Even een oud draadje afstoffen....
Mijn Profurl draaide ook erg zwaar afgelopen seizoen. Deze winter nieuwe verstaging voor de boot gekocht. Uiteraard ook de voorstag vervangen en omdat eea toch los was, ook de Profurl maar eens onder handen genomen.
Op Internet zijn een aantal beschrijvingen te vinden van mensen die de lagering en afdichtingen vervangen hebben. Daarmee was duidelijk dat het wel kon.
Uit elkaar halen is een lastig klusje.
Allereerst de oliekeerringen. Werk vanaf de buitenkant.Dus bij de topwartel begin je aan de bovenkant, bij de trommel begin je onderaan. Wees zeer zorgvuldig en beschadig het middendeel (draaiende deel) niet. Beschadigingen hierop beschadigen in no time je nieuwe keerringen waardoor water en troep bij het lager kan komen.
De oliekkeerringen die aan de binnenkant (kant van de fok) zitten, hoeven er net uit. Die komen straks vanzelf.
Er zitten nogal wat dikke seegerringen in die er (liefst heel) uitgeprutst moeten worden. Het beste is het om eerst de vetresten die er nog in zitten te verwijderen. Dan heb je beter zicht op eea.
Ik heb hiervoor een setje tangen aangeschaft. Niet van die universele, maar gewoon 4 middelmaat tangen.
Werkend vanaf de buitenkant begint het met 2 ringen die in het huis zitten.
Als je die eruit hebt, zit de volgende om het middendeel heen. Hier zit echter een rottigheidje.
om die zeegerring heen zit nog een losse ring (afstandhouder) die je er eerst uit moet halen. Dan kan ook die zeegerring er uit.
Je hebt nu 3 zeegerringen eruit en 1 afstandsring. Nu kun je voorzichtig het draaiende deel lostikken / persen uit het lager. Op het draaiende deel zit onder de afdichting nog een zeegerring.
De lagers zijn gewone koolstofstalen industrie lagers. Bij mijn N31 waren het 2x 6108 / 61808 groefkogellagers. Profurl gebruikt gewoon open lagers (zonder afdichtingen dus). Ik kon echter alleen (een beetje gunstig) aan lagers komen met 2 rubber afdichtingen. Deze wip je er echter zo uit (mesje ertussen steken vanaf de binnenring).
Deze lagers hebben een buitendiameter van 52mm, een binnendiameter van 40 en een hoogte van 7mm.
De afdichtingsringen hebben dezelfde afmetingen. Ik heb voor de afdichtingen gekozen voor een uitvoering met RVS veer.
Montagevolgorde is uiteraard hetzelfde verhaal, maar dan omgekeerd
Werk zorgvuldig en zorg bij de montage van de lagers, dat je alleen kracht uitoefent op de ring die je op dat moment monteert. Plaats je dus het lager in het huis, druk dan alleen op de buitenring. Monteer je het middendeel, druk dan alleen op de binnenring.
Het lager beschadigd ook snel als het zich verkant in het het huis.
Vul, voor je de keerringen plaatst, het huis met een watervast niet verzepend vet als extra barriere voor water, zout en vuil.
Lagers kocht ik bij lagerboer.nl, afdichtingen bij technoshop.nl.
Lagers en afdichtingen samen kostten me nog geen €50.
Hiermee is eigenlijk alles wat beweegt in de rolfok, nieuw.