PS: deze vond ik nog.
Deze lijnen geven aan welke VMG een (iedere) zeilboot kan maken bij constante windsnelheid (true) onder verschillende windrichting - apparent(!) dus relevant voor het window van een zeil.
De (dun blauw) ingetekende lijnen geven aan hoeveel sneller je moet varen voor dezelfde VMG indien je voorzeil niet geschikt is om de bedoelde angle-of-attack te halen.
De gekleurde lijnen gelden voor elke boot: het geeft de fysische bepaalde relatie weer tussen boatspeed, true wind snelheid, apparent wind hoek en de VMG. De zwarte curve daar doorheen getekend is de polar van 1 specifieke boot. De kruispunten zijn de werklijnen waarop je vaart (indien je 100% polar zou varen).
Anyway deze boot heeft volgens haar polar onder genua I bij 6 knopen true wind een Upward Angle als ingetekend (angle omgerekend naar apparent - polars werken met true). Dat zwarte punt linksboven is dus voor deze boot (met het gemeten tuig) de maximaal haalbare VMG bij 6 knopen true wind snelheid. Dit geeft een AWA van 25 graden; de genua I van deze boot dient dus zo gesneden te zijn dat dit kan.
Stel nu dat je een groter uitgezeild of vliegend gehesen voorzeil gaat voeren. Zo'n zeil komt minder hoog dan het gemeten zeil waarop de UA gebaseerd was. Om dezelfde VMG te halen zal je er dus harder mee moeten gaan. Harder ook dan de op het huidige voorzeil gebaseerde polar. In het voorbeeld zal deze boot met een (nog niet gemeten maar groter) voorzeil wat slechts 2 graden minder hoog komt, 0.5 knopen meer boatspeed moeten leveren. En dat is veel.
Alles wat vliegend is zal beduidend minder hoog aan de wind komen en daardoor hopeloos zijn als upwind VMG zeil (zo zijn ze ook niet bedoeld natuurlijk).
Maar geeft m.i. wel aan dat een vliegend zeil geen kandidaat is voor aan-de-winds lichtweer zeil, simpelweg omdat het nooit goed geschoot kan worden om de geweste AoA te halen...