Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Grootzeilval .... HELP

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 07:35 #746255

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Afgelopen winter ging ik de grootzeilval vervangen, omdat deze boven bij de masttop sporen van slijtage vertoonde. Ik zet de overloop altijd naar één kant en dan schavielt de lijn tegen de kap op de mast met slijtage als gevolg.

Tijdens het vervangen van de val deed ik even niet zo intelligent waardoor ik zowel de oude als de nieuwe lijn naar beneden zag vallen :angry:. Ik stond op de nieuwe lijn en dacht dat de weerstand die ik voelde kwam door het leiden van de verbinding tussen de oude en nieuwe lijn over de katrol. Ik trok dus wat harder en trok beide lijnen toen los..... :blush: :S :whistle:. Afgelopen weekend heb ik twee en een half uur vanaf de mastenkraan geprobeerd een nieuwe lijn over het katrol in de masttop te krijgen, zonder succes.

Deze tekening komt uit het handboek van mn boot:


Dit katrol zit goed verborgen in de kap en met geen mogelijkheid kreeg ik er iets overheen. Ik heb het geprobeerd met een fietsketting, tyrips, dunne lijntjes, dikke lijnen...alles zonder resultaat.

Het enige dat ik nu nog kan bedenken is dat er onder de verlichting op de masttop mogelijk een gat zit waardoor je een lijn van bovenaf over het katrol kan leiden. Klopt het dat hier een gat zit?

Is er een etapper (misschien zelfs een etapper met een oude 28 voeter, dus geen i) die een dergelijke klus ook eens heeft moeten doen of is er iemand die weet of er onder de verlichting een gat in de mastkap zit? Heeft er iemand nog ideeën of tips? De belangrijkste tip is natuurlijk niet op je lijnen te gaan staan als je ze vervangt, want dan gaat het een heel stuk makkelijker...

Groet, Ruurd :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 07:48 #746258

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Lijn dikte van de val schat ik 8 of 10mm? Zou het niet lukken met een "loodveter". Een verzwaring die onder in een gordijn wordt genaaid. Deze is zeker dunner dan je val en heeft wat gewicht om te willen zakken. Met deze loodveter eerst een dun lijntje door de mast halen en met dit lijntje de val weer door trekken.
Onder de verlichting verwacht ik geen opening, behoudens een gaatje van een mm of 8 voor de aansluiting van de elektra.
Laatst bewerkt: 19 juni 2016 07:52 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 07:56 #746259

Fietsketting gebruiken. Werkt bijna altijd.

Sorry had je al geprobeerd zag ik later.
Laatst bewerkt: 19 juni 2016 08:00 door johannesw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 07:56 #746260

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6677
Onder je ankerlicht zal zeker een kabel naar binnen gaan. En als dat gat niet groot genoeg is, is er een bezwaar om er een gat bij te boren? (evt afgedekt door je ankerlampje)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 08:00 #746263

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8155
Kan je de schijf er niet uit halen?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 08:19 #746268

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Lijn dikte van de val schat ik 8 of 10mm? Zou het niet lukken met een "loodveter". Een verzwaring die onder in een gordijn wordt genaaid. Deze is zeker dunner dan je val en heeft wat gewicht om te willen zakken. Met deze loodveter eerst een dun lijntje door de mast halen en met dit lijntje de val weer door trekken.

Kan je de schijf er niet uit halen?

Een loodveter, fietsketting, etc. lijkt me allemaal een heel goed idee...ware het niet dat ik ze niet over de katrol krijg. Deze zit zo hoog in de kap dat iets slaps inzakt voordat het er is en iets stevigers maakt daarna niet de bocht naar beneden de mast in.

De schijf kan er ook niet uit.

Gr. Ruurd
Laatst bewerkt: 19 juni 2016 08:31 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 08:37 #746270

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Een ijzerdraadje als een naald door de kern steken en een eindje verderop weer uit de lijn laten komen.

De lijn is nu stijf genoeg om rechtop te blijven staan en kan toch meebuigen met de ronding. Eenmaal voorbij de katrol trek je het ijzerdraadje weer uit de kern omdat anders de ronding in de lijn blijft staan en geheid vastloopt.

Nog mooier als dit zou lukken met stukje fietsketting, maar dat zal enige oefening vergen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 08:40 #746273

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Met een stukje isolatie tape de loodveter "stijver" maken en met 2 sate stokjes om hoog duwen. Eén stokje omhoogduwen dan over nemen met het andere stokje en verder duwen enz?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 08:45 #746274

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Bij onze Etap (30) kan de "deksel" van de (Selden) mast eraf zodat je bij de schijven kunt. De bouten hiervoor zitten aan weerszijden net onder de masttop. Ik kan me alleen niet goed herinneren of daarmee de achterstag ook lost komt, wat bij staande mast weer wat voorbereiding nodig maakt.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 08:45 #746275

  • SSL
  • SSL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 149
Mogelijk m.b.v. een trekveer hoewel ik niet kan inschatten hoe precies.

Een aantal suggesties zijn:
1 Indien het ingevoerde uiteinde van de trekveer een bocht van 180 graden maakt (dit dus eerst proberen) bij de tweede keer invoeren aan het ingevoerde uiteinde een langwerpige verzwaring (zoals een ketting, loodveter) mee in de mast voeren. Het gevolg is dat indien het ingevoerde uiteinde wederom naar beneden wijst (en de verzwaring ver genoeg mee in de mast is getrokken) deze verzwaring door zijn eigen gewicht naar beneden zal vallen en gestrekt aan het oog van de trekveer zal hangen. Vervolgens kan aan het andere (nog niet ingevoerde) uiteinde van de trekveer een touwtje bevestigd worden waarna dit touwtje door het gewicht van de verzwaring tot onder in de mast zal zakken. (Dit touwtje kan vervolgens gebruikt worden om de val door de mast te trekken)
2 Indien het ingevoerde uiteinde van de trekveer de bocht niet maakt krult de trekveer na het ingevoerde uiteinde mogelijk op. In dat geval (dit dus eerst proberen) kan mogelijk een variant op bovenstaande gebruikt worden: Bevestig de verzwaring niet aan het ingevoerde uiteinde maar aan het gedeelte wat zal opkrullen. Na voldoende ver invoeren zal de verzwaring wederom gestrekt aan de trekveer hangen. Echter alleen indien de verzwaring zwaar genoeg is zal ze voldoende kracht naar beneden uitoefenen om de weerstand te overwinnen die het vastgelopen uiteinde van de trekveer veroorzaakt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 08:47 #746276

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
De beste stuurlui staan natuurlijk weer aan wal maar;kun je de ,dunne,fietsketting niet eerst over het katrol duwen met een stuk dik ijzerdraad?Dus eerst over het katrol werken waarna hij verder naar beneden kan vallen?

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 09:05 #746277

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
H2O schreef :
Bij onze Etap (30) kan de "deksel" van de (Selden) mast eraf zodat je bij de schijven kunt. De bouten hiervoor zitten aan weerszijden net onder de masttop. Ik kan me alleen niet goed herinneren of daarmee de achterstag ook lost komt, wat bij staande mast weer wat voorbereiding nodig maakt.

Jeroen.

Dat klopt, de etap 30 heeft een veel handiger masttop. Daar zit het katrol ook niet zo diep weggewerkt. Had ik maar een 30 :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 09:18 #746282

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6919
Probeer eens te bedenken hoe de tuiger het oorspronkelijk heeft gedaan. Vast niet met loodveters, saté stokjes, hoe creatief ook bedoeld . Ik denk dat de kap gewoon van de masttop af moet, dan kun je overal bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 09:21 #746285

Zit het snoer wat het lampje voedt niet net vóór de opening waat je het stukje fietsketting door wilt duwen?

Ik meen te begrijpen dat de val wat heen en weer bewogen is, mogelijk daarmee het snoer voor de opening gefrommeld.

Dat stukje fietsketting is ook vervangbaar door een stukje lijn met een flink aantal kleine moertjes er omheen, soms heeft dat voordeel omdat fiets ketting maar naar één kant wil buigen.
Met dat ijzerdraadje van KOKO kun je dat ook makkelijker door een gaatje duwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 09:24 #746286

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
jerry schreef :
Probeer eens te bedenken hoe de tuiger het oorspronkelijk heeft gedaan. Vast niet met loodveters, saté stokjes, hoe creatief ook bedoeld . Ik denk dat de kap gewoon van de masttop af moet, dan kun je overal bij.

Daar ben ik ook bang voor, want dat betekent dat de mast eraf moet. Ik zou het zo graag oplossen met een staande mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 09:24 #746287

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Saeftinghe schreef :
Dat stukje fietsketting is ook vervangbaar door een stukje lijn met een flink aantal kleine moertjes er omheen, soms heeft dat voordeel omdat fiets ketting maar naar één kant wil buigen.
Met dat ijzerdraadje van KOKO kun je dat ook makkelijker door een gaatje duwen.

Idd een goed idee van die moertjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 10:29 #746290

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28593
rpeppel schreef :

Een loodveter, fietsketting, etc. lijkt me allemaal een heel goed idee...ware het niet dat ik ze niet over de katrol krijg. Deze zit zo hoog in de kap dat iets slaps inzakt voordat het er is en iets stevigers maakt daarna niet de bocht naar beneden de mast in.

De schijf kan er ook niet uit.

Gr. Ruurd

Ik gebruik vaak voor kabels in dergelijke situatie een stuk rvs staalkabel van 3 of 4 mm. krimpkousje aan het uiteinde en steken maar....

Eventueel staaldraad en val geschoven in een dikkere elektra pijp die tot voor de schijf kan steken en dan in de pijp voeren. pijp na afloop over de val naar beneden schuiven.

Zo bereik ik wel een gaten die 3 meter buiten bereikzitten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 juni 2016 10:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 10:41 #746292

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
WADnWIND schreef :
Eventueel staaldraad en val geschoven in een dikkere elektra pijp die tot voor de schijf kan steken en dan in de pijp voeren. pijp na afloop over de val naar beneden schuiven.

Zo bereik ik wel een gaten die 3 meter buiten bereikzitten.

Daar heb ik ook aan gedacht, ik heb een stuk stugge, maar toch flexibele waterslang liggen (doorzichtig). Ik denk dat ik die tot net boven het katrol duw en dan een verzwaarde, maar nog steeds flexibele lijn daar doorheen voer. Die moet dan wel over het katrol vallen en de mast in gaan...hoop ik :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 11:29 #746295

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8155
rpeppel schreef :

De schijf kan er ook niet uit.

Gr. Ruurd

Weet je dat zeker? Hij is er immers ook ingezet...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 11:41 #746296

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mast eraf. Masttopbeslag losmaken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 12:11 #746300

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18005
De mast er af is natuurlijk wel de meest zekere methode (kan je ook de blokken eens goed inspecteren, met teflon inspuiten en eventueel zelfs vervangen), maar ook de duurste en lastigste. Ik kan mij voorstellen dat je dat tot het laatst bewaart.

De methode van WdW met het buisje en staaldraad of fietsketting lijkt me kansrijk. Eventueel zou je net naast of boven het blok nog een 10mm gat in je mast kunnen boren om wat zicht te hebben op wat er gebeurt en eventueel nog wat bij te sturen. Met een kunststof dopje er in kan je het gat weer netjes afdekken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 19 juni 2016 12:17 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 12:46 #746306

Is dit een Sparcraft mast? Dan kun je een kapje op de top los schroeven waardoor je toegang krijgt tot de blokken. Je 3kl is wellicht weer op dat kapje gemonteerd en moet je eerst verwijderen of voldoende kabellengte hebben om kapje+licht even te kunnen laten bungelen.

Al met al een heel gedoe, met staande mast.

Kun je het seizoen niet afmaken door te hijsen met je kraanlijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 12:59 #746308

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Nachtvlinder schreef :
Is dit een Sparcraft mast? Dan kun je een kapje op de top los schroeven waardoor je toegang krijgt tot de blokken. Je 3kl is wellicht weer op dat kapje gemonteerd en moet je eerst verwijderen of voldoende kabellengte hebben om kapje+licht even te kunnen laten bungelen.

Al met al een heel gedoe, met staande mast.

Kun je het seizoen niet afmaken door te hijsen met je kraanlijn?

Het is een Selden mast uit 1978. Deze heeft een vaste kraanlijn die je aan de giek stelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 13:10 #746309

En zoiets? Kun je de fietsketting achter en boven de binnenste schijf naar beneden laten vallen.

Laatst bewerkt: 19 juni 2016 13:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeilval .... HELP 19 juni 2016 13:25 #746315

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Rpeppel,
Gat in het beslag boren en een los blokje ophangen. Misschien zit er al wel een gat. Dit seizoen uitvaren met het val buiten de mast en in de herfst de mast er af en de masttop demonteren.
Je zal bovenin die mast ook niet zo lekker zitten, denk ik.
Ik zou het met een trekveer (staal) van de elektricien proberen en licht voorbuigen, maar dat idee is al geopperd.
Succes!

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl