Hartelijk dank iedereen voor de snelle en heel nuttige antwoorden. Na zelf nog wat naslagwerk te hebben gedaan ben ik gewonnen voor het idee van het (wegneembaar) kotterstag. Dit lijkt mij de beste all-round oplossing met het minste compromissen en het meeste mogelijkheden.
Enkele vragen nog daarbij:
Welke invloed heeft zo'n tweede voorstag op de masttrim? Ik lees hier en daar dat zulk een voorstag het best wordt gemonteerd ter hoogte van de bovenste zaling (mijn mast heeft twee sets zalingen). Ik kan me voorstellen dat zonder bijkomende omgekeerde kracht aan de achterkant van de mast enige bijkomende kromming zal optreden met extra stress op de mastvoet als gevolg?
Is het vastmaken van het kotterstag aan de top van de mast hiervoor een goed alternatief? Wat zijn de voor en nadelen van beide manieren?
Ik heb wel een spi-val die momenteel eigenlijk geen dienst doet, maar die ligt natuurlijk op een blok helemaal in de top van de mast. Is hiermee uberhaupt wel de een bijkomend zeil op het kotterstag te hijsen als de aanhechting van het kotterstag ter hoogte van de bovenste zaling zit?
Ik kan écht (momenteel althans) geen nieuwe dekputting maken op het voordek. De situatie benedendeks is nogal complex en alles uit de doeken doen zou te lang duren, maar dat zou een gans seizoen werk zijn (interieur slopen, twee gaatjes boren, interieur terug opbouwen). Als alternatief vond ik het volgende (
www.zeilmakerijschokker.nl/wegneembaar-kotterstag/):
Uploaded with
ImageShack.com
Zou dit werken? Ik heb een stalen klassieker, dus mijn boeg is meer "banaanvormig"; ik heb vooral schrik dat de band er zou afglijden of zou doorschavielen gezien de grote krachten...
Een ander alternatief zou zijn de grote bolder die "midden" op het voordek staat. Deze is zeer groot en steekt helemaal door het dek en is onderin vastgelast op de spanten (stalen schip). De afstand tussen deze bolder en de rolgenua weet ik niet vanbuiten, zal ik maandag eens meten. Tussen welke waarden zou dit moeten zijn?
Als laatste dan vroeg ik me af in hoeverre dit een klus is die zelf geklaard kan worden? Met popnagels het beslag op de mast maken lijkt makkelijk doe-het-zelf te zijn, dan is het nog net de kwestie van staaldraad/wantspanner te kopen en deze aan oogterminals te laten walsen door iemand met het nodige materiaal, nee?
Veel vragen, maar ik zou zeer dankbaar zijn moesten jullie het nodige op kunnen klaren!