Erikdejong schreef :
Anti torsie lijn is structureel toch heel anders als lijnen die gemaakt zijn op minimale rek of minimale kruip, Dat zijn technisch gezien heel andere toepassingen en vanuit engineeringsoogpunt vrijwel niet te combineren.
Bedoel je dat de verstaging op de maxi-tri's van dezelfde materialen gemaakt is of van dezelfde lijnen? Heb je misschien wat meer info hierover? Een maand of wat geleden stond er een interessant artikel over anti torsie lijnen in 'seahorse', zeker de moeite van het lezen waard.
En ik heb inderdaad mijn mening over Dyneema fors bijgesteld, mits er goed over nagedacht word, en eerst zelf ervaring hebben met een product voordat ik zomaar iets toe zou passen voor het eggie omdat een 'expert' het aanbeveelt.
Je hebt gelijk, maar op multihulls worden stagen over het algemeen met regelmaat getrimd en haalt het niet zoveel uit.
Er is namelijk geen lijn een dedicated anti-torsielijn, deze lijnen zijn ook veelal in te zetten als runners en wanten.
Ik zie de dyneema lijnen eerst als vervanger voor de oudere synthetische oplossingen (als bovenstaand) dan staal.
Quote: "Anti torsie lijn is structureel toch heel anders als lijnen die gemaakt zijn op minimale rek of minimale kruip, Dat zijn technisch gezien heel andere toepassingen en vanuit engineeringsoogpunt vrijwel niet te combineren."
Dat klopt helemaal en jij kan dat beter beargumenteren dan ik. De enige synthetische gelijkwaardige vervanger voor staal blijft PBO.
Voor de levensduur hoef je het niet meer te laten en er zijn fantastische replacement kits, zodat het direct aansluit op je oorspronkelijke beslagen voor rod, Dyform en 1x19.
Met dyneema heb je stagen die je met regelmaat zal moeten trimmen. Dyneema haalt het gewoon niet bij PBO.