale snelheid.
De meeste winst echter zit bij ons in het gegeven dat we zeilen gebruiken in plaats van onderin laten liggen. Het heeft even geduurt bij mijzelf om alle theoretische uiteenzettingen opzij te schuiven en gewoon te concluderen dat bij wijze van spreken slechts 10% van de zeilen in 90% van de gevallen gebruikt werden.
- Nahhh, zet die genua er maar niet op want het gaat doorwaaien over een uurtje;
- Nahhh, laat Meghan maar slapen (onze dochter), we zetten de spi na het ontbijt wel;
- Hmmmm, haal het grootzeil maar weg want er staat teveel zeil op, eigenlijk hadden we die G2 er al af moeten hebben;
- Lieverd, ik ga slapen, ga je vanacht in je eentje even niet spinakeren?
- Etc etc
Ergo:
Ik denk graag met je mee om 1 knoop extra snelheid te winnen aan de wind want ik denk dat er meer zijn die dat zouden willen met slechts een ander (groot)zeil. Persoonlijk denk ik nog steeds dat je rekening moet houden met een maximale winst van een kwart knoop. (hoog aan de wind).
Welke snelheid zeil je nu als het 6 knopen waait? Haal je die 4 knopen reeds?
gr Michel