We doen het even benaderen aan de hand van een voorbeeld.
Er is een mooie jongedame van 60kg, en ze heeft een zeilbootje van 10 meter. Wel een beetje vreemde tuigage, het is een gaffeltuig met een horizontale giek van ca 1/3 van de lengte van de giek.
De dame vaart altijd alleen en heeft een vreselijke hekel aan schuin gaan.
Dan valt namelijk haar beautycase om (pun intended
) en is ze uren bezig overal nagellakjes, lippenstiften enzovoorts vandaan te zoeken. Ook wil ze lekker in de kuip kunnen zitten bladeren in de Flair, de nieuwe Linda en zelfs de dikke Cosmopolitan.
Met de wens van rechtop varen gaat ze naar haar zeilmaker.
Die is ook niet op zijn achterhoofd gevallen, en denkt “veel twist”!
Hij tekent een zeil dat als de giek midscheeps en horizontaal staat, de gaffel 90 graden kan laten uitwaaien. Dat is pas twist!
Nu kan eenieder bedenken dat het achterlijk van zo’n zeil langer moet zijn dan van een zeil zonder twist. Dat is het eerste gevolg van het ontwerpen met veel twist. Ook alle vertikale baantjes meer naar voren (het is een platbodemzeil tenslotte) moeten wat langer. Alleen het voorlijk blijft hetzelfde: de afstand klauw-lummel verandert niet door dit twist-ontwerp. Verder zal de bolling ook moeten passen bij deze twist, dat wordt geregeld met de zomen en het voorlijk.
Zeil gaat op de boot, en de dame is zeer tevreden! Altijd rechtop! Geen gedoe met de beautycase! Heerlijk!
Op een avond in een cafe aan de haven ontmoet ze een zeer aantrekkelijke stoere man. Dat treft, hij is ook een zeiler! En er is er nog een! Twee aantrekkelijke stoere zeilers! Ze mogen mee aan boord!
Na een paar dagen rechtop zeilen vinden de mannen dat toch wat saai worden.
Ze hebben niet zoveel met de nieuwe Linda, en de VT Wonen hadden ze al uit.
In een wilde nacht met veel seks, drugs en muziek (rock en roll! Twist and shout!) weten ze de jongedame te overtuigen het de volgende dag eens anders te proberen.
Eerst doen ze met zijn drieën met enorme inspanning de beautycase dicht. Pfff, dat viel niet mee. Maar het is gelukt, hoewel de case gevaarlijk bol staat!
Dan het water op. De mannen gaan in de rail zitten (meat!), de overloop wordt in het midden gezet, en dan wordt de schoot aangetrokken. En zie! Het achterlijk sluit zich, het gaffeltje wijst stoer naar achteren! De boot gaat hard, en wat schuin, maar de beautycase is toch dicht!
Wel wijst de giek nu ernstig naar beneden. Da’s niet zo mooi. Het is niet het enige wat veranderd is: de horizontale koorden wijzen nu ook wat naar beneden, maar de wind stroomt nog steeds horizontaal, die volgt de groene lijn in het zeil. De verhoudingen tussen diepte en lengte langs de koorde zijn nu niet meer zoals ze ontworpen zijn. Denk die groen lijn vertikaal, en er is geen diepte meer over.... als extreme situatie.
Geen probleem voor de sterke mannen. Ze veranderen de mastbuiging wat (babystagje!), passen de outhaul wat aan, en de cunningham. Zeiltje staat er weer op zoals bedoeld.
Alleen die druipgiek…geen stoer,mannelijk gezicht, vindt ook de jongedame.
Op naar de zeilmaker! Die zet de schoothoek wat hoger erin, haalt een driehoekje doek langs het onderlijk weg, en voila, de giek is weer horizontaal, de gaffel wijst naar achteren, en het achterlijk is mooi dicht. Gaan met die boot!
Na een dag of wat moeten de mannen weer aan het werk, en is er een groot probleem. De jongedame krijgt in haar eentje de beautycase niet meer dicht…. Goede raad is duur, wat nu!
Drie ingevingen krijgt de dame, gelukkig! Neerhouder los! Overloop omhoog! Schoot niet te strak!
En zie, de twist keert terug, nu alleen met de giek vrolijk omhoog wijzend. Wel zo’n leuk gezicht!
Dus…..
De zeilmaker kiest een waarde voor de twist-parameter (naast een heleboel andere gegevens). Dat resulteert in lijklengtes, dieptes langs de koorde, enzovoorts. En dan vaart dat zeil met een verdraaiiing erin (twist) en alle dieptes op de bestemde plaatsen bij de wind waarvoor het ontworpen is.
De waarde van die twist-parameter zal wel nul zijn bij een default-gemiddelde-nuttige verdraaiing van het zeil. De ingevoerde waarde is dan nul, de optredende echte twist in het zeil is niet nul, die is de waarde die voor die wind en die boot het beste is. Negatieve waarde invoeren laat niet de gaffel naar loef wijzen……
Ik hoop dat ik nu niet op tere dameszieltjes getrapt heb…