Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft

Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 13:01 #322917

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Ik zag hem gisterenavond al binnenkomen, grootzeil hing in het water en hij had een enorme moeite om alles binnen boord te krijgen. Ook zijn genua was aan stukken. Een Deense zeiler wist, volgens eigen zeggen, niet wat hem overkwam de afgelopen 24 uur. Windkracht 8/9 deed al vrij snel zijn rolreefgenua aan flarden scheuren. Hij had, volgens eigen zeggen, nog maar 40% uitgerold staan. Maar met dit soort krachten is een rolreefgenua geen goede keus. Dit kon kon hij nu ook wel beamen. En bij zijn vertrek had niemand hem gezegd dat er zo'n wind zou staan. Ook zijn weerberichten gaven die voorspelling niet, volgens de Deen.

Zijn grootzeil, dat is wel een apart verhaal. Het grootzeil zelf is nog redelijk heel. Nou ja, kan nog goed hersteld worden. Hij voer met een grootzeil op 2e rif (omdat zijn derde nog nooit gebruikt was en er geen lijntjes voor waren, zo begreep ik). Wat hier het grootste probleem was: de Rutgerson rolsledes hebben het begeven. Ze zijn qua uiterlijk nog "heel" maar de stalen assen zijn finaal uit de behuizing losgekomen. Ik vraag mij af, samen met de Deen, hoe dit mogelijk is.

Blijkbaar hebben de asjes krom gestaan oid.. omdat de behuizing zelf nog heel is.





Laatst bewerkt: 25 sept 2012 13:04 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 13:05 #322921

De borging vergeten (klein boutje haaks op het asje). Dan kun je de asjes eruit wippen. Althans dat was bij de oudere rutgerson karren het geval. Wild klapperen is in staat om dan de as uit de behuizing te laten "vallen" zonder schade aan de asjes of aan de behuizing.

Het is eigenlijk een systeem om makkelijk en snel je grootzeil eraf te halen zonder de karren uit de mast te hoeven halen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 13:07 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 13:09 #322924

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Borging lijkt het niet te zijn. Ik denk zelf aan wild klapperen en dat heeft "ruimte" gecreëerd. Gekgenoeg lijken de assen ook wat aan de krappe kant. Ik schat dat er maar 2 mm "vlees" is om de boel in de behuizing te houden. Terwijl er ruimte is voor het driedubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 13:16 #322928

Dan zijn het wellicht toch de nieuwe karren van hun merk, die hebben geen borging meer inderdaad.

Het is wel zo dat Rutgerson niet echt uitblinkt in kwaliteit of levensduur. Ik heb deze karren al heel wat keren moeten vervangen voor merken die hardgeanodiseerd aluminium gebruiken in plaats van kunststof. De reden dat je ze toch nog vaak ziet is dat ze heel erg goedkoop zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 13:35 #322937

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
De gribfiles die ik zag en het weerbericht in Nederland gaf wel aanleiding om rekening te houden met bft 8, dan weet je ook dat er vlagen van meer dan 8 kunnen voorkomen. Een navtex heb ik hier niet.
De Gribs waarnaar ik gisteren keek gaven een zuidwestelijke richting aan, dat betekent dat er voor Scheveningen toch een aanzienlijke deuk
moet hebben gestaan, niet echt lekker om binnen te lopen dunkt mij.

Waar kwam hij vandaan?

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 13:37 door Sealover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 13:43 #322942

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Waar die exact vandaan kwam, zijn laatste haven, geen idee. Het is in ieder geval een Deen die op weg was richting het Zuiden. Spanje leek hem wel leuk. Aardige kerel hoor, maar niet goed voorbereid op zoveel wind. Helaas voor hem.
Overigens zegt hij niet in paniek te zijn geweest. Ik heb ook kunnen zien dat hij zelfstandig naar binnen kwam. Ik denk dat menigeen toch even de kustwacht alert had gemaakt. Hij laat zijn boot nu waarschijnlijk overwinteren in NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 14:18 #322959

Bevestigd m´n mening over rolzeilen en ook het voor bewezen kwaliteit gaan.
Prijs en uiterlijk komen op grote afstand na bewezen degelijkheid en doelmatigheid.
Mogelijk de reden van weinig tot geen problemen. Samen met een voortdurend wakend oog om ze vóór te zijn.

En nu staan die smilys er wel, terwijl ik er zeker van ben bij vorige reactie niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 14:42 #322974

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
Saeftinghe schreef :
Bevestigd m´n mening over rolzeilen en ook het voor bewezen kwaliteit gaan.
Prijs en uiterlijk komen op grote afstand na bewezen degelijkheid en doelmatigheid.
Mogelijk de reden van weinig tot geen problemen. Samen met een voortdurend wakend oog om ze vóór te zijn.

En nu staan die smilys er wel, terwijl ik er zeker van ben bij vorige reactie niet.

ben ik niet met je eens, wij zeilen ook met een rol genua tot volle tevredenheid en tot nog toe nooit geen trammelant.
ik heb net zo goed de leuver voorzeilen aan vodden geblazen gezien,want wat zegt je de gebruiks intentiteit van de zeilen? is allemaal moeilijk over te oordelen vind ik.
ook een nagelnieuw zeil kan naar de k...en gaan zelf ondervonden midden op zee met een knap ruwe zeegang en aardig veel wind.
was productie fout en keurig voor garantie vernieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 14:50 #322979

Grover,
Het verschil is alleen dat als je een probleem met een rol zeil hebt, dat het wat lastiger op te lossen is dan wanneer je een leuver zeil hebt. Die laatste kan namelijk ALTIJD naar beneden in tegenstelling tot een vastgeloppen rolzeil dat al een of twee slagen (of meer) om het profiel te pakken heeft.

Het is waar dat 99% van de rolzeilen prima functioneerd gedurende zijn hele leven, maar je zou op een kritiek moment net maar die 1e % zijn zeg...

Ook zul je niet de eerste zijn die met een gebroken voorstag doorblijft varen omdat je niet ziet dat een of meerdere strengen gebroken zijn.

Ik ben ook absoluut geen fan van rolzeilen. Al zit er aan niet rollende zeilen helaas wel een maximale maat die nog op een normale manier hanteerbaar blijft.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:00 #322988

Grover,
Er zijn mensen die hun (goede kwaliteit) rolzeilen goed behandelen en een probleempje tijdig herkennen en erop reageren.
Daar gaat een rolzeil best lang mee.Die klanten had ik.
Maar uit ervaring weet ik dat velen gewoon de lierhandel pakken en de zaak forceren, geen enkel inzicht hebben, maar een rolzeil ruimt zo lekker snel op en ziet er goed uit.

Heel vaak schade die niet nodig geweest was bij wat meer inzicht/interesse.

Leuverzeilen zijn veel minder storing gevoelig, buiten dat gaan ze veel vaker door je handen en zie je probleempjes eerder.
En (mijn mening) er is wat verschil in mensen die graag leuvers hebben en degenen die graag rolzeilen hebben.

Kijk eens in een haven na een storm, hoeveel rolzeilen er ´an vlarden´ zijn en hoeveel leuverzeilen.
En wie komen er kijken tijdens/na de storm? Juist ja de mensen die géén schade hebben.

Ik besef dat dit 'kort door de bocht' is, maar ik denk ook dat velen hier toch wel iets in herkennen.

Na een storm een man of 6 die aan eigen schepen niets hadden liepen regelmatig andere schepen te redden, gebruikten eigen lijnen om ze weer goed vast te leggen.
Die lijnen werden niet terugbezorgd, maar verdwenen!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:02 #322991

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
Erikdejong schreef :
Grover,
Het verschil is alleen dat als je een probleem met een rol zeil hebt, dat het wat lastiger op te lossen is dan wanneer je een leuver zeil hebt. Die laatste kan namelijk ALTIJD naar beneden in tegenstelling tot een vastgeloppen rolzeil dat al een of twee slagen (of meer) om het profiel te pakken heeft.

Het is waar dat 99% van de rolzeilen prima functioneerd gedurende zijn hele leven, maar je zou op een kritiek moment net maar die 1e % zijn zeg...

Ook zul je niet de eerste zijn die met een gebroken voorstag doorblijft varen omdat je niet ziet dat een of meerdere strengen gebroken zijn.

Ik ben ook absoluut geen fan van rolzeilen. Al zit er aan niet rollende zeilen helaas wel een maximale maat die nog op een normale manier hanteerbaar blijft.

eric,

de punten die je hier aanhaalt kan ik moeilijk bediscussieren, maar je zult het toch ook wel met me eens zijn dat je ook regelmatig je boeltje moet inspecteren. doe je dit met regelmaat dan voorkom je al een heleboel problemen.
ik persoonlijk heb veel liever een rolzeil alleen al om de veiligheid, met stormweer om de zeilen te wisselen, met een rolzeil kun je alles lekker veilig van uit de kuip bedienen.met een leuverzeil sta je voorop te klooien en ook naar voren gaan is toch ook niet zonder risico, ook al ben je gezekerd.
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 15:03 door grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:08 #322994

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Ter extra info: de man in kwestie had uiteraard, vindt hij zelf ook, niet gebruik moeten maken van zijn rolreefgenua. Hij had een stormzeil moeten gebruiken bij dit soort windkrachten. Overigens voer hij solo en gaf hij aan dat ie golven van 6 tot 7 meter had (zijn woorden, niet die van mij).

De Deen heeft ook erg veel moeite gehad om genua 'veilig' onder controle te krijgen. Zoals Erik aangeeft, het oprollen ging bij hem niet meer. Alles klappert dan stuk en is helemaal niet meer in te rollen. Hier zijn leuvers is het voordeel, dat lijkt me duidelijk.

Tegelijk ging ook nog eens zijn grootzeil aan de haal doordat zijn rolsledes uit elkaar getrokken/gedwuwd werden. En ook nog doorgelat grootzeil waarbij het met deze windkracht extra moeilijk KAN zijn om wind te lozen. En dan ook nog tot 2e rif.. ipv 3e rif. Batten overigens ook gebroken. Al met al sneu voor de Deen.

Rolgenua werkt naar mijn mening prima maar uhmm.. liever niet inzetten bij 9 bft. De genua die het hier betreft was daar sowieso niet voor gemaakt.
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 15:13 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:23 #323003

Grover,

Mijn leuverzeilen kan ik allemaal vanuit de kuip zetten en strijken.
Aan de val een strijklijntje, wat precies zo werkt als het lijntje dat de fok oprolt.

Ik kan alle zeilen reven en ontreven vanuit de kuip.

Ik kan de spi zetten èn strijken vanuit de kuip.

Ik kan ankeren en ankerop gaan zonder de kuip te verlaten.

Ik doe dat altijd alleen. En doorgaans sneller dan een rolzeiler.


Er is wel een voorwaarde aan verbonden; je moet alles op orde houden en logisch indelen.
Voor de één is zoiets vanzelfsprekend, voor een ander onmogelijk.
En het ene schip leent zich er beter voor dan ´t andere.
Voor ik zeil zet moet ik wel de rits van de zeilzak open doen, dat lukt niet altijd door het zeil domweg omhoog te trekken.
En inderdaad, na het strijken moet ik het zeil weer in de zak en huik stoppen.

Dit heb ik ooit vermeld aan het blad(toen nog erg nieuwe) 'Zeilen en Motorboot varen` (Hoeveel jaar geleden zou dat zijn?)
in een of andere enquete, daarmee won ik ook nog een prijsje.....een extra abonnement op het blad!!
Wat ik daarmee moest was me niet geheel duidelijk.
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 15:27 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:31 #323008

grover schreef :
maar je zult het toch ook wel met me eens zijn dat je ook regelmatig je boeltje moet inspecteren. doe je dit met regelmaat dan voorkom je al een heleboel problemen.
haal jij regelmatig je aluminium extrusies van de voorstag af om te kijken hoe de binnenkant er aantoe is? Ik ken niemand die dat doet...
ik persoonlijk heb veel liever een rolzeil alleen al om de veiligheid, met stormweer om de zeilen te wisselen, met een rolzeil kun je alles lekker veilig van uit de kuip bedienen.met een leuverzeil sta je voorop te klooien en ook naar voren gaan is toch ook niet zonder risico, ook al ben je gezekerd.
Dat vind ik een behoorlijk zwaar overrated argument als ik eerlijk ben. Op veel boten is het niet veilig, dat ben ik met je eens. Railingen zijn te laag, je moet staan om het werk te kunnen doen, houvast is er niet, je voeten kun je nergens kwijt, te veel lijnen over dek, schuine loopvlakken waarop je weg glijd etc.
Onze boot is er op ingericht om naar voren te gaan en er zijn voldoende handgrepen, ook voor de voeten. Al het werk kan zitten gedaan worden en we hebben een hoge en vooral sterke railing, goede dek verlichting voor als het donker is etc.

Als er tijdens het zeilminderen iets fout gaat, en eens in de zoveel tijd gaat het fout, dan ben je er direct bij als je al bij de mast bent. Vanuit de kuip op een boot die er niet op ingericht is duurd het wel even voor je erbij bent.

Een gouden truc trouwens voor zeilwisselen in slecht weer: loop voor de wind weg, de winddruk is minder, de golven zijn minder, de boot ligt rechtop en je bent in een paar minuten klaar, met goed overzicht avn alles wat je doet!

Op boten waar tegenwoordig standaard een rolzeil opgeleverd zit heb je meestal ook geen veilig werkdek meer nodig dus gaan ze het zo "mooi" mogelijk maken, maar wat ben ik blij dat het bij ons omgekeerd is zeg!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:31 #323009

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
Saeftinghe schreef :
Grover,

Mijn leuverzeilen kan ik allemaal vanuit de kuip zetten en strijken.
Aan de val een strijklijntje, wat precies zo werkt als het lijntje dat de fok oprolt.

Ik kan alle zeilen reven en ontreven vanuit de kuip.

Ik kan de spi zetten èn strijken vanuit de kuip.

Ik kan ankeren en ankerop gaan zonder de kuip te verlaten.

Ik doe dat altijd alleen. En doorgaans sneller dan een rolzeiler.


Er is wel een voorwaarde aan verbonden; je moet alles op orde houden en logisch indelen.
Voor de één is zoiets vanzelfsprekend, voor een ander onmogelijk.
En het ene schip leent zich er beter voor dan ´t andere.
Voor ik zeil zet moet ik wel de rits van de zeilzak open doen, dat lukt niet altijd door het zeil domweg omhoog te trekken.
En inderdaad, na het strijken moet ik het zeil weer in de zak en huik stoppen.

Dit heb ik ooit vermeld aan het blad(toen nog erg nieuwe) 'Zeilen en Motorboot varen` (Hoeveel jaar geleden zou dat zijn?)
in een of andere enquete, daarmee won ik ook nog een prijsje.....een extra abonnement op het blad!!
Wat ik daarmee moest was me niet geheel duidelijk.

ok ik zie dat jij het allemaal goed voor elkaar hebt, maar ik heb ook wel anders gezien en dan ben ik blij dat ik een rolzeil heb, maar zo zie je maar weer de een houdt van de dochter, de ander van de moeder en weer een van allebei, een heleboel is toch persoonlijke voorkeur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:33 #323010

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
oh ja en wat dat abonnement op zeilen betreft, heb je een goede open haard? :woohoo: :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:36 #323014

Grover,
Het was geen tweede abonnement op 'Zeilen'

Het was 'Zeilen en Motorbootvaren' een verre voorganger van zeilen.
Uit de tijd dat rolzeilen nog iets bijzonders waren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:39 #323016

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Sealover schreef :
De gribfiles die ik zag en het weerbericht in Nederland gaf wel aanleiding om rekening te houden met bft 8, dan weet je ook dat er vlagen van meer dan 8 kunnen voorkomen. Een navtex heb ik hier niet.
De Gribs waarnaar ik gisteren keek gaven een zuidwestelijke richting aan, dat betekent dat er voor Scheveningen toch een aanzienlijke deuk
moet hebben gestaan, niet echt lekker om binnen te lopen dunkt mij.

Waar kwam hij vandaan?

Groet,
Hans

Zelfs op buienradar stond voor maandag al storm voorspelt in de middag en avond.......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 15:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:44 #323022

zeilen en motorboot varen was uit de jaren 80, ik denk dat in 83 de boel is gesplitst, maar toen was zeilen nog een leuk blad, ik heb vaak met de oude redactie zitten spare ribs eten in de zeilvaart , wilde jongens vol plannen en geen geld. heerlijk.
ik heb nog mee betaald aan een advertentie in het blad zelf

redacteur van een zeilblad zoekt rijke weduwe met zeilboot, hoeft niet van zeilen te houden . uiterlijk geen bezwaar. brieven onder nr.

ik dacht dat het voor bezem was. lol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:46 #323023

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
eric,

wat betreft de controle, elk jaar wordt de boot afgetuigd en elk jaar wordt alles gecontroleerd. waarom?
wij zeilen op de baltic,geen gemakkelijk water en met 5 kinderen aan boord wil ik absoluut geen risico lopen, daar voor hebben wij onze kinderen niet op de wereld gezet.ik denk niet dat ik de enigste ben die zijn materiaal controleert.
ik wel in ieder geval, ik wil geen trammelant met een knoop of 30 wind buitengaats, vriendelijk bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:48 #323027

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
Saeftinghe schreef :
Grover,
Het was geen tweede abonnement op 'Zeilen'

Het was 'Zeilen en Motorbootvaren' een verre voorganger van zeilen.
Uit de tijd dat rolzeilen nog iets bijzonders waren.

saeftinge,

oh sorry heb ik verkeerd gelezen dan, maar erg mooi dat je er een prijs mee gehaald hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:49 #323029

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
sietse-ten schreef :
zeilen en motorboot varen was uit de jaren 80, ik denk dat in 83 de boel is gesplitst, maar toen was zeilen nog een leuk blad, ik heb vaak met de oude redactie zitten spare ribs eten in de zeilvaart , wilde jongens vol plannen en geen geld. heerlijk.
ik heb nog mee betaald aan een advertentie in het blad zelf

redacteur van een zeilblad zoekt rijke weduwe met zeilboot, hoeft niet van zeilen te houden . uiterlijk geen bezwaar. brieven onder nr.

ik dacht dat het voor bezem was. lol.

zocht ie een sponsor voor zijn wereld reis toentertijd? :blush: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:53 #323033

grover schreef :

zocht ie een sponsor voor zijn wereld reis toentertijd? :blush: :laugh: :laugh:

wel nee, dat was een droom toen, strond jaloers op flip dronkers die wel al rond gegaan was ( in een joshua) ze hebben elke steen omgekeerd om geld voor dat gele bootje bij elkaar te krijgen ( die ligt nu te koop in de azoren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 15:54 #323034

Ik ben het geheel en al met Erik eens. Maar het is ook maar net hoe je je boot gebruikt. Voor een beetje pierewaaien op binnenwater kan een rolgenua perfect voldoen en jarenlang mee gaan. Ga je verder weg zul je betere en met name fullproof spullen moeten hebben. Ik herrinner mij de ervaring van een kennis die bijna zijn mast heeft verspeeld tijdens zwaar weer van Noorwegen naar Den Helder.In zwaar weer was het om enige reden niet meer mogelijk om het zeil te bergen. Dat ging heel snel van kwaad tot erger. De alu profielen verdraaiden tov. Elkaar waardoor het helemaal onmogelijk werd om de zaak nog naar beneden te krijgen. De genua heeft het niet overleeft, de rest gelukkig wel.

Een leuver zeil kan altijd naar beneden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheveningen binnenlopen met 8/9 bft 25 sept 2012 17:10 #323094

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Erikdejong schreef :

Als er tijdens het zeilminderen iets fout gaat, en eens in de zoveel tijd gaat het fout, dan ben je er direct bij als je al bij de mast bent. Vanuit de kuip op een boot die er niet op ingericht is duurd het wel even voor je erbij bent.

KNIP

Op boten waar tegenwoordig standaard een rolzeil opgeleverd zit heb je meestal ook geen veilig werkdek meer nodig dus gaan ze het zo "mooi" mogelijk maken, maar wat ben ik blij dat het bij ons omgekeerd is zeg!

Precies! Dat is mijn grote probleem met "alles uit de kuip". Dat is uiteraard handig, maar tegelijkertijd moet je schip óók goed ingericht zijn voor werken bij de mast/preekstoel, voor het geval er iets vast loopt. Maarja, zoals al eerder in dit draadje gezegd: vaak lopen dit soort dingen vast bij de mensen die niet goed voorbereid zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl