Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Capaciteit hardweefsel schijven.

Capaciteit hardweefsel schijven. 21 aug 2013 16:09 #428787

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Hallo mede forum leden,

Zetes is gisteren verhuist naar de Ringvaart, de Ringvaart is relatief druk bevaren, ik ben een takeltje aan het bouwen welke daar in de grond komt te staan, met dit takeltje wordt de boot boven water gehesen. Geen geruk aan touwen en stootwilgeschuif. De boot (Zetes) weegt PLM 275 kg. Ik ben nu bezig een 2 schijfs takelblok te maken, en een voetblok aan de giek van de kraan/takel.
Mijn vraag is : kan ik voor het heffen van een boot van hooguit 600 kg de standaard hardweefsel staaldraad schijven gebruiken? Hooguit 600 kg betekent dat ik soms ook de Fly-Tour daar neer wil leggen en die ook omhoog moet kunnen.

Ik kan op internet niet goed achter de max. capaciteit van die dingen komen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 16:11 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 21 aug 2013 16:14 #428794

Dat hangt natuurlijk af van hoe zwaar je die blokken kiest. Met de aanduiding "standaard hardweefsel staaldraad schijven" zeg je niet veel. Zoek een naar staaldraad met een voldoende hoge breeksterkte, zoek daar qua diameter passende blokken bij en zoek dan de breeksterkte van die blokken. Indien te klein dan moet je het geheel gaan dimensioneren op de blokken.

Hoe wil je overigens 600 kg met een tweeschijfsblok omhoog gaan trekken? En ga je iets van een brug bouwen waaraan je omhoog gaat hijsen?

Ik zou eerder aan een staaldraadlier denken...

Edit: hier vind je de gegevens die je zoekt

BL=break load
SWL=safe working load

Over daN:
1 Kilonewton [kN] = 100 Dekanewton [daN] = 1000 newtons [N]
1 Dekanewton [daN] = 10 newtons [N]
1 Kilogram-force [kgf] = 9.80665 N

Over lieren: Dit lijkt me nogal prutkwaliteit, maar geeft aan wat je met een liertje zou kunnen...
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 16:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 21 aug 2013 16:22 #428795

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Er komt een sterke trailerlier aan te zitten.
Ik neem 10 mm staaldraad met de hoogst mogelijke breeksterkte, ik koop dat bij een hijs en hefwinkel hier in de buurt. Over de twee bovengenoemde zaken gaat het verder niet, daar kom ik wel uit. Ook de constructie van de takel wordt zwaar zat.

De blokken maak ik zelf, van zwaar plaatstaal, zwaar genoeg. Het gaat hier dus wat mij betreft alleen om de schijven.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 16:27 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 21 aug 2013 16:26 #428796

OK, dat had je er niet bij verteld ;) 10 mm is méér dan zat, maar waarom heb je dan een vertraging nodig? Wat wil je met die blokken gaan doen? De bocht om?

O lees net je tweede bericht...
Poeh, dan zul je iemand moeten vinden die hieraan kan rekenen. Als alternatief zou je een staaldraad-tufnolblok in die maat kunnen zoeken (weet niet of die zo ver gaan) en de specs bekijken. Maar waarom laat je niet iets draaien van rvs, bronzen lagerbusje erin en je weet zeker dat het sterk genoeg is (zonder enig bewijs maar gevoel).
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 16:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 21 aug 2013 16:29 #428798

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het is wel een zware trailerlier, ik geloof dat hij 700 kg aan kan , maar ik wil dat het zo licht mogelijk gaat en langzaam, met een vertraging dus. Een handlier op bijna zijn maximale last gaat toch behoorlijk zwaarder lopen, met een vertraging heeft hij half werk te doen.
De lier heeft een veilig blokkeer systeem, er kan zelfs nog een staaf doorheen voor de extra veiligheid.

De lier zit nu 8 mm staaldraad op, dat dan maar laten zitten indien lang genoeg...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 16:32 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 21 aug 2013 16:32 #428801

Geloof me, ik heb zo'n lier (SWL 750 kg) op m'n hijsmast om de bijboot uit het water te tillen, en dat gaat al errug langzaam! Ik zou het simpel houden en geen extra vertragingen gebruiken. Is echt niet nodig.
Ik hoop wel dat je een echt GOEDE lier hebt met automatische rem en handmatige terugloop (dus niet zoals dat voorbeeldje hierboven): dit zijn geen gewichten om mee te gaan stunten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 21 aug 2013 16:34 #428802

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Heeft handmatige terugloop, alles...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 21 aug 2013 16:40 #428804

OK, prima dan!

Hier vind je de max belasting van een 10 mm brede (touw) schijf van hetzelfde materiaal. Dit is van het gehele blok, de schijf zélf zou er boven kunnen zitten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 21 aug 2013 16:46 #428808

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik denk dat het wel gaat, en gezien de constructie al deels gemaakt is naar 2 schijfsinrichting gaat het zeker wel. Er komen domweg een paar bronzen busjes die ik nog heb liggen (div. maten, en anders kopen) in te zitten, drupje olie en ik geloof het wel.
Nb, de blokken maak ik zelf omdat ik m'n boot niet aan een licht RVS beugeltje wil hebben hangen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 16:49 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 21 aug 2013 16:49 #428809

Ja, en zorgen dat er niemand onder de boot staat tijdens het hijsen, maar dat deed je wss toch al!
Doe eens wat foto's als het wat verder is, ben wel benieuwd.
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 16:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 21 aug 2013 16:55 #428817

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Je twijfelt toch niet aan mijn constructie? :P

Dat er niemand onder de last mag staan bij het hijsen is mij bekend, ben daar heel alert tegen. Boot komt boven water te hangen, maar soms zal hij boven de kant komen te staan op de kiel om wat te poetsen. Maar eronder gaan zal ik niet doen, dan gaat hij eerst op de bok.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 16:56 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 21 aug 2013 17:00 #428820

Nee hoor, vind het wel leerzaam om zulke ideeën uitgewerkt te zien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 21 aug 2013 17:10 #428827

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Er heeft ooit eerder een heel lich kraantje gestaan, te licht, maar de zware bodemverankering van dikwandig stalen pijp laat het toe om daarin weer een kraan te zetten. De ''mast'' van het kraantje wordt ook weer zwaar dikwandig stalen buis, de giek van de kraan wordt dat ook, maar dan een iets kleinere diameter. Bovenin komt de giek met een hele zware ketting aan de mast vast als het ware. Aan het uiteinde van de giek een loopblok.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 21 aug 2013 17:14 #428832

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857

Het wordt uitgevoerd op de manier dat het draaien kan.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 17:15 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 22 aug 2013 06:20 #428984

Ik betwijfel of je 10 mm staalkabel ( ook de soepele soort) over chijven van zeg 50 mm kunt laten lopen.
Daar is het veel te stug voor en heb je minstens 100 mm of nog meer nodig.
Ook die lier kan dat volgens mij niet eens oprollen.
Dan is 8 mm al erg dik.
Trouwens 6 mm is al meer dan zat voor dat liertje want dat kan al iets van 2000 kg hebben.
Dat zou dus al 150% overdesign zijn.
Overigens kan een handlier die 750 kg boot kan en mag trekken echt geen 750 kg tillen hoor. Dat overleefd hij waarchijnlijk niet eens .
Dat zal hooguit iets van 250 kg zijn .
Trekkracht van lieren staat niet gelijk aan hijskracht!!!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 22 aug 2013 07:44 #428999

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7042
10 mm staalkabel lijkt me veel te dik. Kijk eens welke dikte er bijvoorbeeld wordt gebruikt bij handelsproducten zoals loopkatten en andere werkplaatsinrichtingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 22 aug 2013 08:19 #429016

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Yellow Boat schreef :
Ik betwijfel of je 10 mm staalkabel ( ook de soepele soort) over chijven van zeg 50 mm kunt laten lopen.
Daar is het veel te stug voor en heb je minstens 100 mm of nog meer nodig.
Ook die lier kan dat volgens mij niet eens oprollen.
Dan is 8 mm al erg dik.
Trouwens 6 mm is al meer dan zat voor dat liertje want dat kan al iets van 2000 kg hebben.
Dat zou dus al 150% overdesign zijn.
Overigens kan een handlier die 750 kg boot kan en mag trekken echt geen 750 kg tillen hoor. Dat overleefd hij waarchijnlijk niet eens .
Dat zal hooguit iets van 250 kg zijn .
Trekkracht van lieren staat niet gelijk aan hijskracht!!!
Ad
Daarom een vertraging. Die is al in het design aangebracht en blijft daar.

Laat dat lieren nou maar aan mij over, het is een hele degelijke zware lier, ik kan op het typeplaatje geen merk achterhalen, maar zeker te weten dat hij de boot lachend optilt. Ik zei 750, ik denk eerder dat er 1750 heeft gestaan toen ik er nog eens naar keek. Er zit niet voor niets al 8 mm draad op.

Laten we het bij de hardweefsel schijven houden.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 aug 2013 08:23 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 22 aug 2013 12:00 #429116

Jerry,

Het materiaal van die handels loopkatten zou maar zo heel anders van samenstelling kunen zijn.

Bij voorbeeld; De standaard ankerketting voor onze scheepjes is vele malen zwakker dan dezelfde maat ketting die in takeltjes wordt gebruikt.
Voor schepen is het gewicht van de ketting veel belangrijker dan de treksterkte.
Dat zou voor staaldraad ook kunnen gelden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 22 aug 2013 12:10 #429125

Als je een lijn of draad gaat omleiden met een schijf, dan ziet de schijf meer kracht dan dat er op de lijn staat. Als je de draad 180 graden van richting gaat veranderen met de schijf, dan geeft een 600kg lijn belasting al een belasting van 1200kg op de schijf.

Bij 90 graden omleidingshoek ziet de schijf 850 kg belasting.

Dus waar ga je de schijven plaatsen en wat voor omleidingshoek heb je nodig?

En wat staaldraad betreft: je moet wel echt staaldraad schijven nemen, dus schijven die daar voor gespecificeerd zijn, en ze moeten minimaal een diameter hebben van 15 keer je draad diameter, uitgaande van een 7x19 draad constructie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 22 aug 2013 13:05 #429146

Yellow Boat schreef :
Overigens kan een handlier die 750 kg boot kan en mag trekken echt geen 750 kg tillen hoor. Dat overleefd hij waarchijnlijk niet eens .
Dat zal hooguit iets van 250 kg zijn .
Trekkracht van lieren staat niet gelijk aan hijskracht!!!

Maar SWL=SWL toch!? Bij lieren voor algemeen gebruik staat niet gespecificeerd of de lieren bedoeld zijn om iets horizontaal te verschuiven of vertikaal te hijsen, hoewel bij een duidelijk als "trailerlier" gespecificeerd type je gelijk hebt natuurlijk...
Laatst bewerkt: 22 aug 2013 13:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 22 aug 2013 19:50 #429346

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Ik als nerd zou zeggen dat een goede lier een aanduiding heeft in Newton (N), niet in kilogram (kg).
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 22 aug 2013 19:51 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 22 aug 2013 20:30 #429354

Gijper schreef :
Ik als nerd zou zeggen dat een goede lier een aanduiding heeft in Newton (N), niet in kilogram (kg).

..Men gebruikt daN in de praktijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 23 aug 2013 13:17 #429534

Nachtvlinder schreef :
Yellow Boat schreef :
Overigens kan een handlier die 750 kg boot kan en mag trekken echt geen 750 kg tillen hoor. Dat overleefd hij waarchijnlijk niet eens .
Dat zal hooguit iets van 250 kg zijn .
Trekkracht van lieren staat niet gelijk aan hijskracht!!!

Maar SWL=SWL toch!? Bij lieren voor algemeen gebruik staat niet gespecificeerd of de lieren bedoeld zijn om iets horizontaal te verschuiven of vertikaal te hijsen, hoewel bij een duidelijk als "trailerlier" gespecificeerd type je gelijk hebt natuurlijk...

Daar vergis je je .
Het staat inderdaad meetal niet op de lier maar altijd in de handleiding.
Maar ja , wie leest die nou.
Bij bijv. een typische trailerlier of bij zo'n goedkope sjorlier staat wel degelijk min de handleiding dat ze niet voor hijswerk bedoeld zijn.
Zal wel te maken hebben met een of andere (CE?) keur die hijslieren altijd wel en treklieren niet hoeven te hebben??
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 23 aug 2013 18:29 #429620

Dankje Yellow Boat, dat wist ik niet! Wel iets om rekening mee te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Capaciteit hardweefsel schijven. 23 aug 2013 22:13 #429640

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Als de lier bijvoorbeeld 500 kg kan trekken, waarom dan niet hijsen?

En al helemaal als er een vertraging in zit wanneer je 500 kg hijst en de benodigde kracht bijvoorbeeld maar 100kg is.

Ik heb de specs. gevonden van de lier, 900 kp, ik kwam via een omreken-site uit op zeker de 800 kg trekkracht, 8825,985 N.
Het eerder genoemde 750 o.i.d was iets anders dan de trekkracht.
Het is een Duits fabrikaat, degelijk gebouwd ding met zelfrem, hij doet al jaren trouwe dienst bij ons.

Genoeg lijkt mij. Zeker als er een vertraging in zit. Om een FT op te hijsen.

Wanneer ik een hijsblok neem met een schijf, en aan de giek van de takel een blok waarover de staalkabel retour loopt heb ik al een 1:2 vertraging.
Hoe moet ik het zien wanneer er een twee schijfs hijsblok is en aan de giek uiteraard een tweeschijfs voet-blok?

Wordt waarschijnlijk een 1:2, meest makkelijk aan te leggen en meer dan zat lijkt mij, maar toch wil ik het andere ook even weten.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 aug 2013 09:50 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl