boarderbas schreef :
Wat ik recent hoor over warpdrive is dat de issues opgelost zijn. Bedenk dat didt doek voor veel geld door misschien wel de bekendste zeilmaker onder eigen naam verkocht word!
Vooral die laatste zin moet je denk ik uitleggen aan de lezers Bas
De engineers die betrokken zijn/waren bij North doek 'engineren' ook voor Challenge, o.a. WarpDrive. Dat is wat ik toentertijd te horen kreeg van B. Bainbridge zelf. Maar dat clubje mensen is ook gewoon heel klein.. gaf hij aan.
Maar ach, zo zijn er in Europa zeilmakerijen die voor andere zeilmakerijen de zeilen maken (je denkt toch niet dat alle keten zeilmakerijen die licenties verkopen aan lokale zeilmakerijen.. altijd al haar zeilen, incl. cruising zeilen, zelf maakt.. in/uit 1 loft.. zo werkt de markt niet), zijn er doekfabrikanten die doeken voor de concurrent maken/verbeteren (ander logo er op en klaar..), zijn er ontwerpers die ontwerpen voor diverse grote zeilmakerij ketens etc. etc. Tis maar goed dat de markt niet doorzichtig is. Het is een markt zoals elke andere markt wat dat betreft.
Overigens, mijn eigen ervaring dateert van 4 jaar terug. Toen had ik echt problemen met bepaald gewicht WarpDrive (en niet alleen ik..). Dan moet je dus zeilen opnieuw maken.. en dat is voor ons geen probleem, voor de klant vaak wel.. Zodoende wel heel veel overleg gehad met B.Bainbridge (indd, zijn vader was ooit..) over dit type doek. Prima overleg, heel aardige vent.
Zoals het vaker gaat met zeildoek, wordt het aangepast en wederom verbeterd. Zo gaat dat bij elke doekleverancier! Geen enkele uitgesloten.. Zelf heb ik een ander besluit genomen omdat er andere alternatieven zijn (zoals altijd). En gekozen voor de alternatieven. Alleen Marblehead gebruiken wij nog van Challenge (vind ik zelf een super doek voor grote oppervlaktes) en de PSA doeken. Dat is een keus, geen algemeen waardeoordeel over Challenge. Ik herhaal het nog maar even: Challenge is geen slecht bedrijf noch maakt het alleen maar slechte producten.
@Jaaph: die alternatieven kan elke zeilmaker je geven. En als je zeilmaker achter WarpDrive staat, en jij hebt vertrouwen in je zeilmaker, go for it. Een oordeel van een ZF'er is ook maar een oordeel.. niets meer. Normaal gesproken kan een zeilmaker je elk type doek leveren. Het is echter wel zo dat er in bijvoorbeeld NL een voorkeur bestaat voor Contender (dat heet Nederlands fabricaat te zijn.. is niet zo maar we geloven het wel graag. En sommige zeilmakers dwepen er ook mee.."Made in Holland". Not. En het zegt verder ook niets. Al komt van de North Pole..). In de UK is Bainbridge weer populairder. In Duitsland, je raadt het niet, is het voornamelijk Dimension Polyant dat de populariteitsprijs krijgt. Dan zijn er de zeilmakerijen die voornamelijk 'overzees' produceren. Bij hen is Challenge weer populair ivm de prijsstelling. Het goedkoopste zeil maak je nog steeds met Challenge zeildoek, en dat hoeft voor sommige echt geen slecht zeil te zijn. Het is altijd een kwestie van keuzes maken. Gewoon goed laten voorlichten en soms niet te eigenwijs of te goedkoop uit willen zijn
Uiteindelijk is het grootste deel van de zeilers altijd zeer happy met zijn/haar nieuwe zeil, zeil maker. En als er iets niet klopt, dan is de zeilmaker er ook weer voor je, in de meeste gevallen, om het aan te passen. Veel succes met de aanschaf van je nieuwe zeilen. Komt vast goed