Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 17 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe grootzeilval, welke ?

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 11:42 #620331

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3781
Afgelopen maandag met ons nieuwe lappie gevaren.
Het betrefd een Elvstrom menbraan van 27 m2.

De omstandigeheden gemiddeld 23 knts TWS met uitschieters naar 30 knts.
Het eerste rifje er dus in, 17.5 %.
Dat ging perfect, maar het volgende klusje dient zich al weer aan.

Ons polyester valletje van 8mm gaat dit niet trekken, wel rekken :dry: .
Heb een paar x flink door moeten lieren om de boel op spanning te houden.

Een nieuwe val dus, maar wat is het beste qua prijs/performance ?

Dat het dyneema moet worden staat vast.
Heb al een gesprek gehad met de lijnenspecialist.

De keuze is dyneema met polyester mantel en tussen mantel, qua prijs de voorkeur.
Dyneema met volle kern, zonder tussenmantel dus, stuk(je) duurder.

Onze stoppers zijn lewmar 8-10 mm, op aanraden van de lijnenspecialist wil die de mantel terplaatse van de stopper verdikken naar 10mm voor max houdkracht.

Klinkt logisch maar wat is wijsheid ?

Komt toch weer wat meer bij kijken , zo,n nieuw zeiltje :ohmy:
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 28 apr 2015 13:12 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 11:56 #620334

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6360
Je kunt ook hybride maken: voorloop van mastlengte dyneema die je insplitst in de halve oude val. Spaart kosten en werkt goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 12:43 #620353

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5872
Zoiets hebben we ook gedaan:
We hadden nieuwe vallen gekocht en ze bleken toch teveel rek te hebben. Te goedkoop willen doen natuurlijk. Bos van 100 meter dyneema gekocht via marktplaats en het uiteinde aan de kern genaaid van de oude (nog bijna nieuwe) lijnen. Je stroopt zo de mantel over de nieuwe kern heen! De truuk is alleen dat je de lijn volledig recht neerlegt op de grond. En dan maar lopen terwijl je de mantel mee laat opstropen!
Kan zijn dat door het dikteverschil van oude kern en de nieuwe je lijn wat langer wordt of juist korter! Teveel dikteverschil gaat niet werken natuurlijk!
De dyneemalijn die we kochten als 8 en 6 mm bleken aan de dikke kant (ze waren ong 7 en 9 mm). Voor een 10 mm lijn is een 6 mm kern voor ons juist gebleken!
Resultaat nog niet mee gevaren maar wel gemonteerd aan boord. Het is indrukwekkend hoe strak de nieuwe lijn nu aanvoelt B)
Prijs was mooi: 270 euris voor mooi blauw 8 mm. dyneema voor 100 meter!

Grz,
Holtere
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 13:42 #620377

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7058
Volgens mij is dit gewoon je nieuwe zeil wat zich aan het "zetten" is. Met je oude zeil had je anders bij flinke wind ook moeten na lieren. Of het gaat ju nu meer opvallen / irriteren met je nieuwe zeilen.

Wat het ook is, een dyneema val is nooit weg. Heb die van mij ook vervangen voor dyneema, alle bij Ed vd Kooi vandaan voor 2,50 de meter bij 8 mm.

Zijn dyneema vallen zitten ook geen of amper rek in, maar dan voor een hele scherpe prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 14:14 #620388

Niet helemaal waar Jouzers. Laminaat rekt zelf niet, dus alle rek moet uit de val komen.

Ik ben erg enthousiast van mijn Liros Racer XTR. Behoorlijk betaalbaar via seileundmehr.de. Ik heb ze qua prijs, prestatie en ook fysiek naast elkaar beoordeeld tegen die lijnen van de lijnenspecialist. Die laatste vind ik namelijk relatief duur. De Liros is wat minder rond, maar in alle andere opzichten beter en voordeliger.

Waarom ga je niet voor Vectran? ALs je niet gaat verjongen een prima keuze. Nog veel kruipongevoeliger. Bij SVB24.nl verkopen ze best mooie. Wel een core-to-core splice leggen! Ik heb dat zelf ook op mijn grootzeil (niet die van SVB) naar volle tevredenheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 14:18 #620394

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7058
boarderbas schreef :
Niet helemaal waar Jouzers. Laminaat rekt zelf niet, dus alle rek moet uit de val komen.

Ben ik niet met je eens, ik heb het niet over rekken maar over het zetten van het zeil.
Daarnaast hebben laminaat zeilen nog steeds rek, stukken minder als dacron maar nog steeds geringe rek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 14:32 #620400

Nog een dingetje voor je nieuwe val: koop hem pakweg 3 meter te lang.
Kun je een keer of 10 de versleten stukjes (boven op de schijf en beneden in de stopper) 30 cm opschuiven (doen voordat die plekken echt slecht worden!).
Zo kun je 20 jaar met die val doen (en dus nu een hele dure kopen!)
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 14:42 #620402

jouzers schreef :
Daarnaast hebben laminaat zeilen nog steeds rek, stukken minder als dacron maar nog steeds geringe rek.
Dat is nogal een generalisatie, er is dacron en er is dacron, maar er is ook laminaat en laminaat. Het hangt er ook sterk vanaf in welke richting het doek belast is omdat rek niet in alle richtingen gelijk is. Daarnaast hangt het ook van de maat van de boot af. op een boot van 20 voet kun je het verschil tussen een goede dacron en een goed laminaat niet merken als het op rek aan komt.

Een nieuw zeil 'spreekt' veel meer als de val rekt, daardoor word het veel beter zichtbaar.

Als optie kun je ook een te korte val nemen, en daarvan de mantel verschuiven. Het eerste stuk van het zeil gaat onbelast omhoog, daar kun je prima toe met alleen maar een mantel, het stuk dat vrij over schijven ed heen gaat heb je het liefst zonder mantel omdat het dan allemaal veel soepeler loopt. Alleen het stuk waar je een lier op wilt gebruiken en waar de valstopper zijn werk doet wil je graag mantel en kern.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 14:47 #620405





Zo dus
Laatst bewerkt: 28 apr 2015 14:49 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 14:47 #620406

Baasklusje schreef :
Nog een dingetje voor je nieuwe val: koop hem pakweg 3 meter te lang.
Kun je een keer of 10 de versleten stukjes (boven op de schijf en beneden in de stopper) 30 cm opschuiven (doen voordat die plekken echt slecht worden!).
Zo kun je 20 jaar met die val doen (en dus nu een hele dure kopen!)
Je kunt ook je valhuizen opschonen, dan hoef je nooit je vallen meer aan te passen en heb je nooit last van versleten stukjes :) Met mijn stoppers (Spinlock) heb ik ook geen slijtage op mijn vallen en schoten kunnen waarnemen.

Neemt niet weg dat wat extra lengte altijd mooi is meegenomen voor onvoorzienigheden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 14:48 #620407

boarderbas schreef :
Zo dus
Precies
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 15:08 #620414

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7058
Erikdejong schreef :
jouzers schreef :
Daarnaast hebben laminaat zeilen nog steeds rek, stukken minder als dacron maar nog steeds geringe rek.
Dat is nogal een generalisatie, er is dacron en er is dacron, maar er is ook laminaat en laminaat.

Natuurlijk is dat een generalisatie, maar dat is de bewering dat laminaat geen rek heeft ook en dat is nog eens een foute generalisatie :whistle: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 15:12 #620415

Klopt, ALLES rekt, dat was ook een foute generalisatie :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 15:46 #620426

boarderbas schreef :




Zo dus

Misschien ietsje meer commentaar erbij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 21:06 #620580

Ik voel me een overslaande plaat, als groot voorstander van verjongen heb ik het hier al vaak uitgestald, maar ik doe het graag nog eens.

Er zijn vele manieren om dit in de praktijk te doen. Het doel is om de mantel een stuk op te schuiven, zodat je, gezien vanaf de top van je zeil je 3 zones krijgt: Alleen Kern/Matel+kern/Alleen mantel.

Mantel + kern heb je alleen nodig om hard te trekken of te lieren. Doorhalen kan prima met alleen mantel, en mantel zonder kern er in ligt lekker plat op je kuipvloer. Het stuk val dat bij een gehesen zeil in je mast zit heeft (bij lijnen met een dyneema kern) geen enkele functie en is vervelend gewicht hoog in je tuigage. De dunne kern loopt ook nog eens merkbaar lichter en soepeler over schijven.

Daar waar je losse kern overgaat in een stuk met kern en mantel splits je het af door de mantel in de kern te steken en te verjongen, zodat er een mooie overgang ontstaat. Daar zijn vele filmpjes en voorbeelden van te vinden.

Zo doe ik het in de praktijk:

-Bepaal hoeveel mantellengte je nodig hebt voor de verjongings-splits. Meestal een cm of 30.
-Bepaal hoel lang het mantelloze stuk moet zijn. Ik zorg er altijd voor dat bij volledig gehesen zeil de overgang van de verjonging nét in de mast zit. Zo heb je bij de mast altijd mantel om bij de mast te kunnen hijsen
-Open de mantel die 30 cm vóór het eind en peuter de kern er uit.
-Trek de kern een lekker stuk uit de mantel en splits een oog in de kern (double brummel oog), al dan niet met een shackle er in, net wat je wilt.
-Stroop nu de mantel naar achteren. Houdt in de gaten hoe ver dat moet. Er is geen weg terug, dus op tijd stoppen!
-Als je ver genoeg gestroopt hebt, steek je een dikke zeilnaald of spijker door je lijn, zodat tijdelijk de mantel gefixeerd is aan de kern op de juiste plek.
-Stroop nu krachtig de mantel verder zodat deze zeer strak weer om de kern komt.
-Steek de 30 cm losse mantel die er bij loopt te bungelen bij de overgang in de kern met een splitsnaald en voer deze zo'n 35cm door de kern alvorens de naald weer uit de kern te trekken. Trek het mantelstukje helemaal door en knip geleidelijk strengen door zodat er naar het uiteinde steeds minder overblijven. (hoe dat precies gaat kun je online wel vinden)
-Trek de boel strak en melk/stroop het lekker stevig in elkaar.
-Takel de overgang af met een doorgestikte takeling
-Stroop de mantel nogmaals goed om de kern

-Je hebt nu een erg lang stuk losse mantel aan je val bungelen bij het uiteinde waar je aan trekt om te hijsen. Lekker laten zitten.

-Scheer de val in. Check of je hem goed gesplitst hebt en gebruik hem een aantal keren.

-Je weet nu wel hoeveel lengte je prettig vind. Knip je overtollige mantel er af.

-Ik splits er dan altijd een inscheeroog in. Afhankelijk van de constructie van de mantel zijn daar verschillende mogelijkheden voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 21:17 #620583

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1531
Erik, wat iseen valhuis?

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 21:48 #620591

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2217
Ik heb hier nu ook Dyneema vallen en bevalt uitstekend. Mijn vallen (polyesther) begonnen flink wat slijtage te vertonen op de plek waar ze altijd op de lier zitten en ik had nog een meter of 16 over van mijn 4mm dyneema.

Wat ik gedaan heb is de bestaande vallen ongeveer doormidden gesneden en de dyneema lijn aan de ployesther kern gesplitst, vervolgens de mantel weer netjes in de dyneemalijn gesplitst.

Het bevalt uitstekend en voor €1,20 per meter kun je denk ik niets beters krijgen.

Lijn had ik gekocht bij: alletouw.nl 4mm €1,20 6mm €2,54 en 8mm €3.90
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 28 apr 2015 22:40 #620599

Dekadent schreef :
Erik, wat iseen valhuis?
ook we'll schijfhuis genoemd, de behuizing waar je schijven in zitten waar de vallen overheen uit de mast komen. De vallen schuren soms langs de wangen van de behuizing en slijten daardoor.
Er zijn een aantal mastfabrikanten die de schijven dezelfde dikte geven als de vallen die er overheen lopen. Daar treed extra veel slijtage op, als je dat polijst verminder je dat aanzienlijk. Je kunt ook dunnere vallen nemen, of je vallen verjongen, dan heb je hoogst waarschijnlijk ook geen slijtage meer.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 29 apr 2015 06:54 #620652

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Baasklusje schreef :
Nog een dingetje voor je nieuwe val: koop hem pakweg 3 meter te lang.
Kun je een keer of 10 de versleten stukjes (boven op de schijf en beneden in de stopper) 30 cm opschuiven (doen voordat die plekken echt slecht worden!).
Zo kun je 20 jaar met die val doen (en dus nu een hele dure kopen!)

Goed idee! Het beste is om dan niet te kiezen voor een splits, maar voor een knoopje (Bav oid).
De breeksterkte neemt dan weliswaar af, maar de meeste vallen zijn op dat vlak toch zwaar over gedimensioneerd.
Nog een paar weken en het is weer zomer!

Ps, ivm app gebruik, doe ik weinig tot niets met pb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 29 apr 2015 08:32 #620692

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3781
Wat ik gedaan heb is de bestaande vallen ongeveer doormidden gesneden en de dyneema lijn aan de ployesther kern gesplitst, vervolgens de mantel weer netjes in de dyneemalijn gesplitst.

@hscharft, welke methode heb je daarvoor gebruikt, youtub, splitsboek ?
mischien heb je een linkje ?
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 29 apr 2015 09:46 #620724

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1637
ron b schreef :
Wat ik gedaan heb is de bestaande vallen ongeveer doormidden gesneden en de dyneema lijn aan de ployesther kern gesplitst, vervolgens de mantel weer netjes in de dyneemalijn gesplitst.

@hscharft, welke methode heb je daarvoor gebruikt, youtub, splitsboek ?
mischien heb je een linkje ?
Voor het splitsen van de dyneema aan de kern:


Voor het verjongen:


Je wilt de lengte van de dyneema zo hebben dat het stuk van de valstopper tot de tophoek dyneema is (bij reven of een kleinere fok is dit langer). Het stuk van de lijn dat bij gehesen zeil ongebruikt beneden ligt heb je dan de polyester kern.
Laatst bewerkt: 29 apr 2015 09:59 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 29 apr 2015 09:58 #620727

ron b schreef :
Wat ik gedaan heb is de bestaande vallen ongeveer doormidden gesneden en de dyneema lijn aan de ployesther kern gesplitst, vervolgens de mantel weer netjes in de dyneemalijn gesplitst.

@hscharft, welke methode heb je daarvoor gebruikt, youtub, splitsboek ?
mischien heb je een linkje ?


Om een mooie uniforme dikte van de lijn te krijgen kun je het volgende doen;

Als je twee kernen aan elkaar splitst, dan wordt het touw daar dikker en stugger. Een polyester lijn haalt ongeveer 50/50 sterkte uit mantel en kern, dyneema is nagenoeg alleen maar sterkte uit het dyneema.

-Bepaal hoe lang je de uiteinden van de lijnen in elkaar splitst. Neem dit flink lang.
-Neem 2x deze lengte vanaf het uiteinde en verjong de lijn over één zo'n lengte richting uiteinde ongeveer 50% bij beide lijnen
-Maak de splits zoals hierboven beschreven in de dan dus 50% verjongde lijnen. Verjong de rest zoals beschreven naar een puntje toe. De lijn is nu overal even dik.
-Zorg dat deze splits een metertje of twee vóór de uiteindelijke verjonging van de mantel ligt.

De kracht kan dan geleidelijk van kern en mantel overgaan op de dyneema alvorens de mantel verdwijnt in de verjonging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 29 apr 2015 22:17 #620952

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2217
Heb dat met 'locksplice' gedaan, weet niet of dat dat gebruikelijk of beter of slechter is in zo'n situatie maar had geen zin om de boel te moeten doorstikken. Overigens zijn de lijnen bij mij dusdanig overgedimensioneerd dat er wel wat moet gebeuren voordat de boel breekt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 29 apr 2015 22:51 #620957

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3781
Leerzaam weer allemaal, moet de filmpjes nog even goed bekijken.
Weet ook nog niet of ik het zo, als bovenstaand, ga doen, maar de voordelen zijn evident.

Als ik het goed begrijp neme men voor de voorloop kaal dyneema, gevlochten.
Maar welke dikte, als de bestaande val nu 8mm is.
-Bepaal hoe lang je de uiteinden van de lijnen in elkaar splitst. Neem dit flink lang.
Ja, maar Hoe-Lang, is een chinees ;) , is lang.

Mast is 12 mtr, dek naar stopper +/- 3mtr nog wat voor topschijf en voetblok en een oog splits aan het eind.
Zeg even 16 mtr dyneema, dikte ?


2 mtr, 3 mtr, 4 wellicht, lijn moet ook een beetje body in de stopper hebben natuurlijk.
Ook nog bij rif II.
Nu ik er over na denk, het lijkt me wel wat, maar moet het wel even goed voor de ogen hebben.

Oja, hoe zit het met de UV bestendigheid van kaal dyneema, heb wel eens gehoord over versnelde veroudering.
Bij boot in haven hangt er dik 12 mtr in weer en wind, gebruik de val ook als haven kraanlijn.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 29 apr 2015 22:56 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe grootzeilval, welke ? 29 apr 2015 23:18 #620958

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2217
de voorloop moet ongeveer zo lang zijn dat de polyesther val nog in de stopper zit als je grootzeil omhoog staat. Komt heel grof gezegd neer op ongeveer 50/50 poly/dyneema.
De 'kale' dyneema lijn van de url in mijn vorige post heeft een UV coating praktijk moet nog uitwijzen hoe goed die is :)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.349 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl