Nachtvlinder schreef :
Ik denk niet dat het handig is te denken in aerodynamische grootheden: ik kan er persoonlijk niets mee, zou niet weten welke lift/drag ratio ik zou willen
Wat je ziet (en waar jij ook op let met het trimmen) zijn optisch waarneembare dingen ("welk camber en twist zie ik op welke hoogte en wat weet ik dat goed werkt op mijn boot").
Mooi verhaal, en je conclusie over 'optimaliseren om de ene conditie heen' staat als een huis.
Het kan toch wel iets meer kwantitatief, maar dat weet je wel, denk ik.
De lift/drag ratio is indirect waar te nemen aan de performance van de boot, op de performance-meter.
Elke trimclinic met heel licht weer (ruim onder de design wind van de Genua) gaan we de diepte van de Genua uitproberen. Voorstag los, grote doorhang, omdat bijna altijd alle deelnemers zeggen dat dat sneller is. Dat valt dan altijd wat tegen, te weinig procenten op de meter.
En dan veranderen we de lift/drag ratio: hekstag aan, voorstag strakker, en je ziet de procenten erbij komen. Iedereen begint altijd met de redenering dat je bij 4 of 6 kts wind een bol zeil nodig hebt om dat kleine beetje wind toch te gebruiken. Niemand denkt aan de drag die het geeft. Niet alleen de ratio verbetert, ook de absolute kracht naar voren, want we gaan harder! Vermoedelijk gaat de lift nauwelijks omlaag, maar wordt de drag wel een stuk lager.
Verbazing alom, als de boot dan toch de 100% benadert met 6 kts wind en een minimale diepte in de Genua.
En zoiets kan je natuurlijk met alle andere trimmogelijkheden ook uitproberen. Het werkt allemaal op de lift en/of op de drag. De ratio weet je niet, het netto effect van een verandering wel.
In een meetbrief staat niets over de twist van een zeil, alleen lengtematen op vertikaal en op diverse hoogtes.
Dat is eigenlijk wel wonderlijk: als de ingebouwde twist zo cruciaal zou zijn en het zeil slechts bij 1 specieke TWS optimaal zou werken dan zou je toch verwachten dat de twist werd meegenomen in het VPP.
Dat is niet zo, en toch weet dat VPP de snelheden voor alle windsnelheden heel goed te voorspellen.... zo ongeveer op 1% nauwkeurig.
Kennelijk zijn de acties van de zeiler (trim, incl heel veel of heel weinig twist) heel wat belangrijker dan die ingebouwde twist zelf.
Of het VPP rekent voor elke TWS met een ander, optimaal zeil. Maar dan zou je in de werkelijkheid de 100% niet halen met 1 zeil en verschillende TWSen... en dat doe je wel.