Nachtvlinder schreef :
wat mij betreft toevoegen:
- Onbewust onbekwaam
- Rolzeilen zijn steeds beter geworden
- (Al of niet reëel) toegenomen veiligheid vanwege ontbreken voordekwerk
De punten genoemd door jou en Boatlover vind ik nogal gespitst op dagzeilen. In mijn beperkte zeezeilervaring van de afgelopen 2 maanden vind ik mijn rolgenua een geschenk uit de hemel. Voor langere tochten is de laatste tiende knoop minder belangrijk en veiligheid aan boord wel degelijk een belangrijke overweging. Het valt niet te ontkennen dat het vermijden van het voordek een goede zaak is, vooral meer dan 200 mijl uit de kust.
Wij gebruiken op de rolgenua maximaal de twee riffen zoals aangegeven door North Sails, en gaan dan over op ons kotterzeil (vanaf windkracht 5 aan de wind, 6 ruime wind). Dat is ook reefbaar, maar met een rolrif aan de onderkant. Zo kunnen we tot zo'n kleine windkracht 10 fijn blijven varen met 2 voorzeilen.
We proberen continue bij te leren over trimmen, vooral om de balans van de boot goed te krijgen (ook i.v.m. de Hydrovane die dat vereist). Maar we gaan echt niet iedere 10 minuten de boot bijtrimmen.
Ook een belangrijke overweging: we zijn maar met twee mensen, en dan zeil je in principe solo op langere tochten. Zeilwisselingen staan dan niet erg hoog op je prioriteitenlijstje.
Ik heb wel verschil gemerkt tussen gereefde genua over bakboord vs over stuurboord. De turbulentie achter het gerolde zeil heeft duidelijk invloed op de luchtstroom van de rest van het zeil, en je kunt dus minder hoog varen over bakboord.
Onno