ron b schreef :
Wat draagt de mantel bij aan de rekweerstand bij een dyneema lijn.
Lang geleden heb ik daar eens aan gerekend, met dit plaatje als resultaat, alles voor 12 mm lijn.
Dan zie je dan een lijn met 30% Dyneema (marlow D2, toen) tweemaal zoveel breeksterkte heeft als een met alleen polyester (marlow polyester).
De breeksterkte verbetert dus een factor 2 door 30% polyester te vervangen door 30% Dyneema.
Als je de polyester daar weer af haalt (mantel) dan houdt je iets over met ca 3/4 van de oorspronkelijke breeksterkte. De mantel leverde kennelijk 1/4 van de sterkte.
Nu rekt polyester veel meer dan Dyneema, maar een sterkere lijn (met mantel) zal minder rekken dan een minder sterke lijn. Normaal vangt de mantel een deel van de krachten op, en wordt de Dyneema kern dus ietsje minder belast. Daardoor zal hij ook iets minder rekken.
Het zou ook heel gek zijn als een lijn minder zou gaan rekken als je er een fors deel van verwijdert......
Al die moeite doe je inderdaad alleen voor ca 1 kg minder gewicht halverwege de mast.....
de rekgegevens voor de diverse materialen (bron: Marlow)
Bij de belasting waar we het over hebben (val, misschien 2000 N kracht erin) zitten we in de range van max 10 % van de breeksterkte (afhankelijk van lijn materiaal en diameter).
Rek van Dyneema is dan iets van een half procent (dus voor je val, zeg 15 meter tussen zeil en stopper, iets van 1 cm.
De lijn van D2 is 30% Dyneema, en dat zal 3 maal zoveel rekken als 100% Dyneema, dus 3 cm.
Voor de pure polyester zal het 2 a 3% zijn (meer rek, en ook minder breeksterkte, dus relatief hogere belasting dan die 10%). Dan hebben we het over een vervelende 5 a 6 cm.
De mantel van de D2 is goed voor 1/4 van de sterkte, en de rek zal dus pakweg 1 cm meer zijn zonder mantel.