Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 17:43 #323116

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik hou het maar lekker bij mijn leuvergenua op mijn Zetes....
Op de kaag en de braasem en westeinder enz moet je heel snel de zeilen kunnen laten vallen, het is daar altijd zo druk.
Als ik het moet geloven kan je dus beter geen boot kopen met rolfok/genua?
Persoonlijk vind ik het ook niks omdat je het niet snel kan bergen. Tevens blijven de zeilen mooier als je ze opbergt in een zak binnenin de boot. Bij langer stilliggen leg ik ze altijd binnenshuis hoog en droog.

Als ik de fok wil bergen doe ik dat bij een beetje normaal weer doormiddel van naar voren toe oprollen, laten zakken en netjes opvouwen, anders komt ie in het water tijdens het laten zakken en moet ik hem bij thuiskomst eerst weer laten drogen.

Van mij hoeft het niet, zo'n rolfok/genua. Geef mij maar een leuverzeil.

In de toekomst komt ook op mijn Flytour van zijn leven geen rolfok.
Ik vaar meestal met iemand samen, dus diegene kan dan even het roer overnemen en ik ga dan op mijn gemak de zeilen strijken. Nou ja.. op mijn gemak, op de kaag niet echt, ze komen van 10 kanten tegelijk aanzeilen, en dan weet je het tot slot niet meer.....!@

Het liefst ga ik naar de Braasemmermeer of Westeinderplas, beter laveren en meer de ruimte en een stabielere wind. De kaag is een en al rukwind waarbij je af en toe met de grootste spoed plotseling de grootschoot moet laten vieren om niet angstaanjagend veel over te hellen, geen prettige plas, ik ga er vaak heen omdat de sfeer daar wel weer wat gezelliger is.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 17:46 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 19:35 #323193

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
Noballast schreef :
Ik ben het geheel en al met Erik eens. Maar het is ook maar net hoe je je boot gebruikt. Voor een beetje pierewaaien op binnenwater kan een rolgenua perfect voldoen en jarenlang mee gaan. Ga je verder weg zul je betere en met name fullproof spullen moeten hebben. Ik herrinner mij de ervaring van een kennis die bijna zijn mast heeft verspeeld tijdens zwaar weer van Noorwegen naar Den Helder.In zwaar weer was het om enige reden niet meer mogelijk om het zeil te bergen. Dat ging heel snel van kwaad tot erger. De alu profielen verdraaiden tov. Elkaar waardoor het helemaal onmogelijk werd om de zaak nog naar beneden te krijgen. De genua heeft het niet overleeft, de rest gelukkig wel.

Een leuver zeil kan altijd naar beneden.

wat een gelul zeg een beetje pierewaaien op binnenwater,wij varen alleen maar op zee, hebben het nodige heus wel meegemaakt en heb diverse leuverzeilen ook kapot gewaaid gezien in de havens.
het gaat voornamenlijk om inspectie en het onderhoud.
wat doe jij met stormweer als je een storm fok wilt zetten met leuvers?
juist ja dan moet je naar voren.klappen buiswater over en maar vasthouden en worstelen met de zeilen, nou veel succes, maar geef mij maar een rolzeil, in 15 seconden heb je een stormfok en in de kuip, lekker veilig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 19:46 #323194

Saeftinghe schreef :
...
Ik kan ankeren en ankerop gaan zonder de kuip te verlaten.
...

Elektrieke ankerlier of zijn er nog andere trucjes?
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 19:47 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 19:52 #323196

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Het is geen sinecure midden in de nacht met boos weer een leuverfok te wisselen. Soms zelfs onmogelijk. Geef mij maar een goed rolreefsysteem. Comfortabel en veilig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 19:54 #323197

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
Seabird schreef :
Het is geen sinecure midden in de nacht met boos weer een leuverfok te wisselen. Soms zelfs onmogelijk. Geef mij maar een goed rolreefsysteem. Comfortabel en veilig.

plus 300. :P ;) :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 19:59 #323199

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
grover schreef :
Noballast schreef :
Ik ben het geheel en al met Erik eens. Maar het is ook maar net hoe je je boot gebruikt. Voor een beetje pierewaaien op binnenwater kan een rolgenua perfect voldoen en jarenlang mee gaan. Ga je verder weg zul je betere en met name fullproof spullen moeten hebben. Ik herrinner mij de ervaring van een kennis die bijna zijn mast heeft verspeeld tijdens zwaar weer van Noorwegen naar Den Helder.In zwaar weer was het om enige reden niet meer mogelijk om het zeil te bergen. Dat ging heel snel van kwaad tot erger. De alu profielen verdraaiden tov. Elkaar waardoor het helemaal onmogelijk werd om de zaak nog naar beneden te krijgen. De genua heeft het niet overleeft, de rest gelukkig wel.

Een leuver zeil kan altijd naar beneden.

wat een gelul zeg een beetje pierewaaien op binnenwater,wij varen alleen maar op zee, hebben het nodige heus wel meegemaakt en heb diverse leuverzeilen ook kapot gewaaid gezien in de havens.
het gaat voornamenlijk om inspectie en het onderhoud.
wat doe jij met stormweer als je een storm fok wilt zetten met leuvers?
juist ja dan moet je naar voren.klappen buiswater over en maar vasthouden en worstelen met de zeilen, nou veel succes, maar geef mij maar een rolzeil, in 15 seconden heb je een stormfok en in de kuip, lekker veilig.


Ik ken niemand (en ik ken er veel) die veel op moeilijk water zeilt (e de meesten die ik ken zeilen nog professioneel ook) die deze mening toegedaan is. Een rolgenua is erg handig en veilig, maar heel duidelijk tot een bepaalde windkracht. Daarboven is elk rolmechanisme een liability, een probleem waiting to happen. Het kan op allerlei manieren, klapperen, om de stag heen slaan, enz.
Een situatie die ik zelf meegemaakt heb tussen Cornwall en Bretagne, in vrij stevige kruiszeeen met 6 bft (dus helemaal niet zulke extreme wind: de bakstag brak (van de huur bavaria). De mast gaat naar voren hangen en de voorstag, waar dus het rolreefsysteem aan zit komt slap te hangen. Probleem: om de mast te redden moeten we de fok inrollen, want in die kruiszeeen gaat de mast als een malle heen en weer. Maar ja, die slappe stag wil niet echt rollen. Dus moeten we eerst een noodstag maken voordat we de genua konden inrollen. Met iets meer wind ben ik ervan overtuigd dat de mast overboord gegaan was met alle gevolgen van dien.

Het is net als zo veel moderne aanpassingen op jachten, het is makkelijk, en veilig, tot er stront aan de knikker is. Dan wordt het een liability. Daarom moet je, ook als je een rolgenua hebt, zorgen dat de echte zeilbasis goed is, dwz zaken zoals een losse (storm)fok aan boord, goede werkplekken op het voordek, enz.
Sla zwaar weer zeilen er ook maar eens op na.

Grt Tom.
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 19:59 door TomD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 20:13 #323205

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Geef mij toch maar het ouderwetse systeem(persoonlijke voorkeur)....
Wie er met windkracht 8 op uit gaat, ik kan ze op een hand tellen.....
Dat is vragen om moeilijke en gevaarlijke toestanden, scheurende zeilen enz.
Het geeft wel een kick, het gaat heel snel!
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 20:16 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 20:39 #323209

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
Flytour 640 schreef :
Geef mij toch maar het ouderwetse systeem(persoonlijke voorkeur)....
Wie er met windkracht 8 op uit gaat, ik kan ze op een hand tellen.....
Dat is vragen om moeilijke en gevaarlijke toestanden, scheurende zeilen enz.
Het geeft wel een kick, het gaat heel snel!

je zoekt het niet maar het kan je overkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 20:49 #323210

