grover schreef :
maar je zult het toch ook wel met me eens zijn dat je ook regelmatig je boeltje moet inspecteren. doe je dit met regelmaat dan voorkom je al een heleboel problemen.
haal jij regelmatig je aluminium extrusies van de voorstag af om te kijken hoe de binnenkant er aantoe is? Ik ken niemand die dat doet...
ik persoonlijk heb veel liever een rolzeil alleen al om de veiligheid, met stormweer om de zeilen te wisselen, met een rolzeil kun je alles lekker veilig van uit de kuip bedienen.met een leuverzeil sta je voorop te klooien en ook naar voren gaan is toch ook niet zonder risico, ook al ben je gezekerd.
Dat vind ik een behoorlijk zwaar overrated argument als ik eerlijk ben. Op veel boten is het niet veilig, dat ben ik met je eens. Railingen zijn te laag, je moet staan om het werk te kunnen doen, houvast is er niet, je voeten kun je nergens kwijt, te veel lijnen over dek, schuine loopvlakken waarop je weg glijd etc.
Onze boot is er op ingericht om naar voren te gaan en er zijn voldoende handgrepen, ook voor de voeten. Al het werk kan zitten gedaan worden en we hebben een hoge en vooral sterke railing, goede dek verlichting voor als het donker is etc.
Als er tijdens het zeilminderen iets fout gaat, en eens in de zoveel tijd gaat het fout, dan ben je er direct bij als je al bij de mast bent. Vanuit de kuip op een boot die er niet op ingericht is duurd het wel even voor je erbij bent.
Een gouden truc trouwens voor zeilwisselen in slecht weer: loop voor de wind weg, de winddruk is minder, de golven zijn minder, de boot ligt rechtop en je bent in een paar minuten klaar, met goed overzicht avn alles wat je doet!
Op boten waar tegenwoordig standaard een rolzeil opgeleverd zit heb je meestal ook geen veilig werkdek meer nodig dus gaan ze het zo "mooi" mogelijk maken, maar wat ben ik blij dat het bij ons omgekeerd is zeg!