Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: nieuwe genua fotos

nieuwe genua fotos 15 feb 2016 21:16 #706183

Ook nog even handjes geschud met mede ZF'er Blixem. Dat was leuk.

Die Kapiteinmomo maar een slappeling vond omdat ie gister niet meezeilde!
Maar dat terzijde :laugh: :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 15 feb 2016 21:20 #706187

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Gewoon doorzetten die verstaging gheghe.
Als de vloertjes niet meer uit de boot willen dan is het goed LOL ;)

Maar goed alle gekheid op een stokje, mooi dat het goed gekomen is met nieuwe genoa en je er nu zo tevreden mee bent.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 15 feb 2016 21:38 #706199

goede zeilmaker is goud waard.
ik moet nog ff geduld hebben :dry:
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 15 feb 2016 21:52 #706206

Ha Roos, is toch zo, Nomo had desnoods de Yngling kunnen nemen. Gisteren heerlijk 2 wedstrjden gezeild in de regen die soms aanvoelde als natte sneuw, winterwedstrijden toch? Nou dan. De Polyvalk voer wel, dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 16 feb 2016 05:03 #706245

Leuk te lezen Chris! Arjan is inderdaad enthousiast en vraagt aktief naar feedback en doet daar ook iets mee. Mijn ervaring is dat ie niet snel invult voor jou dus die "lastige vragen" moet je echt zelf over nadenken. Veel dingen waarvan ik dacht "ik wil EN en EN en niet OF" blijken compromissen te zijn.

Die 20% is 20% van de breekspanning en noemt Seldén als vuistregel, voor fractioneel nog hoger adviseren ze. Zal ook wel afhangen van hoever je topwanten achter de mast staan (hoek tussen de zalingen) etc.

Ik vind mij Loper helemaal niet zo slap wat dat betreft, al heb ik na 1 seizien varen de hoofdwanten (die alleen met een 10x10 cm contraplaatje op het gangboord aangrepen) benedendeks doorverbonden met een stijf deel van de binnenschaal. Dat scheelt enorm, geen zichtbare beweging in het gangboord meer (dat vond ik wel eng om te zien), je kunt je voorstellen wat dat met de ondersteuning ter hoogte van de zalingen deed.

Heb daarna 1 seizoen met 20% gevaren, ging goed (geen lekkende ramen of klemmende deuren) maar zag geen voordelen tov 15%. Lei-topwant kwam bij 25 gr helling nét van spanning. Mast is ouderwets en (bijna) een rechte paal; die wordt niet zo snel instabiel. Het driehoekje "hoofdwanten + babystag" fixeert voldoende; verder 4 draadjes aan de masttop. Kan geen kant op :)
Laatst bewerkt: 16 feb 2016 05:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 16 feb 2016 06:34 #706251

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4022
roozeboos schreef :
Ik wil Arjan van **** (skip reclame) bedanken voor de fantastische after sails. (ook al vond hij het zelf ook erg leuk volgens mij) .
En de nuchtere kijk op het inmeten, kiezen en het produceren van een zeil. En het varen ermee met een topgetuigde 40 jaar oude dame.
Nogmaals, heb er veel van opgestoken. Nog nog een paar kleine veranderingen aan de Tapas en dan weer veel oefenen.

Ik heb inderdaad een enerverende middag gehad met je Chris. Weet nog steeds niet precies hoe ik je "zeil-stijl" zou willen omschrijven maar het woord 'enthousiast' komt er zeker in voor. Oefenen, iets meer oog voor trim en vooral genieten van je boot. Mooie tochten maken. En tja, wel eerder reven, zeil wisselen. Ook al vind je het reuze gaaf om hard en schuin te gaan, je boot, tuigage, roer en zeilen moeten wel heel blijven. :pinch: :pinch:

En die ringen in je zelfgemaakte huik, kom maar even langs.. doen we dat ook gelijk goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 16 feb 2016 06:46 #706254

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Er is ons nog wel een foto shoot belooft door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 16 feb 2016 08:32 #706269

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14578
Optimum stag spanning,c.q. doorzakken voorstag, is in relatie met het ontwerp van de genua. De genua is ontworpen voor een bepaalde doorbuiging als je dan de verstaging strakker dan de bedoeling zet houdt je geen fatsoenlijk profiel meer over.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 16 feb 2016 10:47 #706307

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6927
roozeboos schreef :
Ook nog even handjes geschud met mede ZF'er Blixem. Dat was leuk.

Die Kapiteinmomo maar een slappeling vond omdat ie gister niet meezeilde!
Maar dat terzijde :laugh: :laugh:

Klopt, reden er werd natte sneeuw verwacht het dek is dan onbegaanbaar, Chris weet dat wel.
Heb Chris gevraagd om met de Loper te gaan zeilen, dat zag hij niet zitten i.v.m. het weer :laugh:

De Schock 36FT zit elke wedstrijd meedere malen aan de grond, klappen zijn soms zo hard dat er schade kan ontstaan.
Het was een try out die niet voor herhaling vatbaar is, we hebben daarom een J.Sangria gekocht, dit bootje heeft een gunstige rating en kan veel wind hebben.
Eerste optreden volgende winterwedstrijd.

Groetjes van de slappeling
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 16 feb 2016 11:32 #706325

@Kapiteinmomo: ander draadje?

3Noreen schreef :
Optimum stag spanning,c.q. doorzakken voorstag, is in relatie met het ontwerp van de genua. De genua is ontworpen voor een bepaalde doorbuiging als je dan de verstaging strakker dan de bedoeling zet houdt je geen fatsoenlijk profiel meer over.

Interessante opmerking dit. Dat zou betekenen dat een zeilmaker voor een oud, slap bootje in matige conditie een andere luffcurve zou (kunnen/moeten) tekenen dan voor dezelfde boot in nieuwstaat.

Biedt ook mogelijkheden om een, op een boom gevoerde, vliegende lichtweergenua te ontwerpen. Hier kun je, zowel door de boomconstructie als door het vliegend karakter, nooit een valspanning bereiken die ook maar in de buurt komt van een volgens de vuistregels getuned voorstag.

Er zullen vast limieten zitten aan hoe ver je kunt gaan hiermee. Ben benieuwd hoe dat werkt (als het zo werkt)...
Laatst bewerkt: 16 feb 2016 11:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 16 feb 2016 13:12 #706333

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14578
Nachtvlinder schreef :
Biedt ook mogelijkheden om een, op een boom gevoerde, vliegende lichtweergenua te ontwerpen. Hier kun je, zowel door de boomconstructie als door het vliegend karakter, nooit een valspanning bereiken die ook maar in de buurt komt van een volgens de vuistregels getuned voorstag.

Er zullen vast limieten zitten aan hoe ver je kunt gaan hiermee. Ben benieuwd hoe dat werkt (als het zo werkt)...

Als het voorlijk te los is gaat je zeil, als je te hoog stuurt, "flipfloppen" De wind die aan de verkeerde zijde drukt gooit de doorbuiging om naar de andere kant. Op een wijze die lijkt op de manier waarop het voorlijk van een spi invalt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 16 feb 2016 13:53 #706336

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6927
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :

Als het voorlijk te los is gaat je zeil, als je te hoog stuurt, "flipfloppen" De wind die aan de verkeerde zijde drukt gooit de doorbuiging om naar de andere kant. Op een wijze die lijkt op de manier waarop het voorlijk van een spi invalt.

Klopt gaat niet werken alleen op een stabiele koers, en met een beetje wind gaat ie op zijn kant.
Kun je beter gelijk gaan spinnakeren.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 16 feb 2016 14:46 #706340

Duidelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 16 feb 2016 14:59 #706344

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Nachtvlinder schreef :

Die 20% is 20% van de breekspanning en noemt Seldén als vuistregel, voor fractioneel nog hoger adviseren ze. Zal ook wel afhangen van hoever je topwanten achter de mast staan (hoek tussen de zalingen) etc.

I :)
Men gaat niet uit van de breekspanning, maar van de maximale treksterkte van de draad.
Dit is het punt dat de draad nog terug komt in de originele lengte wanneer de spanning er weer van afgehaald wordt. De breeksterkte is aanmerkelijk groter. Gelukkig maar ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 16 feb 2016 15:05 #706345

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8107
Nee hoor. Ze gaan echt tot 15 of 20% van de breeksterkte. Jij refereert denk ik aan de 0,2% rekgrens.

Zie ook www.riggingandsails.com/pdf/selden-tuning.pdf p28
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 16 feb 2016 16:36 #706366

Kapiteinmomo schreef :

Groetjes van de slappeling

Ach, jij had je 'nieuwe'genua toch al geprobeerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 16 feb 2016 21:04 #706447

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8155
Op mijn Loper heb ik ook geen enkel probleem om de 20% te halen!

Maar dan moetik ook wel zeggen dat de d1-s (onderwanten) inderdaad met een trekstang aan een wrang gezet zijn in de boot.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 17 feb 2016 06:00 #706481

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Biedt ook mogelijkheden om een, op een boom gevoerde, vliegende lichtweergenua te ontwerpen. Hier kun je, zowel door de boomconstructie als door het vliegend karakter, nooit een valspanning bereiken die ook maar in de buurt komt van een volgens de vuistregels getuned voorstag.

Er zullen vast limieten zitten aan hoe ver je kunt gaan hiermee. Ben benieuwd hoe dat werkt (als het zo werkt)...

Als het voorlijk te los is gaat je zeil, als je te hoog stuurt, "flipfloppen" De wind die aan de verkeerde zijde drukt gooit de doorbuiging om naar de andere kant. Op een wijze die lijkt op de manier waarop het voorlijk van een spi invalt.

Gaat niet werken? Dei zeilen bestaan al....ze heten spinnaker, gennaker of ATS :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 17 feb 2016 07:40 #706487

Dat is mij bekend,

maar ben op zoek naar een vliegend upwind VMG voorzeil om met een relatief korte mast (boot is ondertuigd maar bestaat ook met "sport" mast) en lichtweer (<8 kn true) goed aan-de-wind te kunnen blijven zeilen. Zeil zou dan gevoerd worden op een wegneembare boegspriet om m2's te genereren.

Hierover bestaat al een ander draadje Nieuw tuig Aurora, waar de voorlopige conclusie is dat een nieuw, hoger tuig de enige mogelijkheid is om echt goed aan-de-wind te kunnen lopen bij lichtweer. Een combinatie van hogere aspect-ratio, meer m2's en een normaal op voorspanning te kunnen zetten voorstag.

De verklaring van het omkrullende (inverterende) voorlijk vind ik erg duidelijk. Een aan-de-winds zeil zal dus altijd met hoge voorlijk/stagspanning gevoerd moeten worden.

Vat ik het zo goed samen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 17 feb 2016 08:22 #706498

PS: deze vond ik nog.

Deze lijnen geven aan welke VMG een (iedere) zeilboot kan maken bij constante windsnelheid (true) onder verschillende windrichting - apparent(!) dus relevant voor het window van een zeil.

De (dun blauw) ingetekende lijnen geven aan hoeveel sneller je moet varen voor dezelfde VMG indien je voorzeil niet geschikt is om de bedoelde angle-of-attack te halen.

De gekleurde lijnen gelden voor elke boot: het geeft de fysische bepaalde relatie weer tussen boatspeed, true wind snelheid, apparent wind hoek en de VMG. De zwarte curve daar doorheen getekend is de polar van 1 specifieke boot. De kruispunten zijn de werklijnen waarop je vaart (indien je 100% polar zou varen).



Anyway deze boot heeft volgens haar polar onder genua I bij 6 knopen true wind een Upward Angle als ingetekend (angle omgerekend naar apparent - polars werken met true). Dat zwarte punt linksboven is dus voor deze boot (met het gemeten tuig) de maximaal haalbare VMG bij 6 knopen true wind snelheid. Dit geeft een AWA van 25 graden; de genua I van deze boot dient dus zo gesneden te zijn dat dit kan.

Stel nu dat je een groter uitgezeild of vliegend gehesen voorzeil gaat voeren. Zo'n zeil komt minder hoog dan het gemeten zeil waarop de UA gebaseerd was. Om dezelfde VMG te halen zal je er dus harder mee moeten gaan. Harder ook dan de op het huidige voorzeil gebaseerde polar. In het voorbeeld zal deze boot met een (nog niet gemeten maar groter) voorzeil wat slechts 2 graden minder hoog komt, 0.5 knopen meer boatspeed moeten leveren. En dat is veel.

Alles wat vliegend is zal beduidend minder hoog aan de wind komen en daardoor hopeloos zijn als upwind VMG zeil (zo zijn ze ook niet bedoeld natuurlijk).

Maar geeft m.i. wel aan dat een vliegend zeil geen kandidaat is voor aan-de-winds lichtweer zeil, simpelweg omdat het nooit goed geschoot kan worden om de geweste AoA te halen...
Laatst bewerkt: 17 feb 2016 08:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe genua fotos 02 mrt 2016 14:34 #711565

Kapiteinmomo schreef :

Het was een try out die niet voor herhaling vatbaar is, we hebben daarom een J.Sangria gekocht, dit bootje heeft een gunstige rating en kan veel wind hebben.
Eerste optreden volgende winterwedstrijd.

Ziet er toch netjes uit de Sangria, maar eerlijk gezegd (nog) niet als een winnaar zo als ze er nu bij ligt Kapitein Momo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl