Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Genaker, groot of klein?

Re: Genaker, groot of klein? 19 feb 2013 08:51 #370085

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Wat ik me nog wel bedenk met de foto's van enkele schepen hier:

Mijn hele verhaal over reven kon op een multi hull wel eens helemaal anders zijn: geen of nauwelijks helling.

Die helling essentieel, omdat daarmee het zeilpunt naar lij verplaatst en het lateraal punt (onder water) naar loef. Dat geeft een extra loevend koppel. En daardoor kun je dus een (in principe) lijgierig tuig toestaan.

Het voordeel is dat je meer zeil kunt laten staan zonder dat de boot onbeheersbaar wordt.

Er zijn wel beperkingen: als het roer uit het water getild wordt, is het af. Als de kuil in het water sterk van vorm verandert onder helling zoals bij sterk assymmetrische (van voor naar achter) schepen, wordt sturen ook erg ingewikkeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 19 feb 2013 09:09 #370089

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
T1 team OSD schreef :
Met de huidige genaker heb ik nog maar weinig gezeild. Een deel van de resultaten zijn bemoedigend, maar niet alles. Met weinig wind werkt het super. Er kan hoger dan verwacht mee gevaren worden, maar niet met halve wind. De gemiddelde vaarsnelheid gaat fors omhoog, maar bij meer dan ws 12 m/s wordt het lastig om solo mee te varen. De boot gaat bij een hogere koers in een windstoot snel hellen en kan uit het roer lopen. Te diepe koers en de windschaduw van het grootzeil laat de genaker instorten.

Even terug naar de oorspronkelijke vraag van TS.

Mijn idee is toch dat bij meer wind het wel eens een stuk beter zou kunnen gaan met een rif (of 2) in het grootzeil. Hiermee verminder je in de eerste plaats zeiloppervlak. Ten tweede wordt de nijging om op te loeven en uit het roer te lopen minder. Ten Derde, bij een diepere koers is het effect van windschaduw van het grootzeil minder.
Nu mogen jullie het allemaal overdreven vinden maar het is wel de manier waarop downwind rakken met meer wind gedaan wordt op snelle bootjes.
Bakstagen zouden dan wel eens nodig kunnen zijn. Zo i zo moet het grootzeil gevierd kunnen worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 19 feb 2013 09:50 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 19 feb 2013 09:20 #370091

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Joop66 schreef :
Wat ik me nog wel bedenk met de foto's van enkele schepen hier:

Mijn hele verhaal over reven kon op een multi hull wel eens helemaal anders zijn: geen of nauwelijks helling.

Die helling essentieel, omdat daarmee het zeilpunt naar lij verplaatst en het lateraal punt (onder water) naar loef. Dat geeft een extra loevend koppel. En daardoor kun je dus een (in principe) lijgierig tuig toestaan.

Het voordeel is dat je meer zeil kunt laten staan zonder dat de boot onbeheersbaar wordt.

Er zijn wel beperkingen: als het roer uit het water getild wordt, is het af. Als de kuil in het water sterk van vorm verandert onder helling zoals bij sterk assymmetrische (van voor naar achter) schepen, wordt sturen ook erg ingewikkeld.

Niet om op alle slakken zout te leggen, maar als je onderhelling vaart verplaatst je lateraal punt toch naar lij? niet naar loef? De hoge kant komt immers uit het water...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genaker, groot of klein? 22 feb 2013 00:35 #371114

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Ik heb de cijfers van de 2 First's gezien. Dat is denk ik wel/net niet haalbaar.

Kern van de meeste antwoorden is dat de juiste zeilstand grootzeil aangenomen moet worden, en dat is denk ik de meest logische optie. Daar komen bakstagen bij kijken. Het idee van de 3/4 gennaker laat ik even los. Overige tips, zoals reven grootzeil, langere spriet vind ik ook serieus genoeg om te proberen. Dat de zeildruk afneemt bij hogere snelheid is wel zo, maar de boot kan door verkeerd van de golf af te komen snel afremmen waardoor de winddruk weer snel oploopt. Bakstagen zijn absoluut dé optie, maar is vanwege de gekozen mast/tuigage lastig te realiseren. De oplossing heb ik nog niet 100% voor ogen.

Maar reken erop dat het goedkomt.
Laatst bewerkt: 22 feb 2013 01:25 door Team OSD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl