Mephisto schreef :
Beide, als ik veel geld uit geef aan iets als NIEUWE zeilen moet het inderdaad NIEUW uit zien, Nieuw is onberispelijk wit en geen vlekken van uitgelopen inkt.
Dan gebruikt hij maar een inkt die niet uit loopt als het echt noodzakelijk is voor het maakproces. een ambachtsman zal echt wel weten welke inkt bruikbaar is.
Of dit op 50 meter afstand te zien is boeit niet, het hoort namelijk helemaal niet te zien te zijn. hoe de zeilen presteren heeft er niets mee te maken.
Nogmaals je accepteert toch ook geen nieuwe auto met een kras op elk paneel omdat er vast nog wel een paar bij zullen komen... of het nou een Dacia of een Bentley is.. je betaald voor een nieuw professioneel gemaakt product.
Het vergelijk met een auto ontgaat me totaal. Het productieproces, ontwerpproces en het gebruik met daarbij ontstaan van gebruikssporen zijn zo verschillend. Je kan het niet vergelijken. En ja, een zeil is na een rustige zeildag op het IJsselmeer vergeven van zwarte vlekken door muggen en na 2 maanden zit er spinnepoep etc. op. Bij een auto was je dat er eenvoudig en regelmatig af, bij een zeil niet.
Daarbij ga je het word nieuwe opnieuw definiƫren. De betekenis van dit woord staat vast.
De zeilen zijn niet minder nieuw door een inktvlekje. Nieuw zegt iets over ouderdom en gebruik. Deze zeilen waren nog niet gebruikt en vers van de pers.
Daarbij vind ik het redelijk eigenwijs als er een uitleg voor het ontstaan door een aantal forumleden wordt gegeven die acceptabel en waarbij je ook weet dat betreffende leden dieper in de materie zitten.
Ik ben er van overtuigd dat dat vlekje weinig UV en waterbestendig is en gewoon gaat verbleken.