grover schreef :
Noballast schreef :
Ik ben het geheel en al met Erik eens. Maar het is ook maar net hoe je je boot gebruikt. Voor een beetje pierewaaien op binnenwater kan een rolgenua perfect voldoen en jarenlang mee gaan. Ga je verder weg zul je betere en met name fullproof spullen moeten hebben. Ik herrinner mij de ervaring van een kennis die bijna zijn mast heeft verspeeld tijdens zwaar weer van Noorwegen naar Den Helder.In zwaar weer was het om enige reden niet meer mogelijk om het zeil te bergen. Dat ging heel snel van kwaad tot erger. De alu profielen verdraaiden tov. Elkaar waardoor het helemaal onmogelijk werd om de zaak nog naar beneden te krijgen. De genua heeft het niet overleeft, de rest gelukkig wel.
Een leuver zeil kan altijd naar beneden.
wat een gelul zeg een beetje pierewaaien op binnenwater,wij varen alleen maar op zee, hebben het nodige heus wel meegemaakt en heb diverse leuverzeilen ook kapot gewaaid gezien in de havens.
het gaat voornamenlijk om inspectie en het onderhoud.
wat doe jij met stormweer als je een storm fok wilt zetten met leuvers?
juist ja dan moet je naar voren.klappen buiswater over en maar vasthouden en worstelen met de zeilen, nou veel succes, maar geef mij maar een rolzeil, in 15 seconden heb je een stormfok en in de kuip, lekker veilig.
Ik ken niemand (en ik ken er veel) die veel op moeilijk water zeilt (e de meesten die ik ken zeilen nog professioneel ook) die deze mening toegedaan is. Een rolgenua is erg handig en veilig, maar heel duidelijk tot een bepaalde windkracht. Daarboven is elk rolmechanisme een liability, een probleem waiting to happen. Het kan op allerlei manieren, klapperen, om de stag heen slaan, enz.
Een situatie die ik zelf meegemaakt heb tussen Cornwall en Bretagne, in vrij stevige kruiszeeen met 6 bft (dus helemaal niet zulke extreme wind: de bakstag brak (van de huur bavaria). De mast gaat naar voren hangen en de voorstag, waar dus het rolreefsysteem aan zit komt slap te hangen. Probleem: om de mast te redden moeten we de fok inrollen, want in die kruiszeeen gaat de mast als een malle heen en weer. Maar ja, die slappe stag wil niet echt rollen. Dus moeten we eerst een noodstag maken voordat we de genua konden inrollen. Met iets meer wind ben ik ervan overtuigd dat de mast overboord gegaan was met alle gevolgen van dien.
Het is net als zo veel moderne aanpassingen op jachten, het is makkelijk, en veilig, tot er stront aan de knikker is. Dan wordt het een liability. Daarom moet je, ook als je een rolgenua hebt, zorgen dat de echte zeilbasis goed is, dwz zaken zoals een losse (storm)fok aan boord, goede werkplekken op het voordek, enz.
Sla zwaar weer zeilen er ook maar eens op na.
Grt Tom.