Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Waarom soms sterk achterover getrimde masten?

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 17:41 #691101

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Hier nog een leuk artikel vanuit historisch perspectief: www.woodenboat.com/whiskey_plank/why-mast-rake
Tot nu toe lijkt het dus alleen maar traditie een "looks" te zijn die de rake bepaalt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 17:51 #691103

Enige dat ik me nog kan bedenken is dat het de gap tussen giek en romp (en die tussen voorzeil en dek) marginaal verkleint. Iets wat geen meetbaar effect heeft tot het moment dat die gap echt heel klein is. Daarbij kun je je zeilen sowiezo hierop laten snijden in geval een vertikale mast, mocht je daarin geloven.

Het staat wel racy dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 18:04 #691108

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8016
mcdreads schreef :
Ik heb 'm niet onder zeil gezien, maar kennelijk kan het ook wat meer naar voren leunend:

Dit telt maar deels: deze bootjes hebben een latijnzeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 19:27 #691139

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16552
Een surfer wil gewicht aan het zeil hangen ipv in het water drukken.
Dus moet je je zeil naar loef over je heen trekken (en aan de giek hangen, voor minstens de helft van je gewicht).

Een surfer hangt niet aan zijn zeil, dat was heeeeeel lang geleden bij een ten cate plank of zo en dan nog om cool te doen.
Een surfer gaat tussen nul en tot over 80 p/uur dus het zeilpunt wandelt enorm naar achteren. Je brengt de zeilkrachten zoveel mogelijk over m.b.v. je trapeze in de richting van de mastvoet, vooral met je voeten geef je tegendruk om het zeil dicht te trekken. Het naar buiten hangen doe je om het zeilopp. te vermeerderen (rechtop gezien van voren) of te minderen (lijkt op hangen).
Toegegeven, het lijkt van een afstand op zitten of hangen maar het is een zeer complexe beweging die vooral uit trekken en duwen bestaat

Even een filmpje voor een impressie hoe mooi echt snel zeilen eruit ziet :evil:


En nog een uit de oude doos met veel crashes erin :ohmy:
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 19:47 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 19:54 #691145

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
holtere schreef :
Een surfer wil gewicht aan het zeil hangen ipv in het water drukken.
Dus moet je je zeil naar loef over je heen trekken (en aan de giek hangen, voor minstens de helft van je gewicht).

Een surfer hangt niet aan zijn zeil, dat was heeeeeel lang geleden bij een ten cate plank of zo en dan nog om cool te doen.
Een surfer gaat tussen nul en tot over 80 p/uur dus het zeilpunt wandelt enorm naar achteren. Je brengt de zeilkrachten zoveel mogelijk over m.b.v. je trapeze in de richting van de mastvoet, vooral met je voeten geef je tegendruk om het zeil dicht te trekken. Het naar buiten hangen doe je om het zeilopp. te vermeerderen (rechtop gezien van voren) of te minderen (lijkt op hangen).
Toegegeven, het lijkt van een afstand op zitten of hangen maar het is een zeer complexe beweging die vooral uit trekken en duwen bestaat

Even een filmpje voor een impressie hoe mooi echt snel zeilen eruit ziet :evil:


En nog een uit de oude doos met veel crashes erin :ohmy:

Precies. In de tijd dat Baasklus surfde hing je naar loef, nu niet meer ;)

Gave filmpjes! Bielak, Maka, Dunkerbeck, Coquelle, Beale, mooie tijden! Die Neil Pryde World Cup Slalom gebruik ik nog steeds weleens op mijn slalomboard.

Overigens heeft Fred Imhoff tijdens de wintermeeting van vorig jaar
uitgelegd waarom de mast bij wind op zijn schepen naar achteren helde.
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 20:04 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 20:03 #691151

holtere schreef :
Een surfer gaat tussen nul en tot over 80 p/uur dus het zeilpunt wandelt enorm naar achteren.

Wat bedoel je daarmee? Dat het zeilpunt de snelheid niet kan bijhouden? ;-)

natuurlijk is het wel of niet 'onder' het zeil hangen afhankelijk van de windsnelheid in relatie tot het zeiloppervlak. Ook 'vroeger' stonden we meer rechtop zan dat we onder het zeil hingen.
Met de moderne zelf-lozende zeiltjes (wegwaaide masttop, gekopieerd van de Australische 18ft skiffs van Betwaithe) Gaat rechtop natuurlijk veel makkelijker dan met de buigende teakhouten giek van een Ten Cate Windsurfer: daar werd het zeil steeds dieper en boller als het meer ging waaien.....

Maar goed, het gaat in dit topic over mastrake, niet over surfen 'toen en nu'..... en wat mastrake betreft: vroeger ging je mast naar loef om je zeil (geprojecteerd oppervlak) wat kleiner te maken, en ter compensatie naar achteren. (en aangezien de natuurwetten sinds 1974 weinig veranderd zijn zal dat voor een moderne plank nog steeds gelden).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 20:18 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 20:08 #691152

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16552
Gaat rechtop natuurlijk veel makkelijker dan met de buigende teakhouten giek van een Ten Cate Windsurfer: daar werd het zeil steeds dieper en boller als het meer ging waaien.....

Ik had al zo'n vermoeden dat dit het kader was.. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 20:14 #691154

holtere schreef :
Gaat rechtop natuurlijk veel makkelijker dan met de buigende teakhouten giek van een Ten Cate Windsurfer: daar werd het zeil steeds dieper en boller als het meer ging waaien.....

Ik had al zo'n vermoeden dat dit het kader was.. ;)

het was afgrijselijk ;-)

Mijn eerste Windsurfer (1974) was spekglad van boven, het board alleen al woog 23 kg, de mastvoet was een houtje dat er steeds uit vloog (een sok eromheen hielp), de giek was een heel buigzaam gelamineerd stukje teak, het hechthouten zwaard brak soms gewoon vlak onder de plank af door de druk, en de zeilen waren van een soort spinakerdoek.....
Er zat bij die 1e plank een papiertje (een gestencilde A4) met de gebruiksaanwijzing...

En toch was het leuk ;-)

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 20:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 20:18 #691156

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Artemis schreef :
Ik kan zo niet technisch onderbouwen wat het geometrisch doet maar ik heb een ervaring uit mijn windsurftijd die ik graag wil toevoegen: Als het werkelijk hard ging dan kon/moest je de mast naar achteren kantelen en ver naar achteren op de plank gaan staan. Dit dichtrekken van het zeil had een zeer versnellend effect.

Klopt. Imhoff verwees ook naar DN-ijszeilers en windsurfers. Met meer wind>mast naar achteren. Hij tekende ook uit dat het naar achteren laten hellen van de mast nauwelijks de loefgierigheid verhoogde, dit itt wat veel mensen (ook op dit forum?) denken. Andere trimfuncties hebben hier meer invloed op. Mijn verklaring: als je hard kunt kruizen met harde wind heb je minder last van loefgierigheid ;) , kun je met meer masthelling varen en hoeft je later te reven. En dat is overigens vrijwel net zo lastig als lichtweer. Volgens mij had Fred ook een theorie over hogere snelheid irt een iets naar achter liggend drukpunt. Anyway: op mijn boot is het zeker sneller. Sinds 2014 vaar ik mijn voorstag steeds langer. De vorige eigenaar had de voorstag zeker 13 cm korter. Met alle respect: gezien zijn kruisniveau met harde wind begrijp ik dit (en ook waarom hij eerder reefde).
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 20:26 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 20:20 #691157

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16552
Wat bedoel je daarmee? Dat het zeilpunt de snelheid niet kan bijhouden?
Misschien heeft het daar wel wat van weg...Je start met het zeil rechtop (in lengterichting gezien) De lengte van je board werkt als kiel / roer met het toenemen van de snelheid kantel je je zeil steeds verder naar achteren, je zeilpunt achterna. Op de topsnelheid ligt er nog knap 50 cm boardlengte in het water! maximale rake dus!
Vergelijk eens met een zeilboot die nog maar met de achterste meters romp in het water ligt. In dat geval zou de boel echt niet meer neutraal sturen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 20:26 #691160

holtere schreef :
Wat bedoel je daarmee? Dat het zeilpunt de snelheid niet kan bijhouden?
Misschien heeft het daar wel wat van weg...Je start met het zeil rechtop (in lengterichting gezien) De lengte van je board werkt als kiel / roer met het toenemen van de snelheid kantel je je zeil steeds verder naar achteren, je zeilpunt achterna. Op de topsnelheid ligt er nog knap 50 cm boardlengte in het water! maximale rake dus!
Vergelijk eens met een zeilboot die nog maar met de achterste meters romp in het water ligt. In dat geval zou de boel echt niet meer neutraal sturen!

Ok, met een board zonder zwaard, alleen een vinnetje achteraan, neem ik aan.
Dan gaat inderdaad het lateraalpunt met de snelheid naar achteren en moet het zeilpunt mee.
Maar weet je heel zeker dat het met toenemende wind niet ook (een beetje) naar loef zal gaan?
(zoals vroeger, zeg maar ;-) )
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 20:31 #691161

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Baasklusje schreef :
holtere schreef :
Wat bedoel je daarmee? Dat het zeilpunt de snelheid niet kan bijhouden?
Misschien heeft het daar wel wat van weg...Je start met het zeil rechtop (in lengterichting gezien) De lengte van je board werkt als kiel / roer met het toenemen van de snelheid kantel je je zeil steeds verder naar achteren, je zeilpunt achterna. Op de topsnelheid ligt er nog knap 50 cm boardlengte in het water! maximale rake dus!
Vergelijk eens met een zeilboot die nog maar met de achterste meters romp in het water ligt. In dat geval zou de boel echt niet meer neutraal sturen!

Ok, met een board zonder zwaard, alleen een vinnetje achteraan, neem ik aan.
Dan gaat inderdaad het lateraalpunt met de snelheid naar achteren en moet het zeilpunt mee.
Maar weet je heel zeker dat het met toenemende wind niet ook (een beetje) naar loef zal gaan?
(zoals vroeger, zeg maar ;-) )

Nee. Mast rechtop is sneller (+ close the gap).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 20:32 #691162

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16552
het was afgrijselijk

Oef, het was een tijd van eindeloos experimenteren en nieuwe stappen zetten.
Leuk in dit kader was ook dat die ten cates stormzeiltjes kregen en stormzwaardjes die een knik naar achteren kregen (zeilpunt)
In eerste instantie waren de stormzeiltjes gemaakt voor een lange giek. Gevolg: de giek sleepte door het water als je op snelheid kwam. Pas een of twee jaar later kwamen er stormzeiljes met een korte giek en een opgesneden onderlijk. En zo klooide men maar door....Ik had een Hornet en lachte mijn surfvriendjes uit totdat er bericht kwam van ene Jaap van de Rest, toen was ik om :woohoo:
Zie dit filmpje met die lange giekjes...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 20:35 #691164

holtere schreef :
In eerste instantie waren de stormzeiltjes gemaakt voor een lange giek. Gevolg: de giek sleepte door het water als je op snelheid kwam.

Dat was juist handig: kon je met de schoothoek van het zeil in het water lekker sturen!

Wat een afgrijselijke low-aspect dingen waren het, en ook nog knalgroen:


"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 20:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 20:46 #691168

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Baasklusje schreef :
holtere schreef :
In eerste instantie waren de stormzeiltjes gemaakt voor een lange giek. Gevolg: de giek sleepte door het water als je op snelheid kwam.

Dat was juist handig: kon je met de schoothoek van het zeil in het water lekker sturen!

Wat een afgrijselijke low-aspect dingen waren het, en ook nog knalgroen:



Prachtig! Ik heb het nog geleerd op die planken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 20:49 #691169

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
holtere schreef :
het was afgrijselijk

Oef, het was een tijd van eindeloos experimenteren en nieuwe stappen zetten.
Leuk in dit kader was ook dat die ten cates stormzeiltjes kregen en stormzwaardjes die een knik naar achteren kregen (zeilpunt)
In eerste instantie waren de stormzeiltjes gemaakt voor een lange giek. Gevolg: de giek sleepte door het water als je op snelheid kwam. Pas een of twee jaar later kwamen er stormzeiljes met een korte giek en een opgesneden onderlijk. En zo klooide men maar door....Ik had een Hornet en lachte mijn surfvriendjes uit totdat er bericht kwam van ene Jaap van de Rest, toen was ik om :woohoo:
Zie dit filmpje met die lange giekjes...

Mooi! En toen kwam Fred Haywood. Fast haircut zei collega Laird Hamilton. En jullie kennen Jenna de Rosnay natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 21:00 #691175

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Als Fred Imhoff nog uitleg wil geven... Kennelijk hebben we niet goed opgelet tijdens de wintermeeting om de theorie 100% te kunnen verklaren. Mijn mast staat in ieder geval goed, rake is (met wind) fast. Schiet me te binnen dat het stabiliseren van de mast in golven (minder pompen) ook een punt van zijn uitleg was. Dan was er ook nog aerodynamica. Dit laatste punt schiet me vast nog te binnen.

Gevoelsmatig begrijp ik wel dat rake niet voor iedereen snel is en dat er een verschil is tussen toer en wedstrijdzeilers. Stuurniveau, trimniveau, staat van de zeilen, vormvastheid van de zeilen, wel of geen hikers spelen een rol in de aandewindse snelheid en de rake. Dat veel toerzeilers zich prettiger voelen met minder rake begrijp ik. Dat haartje meer loefgierigheid met meer rake wordt als minder prettig ervaren. Bij een hogere snelheid neemt de loefgierigheid echter af.
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 21:22 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 21:21 #691185

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16552
@ Boatlover,

Wat leuk dat jij die nog kent :woohoo:
Mijn eerste speedtrials gevaren op het Veerse meer en in 1984 ben ik in Weymouth geweest met inderdaad Fred Haywood (wingmast) en Jenna de Rosnay. Een Fransman Siret won toen de trials met enorm lange en smalle zeilen. Enorm veel twist en flex terwijl Fred Haywood juist op stijf ging..
Over rechtop gesproken...Siret had enorm brede uitgebogen gieken om maar rechtop te kunnen varen!
Leuk ook nog daar ontmoet: Peejee Gorissen, met ook een a-symetrische wingmast en een brede giek


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 21:26 #691187

Ik ken maar 1 boot met extreme mastvalling en dat is de White Hawk. En die is verrekte snel voor zijn lengte.
Daarentegen heeft Erik ooit geschreven dat het puur esthetisch zou zijn en dat rechtop ideaal is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 21:30 #691190

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Wie is "Erik"??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 21:34 #691192

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
holtere schreef :
@ Boatlover,

Wat leuk dat jij die nog kent :woohoo:
Mijn eerste speedtrials gevaren op het Veerse meer en in 1984 ben ik in Weymouth geweest met inderdaad Fred Haywood (wingmast) en Jenna de Rosnay. Een Fransman Siret won toen de trials met enorm lange en smalle zeilen. Enorm veel twist en flex terwijl Fred Haywood juist op stijf ging..
Over rechtop gesproken...Siret had enorm brede uitgebogen gieken om maar rechtop te kunnen varen!
Leuk ook nog daar ontmoet: Peejee Gorissen, met ook een a-symetrische wingmast en een brede giek



Ik freakte compleet! Al mijn spaargeld ging op. Gaaf dat je in Weymouth gevaren hebt! Ik had dezelfde zeilen als PJ, Neil Pryde Raf Speed. Je won natuurlijk niet omdat Jenna je afleidde :laugh: . Die wingmast was gaaf. Fivestar kwam later met die volgeschuimde masthoes, dat was lastig vastpakken met gijpen. Neil Pryde schakelde wat laat over op cambers. Met de Cam Speed en mijn Fanatic Mega Jag ging ik in 1992 lekker. Mooie tijden! Toch: die experimenteertijd die jij beter hebt meegemaakt begin 80er jaren lijkt mij het mooiste. Gaaf die foto van die giek.
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 21:35 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 21:35 #691193

Sunday schreef :
Wie is "Erik"??

Van de Bagheera
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 21:42 #691199

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Leuk die historische foto's. Zou jenna nog bestaan?
Als ik haar oude foto's zie dan zou ze best mijn rake eens mogen komen controleren.
EDIT:'het zijn niet foto's van jenna zèlf, maar modellen die haar succesvolle bikini's en badmode showen. Nou ja maakt niet uit...
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 21:44 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 21:47 #691203

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
d35 gebruiker schreef :
Ik ken maar 1 boot met extreme mastvalling en dat is de White Hawk. En die is verrekte snel voor zijn lengte.
Daarentegen heeft Erik ooit geschreven dat het puur esthetisch zou zijn en dat rechtop ideaal is.

Wij gingen met de Flevo 2014 ook verrekte hard met harde wind in het kruisrak. Vlak hiervoor de mast inderdaad "geraked". Ik ben benieuwd wat we gaan doen tegen White Hawk. Iedere keer kruisten onze wegen elkaar helaas niet, in 2015 was ik geblesserd. Ondeugd, Andiamo, Numero Uno, Schaap en Wicked Lady waren ook prachtige boten om tegen te varen. Zo op het oog hebben White Hawk en Schaap (met veel wind) de meeste rake.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom soms sterk achterover getrimde masten? 21 dec 2015 21:49 #691206

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Sunday schreef :
Leuk die historische foto's. Zou jenna nog bestaan?
Als ik haar oude foto's zie dan zou ze best mijn rake eens mogen komen controleren.
EDIT:'het zijn niet foto's van jenna zèlf, maar modellen die haar succesvolle bikini's en badmode showen. Nou ja maakt niet uit...

:laugh: Ze leeft nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl