Baasklusje schreef :
Sneaker schreef :
Als je crosscut laminaat bedoelt.. nee, is qua materiaal niet goedkoper. Is namelijk niet van polyester gemaakt zoals de 'standaard' cruising laminaten a la CDX, DCX, MPC, Soft Norlam etc.
Je kan het niet laten he....
En het lijkt me zo dat cross cut een stuk minder werk is om in elkaar te naaien dan triradial..... en dat scheelt kosten (als je het laat doen).
Crosscut laminaat: Materiaal is duurder. Arbeid is iets minder. Snijafval is ook minder. Is inmiddels bij iedereen wel bekend. Maar KptMomo wil het zelf gaan maken. Dan is ie met CDX goedkoper uit. Al is een crosscut wellicht makkelijker te maken (ik vind van niet.. maar ok. Het is allebei gewoon naaien.).
KptMomo kan dan wellicht beter een membraan met taffeta panelen kopen.. waar de patches en zakkenlatten al ingelamineerd zitten. Dan hoef je alleen afwerking te doen en panelen aan elkaar te stikken.
Membraan met taffeta is echt het makkelijkst te maken zeil, vind ik persoonlijk. Alleen is het materiaal vaak ietsje duurder (komt niet van een rol.. wordt exact, precies, nauwkeurig gemaakt, ontworpen, gelamineerd voor 1 uniek zeil). Tenzij je membraan van polyester neemt.. dat kan namelijk ook uiteraard. Die is goed betaalbaar. Is nog altijd beter dan polyester cruisinglaminaat van de rol omdat de polyester garens bij een membraan nu eenmaal exact daar liggen waar je ze hebben wil.. Tja, polyester. Je kan het in een zeil op vele manieren gebruiken.
Alleen voor een 36ft zou ik dat niet doen, dat polyester voor membraan. Polyester alleen wordt te zwaar om het nog sterk genoeg/geen rek te krijgen. Polyester rekt nu eenmaal meer dan Twaron, Dyneema etc. en het wordt dan echt een zwaar toerzeil. Dat wordt dus mixen met andere vezels/garens. Of gewoon direct voor iets als Twaron in je membraan gaan.
Dus KptMomom.. gewoon een membraan in losse panelen kopen