Nachtvlinder schreef :
Eigenlijk zou je met de ervaring, zeilgardarobe, reefmomenten, huidige trim-tevredenheid etc een nieuw zeilplan moeten "bedenken".
Dat is precies waar ik momenteel mee bezig ben. De genua heeft z'n beste tijd gehad en is hoog aan de wind niet meer naar mijn wens te trimmen. Gereefd (zonder foam) is het nooit geweldig geweest. Vandaar mijn interesse in dit topic en de meerwaarde die een HA als tweede voorzeil (op een kotterstag) zou hebben. Jouw mening over de verstoring van de aanstromende wind door de opgerolde genua verschilt nogal van die van forumlid ISO788 Hans. Voor beide theorieën is wat te zeggen, ik hoop nog steeds dat iemand met praktische ervaring zich meldt.
Nachtvlinder schreef :
Dat je bij jou niet hoeft te optimaliseren naar licht-weer is alleen maar handig. En de genua op het plaatje is weinig op aan te merken. Hopelijk hangt deze met lichtweer niet als een vaatdoek naar beneden, maar komt het profiel goed in vorm.
Ik heb vanuit de ervaring met onze huidige zeilen set en ons vaargedrag wel wat zaken die ik anders wil. Ik vaar geen lichtweer wedstrijden maar de zwaardere ('offshore quality', what's in a name) Elvstrom genua die we af werf hebben meebesteld is ons in zwaarder weer goed van dienst geweest (hoewel niet mooi reefbaar), maar onder de 7 kn TWS gaat hij door zijn gewicht (en de UV-strook) naar mijn smaak toch wat hangen. Dat kan wellicht beter door de nieuwe genua in Hydranet uit te laten voeren, dat naar mijn indruk minder rekt bij een lager gewicht.
Het nieuwe zeilplan hangt af van het nut van een HA zeil aan de kotterstag. De genua strijken is in onze situatie geen praktische optie. Ik ga deze vraag zeker met zeilmakers overleggen, maar er gaat natuurlijk niets boven praktijkervaring. Het windbereik waarbij de genua bruikbaar moet blijven hangt hier van af.
Gezien onze ervaringen wordt het vrijwel zeker een genua met foam/lijn.