3Noreen schreef :
Watermaat schreef :
Om weer op koers te raken: ik denk dat, al-dan-niet gereefd genakkeren met meer wind alleen is weggelegd voor lichte planeerboten en multihulls. Voor het overgrote deel van ons is hull-speed en een beetje meer de max, en dan is meer zeil onzin (behalve misschien om die paar meter extra te winnen in een wedstrijd).
Solo kun je natuurlijk gewoon vol gas met genakker, mits je de ruimte hebt. Kijk naar mini-transatters.
Bespeur ik hier het typisch Nederlandse ? "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg."
Nee, hoor. Ik bedoel alleen maar dat je solo met een wat kleinere genakker en een gereefd grootzeil bij meer wind enorm veel lol kunt hebben......mits op een planeerbak of multihull. Op een volggestouwde toerboot (waar de meesten van ons mee varen, toch?) is het overkill en scheelt het nauwelijks snelheid.
Mijn ervaring met wat sneller spul is beperkt tot First 235 en First 31.7, beiden Finot ontwerpen gebaseerd op racers, maar uitgevoerd als cruiser en beiden met spi en solo op ruim water. Beiden krijg je running onder spi met >6bf vlot over de hullspeed, maar nauwelijks in echte plane. Voor de 235 betekende dat rond 7-7.5 knoop golfje af op het IJsselmeer, voor de 31.7 9-11kn op zee. Gemiddeld haal je dat echter niet, dan is resp 6.5 en 8.5 reeel. Best snel.....maar met een paar broaches per uur nauwelijks met "toeren" te vergelijken.......een normale stuurautomaat trekt dit niet!
Ik heb het dan over koersen tussen 120 en 160 gr RW.
Terug naar mijn bewering:
Bovengenoemde ontwerpen waren relatief snelle cruisers, geen lichtgewicht planeerboten.
Snel met spi ruimer dan 120gr (had ook met genakker gekund), maar geen volle plane
Halfwinds tussen 90gr en 120gr was het vrijwel onmogelijk met genakker te varen onder vergelijkbare omstandigheden en was er geen snelheids winst te behalen t.o.v. fok/genua.