Poohboot schreef :
orchidius schreef :
Als ik de discussie heel even weer on topic zou mogen brengen; een belangrijke vraag is onbeantwoord gebleven en wordt weer heel relevant nu ik contact aan het opzoeken ben met verschillende werven voor het laten maken van het stag en toebehoren:
Waar moet de aanhechting van het stag komen? Ter hoogte van de hoogste zaling of in de top? Wat zijn de voor en nadelen van beiden en allerbelangrijkst, wat is de invloed op masttrim (moeten extra achterstagen worden voorzien?).
Alvast bedankt!
Ik begrijp je vraag probeer alleen maar aan te geven dat met de wijsheid uit boekjes je geen goede adviezen kunt verwachten. alle opties die nu al zijn gegeven zijn gewoon niet geschikt of op zin minst zwaar onvoldoende.
En wanneer je zoals gezegd bij 6+ niet meer wil varen zou ik de moeite niet eens nemen maar het doen met wat je nu heb.
De boot is van staal, een dikke 8m lang en weegt (leeg) 6.5 ton; wat wind heb je wel nodig om vooruit te komen
.
Los daarvan lijkt de oplossing waarvoor ik wil kiezen (een wegneembaar stalen kotterstag met daarop stormtuig met leuvers) volgens mij de meest stevige en betrouwbare oplossing, niet dan?
Hoe lager aan de mast hoe beter. Als je de stag alleen voor de stormfok wilt gebruiken, dan is minder dan halve masthoogte zat.
Afhankelijk van je tuig zouden bakstagen mogelijk noodzakelijk zijn.
De mast heeft een toptuig (zeg ik dat juist?) met een enkel stag dat achteraan in het midden gewoon vast zit (niet halverwege gesplitst met twee aanhechtingspunten in de verre hoeken van het hek). Ik weet niet of deze info nuttig is en hoe anders precies uit te vissen is of extra versteviging nodig is.