Afgelopen winter ging ik de grootzeilval vervangen, omdat deze boven bij de masttop sporen van slijtage vertoonde. Ik zet de overloop altijd naar één kant en dan schavielt de lijn tegen de kap op de mast met slijtage als gevolg.
Tijdens het vervangen van de val deed ik even niet zo intelligent waardoor ik zowel de oude als de nieuwe lijn naar beneden zag vallen
. Ik stond op de nieuwe lijn en dacht dat de weerstand die ik voelde kwam door het leiden van de verbinding tussen de oude en nieuwe lijn over de katrol. Ik trok dus wat harder en trok beide lijnen toen los.....
. Afgelopen weekend heb ik twee en een half uur vanaf de mastenkraan geprobeerd een nieuwe lijn over het katrol in de masttop te krijgen, zonder succes.
Deze tekening komt uit het handboek van mn boot:
Dit katrol zit goed verborgen in de kap en met geen mogelijkheid kreeg ik er iets overheen. Ik heb het geprobeerd met een fietsketting, tyrips, dunne lijntjes, dikke lijnen...alles zonder resultaat.
Het enige dat ik nu nog kan bedenken is dat er onder de verlichting op de masttop mogelijk een gat zit waardoor je een lijn van bovenaf over het katrol kan leiden. Klopt het dat hier een gat zit?
Is er een etapper (misschien zelfs een etapper met een oude 28 voeter, dus geen i) die een dergelijke klus ook eens heeft moeten doen of is er iemand die weet of er onder de verlichting een gat in de mastkap zit? Heeft er iemand nog ideeën of tips? De belangrijkste tip is natuurlijk niet op je lijnen te gaan staan als je ze vervangt, want dan gaat het een heel stuk makkelijker...
Groet, Ruurd