Niet naar aanleiding van dit draadje (het idee bestond al langer) maar wel naar aanleiding van de ridiculisering, het 'lacherige' gevoel dat sommige willen geven aan het onderwerp, het bewust proberen pootje te haken etc. heb ik het plan opgevat om een website/tech blog te gaan maken waarin ik dit soort zaken als 'twist' ga uitleggen. Ik heb dan simpelweg meer controle over mijn eigen woorden en deze woorden staan dan ook gewoon zonder dat ik steeds moet/wil corrigeren (discussie vindt dan elders plaats, prima. Discussie zal er altijd zijn namelijk.. er zijn belangen en dus discussie..). Ik zal dit overigens niet alleen gaan doen, ik heb een aantal internationale zeilontwerpers alsook int. zeilers uit mijn directe network bereid gevonden hieraan bij te dragen. De ervaring die beschikbaar zou kunnen komen is best groot (..) maar zeker open voor discussie (ik zou nooit anders durven te beweren). En als iemand het beter weet, be my guest. Tevens heb ik dit soort initiatieven al veel vaker opgezet/georganiseerd. Dus dat helpt hopelijk..
Men kan denken dat zoiets best 'logisch' is om te doen als zeilmaker. Of eigenlijk, als zeilontwerper (een zeil maken is iets anders dan ontwerpen..). Het is echter niet in het directe belang van een zeilmaker om te vertellen hoe dit soort zaken nu exact zit volgens hem, als ie het al weet (..). Het is dan ook niet eens zo eenvoudig om medestanders te vinden om dit gezamenlijk te doen.. kan ik je zeggen (ze zeggen snel ja maar dan..).
Daarnaast zijn er zeker verschillende 'denkwijzes' mogelijk mbt zeilontwerp. De meeste zijn vrij huiverig om die kennis te delen, op 'papier geschreven dus', in het publieke domein. Oppervlakkig kennis delen is geen punt, dan doen we allemaal wel. Maar meer de diepte in, met meer exacte voorbeelden en cijfers, dat is eigenlijk niet veel voorkomend. Een enkeling die het doet of deed. Dat heeft een reden maar daar komen we ook nog wel op terug, hoop ik.. Wat dat betreft zou je het eigenlijk moeten maken met 'oud zeilontwerpers'. Die geen belang meer hebben..
Dat is ook weer logisch, zeilmakers zijn nogal huiverig voor het "weggeven" van die informatie. Het is hun boterham en vaak ook, ze hebben de moulds niet allemaal van henzelf.. (je moest eens weten hoeveel moulds er gestolen worden door personeel die dan vervolgens voor henzelf gaan beginnen.. want tja, heb je uitgebreide mould library, dan is het zeil maken vrij makkelijk.. daarom zitten sommige eigenaren ook letterlijk op hun "mould doos" en doen ze veel 'zelf'. Om die reden vaak.. Ook dit soort 'oude doos' verhalen gaan we wellicht de
len met publiek, al blijft dit lastig ivm bewijs en namen noemen. Het komt snel over als roddel en achterklap.. dus we moeten even bezien hoe dit gaat uitpakken. En of het dus wel een juiste manier is.
Tevens is er de factor tijd.. het zijn bijna allemaal drukke mensen, geen gepensioneerde google'aars, die nagenoeg allen zelf ook nog actief op hoog niveau zeilen. Men zegt nu wel 'Ja, leuk.. gaan we doen.. die openheid.. " maar de eerlijkheid gebied te zeggen: ik moet het nog zien. Ik neem de eerste stappen en kijk dan wie me volgt. Als ik achterom kijk en er staat niemand.. dan ga ook ik niet verder. Ook is nog niet duidelijk of er echt een website/platform komt (is door collega zeilmaker al eens heel mooi opgezet, maar succes was nul.. echt nul. Niemand die ook maar iets durfde toe te voegen.. zelfs niet achter een password) of dat een ieder de informatie beschikbaar stelt om zelf via eigen blog te delen.
Als het zover is of komt.. dan laat ik het hier wel weten. We twisten nog wel over het eerste onderwerp..