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
TomD schreef :
grover schreef :
Noballast schreef :
Ik ben het geheel en al met Erik eens. Maar het is ook maar net hoe je je boot gebruikt. Voor een beetje pierewaaien op binnenwater kan een rolgenua perfect voldoen en jarenlang mee gaan. Ga je verder weg zul je betere en met name fullproof spullen moeten hebben. Ik herrinner mij de ervaring van een kennis die bijna zijn mast heeft verspeeld tijdens zwaar weer van Noorwegen naar Den Helder.In zwaar weer was het om enige reden niet meer mogelijk om het zeil te bergen. Dat ging heel snel van kwaad tot erger. De alu profielen verdraaiden tov. Elkaar waardoor het helemaal onmogelijk werd om de zaak nog naar beneden te krijgen. De genua heeft het niet overleeft, de rest gelukkig wel.

Een leuver zeil kan altijd naar beneden.

wat een gelul zeg een beetje pierewaaien op binnenwater,wij varen alleen maar op zee, hebben het nodige heus wel meegemaakt en heb diverse leuverzeilen ook kapot gewaaid gezien in de havens.
het gaat voornamenlijk om inspectie en het onderhoud.
wat doe jij met stormweer als je een storm fok wilt zetten met leuvers?
juist ja dan moet je naar voren.klappen buiswater over en maar vasthouden en worstelen met de zeilen, nou veel succes, maar geef mij maar een rolzeil, in 15 seconden heb je een stormfok en in de kuip, lekker veilig.


Ik ken niemand (en ik ken er veel) die veel op moeilijk water zeilt (e de meesten die ik ken zeilen nog professioneel ook) die deze mening toegedaan is. Een rolgenua is erg handig en veilig, maar heel duidelijk tot een bepaalde windkracht. Daarboven is elk rolmechanisme een liability, een probleem waiting to happen. Het kan op allerlei manieren, klapperen, om de stag heen slaan, enz.
Een situatie die ik zelf meegemaakt heb tussen Cornwall en Bretagne, in vrij stevige kruiszeeen met 6 bft (dus helemaal niet zulke extreme wind: de bakstag brak (van de huur bavaria). De mast gaat naar voren hangen en de voorstag, waar dus het rolreefsysteem aan zit komt slap te hangen. Probleem: om de mast te redden moeten we de fok inrollen, want in die kruiszeeen gaat de mast als een malle heen en weer. Maar ja, die slappe stag wil niet echt rollen. Dus moeten we eerst een noodstag maken voordat we de genua konden inrollen. Met iets meer wind ben ik ervan overtuigd dat de mast overboord gegaan was met alle gevolgen van dien.

Het is net als zo veel moderne aanpassingen op jachten, het is makkelijk, en veilig, tot er stront aan de knikker is. Dan wordt het een liability. Daarom moet je, ook als je een rolgenua hebt, zorgen dat de echte zeilbasis goed is, dwz zaken zoals een losse (storm)fok aan boord, goede werkplekken op het voordek, enz.
Sla zwaar weer zeilen er ook maar eens op na.

Grt Tom.

ach zo kunnen we doorgaan met voorbeelden zoeken, maar wie zegt je dat met een beetje meer wind de mast niet overboord gegaan zou zijn met een leuverzeil.
met zwaar weer heb je niks te zoeken op het voordek.
averij kan met alles en iedereen gebeuren, maar je kunt het wel zo veel mogelijk proberen in te dammen, door regelmatige inspectie en goed onderhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 04:04 #323227

Een (heel) groot deel van de zeiljachten wordt gebruikt om, laat ik het maar weer oneerbiedig zeggen, te spelevaren. Niets mis mee, mensen hebben daar veel plezier mee. Zeker als er ook nog een reefbare genua op zit, lekker makkelijk. Zwaar weer wordt vermeden want het moet wel en veilig en gezellig blijven.

