Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: rolfok

rolfok 17 juni 2014 19:45 #524911

Wie kan mij informeren wat betreft rolfokken.
Ik heb net een ander zeiljachtje gekocht, maar hier zit geen rolfok op.
Een rolfok is wel heel prettig en ik ben aan het zoeken op internet naar een tweede hands rol mechaniek.

Hoe wissel je zeilen bij een rolfok.
welke systemen zijn er?

Kunnen mijn traditionele zeilen met leuvers gerold worden.
Waar moet ik op letten bij de aanschaf?


groet

jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 17 juni 2014 20:48 #524955

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
In basis zijn er 2 systemen: rolreefsystemen en fokrollers. Bij een rolreefsysteem kan je een deel van het zeil wegrollen en toch nog doorzeilen, bij een fokroller kan dat niet.

Als je niet van plan bent om gereefd te varen met je voorzeil, dan kan je met een fokroller relatief goedkoop uit de voeten: je zeil hoeft niet aangepast (blijven leuvertjes), je stag verandert (dacht ik) ook niet en het hele rolsysteem is een stuk minder prijzig.

Wil je wel kunnen reven, ga dan eens kijken bij de Plastimo rollers (bv de 406), om een idee te krijgen hoe het allemaal in elkaar steekt en wat je nodig gaat hebben. Je zult daarbij wel je voorzeil moeten laten verbouwen: leuvers eraf en pees erop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 17 juni 2014 20:53 #524958

Een leuverzeil heeft ook zo zijn voordelen. Vergeet dat niet! Geen huik nodig, gemakkelijk zeilen wisselen.

Doe wat van die klotenklappers in de railing, stuur even diep , trek de schoot aan en gooi de val los, dan valt ie zo op het voordek. Even naar voren hupsen en het zeil aan de railing binden. Even geoefend is het bijna net zo makkelijk als een roller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 18 juni 2014 12:59 #525135

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Ik heb zins kort een fok kroller en het voldoet mij erg goed
Ik heb wel een staaldraad in de fok ,en de leuvers er af gehaald
En ik kan hem ook gedeeltelijk reevenen
Ik heb een klem op de boot gemonteerd waar ik het touwtje van de fokroller kan vastzetten, ik kan hem dus half uitrollen en dan vastzetten

www.bartonmarine.com/tech-info...ing-instructions.asp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 18 juni 2014 14:11 #525164

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
zou het zeil er niet mee reven, volgens mij sloop je dan geheid je voorzeil. geheel in of uitrollen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 18 juni 2014 19:19 #525303

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
Hallo,
Even mijn gedachten toevoegen. Ik heb nu een rolfok en ik vind het niet prettig. Ik zie het voordeel ook niet:

Rolfok:
Je moet de fokhoes hijsen en strijken.
Je moet de fok in en uit rollen.
Wisselen moet in de haven, dan heb je dus in de haven een uitgerolde fok te verwerken.
Bij het wisselen ligt de fok bijna helemaal los aan dek.

Standaard fok:
Je moet de fok aanslaan en hijsen.
Je moet de fok laten zakken en afslaan.
Je moet op het voordek wisselen, maar dat kan bijna altijd wel en je wisselt dus veel makkelijker van fok.

Gaat er iets mis, dan laat je de fok vallen, of hij nu in het water valt of niet, hij komt wel beneden. Met de rolfok heb je dan een boel ellende.


Ik zie dus evenveel werk en vrijwel geen voordelen. Maar ik zal wel een uitzondering zijn, want rolfokken zijn totaal ingeburgerd.

Groeten van Paulien
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 18 juni 2014 21:06 #525342

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Aan beide systemen (rolfok of leuvers) zitten voor- en nadelen, daar is al veel over geschreven. Ik vaar nu al jarenlang met een rolfok systeem en zou nooit meer anders willen. De nadelen die Paulien noemt kloppen wel, maar alleen als je meerdere voorzeilen wilt gebruiken op je roller. En dat is nu juist wat veruit de meeste zeilers niet doen, die hebben één fok of genua op de roller zitten en die blijft daar gedurende het hele seizoen gewoon op zitten. Immers, reven kan je eenvoudig doen door een stukje in- of uit te rollen. Tuurlijk, een deels ingerold voorzeil is minder optimaal, maar in de praktijk geeft dat voor de gemiddelde toerzeiler helemaal niets, het waait immers toch hard genoeg om prima vooruit te komen. Het zeil moet er uiteraard wel geschikt voor zijn, laat je door je zeilmaker adviseren.

Het zetten van de hoes / Rocon gaat in de praktijk snel genoeg en tijdens meerdaagse tochten (vakantie) laat ik dat onderweg helemaal achterwege.

Kortom, met een rolfok zijn zeilenwissels doorgaans niet aan de orde en heb je (zeker solo) een hoop gemak van het snel kunnen zetten en weer wegrollen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 18 juni 2014 21:19 #525345

ilCigno schreef :
...een deels ingerold voorzeil is minder optimaal, maar in de praktijk geeft dat voor de gemiddelde toerzeiler helemaal niets, het waait immers toch hard genoeg om prima vooruit te komen...

Hoe meer wind hoe minder belangerijk het zeilprofiel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 06:11 #525376

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Als je het zo wilt lezen prima. Ik zeg alleen dat het in de praktijk geen probleem oplevert. Voor een wedstrijdzeiler zal dat anders liggen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 06:29 #525378

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ja, maar hier zit alleen een staaldraad in het voorlijk, verder niets.
Als je hiermee half-ingerold vaart sloop je gagarandeerd je fok, zeker bij hardere wind!

Ik vaar zelf ook met zo'n systeem, werkt prima, wel inrollen in de luwte van je grootzeil
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 06:36 #525380

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Het lopen van aanzienlijk minder hoogte kan wel degelijk problematisch worden voor de toerzeiler. Kan bijvoorbeeld knap lastig worden om van lagerwal weg te zeilen. Daar bovenop komt de factor comfort: een bolle zak doet je in iedere vlaag agressief hellen, een mooi vlak zeiltje doet dat veel minder en rustiger.

Dus wat mij betreft als toerzeiler in ieder geval een niet overlappende genua voor op de roller hebben, vaar je normaal met overlap dan betekent dat dus twee voorzeilen.

In de praktijk zie je ook vrijwel nooit iemand kruisen met een ingerolde genua, wind tegen gaat de motor aan.. Blijf me daarover verbazen, al dat gemotor van de meeste 'toerzeilers'.
Laatst bewerkt: 19 juni 2014 06:37 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 06:45 #525382

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8301
wybeslot schreef :
Ja, maar hier zit alleen een staaldraad in het voorlijk, verder niets.
Als je hiermee half-ingerold vaart sloop je gagarandeerd je fok, zeker bij hardere wind!

Ik vaar zelf ook met zo'n systeem, werkt prima, wel inrollen in de luwte van je grootzeil

Zoals IlCigno al zei: ga met je zeil naar een zeilmaker en overleg.

Toevoegend aan de discussie:

HET grote voordeel dat ik zie in een rolfok: Ik vaar vaak solo, ook op zee. Dat wil zeggen dat ik ALLES zelf moet doen. Ook als er dingen tegelijk moeten gebeuren. Ook als de omstandigheden "minder optimaal" zijn.

Mocht het in zo'n geval gebeuren dat er net wat meer wind staat dan voor mijn aangeslagen zeiltje werkbaar is, moet ik dus op zee naar voren met een zeilzak, daarop een stampend voordek een razende fok in bedwang zien te krijgen, een nieuwe aanslaan, en die weer hijsen. Kost al snel een paar minuten

Op mijn fokroller heb ik een vrij kleine genua staan, tegen HA aan. Die heeft een heel breed bereik. Alleen bij hele lichte wind tegen, kom ik echt tekort. Dus mocht ik in de situatie komen dat ik moet minder, hoef ik mijn veilige kuip niet uit, en heb binnen 10 seconden gereefd en alles weer onder controle. Erg fijn.

Je zult er nog versteld van staan hoe ernstig omstandigheden bergafwaarts kunnen gaan als je die paar minuten op het voordek zit te klootviolen. En inderdaad: zeilwissel is meer werk. Maar zelden ooit nodig. En ja, je moet in de haven een huikje eroverheen trekken, voor de UV bescherming. En nee, gereefd is de zeilvorm niet optimaal. Maar voorlopig hoef ik met mijn 35 jaar oude dame nog niet veel schepen voor te laten gaan. Ook niet met sub-optimaal voorzeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 07:17 #525395

Nachtvlinder schreef :
ilCigno schreef :
...een deels ingerold voorzeil is minder optimaal, maar in de praktijk geeft dat voor de gemiddelde toerzeiler helemaal niets, het waait immers toch hard genoeg om prima vooruit te komen...

Hoe meer wind hoe minder belangerijk het zeilprofiel?
ilCigno schreef :
Als je het zo wilt lezen prima. Ik zeg alleen dat het in de praktijk geen probleem oplevert. Voor een wedstrijdzeiler zal dat anders liggen.

Een toerzeiler die verantwoord en veilig van lagerwal wil kunnen wegblijven (juist bij het "gemiddelde toerzeiler" gebied komt dat vaak voor!) heeft niets te maken met de doelen van een wedstrijdzeiler. Er zit heel veel tussenin.

Ik kom te vaak motorzeilende "gemiddelde toerzeilers" tegen die een soort van ballonfokje hebben staan wat erg strak in de lijken hangt, grootzeil weggehaald (omdat die fok alléén al teveel helling gaf) en al ploeterend hun weg proberen te vervolgen.

Voorzeil wisselen is inderdaad meer werk (10 min max) dan aan een lijn trekken en evt de motor bij te zetten, maar het comfort wat je er daarna voor terug krijgt is van veel langere duur.

Nu zijn er wel gradaties: als ik voor een rolfok zou kiezen zou ik een relatief vlak HA achtig ding met shape tape nemen wat nog een paar slagen in te rollen is. Maar dan wil je toch óók een lichtweergenua erbij en zit je wederom aan minimaal twee voorzeilen vast.

Mijn J-maat is ongeveer 3 meter en goed handelbaar. Het wordt natuurlijk een ander verhaal bij veel grotere oppervlakten, maar daar zie je soms ook meerdere rollers met verschillend gesneden zeilen. Maar uiteraard heel persoonlijk hoe iemand wil varen, het is geen zwart-wit-verhaal en elders hier al heel veel over gediscusieerd ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 07:57 #525411

Joop 66,

Wanneer aan de val een strijklijntje is gekoppeld gaat strijken(of zetten) van een leuverzeil makkelijker en sneller dan het in-uitrollen van de fok.
De handelingen zijn gelijk, je trekt aan de val of aan de strijklijn.
Geen geklooi met een slecht opgerolde fok, die in in wat hardere wind kapot gaat staan klapperen.

Zodra het leuverzeil aan dek ligt, ligt hij netjes tegen de railing/septers.

Er is heel simpel een reef in te zetten, wat ook heel makkelijk vanuit de kuip te doen is.

Het opruimen na aankomst in de haven is, afhankelijk van de uitvoering soms minder werk dan die hoes om de fok.

Een rolFOK heeft in ieder geval ruimte om wat fout op te rollen, maar een rolGROOTZEIL past niet meer in de mast wanneer het niet 100% goed gaat, loopt dan vaak klem.
Stel je eens voor wanneer je tussen de banken, met toenemende wind dit overkomt. Maakt niemand blij denk ik.

Ooit een keer het weer verkeerd ingeschat, 60 knopen in de vlagen in Biscaje, komt niet vaak voor gelukkig, maar die éne keer dat het me overkwam was ik maar wat blij dat ik alles kon doen vanuit de deuropening in de kuip.
Zelfs (in andere omstandigheden) de spi zetten en strijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 08:05 #525413

Ik heb op mijn vorige boot en op me huidige met leuvers vervangen voor een rolreefinstallatie. Beide keren 2ehands via de tuiger op de haven.

Kortom die Tuigers leveren telkens nieuwe en de oude gaan we de markt op...ik was de 1e keer €150,- kwijt (boot 7,5m) en de 2e keer €300,- (boot 10.6m). Beide keren Plastimo en op maat gemaakt.
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 09:53 #525460

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8301
Gek is dat.

Ik heb nu 2 boten gehad met een rolfok.

Nooit problemen met de rolinstallatie, Nooit een slecht opgerolde fok.

Wel:

In beide gevallen goed gekeken naar de installatie van de rolfok, hoe de spival wegloopt, en de fokkeval.

En tegen de zeilmaker gezegd wat ik wil: een zeil dat ik gereefd op de roller nog fatsoenlijk kan voeren. Zal gerust een compromis zijn, maar voor mij werkt het.

En die beperking in aandewindse hoek, maw de mogelijkheid tot vrijvaren van kusten etc, heb ik ook nog nooit gemerkt. Tenminste: ik vaar een stuk hoger dan vergelijkbare schepen en kom meestal ook sneller vooruit (VMG).

Fundamenteel zijn al deze bezwaren er.

Maar ik merk ze niet. En dan vind ik de mogelijkheid om in een keer rust aan boord te creeeren veel belangrijker dan allerlei effecten achter de komma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 10:56 #525485

Joop66 schreef :
ik vaar een stuk hoger dan vergelijkbare schepen en kom meestal ook sneller vooruit (VMG)

Dan zijn de schepen waarschijnlijk toch niet vergelijkbaar! Of beweer je nu dat je juist hóger loopt door je rolfok?
Joop66 schreef :
Fundamenteel zijn al deze bezwaren er. Maar ik merk ze niet. En dan vind ik de mogelijkheid om in een keer rust aan boord te creeeren veel belangrijker dan allerlei effecten achter de komma.

Ik denk dat als je er goed over nadenkt en je zeil specifiek ontwerpt (zowel qua grootte, snit, doeksoort, shapetape etc) je best een bevredigend rolreefsysteem kunt samenstellen, maar wat ik om me heen zie is de gemiddelde installatie geen "cijfers achter de komma" maar slecht doordacht en een heel groot compromis. Bij mij aan boord heerst meer rust als het lekker loopt: hoog, normale helling, lekker op het roer. Dan zeilt het met 6 bft net zo lekker als met 4 bft.
Ik zie niet in waarom een stuk voordekwerk niet wenselijk zou kunnen zijn; we noemen het zeilsport toch!? Bovendien helpt het qua bewegingen en vocht op het voordek nogal als je een stukje afvalt tijdens het wissellen.

Anyway ik merk dat dit opnieuw een geloofsdiscussie gaat worden. Denk dat TS voldoende informatie heeft om zijn keuze te kunnen maken.
Laatst bewerkt: 19 juni 2014 10:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 11:47 #525511

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Blijkbaar zijn een aantal mensen overgegaan van fokroller naar rolreef, iemand misschien nog een fokroller liggen in de schuur?

Ik hoor het graag.
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 12:04 #525516

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
ilCigno schreef :
Tuurlijk, een deels ingerold voorzeil is minder optimaal, maar in de praktijk geeft dat voor de gemiddelde toerzeiler helemaal niets, het waait immers toch hard genoeg om prima vooruit te komen.
Het is meer dan dat. Je vaart niet alleen met veel wind met een niet optimaal zeil maar ook bij weinig wind. Mijn grote (50m2)lichtweer genua is van véél lichter doek dan mijn andere voorzeilen (23 en 18m2) en blijft bij weinig wind veel mooier staan waarbij ik mijn zware boot nog mee aan het lopen krijg als menig boot om me heen allang de pruttel heeft lopen. En dat vind ik als toerzeiler ook uitermate prettig.
Eén voorzeil is een compromis waarbij je bij meerdere voorzeilen voor een meer optimale weg kunt gaan. En zoveel werk is dat niet, het niet gebruikte zeil blijft gewoon aan de reling gebonden als ik er een andere opzet. Dat kan uiteraard ook met een roller of rolreef maar in mijn ogen wordt het geheel juist bewerkelijker ipv gemakkelijker.

Maar dat gaat meer over het hebben en gebruiken van meerdere voorzeilen ipv het hebben van een roller of rolreef.

Heb je maar 1 zeil, zou ik wel voor een rolreef gaan en niet voor een roller. Je zeilen kleiner maken kan niet met een roller.
Laatst bewerkt: 19 juni 2014 12:18 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 12:05 #525517

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
TimoDino schreef :
Blijkbaar zijn een aantal mensen overgegaan van fokroller naar rolreef, iemand misschien nog een fokroller liggen in de schuur?

Ik hoor het graag.
Ik heb er nog 1 liggen maar ik weet nog niet zeker of ik hem kwijt wil. Je kan hem wel lenen om te kijken of het iets voor je is?
Laatst bewerkt: 19 juni 2014 12:07 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 13:45 #525555

Ik heb er dus ook één over, type Facnor R150 met wartel C24. Wartel dient gerenoveerd of vernieuwd te worden. Verder spelingsvrij. Voorstaglengte plm 11.92 m - is te verkleinen; heb je langer nodig dan dien je het profiel te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 13:55 #525559

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
lag net nog t een en ander in vinkeveen, ligt eraan hoe groot t moet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 19 juni 2014 20:29 #525669

  • XX2
  • XX2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Over blinde vlekken gesproken! Nooit aan gedacht: een strijklijntje!
Ik vaar meer solo dan meerhands dus grote dank voor deze simpele tip!
Gelijk in orde maken......
It's My Life.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 20 juni 2014 09:43 #525779

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1030
volgens mij heet dat (net als bij het anker) een neuringlijn
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: rolfok 20 juni 2014 10:03 #525785

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
ik ken m als neerhaler... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl