Barlin63 schreef :
Laatst een tochtje gemaakt om de boot van de ene jachthaven naar de andere te transporteren met een 16m2 op het Alkmaardermeer zonder de fok te hebben gehezen (lag nog op de werf). Bij een windkracht 5/6 half voor de wind was de boot zeer loefgierig en liep zij constant uit het roer. De boot heeft niet de traditionele scheg. Mijn vraag is nu wat de belangrijkste factoren ijn die de bestuurbaarheid van de 16m2 beïnvloeden.
- wat is het effect van de scheg op de bestuurbaarheid
- Wat is het effect van de fok op de besuurbaarheid, maakt een fok de bestuurbaarheid beter?
- Had een gereefd grootzeil geholpen de bestuurbaarheid te vergroten.
- enz.
Be benieuwd naar jullie reacties.
Volgens mij zijn er een aantal factoren die je bij deze tocht niet hebben geholpen, 16m2 of niet.
Een grootzeil genereert een loefwaarts koppel, een fok of genua leiwaarts. Door zonder fok te varen is de invloed van je grootzeil dus maximaal geweest.
Bij een dergelijke wind is het haast onvermijdelijk dat je ook behoorlijk op een oor komt te liggen, gereefd of niet. Het onderwaterschip geeft vanaf een bepaalde helling ook al een loefwaarts koppel. Het wil immers de weg van minste weerstand opzoeken, en das nou net de kant waar de wind vandaan komt.
Dan begrijp ik uit de overige reakties dat het roer van een 16m2 niet optimaal is. Om het loefgierige gedrag op te vangen zul je flink aan het roer zijn gaan hangen en zal het aardig schuin op de vaarrichting hebben gestaan. Behalve dat het dan remt zal het water dat er langs stroomt ook "los" hebben gelaten. waardoor het roer zijn werking verliest. Er is een term voor, maar daar kan ik even niet op komen.
Met los laten bedoel ik dat het water is gaan wervelen langs je roer ipv er netjes langs te stromen. Hierdoor verliest je roer de grip op het water en loop je "uit het roer". Met alweer als gevolg dat je oploeft. Je voelt dat ook heel goed aan je roer, ineens ben je de druk uit het roer kwijt en hoor je het water.
Ik vermoedt dat je ook aardig verleierde, wat ook een negatieve werking heeft op het langsstromend water.
Al met al zou ik met deze ervaring nog helemaal geen conclusies trekken of gaan lopen denken aan verbeteringen aan het schip. Eerst maar eens met beide zeilen, in de goede trim, eventueel gereefd om helling te verminderen, gaan varen. Blijft de boot loefgierig? Kijk dan eens naar de staat van de zeilen. Uitgezeilde zeilen geven al snel meer helling en minder snelheid en je verleierd sneller. Kijk goed naar je trim en let eens op je masttrim. Meer achterover geeft meer loefend koppel.
Veel plezier met experimenteren, is erg leerzaam weet ik uit ervaringen met een (voormalig) leigierig schip.