Als je wat verder weg gaat loop je ook meer risico in onverwachte situaties terecht te komen. Als je dan alleen maar de beschikking hebt over een reefbare genua ben je domweg onvoldoende zeewaardig uitgerust. Natuurlijk, ook de diehards zeebonken gebruiken reefbare rolzeilen. Maar wel met kwalitatief goede spullen, zorg voor onderhoud en aanvullende systemen om ook zwaar weer het hoofd te kunnen bieden. Daar is niets mis mee.

Maar met zo’n opmerking als “in 15 seconden heb je een stormfok” sla je de plank volledig mis en begrijp je niet waar het over gaat. Ik vermoed wel dat er heel veel schepen zo rondvaren, of wel ergens een stormfok in de zak hebben maar geen idee hoe die gezet moet worden. En eerlijk is eerlijk, met dagtochtjes in ons mooie Nederlandse vaargebied zul je die ook niet snel nodig hebben.

Ik heb nog nooit rolzeilen op mijn boot gehad en inderdaad heb ik ook wel eens half onderwater in de preekstoel gehangen met de gedachte van wat doe ik hier. Ik heb wel ervaring met rolzeilen op andere boten en het gemak is meestal groot.

Voor mijn nieuwe boot heb ik opnieuw de overwegingen gemaakt, wel of geen rolzeilen. Het gaat een combinatie worden. Een reefbaar rolvoorzeil past naar mijn mening niet bij de performance van de boot en is voor mij uitgesloten. Een wegrolbaar systeem wordt wel aangeschaft voor de vliegende zeilen. Mogelijk ook voor het stagzeil maar tot dit moment ben ik van mening dat ik de extra kosten daarvan liever besteed aan de kwaliteit van het zeil zelf.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 04:31 #323237

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
"Met zwaar weer heb je niets op het voordek te zoeken"

Mee eens maar soms kom je in een situatie dat je er heen moet. En inderdaad, zoals noballast zegt, als je denkt dat je van een rolgenua in 15 seconden een stormfok hebt dan begrijp je niet helemaal waar een stormfok voor is en wat die moet kunnen/doen.
Je hebt wel in 15 seconden een gereefd zeil en dat is inderdaad fijn.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 04:32 #323238

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
De keuze is dus:

Een rolfok en de kans dat je een zeil (en mogelijk de mast) verspeeld in extreme omstandigheden

Of

Een een leuver fok en de kans dat je een bemanningslid verspeeld in extreme omstandigheden.
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 04:53 #323243

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Natuurlijk kan er met een roller iets fout gaan, evenzo met een leuverzeil. Dat iemand persoonlijke voorkeur heeft doet daar niets aan af.

Laten we vooropstellen dat deze Deen veilig Scheveningen heeft bereikt.
Geloof me, voor Scheveningen kan bij 8/9 bft een heel smerige deuk staan....
Onder de gegeven omstandigheden kan ik wel respect hebben voor deze zeiler, althans zoals ik het relaas van TP-starter interpreteer.
In ieder geval is assistentie blijkbaar niet nodig geweest.

Ik denk voldoende jaren zeilervaring op zee te hebben om te weten dat bij windkracht acht met gemene vlagen bij beide systemen problemen kunnen ontstaan. Als een zeil scheurt dan heb je niet zo maar controle!

Het enige wat mij eigenlijk verbaast is dat de zeiler kennelijk geen weet had van de windverwachting en z'n zeilvoering niet, althans niet tijdig, daarop zou hebben aangepast.
Maar laat ik voorop stellen dat ook nu hier de beste stuurman natuurlijk achter z'n toetsenbord figureert, waarbij ik niet schroom om de hand in eigen boezem te steken. ;)

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Laatst bewerkt: 26 sept 2012 04:58 door Sealover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 05:30 #323257

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
roberth schreef :
De keuze is dus:

Een rolfok en de kans dat je een zeil (en mogelijk de mast) verspeeld in extreme omstandigheden

Of

Een een leuver fok en de kans dat je een bemanningslid verspeeld in extreme omstandigheden.

Of:

Je complete boot en bemanning in de problemen (of erger) brengen omdat je die stomme rolgenua niet opgerold krijgt.

Ik moest een keer de mast in omdat die genua niet opgerold kon worden. Toen hadden we alleen de uitdaging om de boot met 3 Bft naar een rustig ankerplekje te zeilen en daar de mast in te gaan. Ik moet er niet aan denken dat dat met een tot storm aanwakkerende wind was gebeurd, want met zoveel zeil kun je echt niet meer aan de wind vrij blijven van lager wal en heb je nog maar één optie: het mes er in en je zeil expres aan flarden laten gaan. En dan zit je met flarden zeil in je profiel, en zonder voorzeil.. Wie heeft er dan zo'n extra stormfokje dat om je profiel heen past? Bijna niemand...

Natuurlijk hoef je met een leuverfok geen bemanningslid te verspelen, daar zijn lifelines voor. Ik geef toe dat het op het voordek natuurlijk geen prettige plek is met veel wind, en dat de kans op builen en schrammen behoorlijk is.

Maar het enige wat met een leuverfok echt fout kan gaan is een scheur in het zeil. Maar de kans dat juist dat gebeurt is bij een rolzeil nog veel groter. Bij leuverfokken heb je met verschillende windsterktes ook verschillende voorzeilen op staan. Vooral met veel wind heb je dan zeilen staan die daar ook echt op gemaakt zijn. Een rolgenua is er qua sterkte eigenlijk niet op gemaakt om met 6-7 Bft te gebruiken want dan zou de schoothoek zo zwaar zijn dat die met 2 Bft kets naar beneden hangt. En zo ben je dat rolzeil dus steeds maar aan het overbelasten, en kun je met écht veel wind eerder in de problemen komen dan met een leuverzeil. Want de meeste zwaarweer zeilen en stormfokjes zitten bij bijna iedereen, omdat je toch meestal met wat lichter weer zeilt, ongeveer nagelnieuw in de zeilzak en zijn die dus in goede staat.

Voor de op comfort ingestelde doorsnee zeiler op het IJsselmeer, Wadden en kustwateren is een rolzeil, gezien de vele uitwijkmogelijkheden en weerberichten, natuurlijk wel prima te doen. maar voor een rondje Engeland, een oversteek naar Noorwegen of verder zou ik toch absoluut voor leuverfokken gaan. En bij rolvoorzeilen is een extra stormfok eigenlijk een must.

Edit: deze discussie blijf je natuurlijk altijd houden...
Laatst bewerkt: 26 sept 2012 05:32 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 05:50 #323276

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
beewee schreef :

Voor de op comfort ingestelde doorsnee zeiler op het IJsselmeer, Wadden en kustwateren is een rolzeil, gezien de vele uitwijkmogelijkheden en weerberichten, natuurlijk wel prima te doen. maar voor een rondje Engeland, een oversteek naar Noorwegen of verder zou ik toch absoluut voor leuverfokken gaan. En bij rolvoorzeilen is een extra stormfok eigenlijk een must.

Edit: deze discussie blijf je natuurlijk altijd houden...

Vendée Globe, google daar eens zou ik zeggen, hoezo IJsselmeer?
Een discussie leuvers versus rollers, ach.....

Goet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 05:57 #323280

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Misschien moeten we onderscheid maken tussen een genua en een (high-aspect) fok. Een genua is veel boller gesneden en is duidelijk niet geschikt om te reven en zal daardoor veel grotere krachten uitoefenen op de voorstag en rol systeem.

Ik heb meerdere keren op zee 8/9 BFT gehad met mijn high-aspect (op de rol) en met een stukje inrollen had ik nog steeds een goed functionerend voorzeil. Bij mijn boot is het grootzeil in verhouding groter dan mijn HA fok. Dus bij harde wind is het reven van het grootzeil belangrijker.

Gr, Robert
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 05:59 #323281

  • RO260
  • RO260's Profielfoto
Vendée, BWR etc. varen allemaal met rollers... Zijn alleen wel wat betere dan wat de meesten hier op hun bootje hebben zitten.

Oh ja: als je rol geuaa niet in wil rollen: gooi je val los, ga naar het voor dek en trek je genua naar beneden. Klaar.

(neemt niet weg dat ik zelf zeilen met leuvers wel mooier vind aanvoelen, en icm een retiever lijntje bijna net zo comfortabel als met een roller; zeker als je boot (lees: de zeilen) niet al te groot is, anders is het solo of duo varende op een grote zeilboot echt wel lekker comfortabel voor toerzeilers met een roller)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 06:03 #323283

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
RO260 schreef :

Oh ja: als je rol geuaa niet in wil rollen: gooi je val los, ga naar het voor dek en trek je genua naar beneden. Klaar.
ALS je roller blokeert, doet ie dat meestal als de genua al een half slagje of meer is opgerold. Zo maar omlaag gooien lukt dan niet. Althans, mij niet met een gloednieuw Furlex systeempje op een huurbak, een paar jaar geleden.
Laatst bewerkt: 26 sept 2012 06:03 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trimclinics 26 sept 2012 06:03 #323284

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@Robert: klopt, een reefbare HA zal beter functioneren. De kwetsbaarheid van het rolsysteem blijft natuurlijk wel.

(edit: waarom hier net opeens iets anders boven stond snap ik niet, dat had met een verwijderde post uit een ander draadje te maken, systeemfoutje?)
Laatst bewerkt: 26 sept 2012 06:17 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 06:03 #323285

Sealover schreef :
Vendée Globe, google daar eens zou ik zeggen, hoezo IJsselmeer?
Een discussie leuvers versus rollers, ach.....

Goet,
Hans

ja hans, die jongens hebben 3 soms 4 rollers erop staan, maar dar zijn geef reef zeilen maar weg rollers. die zeilen zijn ook zo gesneden dat ze alleen vol uit te gebruiken zijn. ik had op mijn boot ook wegrollers, met leuvers, ideaal. er stonden er twee op en een zeil al aangeslagen. dan is je voordek aanwezigheid minimaal.

maar van een genua of zelfs een high aspect een storm zeil maken voor meer dan 7bft, ik zou het niet durfen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 06:05 #323287

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
beewee schreef :
Vendée Globe [..] hebben natuurlijk wel de beschikking over de allerbeste en duurste spullen en een voltallige en getrainde bemanning.[..]
Vendee Globe is solo ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 06:10 #323292

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Philip, dat dacht ik aanvankelijk ook en wou dat juist als argument voor rollers gebruiken (ga solo maar eens tien keer per dag zo'n lap van een voorzeil met leuvers wisselen) maar zag op de video's boten met meerdere bemanningsleden en dacht dus dat ik me vergiste..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 06:11 #323294

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Zoals sietse al aangeeft, hebben de Vendee schepen (en ook de VOR shepen) indd rollers.
Maar dat zijn geen rol-reef installaties. Die zijn puur om zeilen op te rollen en evt dan te laten zakken met roller en al.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 06:29 #323302

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Als je eens kijkt op heel veel boten die momenteel de wereldzee bevaren dan zie je ook heel veel Rollers.
(laat ik bijvoorbeeld onze jeugdige zeilsters maar niet bij naam noemen :pinch:)
Het is wat mij betreft echt een persoonlijke keuze. Zorg gewoon dat het materiaal in orde is en de zeilvoering adequaat, anders heb je op zee niets te zoeken.
Ik vind het een wat onzinnige discussie. Een persoonlijke voorkeur is een persoonlijke voorkeur, maar om de rollers te verlagen tot IJsselmeer-gedoe ontgaat mij in ieder geval volledig.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 26 sept 2012 06:42 #323306

Sealover schreef :
Een persoonlijke voorkeur is een persoonlijke voorkeur, maar om de rollers te verlagen tot IJsselmeer-gedoe ontgaat mij in ieder geval volledig.

Groet,
Hans
Je moet beter lezen !
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl