Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Topclimber

Topclimber 14 sept 2017 15:03 #872715

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Beste mensen,

Sinds kort de trotse eigenaar van een Topclimber.

Op korte termijn wil ik de mast in om halverwege een lampje te vervangen. Later (als ik wat klimervaring heb:-) wil ik graag doorklimmen naar de top en mijn windmeter repareren (11,7m).

Paar vragen:
1) hoe bevestiging het beste en veiligste de 10 mm klimlijn aan mijn val(len)? Mijn vallen zijn 8 mm dus minder sterk dan de klimlijn. Twee vallen gebruiken? Hoe dan het beste bevestigen? Tips voor knopen?
2) ik zal in mijn eentje alles moeten doen, want mijn vrouw vindt het maar eng en durft niets te doen met zekeren ofzo. Dus ik doe het in haar afwezigheid om geen gedoe te hebben. Maar dan wil ik het wel zo veilig mogelijk doen. Nog extra tips?

BVD
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 14 sept 2017 15:23 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 15:11 #872723

extra lijn met prusik knoop
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 15:21 #872728

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
en prusik knoop ook aan bootmanstoel bevestigen ofzo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 15:24 #872730

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Wij maken met onze Topclimber geen gebruik van een aparte klimlijn maar bevestigen hem op onze grootzeilval en gebruiken onze spinnakerval als zekering. Als je in je eentje klimt zou je inderdaad met een tweede lijn (met pruik knoop) kunnen zekeren op een tweede val.

Die aparte klimlijn heeft naar mijn idee niet zoveel nut, tenzij je je vallen niet vertrouwt om je eigen gewicht te houden. Dan zou ik eerder iets aan die vallen doen dan een aparte lijn aan twee vallen te hijsen.

Als je twee vallen gebruikt om de klimlijn te hijsen, waar zeker je dan aan? Als een derde val wel voldoende sterk is om te zekeren (eigen gewicht dragen en val kunnen breken) kun je die ook gewoon als klimlijn gebruiken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 sept 2017 15:26 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 15:24 #872731

dat lijkt me wel handig ja. ;)
dat knoopje kan je wel makkelijk meeschuiven. als je zou vallen houdt hji je tegen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 15:26 #872734

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Ik heb al jaren een topclimber, ook wel alleen gebruikt, en best wel ingewikkelde klusjes gedaan boven. (O.a. een backstay flipper gemonteerd)

Het kan zonder maatje, maar dat is echt niet handig. Als je boven bent en je hebt nog iets nodig dan moet je weer naar beneden. Er is meestal wel iemand op de haven die wil helpen, het hoeft niet per se je vrouw te zijn toch?

Het is ook handig om de zak mee naar boven te nemen met de spullen die je nodig hebt. Aan de zak heb ik altijd ook een lijn bevestigd, als je iets nodig hebt (of je wilt iets kwijt) kan je hem laten zakken en kan de hulp de nodige spulletjes er bij doen. Zware dingen (accuboormachine) kan je best borgen, die wil je niet laten vallen.

Ik knoop de hijslijn rechtstreeks aan de lijn van de val. Ik gebruik dus nooit de sluiting. een platte knoop, met aan beide zijden halve steken deed het goed, of de sluiting kan je over de lijn sluiten voor extra zekerheid. De knopen die je gebruikt niet te groot maken als je naar de top gaat, anders kom je misschien niet hoog genoeg.

Als borg gebruiken we vaak een andere val. Dan heb je wel iemand nodig die de val op spanning houdt naarmate je om hoog klimt.

Als we met genoeg man aan boord zijn gebruik ik hem ook wel als gewone bootmansstoel en word om hoog gehesen waarbij ik dan wel mee help door af te zetten tegen de mast/zalingen. dat gaat toch wel sneller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 15:28 #872736

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Hans,

Bij Topclimber zeggen ze dat je in een 10 mm val moet klimmen. Aangezien mijn vallen 8 mm zijn, heb ik die 10 mm lijn gekocht (overeenkomstig de handleiding). Het lijkt mij dat die klimmechaniekjes minder betrouwbaar zijn over een 8 mm lijn....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 15:35 #872739

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
FAL schreef :
Hans,

Bij Topclimber zeggen ze dat je in een 10 mm val moet klimmen. Aangezien mijn vallen 8 mm zijn, heb ik die 10 mm lijn gekocht (overeenkomstig de handleiding). Het lijkt mij dat die klimmechaniekjes minder betrouwbaar zijn over een 8 mm lijn....

Ik zou het (vlak boven dek) even proberen met die 8 mm vallen. Onze vallen zijn dikker, dus daar hebben we zelf geen ervaring mee. Als het niet goed klemt maar je vallen goed zijn kun je de klimlijn aan 1 of 2 vallen hijsen, zolang je maar een aparte val overhoudt om aan te zekeren (dmv prusik knoop of havengenoot die de backup lijn bedient op de lier). Zoals Firebolt terecht opmerkt is een maat beneden tijdens werkzaamheden sowieso wel handig.

Val aan hijslijn knopen ipv sluitingen die open kunnen gaan, breken, etc. Maar dat staat dacht ik ook door Topclimber aangegeven.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 sept 2017 15:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 15:38 #872741

Ik heb ook een topclimber en ben al vele malen (solo) ongezekerd naar boven geweest. Wat is daar niet veilig aan als je spullen 100% in orde zijn en met breeksterkten die het lichaamsgewicht minstens 6x te boven gaan. Ik weet wel, hier op ZF moet alles drie dubbel beter zijn en minstens wetenschappelijk getest. Zal dus wel erg onverantwoordelijk gevonden worden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 15:42 #872744

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Noballast schreef :
Zal dus wel erg onverantwoordelijk gevonden worden.

Iedereen maakt z'n eigen keuzes, dus niets mis met jouw benadering lijkt me.

Bij forumtips aan nieuwe 'klimmers' lijkt het me geen wijs advies. Tenzij je TS en het schip goed kent.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 16:08 #872750

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Ja, ik ben natuurlijk nieuw en onervaren hiermee. En ook niet de jongste meer (58). Dus de eerste keren bouw ik liever wat meer zekerheden in. Dan maar wat minder snel boven..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 16:53 #872765

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ik knoop de lijn waar de top climber aan zit aan een val met een 8-knoop. Zit als een huis zo vast en ook weer eenvoudig uit elkaar te halen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 17:05 #872769

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik idd over 1 lijn ga klimmen en dan de tweede lijn als zekering gebruik (via iemand die mij zekert of via zekering met prusik knoop).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 17:06 #872770

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
Ik gebruik ook de topclimber

Alles kan alleen maar als je met meerdere personen bent kan een extra veiligheidslijn wel handig zijn.
Naar beneden kan dan ook door de val te laten zakken door de persoon aan dek!
Scheelt het naar beneden klimmen.

Om slingeren boven in de mast te voorkomen neem ik altijd mijn veiligheids gordel mee welke ik om de mast vast maak en eventueel veranker als extra veiligheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 17:29 #872775

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
Ik denk dat FAL, wat anders bedoeld als aangenomen.
Ik heb zelf ook een Topclimber, compleet met lijn (10mm) de grootzeilval gebruik je om de lijn van de topclimber omhoog te hijsen, altijd een val nemen die door de mast loopt, of alsjeblieft het niet vertrouwt 2 vallen.
Zoals ook al gezegd nooit aan een sluiting.
In het begin is het even wennen, en niet te grote "stappen" ik vind het een ideaal ding om alleen in de mast te komen, hier heb ik meer vertrouwen in, dan dat mijn vrouw mij naar boven hijst :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 17:46 #872779

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Ik doe dus hetzelfde met mijn bootsmanstoel, twee lijnen met een prusik knoop en mijn lifeline waarin twee identieke lussen zitten....
Waarom 269 euro betalen?
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 14 sept 2017 17:58 door tafkaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 18:42 #872806

De extra zekerlijn is omdat je beneden niey weet hoe het er bove uit ziet. Een groot deel van je val zie je nooit omdat die of in de mast zit of hoog boven dek. Je weet dis niet waaraan je jezelf omhoog sleurt.

De teruggestoken 8 is eigenlijk de enige echte veilige knoop om twee lijnen aan elkaar te maken. Waar je zelf aan hangt.
Laatst bewerkt: 14 sept 2017 18:43 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 19:13 #872822

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
gebruik al jaren en topclimber en voel me er altijd prima mee thuis in een mast. Hoeft niet mijn eigen mast te zijn maar heb wel vertrouwen in het eigen spul. Vanzelfsprekend zijn de hijskrachten op een val veel groter dan het gewicht van mijn persoontje, ook al ben ik niet een van de lichtste...kuch...

Maar goed, wat ik doe hoeft iemand anders niet te doen, dus maak het voor jouw gevoel veilig.

Waar je wel op moet ( nou ja, advies) letten:

Zet hijslijn van de topclimber onder je tuig zo strak mogelijk, dat scheelt enorm met klimmen en dalen omdat je voorspanning hebt.
ik trek m altijd via een keerblok naar een lier op het kajuitdak in plaats van een fokkeval of smeerreep.

Pas op met het klimmen dat je vel van je duim muis niet tussen de klem komt, wordt een smeerboel.

neem schoenen die een beetje grip geven zodat de schoen niet 123 uit de lus kan schieten. mooiste is eigenlijk iets van een bandje om je voet...

hijs de val maximaal als je hoog in de mast moet zijn, als je daarna de neerhaler doorzet trekt die toch de val iets naar beneden.

veel plezier boven. Boot valt echt niet om!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 20:30 #872863

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Uhh, dat van die neerhalen snap ik niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 20:33 #872864

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Boarderbas, die teruggestoken 8. Die teruggestoken 8 kan ik wel ergens op YouTube vinden? Dan in beide lijnen zo'n teruggestoken 8?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 20:50 #872871

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
die neerhaler is de lijn onder je tuigje, dus de overlengte van de lijn die bij de topclimber hoort
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 20:50 #872872

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
HPV schreef :
Zet hijslijn van de topclimber onder je tuig zo strak mogelijk, dat scheelt enorm met klimmen en dalen omdat je voorspanning hebt.

In mijn ervaring kan het ook tè strak. Laatst weer naar boven geweest en de val voor de verandering iets minder strak aangetrokken met de lier. Dat klom iets makkelijker.

Maar de klimlijn zeker niet losjes laten hangen. Dan maak je het jezelf onnodig moeilijk.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 21:32 #872887

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Eerlijk gezegd twijfel ik nog steeds hoe ik nu eventueel die aparte 10 mm klimlijn aan een val zou moeten bevestigen.
Ik heb 1 advies voor een platte knoop met halve steken. Normaal gesproken is een platteknoop niet heel veilig toch, omdat ie zo makkelijk los gaat?
Het andere advies is werken met een teruggestoken achtknoop, maar ik snap niet hoe dat dan zou moeten om 2 lijnen aan elkaar te bevestigen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 21:44 #872892

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18139
Bas bedoelt deze:



Zelf gebruik ik gewoon een dubbele schootsteek, maar dat vinden bergbeklimmers niet goed genoeg blijkbaar.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topclimber 14 sept 2017 21:50 #872893

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Ah, ok, die is ook bruikbaar voor lijnen van ongelijke dikte? In dit geval dus een lijn van 8 en een lijn van 10 mm?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl