Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Genaker, groot of klein?

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 10:35 #369698

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Big Time schreef :
.... Als het harder gaat waaien zul je steeds dieper moeten varen, bij meer dan 15 knopen kom je al gauw op 135-145 graden uit.
Misschien een domme vraag, maar ik kan het niet vinden en ben zelf geen wedstrijdzeiler: wat wordt bedoeld met 'diep zeilen' of 'dieper varen'?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 11:14 #369705

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
dom, natuurlijk niet. dieper zeilen is hetzelfde als vallen tot voor de wind
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 11:18 #369707

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
OK, thx.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 11:19 #369708

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Dieper is het tegenovergestelde van hoger :D
Dan klinkt het ineens heel logisch :p
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 12:36 #369724

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8296
Over de hogere koersen met een gennaker, is het antwoord vlgs mij simpel:

Hou hem vlak.

Hoe meer helling, hoe loefgieriger. We kennen allemaal het verschijnsel dat we met een klein fokje opgekruisd hebben. Ik wel tenminste. Dat kan wel alleen als het echt hard waait: 7Bft+ op mijn schip. Want je hebt de helling nodig om de zaak niet lijgierig te laten worden. Het is ook de reden dat je van achter naar voor reeft: Als je achteraan begint met reven, kun je in totaal meer zeil laten staan: het lijgierige zeilplan wordt gecompenseerd door de helling. Bij minder wind (te weinig helling) lukt dit dus ook niet.

Helling brengt bij de brede kont die ik verwacht, ook onhandelbaarheid: Door de helling wordt de rompvorm assymetrisch en zal een sturende werking optreden, die je dan met je roer moet gaan compenseren. Daarbij (hoeveel roeren heeft je scheepje) til je de romp/roer verbinding uit het water. Niet alleen mis je roerblad oppervlak, maar als het roer qua stroming de romp mist ben je meteen 20 tot 30% van het effect van je roer kwijt.

Moraal van het verhaal: als je hem niet vlak kan houden, heeft meer zeil geen zin. Dan ben je beter geholpen met een leuke genua.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 13:04 #369729

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Joop,

Het van achter naar voren reven volg ik niet helemaal.

Ik vaar eerst met genua 1 en vol grootzeil. Dan Genua 2 met vol grootzeil, dan high aspect en grootzeil en dan pas reef ik mijn grootzeil.

Bij "modernere" tuigages met minimaal overlappende voordriehoek reef je indd eerst je grootzeil, maar dat kan ook neet anders omdat het voorzeil al relatief klein is.

Verder heeft dat natuurlijk weinig te maken met een gennaker. Zodra er gereefd moet worden zijn er nog maar bar weinig mensen die gaan gennakeren.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 14:19 #369762

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8296
Ieder schip reageert natuurlijk anders, en (ahem) elke shipper ook, niet te vergeten.

Ik ken jouw schip niet, en ook je zeilen niet.

Maar feitelijk doe je hetzelfde: De overlap verminderen. Dus eerst zeil achter de mast weghalen. In jouw geval eerst met de genua's en dan later met het grootzeil.

Mijn fok/HA/Genua2 is al niet zo groot. Op een gegeven moment moet ook die er aan geloven. Maar dan zoals gezegd: eerst het grootzeil om de balans op het roer te houden.

Overigens vaar ik met een super gebalanceerd roer met een hydraulisch aandrijving. Dus de "prettige" feedback van druk op het roer komt toch nooit aan in het stuurwiel. Ik moet echt kijken naar de stand van de roeras. En die probeer ik met zeiltrim naar neutraal te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 15:21 #369799

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1080
Hemeltje lief zeg. :blink:

Waar heb je al deze kennis vandaan??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 16:14 #369822

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Trotti

Ik moet zeggen dat joop zijn verhaal mij niet zo gek in de oren klinkt
ik ken meer mensen die zeggen "reven achter de mast"
vooral oudere zeilers en onze tuigages zijn toch ouderwetse tuigages
mijn zeilmaker beweerde pas hetzelfde voor onze boot
eerst grootzeil reven en dan pas genua
wel eerst van genua 1 naar 2 maar dan grootzeil reven
en genua 2 zolang mogelijk laten staan
de man heeft behoorlijk wat wedstrijdjes gewonnen tot op het hoogste niveau
Ik weet ook niet of het werkt maar ga het zeker proberen
Laatst bewerkt: 18 feb 2013 16:14 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 16:46 #369845

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Het ging mij erom dat je niet zo maar stelregels kunt noemen die voor alle boten gelden.

Je moet het voor zo'n beetje iedere boot apart beoordelen en dan je plan trekken.
En nogmaals, reven en gennakeren gaat in 9-10 keer niet samen.

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 18 feb 2013 18:25 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 18:15 #369923

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
ben ik met je eens iedere boot heeft zijn eigen "trekjes"
ik neem aan dat je reven en genakeren bedoelt
nee dat lijkt mij ook niet echt ideaal nee
volgens mij hou je er dan niks meer aan
Laatst bewerkt: 18 feb 2013 18:19 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 18:23 #369928

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Reven voor de mast gaat ook, juist bij oudereboten (qua lay-out), je genua 1 of 2 die van onderen reefbaar is (bij voorkeur dus wel als je leuvers hebt).

Voor de meeste klassen wedstrijd boot mag je 3 spinnakers bij je hebben: als je dus kiest voor een code-zero (tevens geschikt als gennaker als het hard waait), een fractionele gennaker (met voorlijk precies op spanning en niet te diep; op de spi-val van je fractionele mast zit) en een grote diepere gennaker die op de top zit, dan heb je een fraaie set bij elkaar waarmee je zo ongeveer alles aan kunt.
(als je geen fractionele mast hebt, dan is de grote gennaker de bolle, maar dan is een spi er bij ipv 3e gennaker wel het overwegen waard (of het gewoon bij 2 zeilen laten en de boel de boel laten, dat scheelt weer centjs :) )

Heb je geen wedstrijdboot, dan kun je net zoveel van die grote 'jetsers' kopen als je wilt :laugh:
Laatst bewerkt: 18 feb 2013 18:24 door Aernoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 18:45 #369947

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15083
trotti schreef :
H
En nogmaals, reven en gennakeren gaat in 9-10 keer niet samen.

Groeten,
Johnnie

Bij planerende boten is het niet ongebruikelijk om met een gereefd grootzeil en asymmetrische spi te varen. Dat heeft te maken dat ruim winds het grootzeil niet door het los gooien dan de schoot "geloosd" kan worden. Dat kun je wel met de spi doen. Ook is het zo dat een genaker op een lange boegspriet de boot uit het water tilt en een grootzeil hem juist in een vlaag met zijn boeg(en) juist in het water drukt.

In het algemeen kun je stellen dat elk type boot op zij eigen manier gevaren dient te worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 19:17 #369962

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
ik zo de code zero toch niet als zwaar weer gennaker gebruiken hoor. beetje zonde van de shape.

intressant over planeren en grootzeil reven eens laten bezinken.
Laatst bewerkt: 18 feb 2013 19:19 door @jasper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 19:47 #369996

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ik snap je beredenering 3noreen, maar over het algemeen kan je stellen dat 9 van de 10 zeilers geen gennaker meer zetten zodra het zo hard waait dat ze moeten reven...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 20:24 #370009

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15083
@jasper schreef :
ik zo de code zero toch niet als zwaar weer gennaker gebruiken hoor. beetje zonde van de shape.

Met een Genaker bedoel ik ook geen Code Zero. De eerste is een zeil van spinaker doek de 2e is van laminaat en bedoeld als een ligt weer zeil. Voor schijnbare wind hoek tussen de 50 en de 90 graden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 20:31 #370012

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
3Noreen schreef :
@jasper schreef :
ik zo de code zero toch niet als zwaar weer gennaker gebruiken hoor. beetje zonde van de shape.

Met een Genaker bedoel ik ook geen Code Zero. De eerste is een zeil van spinaker doek de 2e is van laminaat en bedoeld als een ligt weer zeil. Voor schijnbare wind hoek tussen de 50 en de 90 graden.

Daar doelde Japer niet op denk ik zo. Op een kleine boot is een code zero gewoon van spinnakeroek, en dan kan die wat lubberen. Valt in de praktijk best wel mee overigens, want omdat een code-zero mooi vlak is gesneden is de overdruk (bij een windvlaag) snel geloosd (alleen al door de vorm van het zeil.)

Mbt het loezen middels grootschoot: dat doe ik middels de giekneerhouder (werkt ook zonde roc kicker/giekophouder middels gaveer, maar met werkt het helemaal super! (die Selden setjes met extra sterke gasdrukveer werken echt geweldig!)), dat gaat vele malen sneller dan middels grootschoot. (en dus wel zo veilig :) zeker bij solo varen) Als je die neerhouderbediening dan dubbel uitvoert kun je mooi vanaf het op de reling zitten (of op een beam) toch bedienen: Spinlock heeft daar van die mooie draaibare stoppers voor die je open zet middels het naar boven trekken van de lijn.
Laatst bewerkt: 18 feb 2013 20:33 door Aernoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 20:47 #370018

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15083
Stel het waait 25 knopen (een kracht 6) Dan wil je over het algemeen aan de wind wel reven. Maar je vaart ruim winds planerend (±135 graden) met een bootsnelheid van 12 knopen. Dan blijft er al wind over dek nog maar een kleine 15 knopen schijnbaar, dat windkracht 4. Een wind waar de meesten van ons geen probleem mee zouden hebben om een spi te zetten. Gaat het nog harder waaien kun je prima een genaker weg krijgen. Een ongereefd door gelat grootzeil kun je niet verder dan je zalingen/hoofdwant lozen. In de wind draaien om hem dan nog te strijken / reven is geen optie meer. Ergo je bent "toast".
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 20:57 #370023

Je kan dr dan op wachten dat je dan uit je roer loopt toch? Kan je meteen je grootzeil strijken..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 18 feb 2013 20:57 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 18 feb 2013 21:04 #370027

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Leuke manoeuvres, de TS zeilt in zulke situaties vooral solo, op een licht 21-voetertje... En ik heb ook het idee dat we flink van koers raken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 19 feb 2013 05:40 #370050

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1883
Om weer op koers te raken: ik denk dat, al-dan-niet gereefd genakkeren met meer wind alleen is weggelegd voor lichte planeerboten en multihulls. Voor het overgrote deel van ons is hull-speed en een beetje meer de max, en dan is meer zeil onzin (behalve misschien om die paar meter extra te winnen in een wedstrijd).
Solo kun je natuurlijk gewoon vol gas met genakker, mits je de ruimte hebt. Kijk naar mini-transatters.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 19 feb 2013 05:55 #370053

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Watermaat schreef :
Om weer op koers te raken: ik denk dat, al-dan-niet gereefd genakkeren met meer wind alleen is weggelegd voor lichte planeerboten en multihulls. Voor het overgrote deel van ons is hull-speed en een beetje meer de max, en dan is meer zeil onzin (behalve misschien om die paar meter extra te winnen in een wedstrijd).
Solo kun je natuurlijk gewoon vol gas met genakker, mits je de ruimte hebt. Kijk naar mini-transatters.

Dat kan omdat dat planeerboten zijn..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 19 feb 2013 06:59 #370063

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15083
Watermaat schreef :
Om weer op koers te raken: ik denk dat, al-dan-niet gereefd genakkeren met meer wind alleen is weggelegd voor lichte planeerboten en multihulls. Voor het overgrote deel van ons is hull-speed en een beetje meer de max, en dan is meer zeil onzin (behalve misschien om die paar meter extra te winnen in een wedstrijd).
Solo kun je natuurlijk gewoon vol gas met genakker, mits je de ruimte hebt. Kijk naar mini-transatters.

Bespeur ik hier het typisch Nederlandse ? "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg."
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 19 feb 2013 07:16 #370064

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8296
Tien-10 schreef :
Hemeltje lief zeg. :blink:

Waar heb je al deze kennis vandaan??

Ehm.. Zeilbladen en boeken lezen, technisch ontwerper zijn (constructeur voor de vakbroeders), en vooral nadenken over wat ik zie en merk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 19 feb 2013 08:04 #370074

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1883
3Noreen schreef :
Watermaat schreef :
Om weer op koers te raken: ik denk dat, al-dan-niet gereefd genakkeren met meer wind alleen is weggelegd voor lichte planeerboten en multihulls. Voor het overgrote deel van ons is hull-speed en een beetje meer de max, en dan is meer zeil onzin (behalve misschien om die paar meter extra te winnen in een wedstrijd).
Solo kun je natuurlijk gewoon vol gas met genakker, mits je de ruimte hebt. Kijk naar mini-transatters.

Bespeur ik hier het typisch Nederlandse ? "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg."

Nee, hoor. Ik bedoel alleen maar dat je solo met een wat kleinere genakker en een gereefd grootzeil bij meer wind enorm veel lol kunt hebben......mits op een planeerbak of multihull. Op een volggestouwde toerboot (waar de meesten van ons mee varen, toch?) is het overkill en scheelt het nauwelijks snelheid.

Mijn ervaring met wat sneller spul is beperkt tot First 235 en First 31.7, beiden Finot ontwerpen gebaseerd op racers, maar uitgevoerd als cruiser en beiden met spi en solo op ruim water. Beiden krijg je running onder spi met >6bf vlot over de hullspeed, maar nauwelijks in echte plane. Voor de 235 betekende dat rond 7-7.5 knoop golfje af op het IJsselmeer, voor de 31.7 9-11kn op zee. Gemiddeld haal je dat echter niet, dan is resp 6.5 en 8.5 reeel. Best snel.....maar met een paar broaches per uur nauwelijks met "toeren" te vergelijken.......een normale stuurautomaat trekt dit niet!
Ik heb het dan over koersen tussen 120 en 160 gr RW.

Terug naar mijn bewering:
Bovengenoemde ontwerpen waren relatief snelle cruisers, geen lichtgewicht planeerboten.
Snel met spi ruimer dan 120gr (had ook met genakker gekund), maar geen volle plane
Halfwinds tussen 90gr en 120gr was het vrijwel onmogelijk met genakker te varen onder vergelijkbare omstandigheden en was er geen snelheids winst te behalen t.o.v. fok/genua.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 19 feb 2013 08:29 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl