Petervdw schreef :
Geert,
Is niet zo vreemd, dat de romp ahw "over" de kiel heenzakt. Geeft verder niks als het maar niet te veel is. Meestal wordt de kiel veel te zwaar onderstopt. In het water hangt de kiel toch ook aan de romp. Dat beetje opwaartse kracht van het water is echt verwaarloosbaar. Nu zeg ik niet dat je de kiel niet moet onderstoppen op de wal, maar meestal zetten ze de hele boot eerst op de kiel, en dan pas wordt de romp ondersteund. Terug in de vorm komen in het water duurt even, de voor- en achterstag even iets verlengen en op de juiste spanning zetten versnelt het weer "goed komen".
Echt ervaring, komt goed.
Vr..groet, Peter
Wat een nonsens, als u een boot bezit die werkelijk 5 cm doorzakt op zn gestopte kiel dan heeft u echt een probleem.
Ik loop inmiddels al 14 jaar op de plaatselijke jachtwerf, we zetten de boot eerst op de kiel
en dan steunen we de romp.
Gewicht staat altijd.! op de kiel, waarom? de kiel is het sterkste punt.
Ooit hebben we een hunter van een kleine 12 meter uit het water gehaald, deze boot was zo slap dat we het polyester hoorde kraken bij het hellen
terwijl er geheld werd met stempels van 100x55cm.
Ik geloof heilig dat er of een toggle mist, of er is een stag verwisseld.
het danig doorzakken zoals de persoon hierboven beschrijft gebeurd alleen als de betreffende boot kuisverrot is. en zelfs dan houden de langs en dwarsscheepse spanten etc verband in het schip.!
Groeten Dyon.