Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 22 aug 2016 19:55 #761424

  • Aldert
  • Aldert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
wie heeft er ervaring met ronde zeillatten?
Het zijn voor mijn zeil fiberglas stokken van 10 mm doorsnee en de lengte varieert van 110 cm (top) tot 700 cm (met koppelstukken, onder).
Ik had ze zelf nog nooit bij zeilboten gezien, maar volgens de zeilmaker/verkoper de enige oplossing voor het zeil van mijn grootte (60 m2).
Ik vaar er dit seizoen voor het eerst mee, maar ben nog niet om. Het zeil glooit/bolt typisch. Misschien komt dat omdat de ronde 'latten' kunnen bewegen in de zeillatzakken, die wel gemaakt lijken te zijn voor brede platte latten.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/inzichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 22 aug 2016 20:18 #761436

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Welkom op dit forum Aldert!

Heb je misschien wat foto's? Welke boot gaat het om en welke zeilmaker? Welke doeksoort is gebruikt?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 22 aug 2016 20:59 #761450

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Bedoel je dat met meer wind de bolling te ver naar achteren zit/je enorm veel spanning op de cunningham nodig hebt? Dit hadden we laatst op een J met zgn. tubes. Deze ronde latten zijn vervangen door conventionele geprofileerde latten. Het zeil was doorgelat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 22 aug 2016 21:13 #761453

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Zijn ze geprofileerd dus voor dunner dan achter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 18:56 #761660

  • Aldert
  • Aldert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hey Beauty,

Ze zijn niet geprofileerd. Ze zijn over de hele lengte de zelfde dikte. de bovenste 3 zeg maar een potlood dik (8 mm) en de onderste 2 een pink dik (10 mm).

Groet Aldert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 19:10 #761671

  • Aldert
  • Aldert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hey Boatlover,

De bolling zit wel redelijk goed, maar daar achteraan komt een negatieve bolling, een soort kuil. Dit wordt m.i. veroorzaakt doordat de lat op spanning zich zet in de ruime latzak, deze gaat zwabberen in de latzak als ik er meer spanning op zet. Zie foto's.

Groet Aldert



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 19:23 #761673

  • Aldert
  • Aldert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hallo ilCigno,

Dank je!
In een eerdere reactie hieronder heb ik 2 foto's geplaatst. Dat communiceert wel zo makkelijk he.
Ik laat de naam van de zeilmaker nog even in het midden, het doeksoort Dacron, merk Contender Fibercon Pro, dikte 12,64 Oz (353 gr/m2).
Het betreft een klassiek stalen scherpjacht (s-spant), met moderne mast en tuigage.
Hopelijk kun je hier iets mee.

Groet Aldert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 19:32 #761674

  • Aldert
  • Aldert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
De ronde fiber stokken/staffen zijn 10 mm en 12 mm. Iets dikker dan ik dacht.
En gekoppeld met RVS-koppelstuk (bussen van zo'n 80-100 mm)
Dit ter aanvulling :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 19:38 #761676

We zijn allemaal nog stil van die foto; zoiets heb ik nog nooit gezien, behalve bij heel erg uitgezeilde oude dacron zeilen met een uitgerekt achterlijk. En dan is het meestal nog een stuk minder....

Ik kan me niet goed voorstellen hoe latten dit kunnen veroorzaken, behalve als de diverse delen van een gekoppelde lat een voorkeur voor buigen in een bepaald richting hebben, zeg maar wel de ene kant op willen maar niet de andere.

Het zeil staat nu halve wind, maar hoeveel wind stond erin? Waait het met meer wind wel in de juiste vorm? Of staat dat achterstuk altijd zo naar stuurboord? Verandert het met overstag gaan?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 19:45 #761681

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Wat zegt de zeilmaker op deze foto"s?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 20:01 #761686

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
Op andere foto's van je schip zie je dit niet. Dus voorheen had je normale zeillatten, neem ik aan?




Waarom vindt de zeilmaker dan nu, dat ze rond moeten zijn?

Als ik deze foto's bekijk, dan lijkt het een combinatie van weinig (schijnbare halve) wind, te strakke zeillatten en motorvaren. Dat het dan zwabbert, zegt me weinig.

Misschien eerst maar eens een paar 'normale' foto's plaatsen?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Laatst bewerkt: 23 aug 2016 20:07 door La Mavare. Reden: foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 20:02 #761688

  • Aldert
  • Aldert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hallo Baasklusje,

het zeil is nieuw... Op moment foto hadden we windkracht 3, pas vanaf een dikke 4 begint het er op te lijken. Maar je blijft iets zien. Bij overstag verandert het weinig, wel iets.
Tja, ze kunnen in de latzak dus bewegen, ze golven van onder naar boven in de latzak. Je kunt het ook wel een beetje zien t.o.v. de blauwe lijn, die wel recht is.

Bijgaand een foto bij een dikke 4, kleine 5. (we gingen toen 8 Kn, laag aan de wind)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 20:04 #761689

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Schrikken inderdaad. Hoe strak zitten de latten er nu in? Aan de toplat te zien heb je ze behoorlijk op spanning gezet? Als je ze er losjes in doet en vervolgens speelt met meer of minder twist, verdwijnt de 'S' dan?

Veronderstellende dat de vorm van het zeil zonder latten goed is vermoed ik te slappe niet geprofileerde latten met veel te veel latspanning. Maar is een beetje koffiedik kijken zonder meer informatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 20:05 #761690

  • Aldert
  • Aldert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
De zeilmaker reageert met dat de latten nog strakker moeten... maar dat kan niet.
Ik vermoed dat ze misschien losser moeten, maar dan schieten ze er uit bij het hijsen/strijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 20:07 #761691

  • Aldert
  • Aldert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
t/m vorig jaar had ik een zeil met normale zeillatten, dus niet doorgelat. Misschien bedoel je die foto's? Dit zeil was na al die jaren redelijk uitgezeild, maar had wel een normale vorm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 20:12 #761692

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
Aldert schreef :
De zeilmaker reageert met dat de latten nog strakker moeten... maar dat kan niet.
Deze zeilmaker kun je niet serieus nemen, dat moet je vast verkeerd begrepen hebben!
Ik vermoed dat ze misschien losser moeten, maar dan schieten ze er uit bij het hijsen/strijken.
Lijkt me ook, zeker de onderste. Maar nogmaals: wat is er mis met platte latten?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 20:14 #761693

Al eens helemaal zonder latten geprobeerd? Foto daarvan zou helpen.

Als ze eruit schieten als ze los staan dan is de zeilmaker iets vergeten in de lattenzakjes.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 aug 2016 20:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 20:20 #761695

  • Aldert
  • Aldert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Beste La Mavare,

nee, helaas, dat heb ik goed begrepen. Ik had nl 2 hoofdklachten, 1 de vreemde vorm, 2 dat ze eruit kunnen schieten. op beide was het antwoord: strakker!!

Er is in m.i. niets mis met platte latten, maar volgens de zeilmaker zijn er geen geschikte platte latten voor de grootte van mijn zeil. Volgens hem kunnen alleen deze ronde 'latten' de krachten aan.
Hij beroept zich op 30 jaar ervaring en 30.000 tevreden klanten. Ik zou het volgens hem verkeerd doen.
Tja, vandaar maar eens jullie raadplegen :)

Groet Aldert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 20:37 #761704

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
Aldert schreef :
Hij beroept zich op 30 jaar ervaring en 30.000 tevreden klanten. Ik zou het volgens hem verkeerd doen.
Tja, vandaar maar eens jullie raadplegen :)

Groet Aldert

Dat zijn 1000 klanten per jaar, 5 zeilen te verkopen per werkdag. Gelooft hij het zelf?

Verder laat ik het maar aan de specialisten met 30.000 en meer mijlen op de klok. Die lusten jouw zeilmaker rauw ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 21:13 #761709

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
Aldert schreef :
Beste La Mavare,

nee, helaas, dat heb ik goed begrepen. Ik had nl 2 hoofdklachten, 1 de vreemde vorm, 2 dat ze eruit kunnen schieten. op beide was het antwoord: strakker!!

Er is in m.i. niets mis met platte latten, maar volgens de zeilmaker zijn er geen geschikte platte latten voor de grootte van mijn zeil. Volgens hem kunnen alleen deze ronde 'latten' de krachten aan.
Hij beroept zich op 30 jaar ervaring en 30.000 tevreden klanten. Ik zou het volgens hem verkeerd doen.
Tja, vandaar maar eens jullie raadplegen :)

Groet Aldert

Mijn conclusie: de zeillatten zijn te zwaar/sterk voor het doek, cq. het doek is te licht voor je boot.

Als praten met je zeilmaker niets meer oplevert dan wat je schrijft:

1. formeel in gebreke stellen incl vervolgschade en kosten second opinion

2. weekje wachten en expert inschakelen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 21:48 #761722

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
koko schreef :
Aldert schreef :
Hij beroept zich op 30 jaar ervaring en 30.000 tevreden klanten. Ik zou het volgens hem verkeerd doen.

Dat zijn 1000 klanten per jaar, 5 zeilen te verkopen per werkdag. Gelooft hij het zelf?

Die uitspraak hebben we vaker voorbij zien komen. Dat terwijl de TS nog zo beloofde voorlopig niet te verklappen om welke zeilmaker het hier gaat.. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 23 aug 2016 22:48 #761741

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Eens met de vorige sprekers, dit is volkomen onacceptabel. Juist bij licht weer moeten de zeillatten het zeil steun geven voor de juiste bolling. Zeillatten die er uitvallen mag nooit gebeuren, zelfs niet bij 0 spanning. Maar een zeil wat deze rare S-vorm aanneemt, dat is te bizar voor woorden.

FMJ schreef :
Die uitspraak hebben we vaker voorbij zien komen. Dat terwijl de TS nog zo beloofde voorlopig niet te verklappen om welke zeilmaker het hier gaat..
Ja, inderdaad zeg :ohmy:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 23 aug 2016 23:06 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 24 aug 2016 03:09 #761745

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
FMJ schreef :
koko schreef :
Aldert schreef :
Hij beroept zich op 30 jaar ervaring en 30.000 tevreden klanten. Ik zou het volgens hem verkeerd doen.

Dat zijn 1000 klanten per jaar, 5 zeilen te verkopen per werkdag. Gelooft hij het zelf?

Die uitspraak hebben we vaker voorbij zien komen. Dat terwijl de TS nog zo beloofde voorlopig niet te verklappen om welke zeilmaker het hier gaat.. :laugh:

Ik had hem nog niet eerder gezien, maar ik begin een idee te krijgen met welke zeilmaker we hier te maken hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 24 aug 2016 07:27 #761779

koko schreef :
Ik had hem nog niet eerder gezien, maar ik begin een idee te krijgen met welke zeilmaker we hier te maken hebben.

Hij probeert zeker reclame te maken door de latten de letter van zijn naam te laten nabootsen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgelat grootzeil met ronde ´latten´ 24 aug 2016 07:52 #761789

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Aldert schreef :
Beste La Mavare,

nee, helaas, dat heb ik goed begrepen. Ik had nl 2 hoofdklachten, 1 de vreemde vorm, 2 dat ze eruit kunnen schieten. op beide was het antwoord: strakker!!

Er is in m.i. niets mis met platte latten, maar volgens de zeilmaker zijn er geen geschikte platte latten voor de grootte van mijn zeil. Volgens hem kunnen alleen deze ronde 'latten' de krachten aan.
Hij beroept zich op 30 jaar ervaring en 30.000 tevreden klanten. Ik zou het volgens hem verkeerd doen.
Tja, vandaar maar eens jullie raadplegen :)

Groet Aldert

Er zijn wel geschikte platte latten voor de grootte van dit zeil. Indien jij het "verkeerd" doet mag de zeilmaker aan boord laten zien hoe het wel moet. Tip: Neem een ervaren trimmer (bijv. iemand van het forum) mee. Vermoedelijk wordt het een warm middagje voor de zeilmaker.

Ik vermoed(!) overigens dat je een zeil in het prijsvechterssegment hebt gekocht. Indien dit het geval is, > koop in het vervolg wat zekerheid in bij een A-zeilmaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl