Mooi Erik, je ervaring met Dynex Dux. Op een swan48, dat moeten mooie dikke stagen zijn! Weet je wat het gewichtsverschil was?
Dux is een dyneema variant die alleen door Hampidjan in IJsland gemaakt wordt.
www.hampidjan.is/media/PDF/Dyn...chtAA16blsLres11.pdf
Ze zijn niet duidelijk over wèlke variant dyneema ze gebruiken, maar ik denk SK78, de "oude" voor creep geoptimaliseerde vezel.
Wat ze er dan mee doen is "heat anealing" (tenminste, dat zeggen ze zelf) onder druk. Dat betekent zoveel als onder grote druk en verwarming persen ze het in elkaar. Het resultaat kun je een beetje vergelijken met Dyform RVS: een 6mm normale dyneema weegt 23 gram per meter, Dux weegt 32 gram per meter. Ze stopen dus meer vezel in gelijke dikte. Wat het effect van de warmte is weet ik niet, al denk ik dat wanneer dat ècht substantieel andere eigenschappen geeft dat DSM dat zelf ook wel toe zou passen.
Als je da vervolgens de voorschriften /richtlijnen volgt voor de keuze van de juiste dikte voor de Dux stag dan heb je dus erg veel vezel en dàt is precies het geheim van een goede dyneema toepassing: je moet zoveel dyneema gebruiken dat je onder de spanning blijft waarbij creep gaat spelen: ik denk zo'n beetje 20% van de breeksterkte.
Overigens wat Erik schrijft over "door de initiële creep heentrekken" kan volgens mij niet: je trekt de Dux stagen door hun constructie rek heen en vervolgens door de gewone rek. Als het goed is kom je nooit in het gebied van creep, want dat eindigt "nooit"..
Ondertussen blijf ik mijn ervaringen met de DM20 dyneema stagen netjes delen in het topic
zeilersforum.nl/index.php/foru...emaa?start=75#610289
Over drie/vier weken gaat de mast erop!