Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Zwaar draaiende Profurl rolfok

Zwaar draaiende Profurl rolfok 09 juni 2008 18:52 #34045

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Mijn Profurl rolfok gaat ontzettend zwaar bij het afrollen en inrollen. Het voelt dat er metaal over metaal aan het schuren is. Wie heeft er ervaring met een dergelijk systeem met soortgelijk probleem. Ik vermoed zelf dat er een lager aan gruzels ligt. Is dit gemakkelijk te vervangen ????
Het schip is van 1984 en volgens mij is de rolfok niet veel jonger.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar draaiende Profurl rolfok 15 juni 2008 12:08 #34427

  • disno
  • disno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Ik heb nooit een "Profurl" in mijn handen gehad, maar kan het ook komen door vuiligheid?
Misschien uitelkaar halen, schoonmaken en evt. wat smeren?
Zoals gezegd totaal geen ervaring mee dus misschien spreek ik nu ook wel poep.
Mooi, weer zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar draaiende Profurl rolfok 15 juni 2008 18:28 #34443

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik heb zelf een Facnor en die is goed uit elkaar te halen. Waarschijnlijk zijn zowel een inwendige als uitwendige borgringtang hierbij onontbeerlijk.


Haal de boel trouwens niet op het voordek uit elkaar, voor je het weet liggen de onderdelen overboord.

Als de boel schoon is kun je de lagerschalen spaarzaam invetten met lierenvet, de kogeltjes blijven dan in het vet plakken zodat je de boel met twee handen weer in elkaar kan zetten. Gebruik om corrosie te voorkomen op de contactvlakken tussen aluminium en rvs-onderdelen Duralac.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 16 juni 2008 16:29 #34482

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Nou de trommel maar uit elkaar gehaald en inderdaad wat vuil verwijderd. Lager was nog in goede staat en met minimaal vet weer in elkaar gezet. Wartel precies hetzelfde verhaal. Echter de grootste oorzaak van het zwaar rollen was dat de achterstag te slap stond en hierdoor teveel druk gaf op het lager van de rolfok. Het is maar dat je het weet en je moet er maar op komen. Had de mogelijkheid op een Engels forum gezien.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok 16 juni 2008 16:58 #34483

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Echter de grootste oorzaak van het zwaar rollen was dat de achterstag te slap stond ...
Dan zal je boot nu waarschijnlijk ook een stuk hoger kunnen lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar draaiende Profurl rolfok 16 juni 2008 21:22 #34497

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Is het een 7/8 of top getuigd schip?

Als het een 7/8 is dan is het niet alleen je achterstag omdat die niet of nauwelijks iets doet met je voorstag spanning, e.e.a. afhankelijk van de spanning op je D1* . De voorstag spanning komt dan hoofzakelijk uit je hoofd/top want.

* D1 is het want van dek naar de eerste zaling aan BB/SB

Goed dat het weer werkt, Michel :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar draaiende Profurl rolfok 17 juni 2008 05:23 #34504

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Als het een 7/8 is dan is het niet alleen je achterstag omdat die niet of nauwelijks iets doet met je voorstag spanning, e.e.a. afhankelijk van de spanning op je D1* . De voorstag spanning komt dan hoofzakelijk uit je hoofd/top want.
Mijn boot heeft ook een 7/8 tuig en ik kan mijn voorstagspanning wel degelijk regelen met mijn achterstag. Dat gaat samen met de mastbuiging.

Je hebt wel gelijk dat de meeste voorspanning van de voorstag uit het topwant komt, je hebt dan gepijlde zalingen. Het is dan de bedoeling dat deze zo strak staan dat het voorstag net strak genoeg staat (niet overdrijven want dan verniel je de boot). Met het achterstag regel je dan de extra voorstagspanning bij harde wind of het hoog aan de wind zeilen.

Maar er zijn ook 7/8 tuigen waar je bakstagen of voornamelijk de achterstag voor de voorstagspanning gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar draaiende Profurl rolfok 17 juni 2008 05:56 #34507

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Bedankt voor de aanvulling aangaande de gepeilde zalingen.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar draaiende Profurl rolfok 07 aug 2008 15:33 #38657

  • daanf
  • daanf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
svalk\n
Mijn Profurl rolfok gaat ontzettend zwaar bij het afrollen en inrollen. Het voelt dat er metaal over metaal aan het schuren is. Wie heeft er ervaring met een dergelijk systeem met soortgelijk probleem.


Iets dergelijks afgelopen weekend opgelost bij mijn eigen systeem.
In dit geval liep de val van de genua tegen het lager(rolmech.) bovenin waardoor deze val meedraaide om dit mech.
In mijn geval is dit draaiende gedeelte ong. 8 cm in doorsnede.

Mijn genua nu d.m.v. spinaker val gehesen waardoor de lijn niet meer tegen het mechanisme aanloopt.

:?: aangezien ik geen spinaker heb gebruikte ik deze val voor het hijsen van de beschermhoes om de genua.
Heb ik aan het begin van het seizoen deze twee vallen met elkaar verwisseld........... omdat ik hiervoor hier nooit last van had?????

Het rollen gaat nu zonder problemen. :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar draaiende Profurl rolfok 10 mrt 2016 09:42 #714151

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8139
Even een oud draadje afstoffen....

Mijn Profurl draaide ook erg zwaar afgelopen seizoen. Deze winter nieuwe verstaging voor de boot gekocht. Uiteraard ook de voorstag vervangen en omdat eea toch los was, ook de Profurl maar eens onder handen genomen.
Op Internet zijn een aantal beschrijvingen te vinden van mensen die de lagering en afdichtingen vervangen hebben. Daarmee was duidelijk dat het wel kon.

Uit elkaar halen is een lastig klusje.
Allereerst de oliekeerringen. Werk vanaf de buitenkant.Dus bij de topwartel begin je aan de bovenkant, bij de trommel begin je onderaan. Wees zeer zorgvuldig en beschadig het middendeel (draaiende deel) niet. Beschadigingen hierop beschadigen in no time je nieuwe keerringen waardoor water en troep bij het lager kan komen.
De oliekkeerringen die aan de binnenkant (kant van de fok) zitten, hoeven er net uit. Die komen straks vanzelf.

Er zitten nogal wat dikke seegerringen in die er (liefst heel) uitgeprutst moeten worden. Het beste is het om eerst de vetresten die er nog in zitten te verwijderen. Dan heb je beter zicht op eea.
Ik heb hiervoor een setje tangen aangeschaft. Niet van die universele, maar gewoon 4 middelmaat tangen.
Werkend vanaf de buitenkant begint het met 2 ringen die in het huis zitten.
Als je die eruit hebt, zit de volgende om het middendeel heen. Hier zit echter een rottigheidje.
om die zeegerring heen zit nog een losse ring (afstandhouder) die je er eerst uit moet halen. Dan kan ook die zeegerring er uit.

Je hebt nu 3 zeegerringen eruit en 1 afstandsring. Nu kun je voorzichtig het draaiende deel lostikken / persen uit het lager. Op het draaiende deel zit onder de afdichting nog een zeegerring.

De lagers zijn gewone koolstofstalen industrie lagers. Bij mijn N31 waren het 2x 6108 / 61808 groefkogellagers. Profurl gebruikt gewoon open lagers (zonder afdichtingen dus). Ik kon echter alleen (een beetje gunstig) aan lagers komen met 2 rubber afdichtingen. Deze wip je er echter zo uit (mesje ertussen steken vanaf de binnenring).
Deze lagers hebben een buitendiameter van 52mm, een binnendiameter van 40 en een hoogte van 7mm.
De afdichtingsringen hebben dezelfde afmetingen. Ik heb voor de afdichtingen gekozen voor een uitvoering met RVS veer.

Montagevolgorde is uiteraard hetzelfde verhaal, maar dan omgekeerd :)
Werk zorgvuldig en zorg bij de montage van de lagers, dat je alleen kracht uitoefent op de ring die je op dat moment monteert. Plaats je dus het lager in het huis, druk dan alleen op de buitenring. Monteer je het middendeel, druk dan alleen op de binnenring.
Het lager beschadigd ook snel als het zich verkant in het het huis.
Vul, voor je de keerringen plaatst, het huis met een watervast niet verzepend vet als extra barriere voor water, zout en vuil.

Lagers kocht ik bij lagerboer.nl, afdichtingen bij technoshop.nl.
Lagers en afdichtingen samen kostten me nog geen €50.
Hiermee is eigenlijk alles wat beweegt in de rolfok, nieuw.
Bijlagen:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 10 mrt 2016 09:53 door Koezt. Reden: Bijgesloten een beschrijving van het www met foto's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar draaiende Profurl rolfok 10 mrt 2016 10:07 #714162

Ben wel eens boven in een mast geweest waarvan de rolfok zwaar draaide, voor de zekerheid de spival eerst maar strak op de boeg gezet.
Eenmaal boven bleken er nog maar enkele draadjes van het voorstag niet gebroken te zijn!!!!!
De stag is met staande mast vervangen, de eigenaar heeft voor leuvers gekozen.
Een wijs besluit vind ik.
De voorstag is over de hele lengte zichtbaar bij een leuver zeil en tordeert nooit.
Ook vermoeidheid door het zeer vaak permanent schudden van een opgerold rolzeil is er niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar draaiende Profurl rolfok 10 mrt 2016 11:50 #714194

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Wat Koezt omschrijft is het onderhoud wat zo nu en dan nodig is. Wordt nog al eens vergeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar draaiende Profurl rolfok 13 mrt 2016 19:51 #715291

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Hallo Koezt,

Ik heb nu ook de profurl thuis liggen.
Heb jij het document van Chris Zinger, waarnaar in jouw bron wordt gerefereerd achterhaald?

Ik heb een LC32, en ga binnenkort dezelfde actie uitvoeren. Vind het behoorlijk spannend, al die ringen die eruit geprutst moeten worden...

Alle tips zijn welkom ;-)
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar draaiende Profurl rolfok 13 mrt 2016 20:30 #715295

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8139
Het lastigste vond ik de keerringen eruit prutsen zonder de boel te beschadigen. De ringen haal je er met de juiste tangen wel uit.

Document van Chris Zanger heb ik niet kunnen achterhalen.

Succes
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar draaiende Profurl rolfok 03 mei 2016 06:39 #731770

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Inmiddels hebben e en nieuwe Profurl aangeschaft. Samen met de nieuwe verstaging laten monteren.
Helaas draait de fok nog steeds zwaar. Bij bft 4 a 5 moet ik hem nog "helpen" met uitrollen. Zou verwachten dat ie vanzelf zou uitrollen. Ook al heeft profiel gesloten lagers.

Wat denken jullie?
Verwacht ik teveel? Ik heb geen vergelijking. Dit is mijn eerste jachtje met Profurl rolfok.
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar draaiende Profurl rolfok 03 mei 2016 09:20 #731869

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18148
Wel vreemd, zeker bij een nieuwe roller verwacht je dat hij soepel loopt. De inmiddels 19 jaar oude Furlex op de il Cigno loopt heel soepel uit, zodra de wind vat krijgt op het zeil rolt hij vanzelf en moet ik hem eerder afremmen om de reeflijn niet te laten kinken. Het enige onderhoud wat ik er aan doe is af en toe inspuiten lierenvet op de aangegeven punten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar draaiende Profurl rolfok 03 mei 2016 09:28 #731872

Heel vreemd.. Mijn Profurl had totaal geen lagering meer, alle kogels lagen er uit, maar uitrollen ging vanzelf. zelfs inrollen was niet echte een probleem.
Laatst bewerkt: 03 mei 2016 09:46 door markmenheere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar draaiende Profurl rolfok 03 mei 2016 15:29 #731982

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
eens met Saeftinghe want zelfde ervaring.

Later kwam de aap uit de mouw. val naar de kl***e, voorstag naar de kl***e
Er draaide dus van alles mee omdat de hoek die de val met de stag maakte veel te klein was.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar draaiende Profurl rolfok 04 mei 2016 05:20 #732203

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik ben ook een leuverliefhebber, maar bij profurl moet je wel valspanning houden tijdens het rollen. Anders doen de lagers hun werk niet.

Vraagje, als hij net geleverd is....waarom vraag je je leverancier dan niet aan boord?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar draaiende Profurl rolfok 04 mei 2016 08:16 #732263

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Tuiger heeft geprobeerd het te verhelpen. Leverancier zit in Zeeland. Wij in Friesland.
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar draaiende Profurl rolfok 05 mei 2016 05:40 #732466

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
En dan stapt die leverancier toch even in zijn auto? Of is jullie vaste ligplaats in Zeeland?
Heeft de tuiger het niet aan jou geleverd?

Zo´n apparaat installeren kost behoorlijk duiten. Als hij dan niet werkt, dan mag je toch best de leverancier de oplossing laten afdwingen?
Laatst bewerkt: 05 mei 2016 05:42 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar draaiende Profurl rolfok 05 mei 2016 05:51 #732468

Je schrijft, dat je hem hebt laten monteren. Als dat door een bedrijf gedaan is, dan heb je gewoon recht op een goed werkend systeem. Gewoon bedrijf aanspreken en niet zelf gaan rommelen. Niet zelf aan de gang gaan of anderen iets laten doen. Bedrijf is degene die de gelegenheid moet krijgen om het goed op te lossen.
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar draaiende Profurl rolfok 05 mei 2016 07:39 #732485

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Fijn hart onder de riem.

Probleem is natuurlijk hoe te bepalen wat " te zwaar draaien" is.
Tuiger zei dat het wel meeviel. Wij vinden het erg zwaar...

Zal uitkijken naar andere Profurl om eens te vergelijken.
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar draaiende Profurl rolfok 05 mei 2016 21:08 #732621

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8139
Je bent welkom op de KoeZt om eens proef te rollen. Liggen in Sneek. Dit hele weekeinde op het Start eiland voor de Kleine Sneekweek.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar draaiende Profurl rolfok 07 mei 2016 11:54 #732887

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Dat is fijn! Ik houd me aanbevolen.
Helaas vandaag terug naar IJlst. Volgende week misschien
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl