Niets is alleen maar positief
Het is ook weer niet zalig makend al die verbeteringen. Het goedkoopste is gewoon een 2e hands genaker en gaan met die banaan. En dan vergeten we vaak nog dat juist bij licht weer het kijken naar de wind die er wel is en op langere afstanden goed gebruik te maken van stroom en andere zaken meer winst kan geven dan een nieuw / ander zeil. Gewoon een nieuw dingetje willen hebben en dan met een mooi wetenschappelijk verhaal naar jezelf willen verantwoorden speelt vaak ook gewoon mee. Ik ben daar het meest extreme voorbeeld van.
Aandachtspunten van een nieuw vol uitgebouwd grootzeil
- Je ontkomt bij grotere oppervlakten bijna niet aan karren, dat vraagt een extra investering. De druk anders van de latten kan er voor zorgen dat de zaak lastig wil zakken of naar boven wil. Zeker als je met meer druk op de latten gaat zeilen als ze makkelijk verstelbaar zijn;
- Wij gingen 33% omhoog in oppervlak terwijl het gewicht van het grootzeil gelijk bleef (zelfs een fractie minder). Dat lukte door gebruik te maken van laminaat wat wel iets meer aandacht vraagt dan dacron en ook duurder is. Plus alles meer wat je erover kan zeggen.
- Je vaart eerder met een eerste reef. De een stoort zich aan hoe dat eruit ziet, de ander maakt het niets uit.
- Een zogenaamd high tech zeiltje geeft vaak het gevoel dat er ook high tech lijntjes en blokjes bijhoren. Je kom snel in een spiraal die geld kost.
Alles bij elkaar opgeteld hoef ik echter maar terug te denken aan de reis naar Stockholm in 2007 waarbij we over de Baltic 48 uur lang heel weinig wind hebben gehad (<6 knopen) maar door de huidige zeilvoering we volledig onder zeil de reis volbracht hebben in krap 1 week. Lange deining, water olieglad met wat rimpels hr en der, ware wind op 160 graden, schijnbaar op 60 graden, rust aan boord een gewoon doorglijden.
Volgend jaar mogen we weer
Gr Michel