Een al wat ouder draadje waar ik om wat voor reden dan ook nu pas tegenaan loop, toch wil ik hier vanuit mijn vak als ontwerper iets over kwijt.
Er zijn 4 redenen om je mast achterover te gooien:
1. Compenseren voor een slecht ontwerp.
2. Boten specifiek ontworpen voor een bepaald handicap systeem. Oudere systemen gaven in sommige gevallen een handicap voordeel voor sterke mastvalling, met name in de jaren 70 en 80 in de IOR zag je dit regelmatig.
3. Zeer snelle boten met een vleugelmast hebben nog wel eens voordelen met een sterke mastvalling. De vleugelmast is bedoeld als extra zeiloppervlak, en door deze achterover te leggen heeft de wind een langere weg af te leggen langs de mast waardoor de efficientie toe neemt.
4. Mode trend, het ziet er 'snel' uit en dat is reden nummer 1 om je mast achterover te hangen
Windsurfen berust op ene geheel ander princiepe. Daar hang je de mast niet alleen achterover, maar ook naar loef. De langsstromende wind tilt op die manier het surfboard iets meer uit het water en zorgt op die manier voor minder weerstand en dus meer snelheid.
IJszeilen net zo. Daar hangt de mast ook achterover. Dat is gedaan omdat de mastvoet zover naar voren most staan ivm de configuratie van het 'bakkie'. Daarna zijn ze met buigmasten gekomen waarvan de top extreem wegbuigt. Die zorgt juist voor neerwaartse druk zodat de rijderplank hard op het ijsgedrukt word. Dit geeft betere grip op het ijs, en ook veel meer voorstuwingsmogelijkheden omdat je minder risico hebt op omwaaien. Exact het tegenovergestelde van windsurfen dus.
Beide bovengenoemde princiepes zijn niet van toepassing op zeiljachten.
EDIT: de juiste manier om een niet planerend zeiljacht te ontwerpen is een goede balans, weinig vertrimming onder helling en een mast die perfect rechtop staat (is immerst het kortst dus weegt het minst). Als je daar van af moet wijken heb je iets niet goed gedaan