wybeslot schreef :
Ja, maar hier zit alleen een staaldraad in het voorlijk, verder niets.
Als je hiermee half-ingerold vaart sloop je gagarandeerd je fok, zeker bij hardere wind!
Ik vaar zelf ook met zo'n systeem, werkt prima, wel inrollen in de luwte van je grootzeil
Zoals IlCigno al zei: ga met je zeil naar een zeilmaker en overleg.
Toevoegend aan de discussie:
HET grote voordeel dat ik zie in een rolfok: Ik vaar vaak solo, ook op zee. Dat wil zeggen dat ik ALLES zelf moet doen. Ook als er dingen tegelijk moeten gebeuren. Ook als de omstandigheden "minder optimaal" zijn.
Mocht het in zo'n geval gebeuren dat er net wat meer wind staat dan voor mijn aangeslagen zeiltje werkbaar is, moet ik dus op zee naar voren met een zeilzak, daarop een stampend voordek een razende fok in bedwang zien te krijgen, een nieuwe aanslaan, en die weer hijsen. Kost al snel een paar minuten
Op mijn fokroller heb ik een vrij kleine genua staan, tegen HA aan. Die heeft een heel breed bereik. Alleen bij hele lichte wind tegen, kom ik echt tekort. Dus mocht ik in de situatie komen dat ik moet minder, hoef ik mijn veilige kuip niet uit, en heb binnen 10 seconden gereefd en alles weer onder controle. Erg fijn.
Je zult er nog versteld van staan hoe ernstig omstandigheden bergafwaarts kunnen gaan als je die paar minuten op het voordek zit te klootviolen. En inderdaad: zeilwissel is meer werk. Maar zelden ooit nodig. En ja, je moet in de haven een huikje eroverheen trekken, voor de UV bescherming. En nee, gereefd is de zeilvorm niet optimaal. Maar voorlopig hoef ik met mijn 35 jaar oude dame nog niet veel schepen voor te laten gaan. Ook niet met sub-optimaal voorzeil.