Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dyneema vallen keuze??

Dyneema vallen keuze?? 18 jan 2013 08:43 #358568

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik kom er niet goed uit.
Wil graag de vallen aan boord vervangen voor dynema vallen. Als je gaat googlen kom je eindeloos veel variaties tegen op hetzelfde thema, het lijkt wel of iedere winkel een ander assortiment heeft.

Qua stoppers en schijven kan ik voor de grootzeilval en Genuaval gaan tot 12mm, maar dat is ook wel de limit qua soepel lopen. 10 heeft mijn voorkeur qua vasthouden en souplesse, al is 8mm zeker bespreekbaar.

Bij de lijnenspecialist een paar samples gekocht, oa de D-perfomance www.lijnenspecialist.nl/d-performance.html

en de Topcruiser XTS www.lijnenspecialist.nl/topcruiserxts.html

Qua prijs is dit ook wel (iets over) de limit, zo'n goeie zeiler ben ik nu ook weer niet en serieus wedstrijdzeilen zit er ook nog niet in (al zijn er plannen voor deelname aan een paar evenementen).

De D performance kan niet gesplitst worden, de Topcruiser wel. Van de lijnenspecialist begrijp ik dat knopen ongeeer 50% van de breeksterkte afnemen, wat betekent dat je bij 10mm van zo'n 4000 naar 2000kg gaat.
(0p een 14m2 grootzeil en 27 genua). Ik heb geen flauw idee hoeveel nodig is voor een val. Voor de schoten kwam ik diverse calculators tegen, voor vallen nog niet.

De cruiser 24 en cruiser 24 kmix zijn polyester varianten, met de helft aan breeksterkte, maar ook de helft van de prijs ongeveer en kunnen beide niet gesplitst worden. Zakken dus terug naar ongeveer 1100 kilo.
Volgens de site heeft de cruiser 24 weinig rek (waar het bij vallen eigenlijk om draait).

Wat te doen? Is het effect van rekken op de performance een overschat fenomeen voor de veel eisende toerzeiler of gaat hij toch veel plezier hebben van Dynema.
Concrete tips over lijnen bij andere leveranciers in de 5euro/10mm range zijn ook welkom.
Hartelijk bedankt alvast.
Laatst bewerkt: 18 jan 2013 19:29 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 08:54 #358572

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Normaal gezien ga je touwwerk aan boord nooit tot zelfs maar in de buurt van de breeksterkte belasten. Wij gebruiken dyneema val van 12mm voor grootzeil van 41m2 en 10mm voor genua van dik 30m2. Die zouden in principe gerust elk nog 2mm dunner kunnen, maar dat hebben we niet gedaan om slip te vermijden in de valstoppers. Dunnere lijnen lopen veel beter door alle blokken etc, dus gaat alles ook wat vlotter omhoog en omlaag.
Binnen de dyneema lijnen heb ik wel de indruk al gehad dat de duurdere lijnen niet enkel minder rekken, maar ook meer grip hebben in de valstoppers wat toch ook een belangrijke overweging is.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 08:54 #358573

Ik heb van de lijnenspecialist D-performance 8mm voor een genua van 30m2..breeksterkte houdt het makkelijk ook met een paalsteekje zit het vast ;)

Zou eigenlijk voor mijn valstopper toch de 10mm nodig hebben ben ik later achter gekomen...maar ik heb nu eenmaal alles zo dun mogelijk gemaakt

Grootzeilval is van een ander met kevlar kern, 28m2 10mm, ook paalsteekje

Erg goede service van die mannen achter de lijnenspecialist..ben erg tevreden..ook vind ik zijn prijzen erg schappelijk/ goedkoop vergeleken bij de watersport winkels
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 08:59 #358576

Je kan ook overwegen om 8mm lijnen te nemen en ter hoogte van de stoppers een halve meter extra buitenmantel aan te brengen om meer grip te houden in je stoppers.

Voor wat betreft je vraag over het wel of geen nut van Dyneema. Je gaat het verschil zeker merken, want de rek is gewoon veel minder. Hierdoor hoef je zeker bij harde wind minder valspanning bij te zetten gedurende de dag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 09:08 #358580

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
tip;

je kan ook de "bodem" van de valstoppers met 2 mm dik materiaal uitvullen
wel zorgen, dat dit achter de grondplaat haakt i.v.m. verschuiven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 09:29 #358590

koko schreef :
Wil graag de vallen aan boord vervangen voor dynema vallen. Als je gaat googlen kom je eindeloos veel variaties tegen op hetzelfde thema, het lijkt wel of iedere winkel een ander assortiment heeft.

en dat klopt ook.
er zijn vele touwproducenten, en de ene noemt een touwtje met 10% dyneema, 40% polyester en 50% lucht (alles van het volume) al een dyneema touwtje. Dat zal echter nog harder rekken dan een polyester touw.

de betere merken (Marlow, Gleistein en nog wel een paar) stoppen veel meer dyneema en veel minder lucht in hun touwtjes.
oosteuropese en chinese touwtjes zou ik links laten liggen, het is even slikken, de prijs van een goed eind Marlow (10mm is ok), maar dan heb je er 30 jaar plezier van. Zeil je nog, over 30 jaar?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 jan 2013 09:30 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 09:32 #358592

  • Deliefde
  • Deliefde's Profielfoto
Klusbaasje schreef :
10% dyneema, 40% polyester en 50% lucht (alles van het volume) al een dyneema touwtje. Dat zal echter nog harder rekken dan een polyester touw.

Zolang de lucht gebakken is......is er geen probleem ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 10:16 #358610

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15082
Top cruiser heeft een kern met een mix. Dus maar gedeeltelijk dyneema. D-performance heeft een 100% dyneema kern.
Voor jou boot gerelateerd aan de sterkte is een 6 - 8 mm D-performance zat. Alleen 6 mm snijdt nogal in je handen en zal niet goed in je stopper houden. Wel beschouwd is je stopper de spelbreker. Afhankelijk van het type stopper zul je de valdiameter moeten nemen. Voor spinlock stopper zijn er bijvoorbeeld speciale "kammen" voor dunnere lijnen.
Als je echt heel fanatiek bent stel je een val samen uit 3 delen. Dyneema kern tot en met je stopper in gehesen toestand. Mantel ter plekke van je stopper. En een lichte lijn voor het deel wat je in je handen hebt bij het hijsen.
Mijn eigen ervaring met Gleistein is goed. Ook goed splitsbaar. Wel lastig daar je de kern moet splitsen en de mantel slechts bijzaak is. Geistein heeft een handig boekje waarin het splitsen wordt uitgelegd. Ook zijn er filmpjes op youtub.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 18 jan 2013 10:17 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 10:32 #358617

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
www.touwbestellen.nl/watersport/schoten-touw

Die jongens maken een bepaalde lijn, exporteren het en t heet opeens Gleihstein.....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 10:44 #358622

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15082
Wat ik wel weet is dat er in gleistein een heel dunne tape mee gevlochten zit waar elke 5 cm gleistein op staat. Dat lijkt me lastig te verkopen onder een andere naam.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 18 jan 2013 13:00 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 12:14 #358639

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ben even gaan googlen op Gleistein en kom dan uit bij ZF adverteerder (sponsor?) Yachting Ropes. Binnen mijn prijsrange (rond de 5 euro), met 100% dynema kern hebben ze Samoa plus www.yachtingropes.nl/index.php...lijn-type/samoa-plus
Edit: = toch niet 100% Dynema kern.

en Dynesport www.yachtingropes.nl/index.php...-lijn-type/dynesport

Liggen qua specs en prijs aardig bij elkaar in de buurt. Iemand ervaring of mening?

Op touwbestellen kon ik niets van mijn gading vinden, die valt af.
Laatst bewerkt: 18 jan 2013 15:39 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 12:49 #358645

  • EricV
  • EricV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
Hoi,

Heb je al bij die ander sponsor gekeken. Rake Rigging heeft een online tool om een soort offerte op te maken voor het vervangen van touwwerk: www.rigging-online.nl/ropetool/

Daar vind je ook veel informatie over de verschillende soorten lijn.

Zij hebben ook een aantal verschillende soorten lijn met dymeema. Ik laat op onze boot door hen alles vervangen. Het meeste door Punch van Lancelin. Dat heeft een dyneema kern. Ben tot dusver zeer tevreden over hun advies, meedenken en service.

Groeten, Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 12:55 #358646

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
koko schreef :
[..]
en Dynesport www.yachtingropes.nl/index.php...-lijn-type/dynesport
[..] Iemand ervaring of mening?
Ik heb nog niet zo lang een 10mm dynesport grootzeilval maar nog niet echt een mening :)
De oude polyester vallen hanteren wat makkelijker.
Laatst bewerkt: 18 jan 2013 12:56 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 13:06 #358652

Wat je ook kan doen is winkelen in de bakskist bij de buren / vrienden / online met een iets grotere boot

Na een jaar of 2-3 is de mantel bij het bovenblok vaak versleten. Dan moet en/of kun je de lijn mits lang genoeg nog een keer omdraaien en opnieuw splitsen maar dat is het wel.

Met de vallen zelf is daarna nog niks mis en kun je nog prima gebruiken maar dan is door het herhaald opnieuw splitsen de mantel zoveel korter geworden dan de kern dat je er voor hun oorspronkelijke functie niet meer tot in de de stopper komen.

Op een andere boot met een iets kortere mast kun je ze nog wel opnieuw splitsen er een stuk kern afhalen en heb je weer een paar jaar plezier voor weinig geld.

Wij hebben zo een bak vol reserve dyneema lijnen liggen van een meter of 35.
Laatst bewerkt: 18 jan 2013 13:18 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 13:17 #358659

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Een paar jaar geleden 2 dyneema lijnen aangeschaft.
Om ze te beschermen tegen de vijandige val stoppers heb ik een mantel van kevlar/polyester hier overheen genaaid.
Ze blijven heel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 13:33 #358666

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
noggeentweerechterhanden schreef :
[..]
Na een jaar of 2-3 is de mantel bij het bovenblok vaak versleten. Dan moet en/of kun je de lijn mits lang genoeg nog een keer omdraaien en opnieuw splitsen maar dat is het wel.
[..]
Neem je 1m of 1,5m langer dan nodig en knip er om de paar jaar 20/30 cm af aan de zeil-zijde. Alle slijtage plekken (rollen in de mast, stoppers en andere schaviel plekken) schuiven dan op dus je vallen kunnen 5x keer zo lang mee. En nog elke keer een keer omdraaien, dan wordt dat 10x :)
Laatst bewerkt: 18 jan 2013 13:34 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 13:49 #358673

Of je beslag goed afwerken zodat het niet schavielt :blink:

Ik heb nu bijna 20.000 mijl gevaren met mijn boot (in 4 jaar) en behalve van 1 stommiteit van mijzelf is er aan de vallen nog helemaal niets te zien, zelfs geen verkleuring tpv van de stoppers.
En dan heb ik de vallen nog redelijk dun gekozen ook (gedwongen ivm de valstoppers waardoor ze relatief zwaar belast worden en zeil ik alleen maar op zee waar er meer schavielt dan op redelijk vlakwater.
Alle vallen zijn 12mm en mijn grootzeil is 70m2 en de high aspect 85m2.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 18 jan 2013 13:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 13:52 #358674

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
koko schreef :
Van de lijnenspecialist begrijp ik dat knopen ongeeer 50% van de breeksterkte afnemen, wat betekent dat je bij 10mm van zo'n 4000 naar 2000kg gaat.

Dat is natuurlijk ook weer afhankelijk welke knoop je gebruikt en/of dat je lijn een aangesplitst ook heeft (al dan niet met een rvs oog er in)

Vele mogelijkheden wat dat betreft.
Anjo schreef :
www.touwbestellen.nl/watersport/schoten-touw

Die jongens maken een bepaalde lijn, exporteren het en t heet opeens Gleihstein.....

Verklaar je nader, ik zie daar niks bijzonders...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 13:52 #358675

Beslag is wat het is en best glad maar je opm. en met mijlen zwaaien is een beetje een dooddoener. Zal ik ook even : op een wedstrijddag gaat het spul een keer of 20-30 losser en strakker en dan is het na een paar seizoenen wel klaar.
Laatst bewerkt: 18 jan 2013 13:54 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 13:58 #358677

Je zult nog verbaasd zijn hoe slecht beslag vaak afgewrkt is of niet is afgestemd op de lijn diameter die gebruikt word.

Hoe vaak lees je wel niet dat men toch maar een dikkere of dunnere val of schoot gaat gebruiken? Word het beslag dan ook aangepast?

Zelf heb ik ook vele jaren wedstrijden gevaren (ook op heel hoog niveau) en vallen gingen meestal toch een jaartje of 10-15 mee zonder daarin te hoeven knippen om slechte delen te verschuiven.

Ga gewoon eens goed langs je beslag als je last van schavielen hebt, wedden dat het te verhelpen is!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 18 jan 2013 14:00 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 14:23 #358691

noggeentweerechterhanden schreef :
op een wedstrijddag gaat het spul een keer of 20-30 losser en strakker en dan is het na een paar seizoenen wel klaar.

dan doe je toch iets fout hoor...
mijn dyneema vallen zijn nu 15 seizoenen oud, ernstig mishandeld (losser en veel strakker) en kunnen nog minstens 15 jaar mee. Twee keer nu heb ik de knoop bij de sluiting afgeknipt, waardoor de hele boel 30cm opschuift. de slijtplek op de topschijf zit dan in de nieuwe knoop, en de slijtplek van de stopper blijft 30 cm voor de stopper. omkeren is zooo 19e eeuw...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 jan 2013 14:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 14:24 #358693

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Zie je wel dat ze lang mee gaan, ik ken nog een boot die al 12 jaar met zijn vallen doet :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 14:26 #358694

Toxiq schreef :
Zie je wel dat ze lang mee gaan, ik ken nog een boot die al 12 jaar met zijn vallen doet :whistle:


sssstttt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 14:29 #358695

Tox: Mijn oude kolibritje? :whistle:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 18 jan 2013 14:29 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dynema vallen keuze?? 18 jan 2013 14:44 #358698

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Nee joh, een grotere boot, één die velen in het hart hebben gesloten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl