Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wel of geen rolfok?

Wel of geen rolfok? 20 jan 2015 06:48 #588704

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
duit schreef :
FMJ schreef :
Een sandwich dek kan wel degelijk gecombineerd worden met een binnenschaal voor de afwerking!

Is vrij gebruikelijk toch? :unsure:

In de seriebouw wel ja. Alleen boten waarbij op gewicht bespaard moet worden hebben daarbij geen binnenschaal.. Maar volgens Ad kon het niet, dat bestreed ik even :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 20 jan 2015 07:10 #588706

Een sandwich is een constructief iets, dus aan elkaar gelamineerd (buitenschaal/balsa/binnenschaal). De "losse binnenschaal" die hierboven voorbij gekomen is, is volgens mij puur een estetisch iets (zeg maar een voorgevormde plafondplaat). Denk dat er wat spraakverwarring was...
Laatst bewerkt: 20 jan 2015 07:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 03 feb 2015 15:52 #593630

Ook hier weer even een update.
Alle artikelen voor het project 'kuipbediening' zijn bij de online shop besteld en worden morgen afgeleverd. zo heb ik blokken, spinlock dekogen en dekdoorvoeren gekocht. Dat samen met goede vallijnen moet ik er wel komen. Ik heb besloten kikkers te gebruiken en geen valstoppers. Mocht ik de zeilen niet strak genoeg krijgen kan ik altijd nog gebruik maken van lieren en valstoppers.

Eerder hadden we het over hoe die dekogen en kikkers te bevestigen. Ik boor gaten door de bovenste deklaag, maak ruimte vrij tussen de lagen, vul dit met epoxy hars, boor daarna pas het tweede gat helemaal door de boot heen. En hulsmoeren om de hele boel te bevestigen.

Alles dus helemaal duidelijk. Behalve dan 1 klein puntje. Wat ik nog niet weet is, waar ik mijn blok (keerblok of hoe je het wil noemen) ga bevestigen bij de mastvoet. De vallen komen uit de mast, en onderaan de mastvoet komt een blok die ze lijdt naar het spinlock dekoog die vervolgens de val weer lijdt richting buiskap. Ik heb volgens mij twee opties, zie foto (let niet op de groene algen etc, de boot moet ik nog poetsen). Ik kan in de rechtop staande stalenplaten vd mastvoet een gat aan iedere zijde boren en daar de keerblokken met sluitingen/harpjes aan bevestigen. Ik verwacht dat dit qua krachten wel stevig genoeg is. Maar wat ik ook kan doen de blokken (voor de vallen) aan dek bevestigen. Dan zou ik in de liggende staalplaten op het dek 2 gaten moeten boren, die dan helemaal door het dekdak heen gaan, met lekkage risico maar wel een sterkere constructie wellicht.

Volgens mij is dit mijn laatste horde die ik moet nemen en dan kan ik dit zeilseizoen de zeilen vanuit de kuip bedienen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 03 feb 2015 18:01 #593678

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zet een strip tussen de wangen onderaan de mastvoet en maak daar de katrolletjes aan vast.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 03 feb 2015 19:39 #593717

Een strip, als in een soort van geleiding, een rails? En dan met een d sluiting de blokken bevestigen aan de rails? Maar die rails moet ik dan weer uit iets anders vervaardigen en vastmaken aan de wangen Vd mastvoet. Vraag me dus af wat voor strip je bedoelt?
Laatst bewerkt: 03 feb 2015 19:39 door Bauke Dufour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 03 feb 2015 19:53 #593720

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een strip is een plat stuk metaal, in deze toepassing van rvs. Je kunt natuurlijk ook een stukje hoeklijn nemen. Heel eenvoudig aan de mastvoet lassen. Uiteindelijk is deze zo los gemaakt en kun je dat prima voorbereiden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 21 feb 2015 19:47 #599176

Zo, inmiddels ben ik weer druk bezig geweest op de boot. In de hagel en met 3graden, verre van ideale omstandigheden.

Ik heb een concrete vraag, ik ben lang bezig geweest om een gat te boren in de (RvS geharde?) mastvoet, zie foto, je ziet t puntje van waar ik heb geboord links onderin. Maar ik kwam er niet door heen. Ik heb toch hss gouden boortjes gebruikt. Expres eerst in n kleine maat. Is dat niet goed genoeg? Moet ik een nog hardere boor gebruiken en kom ik er dan wel doorheen?

In de vorige post adviseerde Proost mij om een strip bij de mastvoet te lassen, alleen moet ik dan een lasser inhuren, en kom ik dan misschien in de problemen bij het strijken van mijn mast. Dus ik wil gewoon twee gaatjes (voor blok vd grootzeilval en de fokkeval) in het metaal boren.

Verder voor de belangstellenden, heb ik vandaag geprobeerd in de sandwichconstructie epoxyhars te gieten tbv de stevigheid voor het deekoog en de valstopper/kikker. Maar helaas is er alleen loze ruimte tussen de 2 schalen en liep de vloeibare epoxy waarschijnlijk weg. (Was ook te koud voor uitharden). Morgen ga ik in een bouwmarkt op zoek naar wat staalplaatjes voor aan de binnenkant waar de moeren in de kajuit komen, (hebben ze die trouwens wel in een bouwmarkt?)

Hoop weer op wat adviezen van enkele (ervarings) deskundigen.
De nieuwe vallen voor bediening vanuit de kuip zijn vandaag gelukkig goed door de mast getrokken.

Groeten, Bauke
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 21 feb 2015 20:02 #599180

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3663
Bauke Daimio schreef :
Ik heb een concrete vraag, ik ben lang bezig geweest om een gat te boren in de (RvS geharde?) mastvoet, zie foto, je ziet t puntje van waar ik heb geboord links onderin. Maar ik kwam er niet door heen. Ik heb toch hss gouden boortjes gebruikt. Expres eerst in n kleine maat. Is dat niet goed genoeg? Moet ik een nog hardere boor gebruiken en kom ik er dan wel doorheen?
Boren in zo'n dikke RVS plaat is lastig, en naast het gebruik van een goede boor moet je ook goed koelen met boorolie (ook als het buiten 3ºC is) en op het goede toerental boren.

RVS
Boren in RVS komt heel kritisch, met name als de boordiepte meer is dan 1 of 2 millimeter. Dit heeft te maken met de materiaaleigenschappen. Als RVS warm wordt, wordt het harder. Dus als het warm wordt (wat gebeurd als het boren niet lekker gaat), wordt het moeilijker om er doorheen te boren. Onderschat dit niet. Dit kan het verschil maken tussen een halve minuut en een kwartier of zelfs meer boren. Om dit te voorkomen moet je zorgen dat je alles goed voor elkaar hebt. Dat betekent:
  • Gebruikt een kwalitatief goed boortje dat goed scherp is.
  • Gebruik een kolomboor, tenzij dit absoluut niet kan.
  • Gebruik boor/tapvet of boor/tapolie.
  • Gebruik de juiste snelheid (hoort naast de kolomboor te hangen). Liever te langzaam dan te snel. Als de boor begint te happen moet je iets sneller boren.
  • Bij diameters van 8mm of meer eerst voorboren. Bij diameters van 13 of meer 2x voorboren.
Je kan zien of het goed gaat aan wat er van de boor af komt. Krullen betekend dat het heel goed gaat, schilfers betekend redelijk. Als je niet kan zien dat er wat af komt is het foute boel en kan je het beste zo snel mogelijk stoppen. Waarschijnlijk is je boortje dan bot of is de snelheid te hoog.
Uit: www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Boren#RVS

Je kan daar ook vinden met welk toerental je moet boren:
www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Boren#Boorsnelheid
Laatst bewerkt: 21 feb 2015 20:03 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 21 feb 2015 20:03 #599181

Bij RVS moet je langzaam draaien met t boortje. En dan lang wachten...
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 21 feb 2015 20:04 #599182

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Dit iets? 3 gaatjes en kost wat... maar is er voor gemaakt. www.georgekniest.nl/Catalogus/...ganiser/product.aspx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 21 feb 2015 20:16 #599185

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je de mastvoet losmaakt en meeneemt naar iemand met een lastrafo'tje is die strip in een paar minuten er aan gelast. Wel is het verstandig om de gaatjes in de strip er al in geboord te hebben. Ben je hier in de buurt, zou ik je even kunnen helpen met wat te prutsen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 21 feb 2015 20:57 #599190

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Met een gewone hss boor kom je er idd bijna niet doorheen. Koop een paar VHM boortjes en gooi er een beetje kruipolie bij. Soort olie maakt geen drol uit zo lang het maar smeert. Bij action hebben ze van die kleine flesjes Kroonoil voor 1,50 ofzo.

Mocht het aan dek en uit de hand nog steeds niet lukken dan toch echt de mastvoet er even af halen en onder een kolomboor leggen :)

Gr,

Harm.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 21 feb 2015 21:30 #599193

Ok, daar kan ik wel wat mee. Ook al wist ik dat ik langzaam moest draaien, ging ik een paar keer vol aas uit ongeduld, daardoor wordt t harder blijkbaar, niet handig van me dus. Ik haal wel even wat betere boortjes, dat koelen lukte vandaag aardig omdat ik een flink hoopje hagel had liggen waar ik de boor regelmatig in kon dippen :)
En olie heb ik ook, is vaseline niet handig? Dat loopt minder snel weg. Als die gaten (iedere kant 1) er in zitten, verwacht ik dat t zo sterk is dat ik geen rails of strip hoef te lassen. Anders kijk ik even hoe ver ik met een lange bout vd ene naar de andere kant kom.

Dank allemaal voor de input. Dank ook Proost, voor het aanbod.
En zo'n mast base organiser is wat te veel voor mn twee lijntjes.

Groeten Bauke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 22 feb 2015 08:25 #599231

Neem nou het juiste spul om in rvs te boren :dry:
Alle andere smeermiddeltjes gaan wel maar echt niet zo goed.
Bijv:
shop.cardietech.nl/index.php?p...cten&productgroep=27
www.rubenco.nl/rx5-rx7-rx10-ru...-1x400ml-spray-.html
Even googelen op "boorolie"en rvs.
Dat werkt echt het allerbeste.
En voldoende hoeveelheid van gebruiken , het beste ook af en toe tijdens het boren van een gat.
Dan gaat het boren in rvs echt probleemloos ,zelfs met HSS boortjes ( alleen zijn die na één of twee flinke gaten wel versleten :ohmy:
Als laatste eerst voorboren met een kleinere diameter bijv. eerst 5 mm en dan 8 mm.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 22 feb 2015 10:19 #599262

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Gebruik een 3 mm boortje als nr 1. Wel de juiste druk, toeren en smering er op. Boren snijden niet aan de onderkant en als je dan een grotere boor neemt breng je veel warmte in zonder te snijden. En dat betekent meestal dan een verpest boortje.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 22 feb 2015 10:42 #599274

Als wat meer ervaring hebt met het boren in rvs is inderdaad 3 mm nog beter maar anders moet je wel meerdere boortjes kopen anders ben je snel uitgeboord :( .
3 mm in rvs uit de hand boren betekent in veel gevallen minstens één kapot boortje.
Je zou eventueel 4mm kunnen nemen, dat is al dik 2 maal zo sterk(gaat met de derde macht van de diameter).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 18 mrt 2015 19:57 #606996

Nou mensen weer even een update. Jullie adviezen wat betreft speciale boren en boorolie heb ik opgevolgd. Langzaam draaien, veel koelen, geduld hebben en beginnen met een kleinere boor.

Nog geen nano millimeter kwam ik verder, dan maar een nieuw gat proberen te maken, lukte ook niet.
Gelukkig zag ik dat er tussen twee aan elkaar gelaste staande wangen van de mastvoet een kleine opening bij de bodem zit. Daar past een staaldraad door en zo kan ik het blok alsnog bevestigen.

Kunnen jullie me nog volgen? Van de staaldraad maak ik dus een cirkel, en de twee uiteinden maak ik vast met 2 staaldraadklemmen, met van die moertjes. Draad is 4mm en klemmen zijn speciaal voor 4mm staaldraad. Aan die staal lus komt dan het blok.

Nu de vraag aan de techneuten, ik verwacht dat die staaldraad met bevestiging sterk genoeg is voor de krachten die op het blok komen, of zie ik nu iets heel geks over het hoofd. Door het blok loopt de grootzeilval (en aan bakboordzijde de genuaval) die vervolgens naar een dekoog gaat (hoek ong 90graden) en dan naar de kuip loopt.

De rest van het dekbeslag wordt netjes met plaatjes staal in het plafond vd kajuit bevestigt.

Alle andere klussen zitten er bijna op, en dan js het wachten op wat warmer weer.

Goed ik hoop dat iemand een reactie plaatst en ik hoop dat de oplossing met de staalkabel mij uit de brand helpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 18 mrt 2015 20:28 #607019

Het onderste blok van de neerhouder van mijn Loper zat ook met rvs staaldraad aan de mastvoet vast. Volgens mij nog dunner dan 4 mm en ging prima. Wat wel belangrijk is dat het staaldraad geen al te scherpe bochten maakt ivm schavielen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 18 mrt 2015 21:01 #607042

Kijk dat biedt hoop Nachtvlinder. Zwakste punt zijn die klemmetjes, maar ik gebruik er twee en ze zijn gemaakt voor staaldraad, moet toch kunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 19 mrt 2015 08:40 #607150

Wat dan ook wel weer uit maakt is dat Nachtvlinder alleen de neerhouder via het blok op die staaldraad had zitten.
Mijn staaldraad zou door een gaatje in een plaatje van een paar mm lopen waardoor er dus wel sprake is van een scherpe bocht. Maar goed we zullen het zien. Anders is lassen altijd nog een optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 19 mrt 2015 11:12 #607216

Lus was geperst.

Staaldraad is eigenlijk achterhaald; dyneema zou ook kunnen, maar ook daar dien je voor schavielen en scherpe bochten te waken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 04 mei 2015 12:11 #622069

Inmiddels beide zeilen kunnen uitproberen met mijn nieuwe vallen en kuipbediening!

Conclusies: het fokstrijklijntje is echt veel te dun, had eerst 3mm, toen 4mm gekocht, maar dat ging toch snijden in mijn hand, nu trek ik een 6mm lijntje door.
Valt me toch wel tegen hoe de fok met een beetje wind blijft wapperen als deze eenmaal gestreken op het voordek ligt (met de schoot trek ik het schootoog naar achteren, en met de fokstrijlijn hou ik m laag). Ik denk dat 2 elastieken zeilbinders om de zeereling op het voordek een oplossing zijn, maar dan moet ik die wel om de fok binden en dus weer het dek op. Iemand betere ideeen?

Het grootzeil hijsen ging prima. laten zakken is daarentegen iets wat niet helemaal lekker loopt. Het zeil zakt niet goed omlaag. Nu las ik hier al wat over op het forum. Ik denk dat ik wd40 ga proberen op de leuvers.

Verder valt mij de laatste jaren op dat de boot bij de spiegel zo diep in het water ligt, maar dat zal ik wel op de juiste plek op het forum ter sprake brengen.

Al met al ben ik nu al heel blij met mijn zeilbediening vanuit de kuip. En ik heb er al weer een paar heerlijke zeildagen op zitten.

Groeten, Bauke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 04 mei 2015 12:58 #622080

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
Bauke Daimio schreef :
Het grootzeil hijsen ging prima. laten zakken is daarentegen iets wat niet helemaal lekker loopt. Het zeil zakt niet goed omlaag. Nu las ik hier al wat over op het forum. Ik denk dat ik wd40 ga proberen op de leuvers.

Ik zou geen WD40 gebruiken maar McLube SailKote. In tegenstelling tot olie-gebaseerde smeermiddelen trekt dit geen vuil aan, waardoor zich geen aangekoekte rommel ophoopt op plekken waar je soms moeilijk bij kunt. Ook krijg je geen (olie)vlekken in je zeil met dit (droge) smeermiddel.

WD40 is voor veel dingen bruikbaar, maar voor het smeren van je leuvers/mastgleuf is het wat minder geschikt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 mei 2015 12:59 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 04 mei 2015 13:22 #622085

NOOIT een "nat" blijvend product gebruiken voor zoiets.
Dat blijft stof en andere rommel aantrekken en vasthouden waardoor het middel erger is dan de kwaal.
Sailkote werkt inderdaad verassend goed voor dat soort toepassingen .Maar ja , is er ook speciaal voor gemaakt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen rolfok? 04 mei 2015 16:44 #622131

WD 40 is, goed beschouwd, bijna nergens goed voor.

Ik vaar al 1,5 jaar met de zelfde lik siliconenvet in mijn mastgluef en mijn zeil valt nog steeds als een piano naar beneden. Zo lang je niet met stuifzand te maken hebt...

En tja, je mast haal je er toch regelmatig af, dus even een beetje ontvetter, schoonmaken en dan weer opnieuw invetten is een klusje van niks. Oók met droge smeermiddelen is het zo dat er niks op kan tegen een goed uitgeboende gluef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl