Beauty schreef :
Ondenkbaar, maar wat nu als mijn zeil de vorm gehad zou hebben van een volledig uitgebouwd zeil, namelijk dat halve wc rolletje. Heeft dat zeil dan twist of niet? Voor mij niet. Net zo als dat dit zeil geen twist krijgt door er aan de achterkant wat af te snijden. Zelfs niet als ik er de helft afhaal en het zeil met de stokjes over houdt. Zelfde zeil alleen 'verknipt'. geen ander ontwerp, geen andere camber qua ronding. Wel steeds korter wordende koordes waardoor het achterlijk gaat uitwaaien. Uitwaaien zonder dat er ook maar iets met het ontwerp gedaan is.
In de volksmond noemen we dit Twist, ik dus ook maar. Wel zo makkelijk.
Niet alleen in de volksmond. Ook in North U Performance Racing Trim Guide:
Bekend was natuurlijk dat vaak de AWA bovenin anders is dan op giek hoogte. Meestal ruimer waardoor je je zeil wilt uittwisten zeggen we dan. Neem echter mijn wc rol voorbeeld. Daar waaiert het achterlijk wel uit maar gebeurt er met de aanstroomhoek van het voorlijk helemaal niks. Al zit er een shear van 25 graden op 20 meter hoogte ten opzichte van de giek, die flow moet exact dezelfde hoek maken.
De WCrol heeft de koorde bovenin veel ruimer, toch? Ook vooraan staat dat zeil/de rol al verder open, zie je op de foto van boven af. Als de wind daar een stuk ruimer inkomt (omdat hij boven sneller is) dan treft die wind eenzelfde hoek met het zeil aan (vooraan) als onderaan het zeil.
Vervolgens is de koorde VEEL korter (en het zeil ook natuurlijk). De wind hoeft dus een minder grote afstand netjes aan te blijven liggen aan het zeildoek. De kans op stall is daarmee kleiner geworden: de bocht is minder. Moet ook, de lucht gaat sneller en gaat eerder een vortex maken, dat wil je niet. Dus dat de uittredehoek boven anders (kleiner) is is juist goed, zou ik zeggen. Anders is de kans op stall te groot.
Het van zichzelf uitwaaien van het achterlijk is voor mij geen twist. Dat is een natuurlijk proces ingegeven door de vorm van de driehoek.
Net zei je nog: "in de volksmond noemen we dit twist, ik dus ook maar."
Maar nu niet meer?
- Je kan alle koorden paralel aan elkaar trimmen maar dan is de uitstroomhoek niet over de volle lengte van het achterlijk identiek
En dat geeft niet. Zoals je weet vaart de Capolavoro het beste met de bovenste streamer in de stall. Grote uittreehoek, veel groter dan beneden....
Volgens mij moeten we gewoon kijken naar de AoA ten opzichte van de koorde. Als de aanstroom voor niet goed is gaat er wat killen, als het achter te dicht staat vouwen de streamers achter het zeil. Killen opheffen met schoot en afvlakken, streamers goed krijgen met twist en achterlijkspanning. En dan zal het me worst zijn hoe de in- en uitstroomhoeken eruit zien en of ze boven en beneden gelijk zijn
Nu wordt een zeil ontworpen voor maximale lift bij een bepaalde wind, aan een bepaalde mast (top of fractioneel) en met een optimale verdraaiing (ik durf geen twist meer te zeggen

). Daar hoort een bepaalde verdeling van de camber (diepte en plaats van die diepte) over de hele hoogte bij, gegeven de waarden van de net genoemde dingen. En ik denk nog steeds dat dat is wat een zeilmaker in de software invoert als 'twist'. Maar eigenlijk is het diepte-percentage en diepte-plaats op de verschillende hoogtes in het zeil....
Er zit geen 'twist' in een zeil. Je kan het plat neerleggen. Het is geen wenteltrap, het is plat, met misschien een rond voorlijk, en waarschijnlijk wat rimpels door de broadseaming, de ingebouwde bolling. Dat is diepte, met een plaats en een hoeveelheid. Geen twist.... wel een diepte-variatie die bedoeld is om met een bepaalde verdraaiing gevaren te worden.