Ik denk er een beetje hetzelfde over: Ik kan op mijn Flytour de mast snel laten zakken, maar toch vaar ik liever met staande mast. Het ding ligt vreselijk in de weg over de boot heen, het is kl... met afmeren met het bedienen van de bbm. Solo wil ik snel kunnen handelen met het afmeren: Ik zit aan SB en meer altijd aan BB af, moet je eerst onder een mast door bukken. Gewoon 3x niks... Als je wegvaart steekt er een stuk van 3 m achter je boot aan waardoor je enorm uit moet kijken dat je daarmee niets raakt.
De mast strijkt nou ook weer niet zo makkelijk dat je hem gauw laat zakken na het wegvaren of dat je hem voordat je ergens afmeert gauw weer zet. Dus...
Wat mij betreft alleen voor noodgevallen de mast strijken. Op een of andere manier vind ik mijn niet-strijkbare-mast kajuitboot makkelijker in de omgang, ondanks alle bruggen...
Maar toch strijk ik de Ft altijd weer omdat ik het een beetje onzin vind om de bruggen te laten draaien voor een open bootje die je zo plagooit.
Ik heb met masten strijken zoiets van : het is zo'n gedoe, effe wachten voor de bruggen is eigenlijk makkelijker en het kost net zo veel moeite...
Al zou op mijn grote boot de boel strijkbaar zijn (is het dus nu niet), dan nog, zware mast , alle verstaging loshalen plus de rolfok, nee......
Mijn bijdrage tot dusverre: het is zeker leuk als de mast plat kan voor een noodgeval (te laat, bruggen), al dan niet gemakkelijk of een half uur durende operatie. Maar laat een boot er niet om liggen als ie het niet heeft.
Weeg de klus/het gedoe om de mast te strijken van een behoorlijk jachtje op tegen die paar bruggen die misschien open moeten..
Neem het liefst ook een ligplaats waar je zo weg kan varen het open zeilwater op.