Nachtvlinder schreef :
Zouden de verschillen (dit is een vraag geen mening/ervaring) ook niet meer dynamisch van aard kunnen zijn? Als in:
-acceleratievermogen: hoe lang duurt het voordat je je max performance "loopt" in lichtweer. Wellicht duurt het met zeil A 15 min voordat je je max snelheid voorzichtig hebt op kunnen bouwen, maar zou dit met (zelfde opp) zeil B maar 5 min duren. Golven vergroten deze verschillen nog wellicht?
-Breedte van de groove en gemak waarmee een niet ervaren stuurman zijn of haar max performance op een bepaalde boot bereikt.
Tussen m'n huidige boot en die ik daarvoor had merk ik dat de Loper veel makkelijker aan het lopen kreeg dan de First 310 romp. Al had ik geen performancemeter op de Loper, gevoelsmatig moet ik nu meer mijn best doen om target te halen (lukt nog steeds maar moet er bewust naar toe werken, trimmen en sturen).
Uiteraard ligt dit aan de romp (heel ander karakter), maar hangt natuurlijk net zo hard af van de zeilen - al zijn die beter trimbaar dan de shape van een kiel
Niet heel kwantitatief helaas! Volgens mij is deze materie ook te complex daarvoor.
Jij hebt toch ooit een upwash (in graden) geschat aan de hand van een lift coefficient van je voorzeil als functue van AWA? Daar had je toen wel een tabelletje voor, volgens mij. Was dat van jouw zeil of meer generiek "voor een gemiddeld zeil"
Graag een reactie!
Excuus voor de vertraging, was even zeilen tegen de stroom in, dat duurt langer
6 kts wind met 2 kts tegenstroom.....
- acceleratievermogen. Aan de wind in licht weer neemt de AWS dan toe van zeg 6 kts (stilliggend) naar 11 kts op volle snelheid. Daar moet je je zeil op aanpassen, onderweg. Het zal getrimd zijn voor die 11 kts AWS, dus om op te trekken moet je wat veranderen....en weer terug.
-breedte van de groove. Hoe vlakker het zeil hoe kleiner de groove. En hoe sneller een (onervaren) stuurman eruit ligt, uit die groove. Met als gevolg de snelheid gehalveerd binnen 15 seconden, en pas weer terug na 3 minuten minstens. Wel meer hoogte, met dat vlakke zeil!
- upwash: daarvoor staat een rekenregel in de SPeed Guide guidance, de liftcoëfficiént maal 4. (boot-afhankelijk).
Netto effect van upwash, drift, helling, masthoogte etc is klein.
Grafiekje van mij, obv de SPeed Guide. Lichtblauw bovenaan 6 kts TWS, onderste lijn 20 kts wind.