Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Iemand ervaring met Challenge warp drive?

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 28 aug 2017 19:42 #866297

Beste zf'ers,

Ik denk erover een triradiaal gesneden zeil te kopen van warp drive.
Heeft iemand ervaring met die stof?
Bij zeilmakers hoor ik verschillende geluiden.

Gr.

Jaapg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 28 aug 2017 19:51 #866305

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
jaaph schreef :
Beste zf'ers,

Ik denk erover een triradiaal gesneden zeil te kopen van warp drive.
Heeft iemand ervaring met die stof?
Bij zeilmakers hoor ik verschillende geluiden.

Gr.

Jaapg

Ja. Helaas veel ervaring mee. Al is het geen heel recente ervaring. Ik gebruik het niet meer, er zijn gewoon betere alternatieven in mijn opinie. Sowieso gebruik ik Challenge niet meer. Al is de eigenaar Bill een prima vent. Ook support en garantie is prima. En ja, men heeft bij Challenge ook prima doek, het is geen slecht bedrijf of zo. Voor mij persoonlijk hoort warp drive niet meer in het rijtje stabiel en konstante kwaliteit.. De kwaliteit was (verleden tijd van 4 jaar terug) te wisselend (soms dus ook prima! Soms gewoon heel instabiel). En omdat er voor mij betere alternatieven zijn, kies je de betere alternatieven. Waarom wil je eigenlijk warp drive? Vanwaar die keus?

PS: bedenk wel dat zeildoek vaak jaarlijks wordt aangepast en verbeterd. Het is vaak ren continue proces van verbeteren en aanpassen.
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 20:17 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 06:22 #866391

Sneaker bedankt voor je reaktie.
Het werd mij geadviseerd door een zeilmaker.
En als ik de specificaties lees dan lijkt het mij een mooie combinatie van duurzaamheid en geschikt voor triradiaal.
Welk doek zou volgens jou meer geschikt zijn?
En dan zoek ik een combinatie van duurzaamheid, vormvast en betaalbaar.

Groet. Jaaph
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 06:26 #866392

Wat ik recent hoor over warpdrive is dat de issues opgelost zijn. Bedenk dat didt doek voor veel geld door misschien wel de bekendste zeilmaker onder eigen naam verkocht word!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 07:24 #866423

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
boarderbas schreef :
Wat ik recent hoor over warpdrive is dat de issues opgelost zijn. Bedenk dat didt doek voor veel geld door misschien wel de bekendste zeilmaker onder eigen naam verkocht word!

Vooral die laatste zin moet je denk ik uitleggen aan de lezers Bas :lol: :lol: De engineers die betrokken zijn/waren bij North doek 'engineren' ook voor Challenge, o.a. WarpDrive. Dat is wat ik toentertijd te horen kreeg van B. Bainbridge zelf. Maar dat clubje mensen is ook gewoon heel klein.. gaf hij aan.
Maar ach, zo zijn er in Europa zeilmakerijen die voor andere zeilmakerijen de zeilen maken (je denkt toch niet dat alle keten zeilmakerijen die licenties verkopen aan lokale zeilmakerijen.. altijd al haar zeilen, incl. cruising zeilen, zelf maakt.. in/uit 1 loft.. zo werkt de markt niet), zijn er doekfabrikanten die doeken voor de concurrent maken/verbeteren (ander logo er op en klaar..), zijn er ontwerpers die ontwerpen voor diverse grote zeilmakerij ketens etc. etc. Tis maar goed dat de markt niet doorzichtig is. Het is een markt zoals elke andere markt wat dat betreft.

Overigens, mijn eigen ervaring dateert van 4 jaar terug. Toen had ik echt problemen met bepaald gewicht WarpDrive (en niet alleen ik..). Dan moet je dus zeilen opnieuw maken.. en dat is voor ons geen probleem, voor de klant vaak wel.. Zodoende wel heel veel overleg gehad met B.Bainbridge (indd, zijn vader was ooit..) over dit type doek. Prima overleg, heel aardige vent.
Zoals het vaker gaat met zeildoek, wordt het aangepast en wederom verbeterd. Zo gaat dat bij elke doekleverancier! Geen enkele uitgesloten.. Zelf heb ik een ander besluit genomen omdat er andere alternatieven zijn (zoals altijd). En gekozen voor de alternatieven. Alleen Marblehead gebruiken wij nog van Challenge (vind ik zelf een super doek voor grote oppervlaktes) en de PSA doeken. Dat is een keus, geen algemeen waardeoordeel over Challenge. Ik herhaal het nog maar even: Challenge is geen slecht bedrijf noch maakt het alleen maar slechte producten.

@Jaaph: die alternatieven kan elke zeilmaker je geven. En als je zeilmaker achter WarpDrive staat, en jij hebt vertrouwen in je zeilmaker, go for it. Een oordeel van een ZF'er is ook maar een oordeel.. niets meer. Normaal gesproken kan een zeilmaker je elk type doek leveren. Het is echter wel zo dat er in bijvoorbeeld NL een voorkeur bestaat voor Contender (dat heet Nederlands fabricaat te zijn.. is niet zo maar we geloven het wel graag. En sommige zeilmakers dwepen er ook mee.."Made in Holland". Not. En het zegt verder ook niets. Al komt van de North Pole..). In de UK is Bainbridge weer populairder. In Duitsland, je raadt het niet, is het voornamelijk Dimension Polyant dat de populariteitsprijs krijgt. Dan zijn er de zeilmakerijen die voornamelijk 'overzees' produceren. Bij hen is Challenge weer populair ivm de prijsstelling. Het goedkoopste zeil maak je nog steeds met Challenge zeildoek, en dat hoeft voor sommige echt geen slecht zeil te zijn. Het is altijd een kwestie van keuzes maken. Gewoon goed laten voorlichten en soms niet te eigenwijs of te goedkoop uit willen zijn

Uiteindelijk is het grootste deel van de zeilers altijd zeer happy met zijn/haar nieuwe zeil, zeil maker. En als er iets niet klopt, dan is de zeilmaker er ook weer voor je, in de meeste gevallen, om het aan te passen. Veel succes met de aanschaf van je nieuwe zeilen. Komt vast goed :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 07:30 #866426

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
wat bepaalt eigelijk de kwaliteit van een zeildoek? Kan je als leek dat voelen, zien, ruiken, proeven ... ?
ik bedoel dus: moet ik als leek zomaar de zeilmaker geloven of kan ik zelf ,out of the blue, weten of een doek goed of minder goed is?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 07:37 #866430

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
DavidS schreef :
wat bepaalt eigelijk de kwaliteit van een zeildoek? Kan je als leek dat voelen, zien, ruiken, proeven ... ?
ik bedoel dus: moet ik als leek zomaar de zeilmaker geloven of kan ik zelf ,out of the blue, weten of een doek goed of minder goed is?

Daar is al veel over geschreven David. Een poging dat uit te leggen is hier al eens gedaan door meerdere zeilmakers (waarvan de helft al niet meer actief is als zeilmaker.. ). Helaas eindigt het altijd in een vervelende discussie David.. waar de argumenten er plots niet meer toe doen en het steeds persoonlijker wordt. Of ridicuul van aard.. Ga er maar vanuit dat de meeste zeilmakers je heel goed kunnen adviseren. En ook kunnen uitleggen wat de verschillen zijn. Bedenk echter dat een zeilmaker ook gewoon een eigen relatie heeft/kan hebben met een doekleverancier en zijn keuze daar op gebaseerd is. Of de korting die men krijgt bij de fabrikant, of de partij waar men het complete zeil inkoopt etc. Er zijn meerdere zaken die mee kunnen spelen in een advies.
Het is echter best begrijpelijke kost, denk ik. Kijk ook eens op de website van de diverse doekleveranciers.
Laatst bewerkt: 29 aug 2017 07:43 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 07:43 #866435

Dat ligt er aan wat je bedoelt. Goed als in de juiste kwaliteit of goed als in de doekspecificaties.

Dat eerste kan jij niet, en de zeilmaker meestal ook niet. Jij kan niet aan een brood zien hoe snel het oud word.

Dat tweede is een slangenkuil waarin feit, fictie, marketing, smaak en religie elkaar treffen. Zoals in bijna álles met zeilen is er áltijd een maar. Een onweerlegbaar voordeel is in sommige gevallen juist ongunstig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 07:58 #866441

Sneaker schreef :
Al komt van de North Pole

Maar je moet toegeven dat er maar één zeilmaker is met een eigen Pole :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 08:37 #866453

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
boarderbas schreef :
Een onweerlegbaar voordeel is in sommige gevallen juist ongunstig.

Exact. Heel lang werden 'cruising zeilen' vooral zwaar en degelijk uitgevoerd. Dat heette het 'kwaliteit' te zijn. Ik noem het gewoon 'te zwaar' (meeste cruising zeilen zijn sowieso 'over engineered' in vergelijking met bijv. wedstrijdzeilen.. Valt uit te leggen uiteraard en er is een reden voor: wens tot duurzaamheid). Nu zeilen de meeste enkel en alleen bij 'cruising' weer over het Markermeer met hun 29ft'er. Dan heb je geen voordeel meer van je zwaar en degelijk uitgevoerd zeil.. maar een nadeel. Anders wordt het wanneer je solo de oceaan over gaat. Dan maak je weer andere keuzes dan wanneer je dat doet met full crew. Het is allemaal zo simpel eigenlijk. Voor- en nadelen wegstrepen en overleggen met je zeilmaker. Dan komt er, zo leert de praktijk, bij elke zeilmaker wel een passend zeildoek uit. Een echte foute keuze is dan ook eigenlijk niet te maken.. of je moet erg je best doen om het fout te willen doen :pinch:

Wat wel kan, maar niet of nauwelijks gebeurd, is dat je verkeerde info krijgt. Of erger nog, iets heel anders ontvangt dan je eigenlijk besteld hebt.. Maar dat komt naar mijn weten - tegenwoordig - nauwelijks voor. Niet in NL, niet in buitenland. Al word je er wel door sommige bang voor gemaakt...
Laatst bewerkt: 29 aug 2017 08:46 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 09:04 #866470

ja okay, maar ik denk ook dat er een heleboel zijn die het echt niet boeit dat ze 5.0 ipv 5.5 knoop varen, omdat het zeil te zwaar is. Dezelfde die het zeil ook helemaal verkeerd behandelen als het wel gaat doorwaaien.

Dan blijft het wel heel. Het gaat lang mee en de zeilmaker heeft geen gezeur omdat het niet zal scheuren door ondeskundgheid.
Iedereen blij!

Hier op het forum zal in verhouding de factor snelheid wat belangrijker zijn allicht.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 aug 2017 09:04 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 09:41 #866491

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
roozeboos schreef :
ja okay, maar ik denk ook dat er een heleboel zijn die het echt niet boeit dat ze 5.0 ipv 5.5 knoop varen, omdat het zeil te zwaar is. Dezelfde die het zeil ook helemaal verkeerd behandelen als het wel gaat doorwaaien.

Dan blijft het wel heel.

Exact. Vandaar ook: het valt uit te leggen, die keus. Duurzaamheid. Of 'heel blijven zelf bij ondeskundig gebruik'. Dat is ook de reden dat Dacron nog steeds populair is. Wat sommige ook vinden van het beetje 'rek' die het weven met zich meebrengt.
Laatst bewerkt: 29 aug 2017 09:42 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 09:44 #866493

punt is wel dat je je gek laat maken in een forum als dit.
en je een beetje als sukkeltje wordt afgezet als je een dacron zeil koopt...

skoda ipv bmw, dat idee. en dat is toch allang achterhaald.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 09:53 #866497

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
roozeboos schreef :
punt is wel dat je je gek laat maken

Tja.. :whistle: Dat is nu eenmaal een rol die een forum als deze ook kan spelen. Je blijft wel zelf verantwoordelijk boor je keuzes, niet ZF :lol: Ik ken er ook die zich absoluut niet gek hebben laten maken qua doekkeuze. Het is soms letterlijk 'hoe de wind' waait op ZF. :laugh: :laugh: Of wie het hardst roept. Gewoon zelf blijven nadenken. Advies krijgen is meestal wel goed bedoeld natuurlijk. Maar vaak wel bepaald door de eigen beperkte ervaring. Logisch ook.
Laatst bewerkt: 29 aug 2017 09:54 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 10:15 #866511

roozeboos schreef :
punt is wel dat je je gek laat maken in een forum als dit.
en je een beetje als sukkeltje wordt afgezet als je een dacron zeil koopt...

skoda ipv bmw, dat idee. en dat is toch allang achterhaald.

Afgezet worden als een sukkeltje valt wel mee volgens mij in dit draadje...

Onlangs gevaren op een boot die een genua van 45m2 van warp drive 8.11 op had staan.
Voor zover ik het kan beoordelen vond ik het doek er goed uitzien en ook goed hanteerbaar o.a. qua gewicht.
En dat dit doek ook gebruikt kan worden voor triradiaal komt volgens de fabrikant door de manier van weven. Waardoor de krachten in de juiste richting opgevangen worden. Klopt dit?
Dat is het probleem wanneer je als leek een zeil besteld. Ik kijk naar de prijs, wil een doeksoort van een goed bekend staande fabrikant, snit, duurzaamheid en hoe het in elkaar gezet wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 10:26 #866517

vwb sukkeltje:
als je een dacron zeil koopt staat er nog achter.

Dat had betrekking op andere draadjes
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 10:38 #866521

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
jaaph schreef :

Onlangs gevaren op een boot die een genua van 45m2 van warp drive 8.11 op had staan.
Voor zover ik het kan beoordelen vond ik het doek er goed uitzien en ook goed hanteerbaar o.a. qua gewicht.

Kijk aan, uit eerste hand heb je dus al een goede ervaring mbt WarpDrive. Dat helpt bij het maken van je keus. Het zegt alleen niets over eventuele andere keuzes.
jaaph schreef :
En dat dit doek ook gebruikt kan worden voor triradiaal komt volgens de fabrikant door de manier van weven. Waardoor de krachten in de juiste richting opgevangen worden. Klopt dit?

Dat klopt. Elke doekfabrikant maakt wel een Dacron die radiaal toegepast kan worden. To name a few: Dimension Polyant Square, Dimension Polyant Pro Radial, Dimension Polyant HydraNet Radial, Contender Fibercon Pro-radial, Fibercon Pro Warp Tech, Contender Fibercon Hybrid, Bainbridge HSXv etc. Maar kijk eens op de website van de doekleveranciers zelf. Of.. vraag je zeilmaker eens naar alternatieven.
jaaph schreef :
Dat is het probleem wanneer je als leek een zeil besteld. Ik kijk naar de prijs, wil een doeksoort van een goed bekend staande fabrikant, snit, duurzaamheid en hoe het in elkaar gezet wordt.

Dat is geen probleem, ook geen probleem van maken. Prijs kan heel bepalend zijn voor je keus.. Er zijn naar mijn mening alleen maar goed bekendstaande doekfabrikanten actief in Nederland... (al ken ik de Chinese Dacron doeken hier in NL verkocht/aangeboden niet echt, maar hoor of lees er ook geen massa klachten over). Dacron is sowieso duurzaam. Het gaat heel lang mee. Het is niet altijd even vormvast, ook niet altijd nodig en eigenschap van geweven materiaal ongeacht doekleverancier.. Er zijn goede en veel betere Dacrons, afhankelijk ook van type boot (onder de 30ft en toerzeiler? Het meeste Dacron voldoet dan wel..). Ook zeilmakers maken vaak al een keus voor je door te stellen dat je "performance cruise" wenst.. of "oceaan power" zeilen, of etc etc. Zijn gewoon verzonnen om te kunnen categoriseren en daarmee het verkoopproces te vereenvoudigen. Zo simpel is het. Anders moeten ze steeds zoveel uitleggen en 90% komt toch bij hetzelfde uit..

Elk Dacron zeil wordt middels garen en een naaimachine in elkaar gezet. Soms 1 rijtje stiksels in de zone's, soms 3 of 4 rijtjes. Maar dat vraag je gewoon aan je zeilmaker. Elke zeilmaker kan je hier antwoord op geven. Je leest ook nog vaak "en wij plakken de naden". Dat doet iedereen.. niemand uitgezonderd. Ook iedereen werkt 'op de mm nauwkeurig'. Zou raar zijn om dat niet te doen, het kost namelijk niets extra's.. Dat zijn allemaal woorden en zinnen die zeilmakers graag gebruiken. Wat je ook leest: ontworpen in 3D. Tja.. ook logisch en doet ook iedereen. Dat zeggen ze er nooit bij natuurlijk :laugh:
Laatst bewerkt: 29 aug 2017 10:58 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 11:08 #866532

roozeboos schreef :
vwb sukkeltje:
als je een dacron zeil koopt staat er nog achter.

Dat had betrekking op andere draadjes

Zeer onterechte opmerking chris.

Ik koop volgend jaar waarschijnlijk een dacron grootzeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 11:16 #866534

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
boarderbas schreef :
roozeboos schreef :
vwb sukkeltje:
als je een dacron zeil koopt staat er nog achter.

Dat had betrekking op andere draadjes

Zeer onterechte opmerking chris.

Ik koop volgend jaar waarschijnlijk een dacron grootzeil.

Bas, ik denk ook niet dat het een mening is die Chris verkondigt.. het is een mening die Chris zich ooit heeft aan laten praten, dacht ik te begrijpen. Met Dacron hoeft niks mis te zijn, afhankelijk wie het vraagt en hoe men het wenst te gebruiken. Maar ook ik ben op die mening ook ooit aangevallen.. Geeft niks, hoort bij wat jij noemt: de slangenkuil waarin feit, fictie, marketing, smaak en religie elkaar treffen.
Laatst bewerkt: 29 aug 2017 11:16 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 11:53 #866548

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
ik las hierboven dat dacron nogal eens vorm verliest. Kunnen lange zeillatten t.o.v. kortere zeillatten dat tegen gaan? Of hebben lange zeillatten een andere bestaansreden? (nu we toch bezig zijn over zeil enzeildoek) ;)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 13:54 #866583

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
DavidS schreef :
ik las hierboven dat dacron nogal eens vorm verliest. Kunnen lange zeillatten t.o.v. kortere zeillatten dat tegen gaan? Of hebben lange zeillatten een andere bestaansreden? (nu we toch bezig zijn over zeil enzeildoek) ;)

Met lange latten klappert het zeil niet zo erg dan met korte latten. Een klapperend zeil geeft meer slijtage aan het doek dan een mooi gevuld zeil.

Verder vaar ik als toerzeiler met mooie triradiaale dacron zeilen. Warpdrive van een bekende zeilmaker. Zei geven warpdrive een andere naam. ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 aug 2017 13:57 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 14:01 #866586

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
douwe schreef :
Met lange latten klappert het zeil niet zo erg dan met korte latten. Een klapperend zeil geeft meer slijtage aan het doek dan een mooi gevuld zeil

Ik heb enkel leech battens en er klappert niets. Wat nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 14:34 #866590

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sneaker schreef :
douwe schreef :
Met lange latten klappert het zeil niet zo erg dan met korte latten. Een klapperend zeil geeft meer slijtage aan het doek dan een mooi gevuld zeil

Ik heb enkel leech battens en er klappert niets. Wat nu?

Ik bedoel:"Op het moment dat er overstag gegaan wordt of zeil gezet wordt".
Ook bij mij klappert er ook niets wanneer ik zeil ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 14:47 #866593

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
douwe schreef :
Sneaker schreef :
douwe schreef :
Met lange latten klappert het zeil niet zo erg dan met korte latten. Een klapperend zeil geeft meer slijtage aan het doek dan een mooi gevuld zeil

Ik heb enkel leech battens en er klappert niets. Wat nu?

Ik bedoel:"Op het moment dat er overstag gegaan wordt of zeil gezet wordt".
Ook bij mij klappert er ook niets wanneer ik zeil ;)

De reden dat ik mijn antwoord gaf: het is geheel afhankelijk van boot, de bemensing van de boot en het vaarwater of een full batten systeem een logische keus is. Het is namelijk niet zo dat gewone latten in een grootzeil het achterlijk laten klapperen (zei jij ook niet expliciet). Zoals met alles, het is een keus. Wel 1 die op zijn retour lijkt te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaring met Challenge warp drive? 29 aug 2017 15:02 #866598

Zonder het ingewikkeld te maken; full batten systemen hebben pakweg een jaar of 15-20 geleden een norme opmars gemaakt. Met name door het idee dat het dan zo makkelijk de lazyjack/bag in gleed. Doorgelatte zeilen strijken (mits goed uitgevoerd!) nou eenmaal mooier.

Ook bij toerzeilers raakte een flinke roach (uitbouw) in zwang en die lange latten supportten die mooi. Het was gewoon ook mode.

Al vrij snel daara kwam het besef dat die onderste doorlatting relatief weinig brengt, en meer gedoe oplevert met de noodzaak karren etc. te plaatsen. Nu is het de mode om één of 2 latten door te latten, afhankelijk van de uitbouw van een zeil. Dat komt vrijwel net zo mooi naar beneden en heeft meestal niet veel meer nodog dan een speciale leuver die ook druk aan kan.

Het is al wel een hele poos nu min of meer de standaard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl