Philip, bedankt voor je gedachten. Mijn overwegingen hierbij:
Je kunt het alleen gebruiken als helemaal in of helemaal uitgerold dus als reefmiddel heeft het geen functie. .
Dit is dus niet een probleem met het doel wat ik voor ogen heb, juist even geheel in of geheel uit, niet als reefmiddel, daar heb ik de juiste zeilen voor.
Philip schreef :
Qua optuigen of aftuigen ook nauwelijks als je geen UV-band in je zeil hebt (zoals ik). Dat betekend dus een rolfokhoes er om heen en dan heb ik bijna net zo snel het hele zeil binnen liggen wat ik beter vind. Ook omdat ik nogal eens zeilen wil wisselen voorop (ik heb de keuze tussen een 23m kluiver, 34m genua of 50m lichtweergenua, de kans dat de volgende keer een ander zeil er op gaat is aanwezig).
.
Ook dit is niet een probleem bij het gebruik wat ik voor ogen heb, ik haal altijd mijn zeil binnen als ik voor de wal lig, laat nooit zeilen buiten of onafgedekt (grootzeil) als ik niet vaar.
Philip schreef :
De wartel bovenin zit met een dermate dunne pen aan de stag vast dat ik me afvraag waarom ik stag en voorsteven beslag wel op zoveel kracht heb gedimensioneerd. Wegnemen van het systeem lijkt me tevens wegnemen van de zwakste schakel.
Daar zit dan wel een punt, systeem moet wel aan de benodigde dimensies voldoen.
Philip schreef :
Blijft over: een systeem met weinig voordeel dat wel stuk kan. Ik heb eens op een bijna nieuwe huurbak een vastzittende rolfok gehad en daar ben ik nu wat minder happig op.
[/ol]
Ook dat is bij mij nog steeds een punt waar ik over nadenk, maar de rolinstallaties zijn de laatste jaren wel weer sterk verbeterd.
Philip schreef :
Als ik slechts 1 voorzeil zou hebben of gebruiken zou ik er misschien nog eens aan beginnen. Hij ligt niet voor niets nog in de schuur, misschien ga ik wel eens overstag
FF een zeiltje wegrollen bij een sluis of zo zou nog een reden kunnen zijn. Maar dat doe ik niet zo vaak en het voorzeil heb je eigenlijk ook snel omhoog of omlaag.
Dit is juist voor mij de reden voor zo'n systeem, snel even weg kunnen rollen, zeker als je alleen weg bent. Maar ook met binnenlopen van een haven en als je dan iemand op het voordek hebt. Nu bind ik mijn voorzeil langs de reling weg, maar dat is soms wel lastig met afstappen bij aanleggen en snel de boot afmeren. Een gerold voorzeil zou een verbetering kunnen zijn.
sietse-ten schreef :
ik had op mijn vroegere boot twee van deze systemen. een op de boegspriet voor de grote genua en een op de voorstag voor een binnenzeil als ik de genua gebruikte. als ik beiden inrolde lag er op de bijboot op het voordek de werkfok klaar.
het systeem wat ik had, tweedehands gekocht indertijd, bestond uit een trommel op het voordek waar de stag aan de bovenkant aan vast zat. aan de bovenkant van de stag zat een wartel met schijf. de val liep terug naar de trommel, waar ik spanning opzette met een vierlopertje. draaide je het zeil in dan werd dit netjes opgerold omdat je een "hefboom " kreeg van de stag en de val, plus het voorlijk van zeil. uiteraard met leuvers, ik wil geen profiel en rolreef. al weer genoeg ellende gezien met roldingen, zowel voor als in de mast op mijn laatste reis.
Klinkt als een Bartels systeem. Ook niet het goedkoopste, maar als het goed werkt......
www.bartels.eu/fileadmin/barte...Basisangebote_B1.pdf