Het is mij nu duidelijk dat:
- De verkeerde lijn gebruikt is als fokkeval
- De hoek tussen fokkeval en voorstag minstens 20 graden moet bedragen
- Een beugel op de mast daaraan kan bijdragen
- De voorstag geinspecteerd moet worden, met name bovenin
Echter er is mij nog steeds niet duidelijk of de fokkeval (zelfs ingeschoren door de juiste opening in deze mast) al dan niet om het voorstag wikkelt bij ontrollen en oprollen van de fok en of dat al dan niet de bedoeling van de ontwerper was.
De reden daarvoor is dat de lijn die als fokkeval werd gebruikt zonder tussenkomst van een wartel of iets dergelijks aan de tophoek van de fok was geknoopt.
(Uiteraard lijkt mij een systeem met wartel bedrijfszekerder).
Ongetwijfeld is een eventuele wartel niet van de voorstag gevallen daar de lijn die als fokkeval werd gebruikt aan de tophoek was geknoopt.
Bijgevolg heeft dit systeem jaren gefunctioneerd zonder topwartel (op een 34-voeter Beneteau Oceanis).
Ik concludeer dat in de huidige configuratie (geen wartel,
lijkt lijn gebruikt als fokkeval vrijwel evenwijdig aan voorstag) bij op- en ontrollen van de fok de val tordeerde en mogelijk wat spiraliseerde).
Gezien mijn gebrek aan ervaring met rolfoksystemen ontvang ik graag kritiek (dat kan bevestiging zijn) op mijn conclusie.