Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Paf - blok weg

Paf - blok weg 25 mei 2018 11:14 #946578

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Dat hoeft niet per se anders te zijn toch?

En als dat wel het geval is, waarom werkt dat daar niet eigenlijk?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 11:32 #946590

3Noreen schreef :
TS en ik varen met een trimaran.

Dat weet ik.
Ietsje dikkere smeerreep nemen. Als de schoothoek in het zeil het aankan dan kan die smeerreep het ook.

Of mis ik nog iets geheimzinnigs van een tri?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 25 mei 2018 11:35 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 11:49 #946599

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
TS en ik varen met een trimaran.

Dat weet ik.
Ietsje dikkere smeerreep nemen. Als de schoothoek in het zeil het aankan dan kan die smeerreep het ook.

Of mis ik nog iets geheimzinnigs van een tri?

Misschien doelt Noreen op het gegeven dat de dynamische belasting bij tri- en catamarans relatief wat groter is dan bij een monohull. Een monohull helt in een vlaag en absorbeert zo een deel van de dynamische krachten. Een meerromper helt niet of veel minder en krijgt een grotere dynamische belasting te verduren.

Maar het is inderdaad wel vrij ernstig als dat niet door een normale smeerreep kan worden opgevangen. Ik heb een steekbout altijd iets gevonden voor wat extremere condities ( meer dan windje 6).
Laatst bewerkt: 25 mei 2018 11:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 11:52 #946600

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
@Redshift: laat maar weten als je evt interesse in Rab hebt. Lichtgewicht, sterk zat en mooi kort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 11:53 #946601

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
@Redshift: laat maar weten als je evt interesse in Rab hebt. Lichtgewicht, sterk zat en mooi kort.
Puur en alleen voor research doeleinden natuurlijk B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 13:16 #946613

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Sunday schreef :
@Redshift: laat maar weten als je evt interesse in Rab hebt. Lichtgewicht, sterk zat en mooi kort.
Puur en alleen voor research doeleinden natuurlijk B)

Misschien heb je dan ook een stopper voor Redshift die degelijke krachten aan kan. Minimum SWL zal zo tussen de 1000-1200kg zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 13:30 #946616

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
3Noreen schreef :
Misschien heb je dan ook een stopper voor Redshift die degelijke krachten aan kan. Minimum SWL zal zo tussen de 1000-1200kg zijn.

Als je durft moet het mogelijk zijn om Chinese vingerklem daarvoor te maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 13:33 #946618

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Na alle wrijving nog max SWL 1200 kg op de stopper? Poeh! had ik niet gedacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 13:36 #946619

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
TS en ik varen met een trimaran.

Dat weet ik.
Ietsje dikkere smeerreep nemen. Als de schoothoek in het zeil het aankan dan kan die smeerreep het ook.

Of mis ik nog iets geheimzinnigs van een tri?

Nix geheim. Maar misschien gewoon onbekend bij sommigen. Een tri heeft geen achterstag. Een Redshift een roterende mast waardoor hij aanzienlijk minder voorspanning op zijn hoofdwanten kan zetten. Die beperkt naar achteren geplaatst zijn. Ze vormen een tussenvorm van hoofdwand/bakstag Ze zijn verder op de drijvers geankerd. Door de aard van een tri zijn de drijvers nooit zo rigide als een monohull kan zijn. Dus de overloop / grootschoot / achterlijk grootzeil heeft de functie die op loodswingers door een achterstag vervuld wordt. Ik neem aan dat jij ook niet je achterstag 1:1 in een stopper vastzet.
Tot overmaat van complicatie als gevolg van de eigen snelheid is de gemiddelde wind over dek bij een tri zo'n 6-10kn meer dan een monohull, en zie hier een eind windkracht 4 is schijnbaar al een kleine 6 over dek. Een tri heeft daarom ook nog eens veel vlakkere zeilen nodig om goed te kunnen zeilen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 13:37 #946622

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Sunday schreef :
3Noreen schreef :
Misschien heb je dan ook een stopper voor Redshift die degelijke krachten aan kan. Minimum SWL zal zo tussen de 1000-1200kg zijn.

Als je durft moet het mogelijk zijn om Chinese vingerklem daarvoor te maken

Al geprobeerd; Ging niet. Slipt. Was wel grootzeil val 1:2. Maar daar staat nagenoeg de zelfde kracht op als de schoothoek. Behalve het gewicht van het zeil ±60kg. Maar een smeerreep is 1:1
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 mei 2018 13:40 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 13:45 #946624

3Noreen schreef :
Dus de overloop / grootschoot / achterlijk grootzeil heeft de functie die op loodswingers door een achterstag vervuld wordt. Ik neem aan dat jij ook niet je achterstag 1:1 in een stopper vastzet.
Tot overmaat van complicatie als gevolg van de eigen snelheid is de gemiddelde wind over dek bij een tri zo'n 6-10kn meer dan een monohull, en zie hier een eind windkracht 4 is schijnbaar al een kleine 6 over dek. Een tri heeft daarom ook nog eens veel vlakkere zeilen nodig om goed te kunnen zeilen.

Ik vermoedde al zoiets (beide, stagfunctie en extra wind).
Maar een volle hekstagload wordt het nooit; er zijn ook nog wanten naar achteren.
Bovendien is een lijn van giek naar rifoog naar schijf op giek al een tweeloper en de kracht dus gehalveerd. Een lijn daarvoor is makkelijk te vinden (ik heb 8 mm Dyna-one in de neerhouder voor de vertragingen beginnen, met 8-voudige vertraging en lier 40, dus 3000 kg op een 8mm lijntje.


De uitdaging is dus een stopper voor de helft van de genoemde 1200 kg te vinden.
Dat kan niet zo moeilijk zijn. Mijn vallen draai ik aan met een 40-lier en soms maximale kracht op de lierhendel. 10 mm Dyneema in een Easy midi stopper, met pakweg 600 kg erop.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 13:55 #946627

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Baasklusje schreef :
Bovendien is een lijn van giek naar rifoog naar schijf op giek al een tweeloper en de kracht dus gehalveerd.
Baasklusje schreef :
Even de hoek die de smeerreep inschatten en de krachten ontbinden in vectoren en je staat weer met 2 benen op de grond.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 mei 2018 13:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 14:02 #946630

3Noreen schreef :
Even de hoek die de smeerreep inschatten en de krachten ontbinden in vectoren en je staat weer met 2 benen op de grond.

Da's waar, je hebt gelijk, het is geen nette tweeloper.... maar er is ook enorme weerstand in die haakse bocht.

Stopper ietsje groter nemen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 14:05 #946631

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
3Noreen schreef :
Sunday schreef :
Als je durft moet het mogelijk zijn om Chinese vingerklem daarvoor te maken

Al geprobeerd; Ging niet. Slipt. Was wel grootzeil val 1:2. Maar daar staat nagenoeg de zelfde kracht op als de schoothoek. Behalve het gewicht van het zeil ±60kg. Maar een smeerreep is 1:1

Noren, heb jij zo’n Ronstan /Trestec ding geprobeerd of een zelf gemaakte?
Als je zelf maakt kun je een sok van 50-60....70cm toepassen.
Denk dat ja dan elke slip kwijt kunt raken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 14:15 #946633

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Sunday schreef :
3Noreen schreef :
Sunday schreef :
Als je durft moet het mogelijk zijn om Chinese vingerklem daarvoor te maken

Al geprobeerd; Ging niet. Slipt. Was wel grootzeil val 1:2. Maar daar staat nagenoeg de zelfde kracht op als de schoothoek. Behalve het gewicht van het zeil ±60kg. Maar een smeerreep is 1:1

Noren, heb jij zo’n Ronstan /Trestec ding geprobeerd of een zelf gemaakte?
Als je zelf maakt kun je een sok van 50-60....70cm toepassen.
Denk dat ja dan elke slip kwijt kunt raken.

Als een ander dat nu fijn uitprobeert. Ik heb het geprobeerd een ezel stoot zijn ....Sommige monohull dingen werken nu eenmaal niet als de krachten groter worden. Of je moet serieus dure spullen aanschaffen. Karver heeft hele mooie stoppers met drie bekken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 mei 2018 14:17 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 14:58 #946645

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Baasklusje schreef :
Kan dit specifieke blokje even niet vinden op de Ronstan site, maar het is eentje met kogellager.
Die zijn nooit zo sterk want het lager is het zwakke punt, en de rest wordt dan vaak niet sterker gemaakt.
De blokken die ik wel kan vinden voor 8 a 10 mm lijn hebben een breeksterkte van 600 a 700 kg.
Dat trek je wel, met de grootschoot. Neem idd een ring, of een niet-kogelgelagerd blokje.

Soms doen blokken zoiets.... had er ooit ook een. Explosie.....


Als men lagers in eigen huis ontwikkeld kan ik me voorstellen, dat het niet gaat zoals het moet. Zo gaan veel merken op in "lagers" die zwakke plekken hebben. Gedegen onderzoek op functioneren is niet betaalbaar en daarom dumpt men eigenlijk rommel op de markt. Iets leuks uitvinden is prachtig, maar test het voordat de markt benaderd wordt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 15:12 #946648

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Iets leuks uitvinden is prachtig, maar test het voordat de markt benaderd wordt.
Je legt de bal wel erg bij de fabrikant. De klant is er ook wel erg goed in om te kleine en onderbemeten spullen te monteren of/en daarbij niet geschikt zijn voor hun doel!
Deze Harken air blocks bijvoorbeeld kunnen aardig wat hebben maar inderdaad het zou me ook pijn doen..
www.harken.com/productdetail.aspx?id=17815&taxid=1544
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 25 mei 2018 15:52 #946655

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Heb vele jaren gewerkt op een researchcentre van een....lagerfabrikant. Dat is niet het hobbywerk voor leuke dingen van de watersportbranche.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 26 mei 2018 06:07 #946749

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Het probleem is ook wel bekent bij anderen. Karver heeft een oplossing bedacht. De Karver KHR. Iets boven mijn budget :blink:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 26 mei 2018 06:54 #946761

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Karver heeft een oplossing bedacht. De Karver KHR
Ja, dat is natuurlijk de weg. De Franse hoek weet wel weg met tri's en zullen daar dan ook de spullen voor hebben!
Duur...een RAB is niet zo duur. Alweereengijp maakte mooie van teaktanium. Een paar centen voor een mooie Antalring, een touwtje en wat kachelhout. Bevalt dat niet heb je altijd nog een bruikbare ring en kun je alsnog de knip omkiepen!
Laatst bewerkt: 26 mei 2018 06:54 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 26 mei 2018 07:04 #946762

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Leuke pagina met wat knoopwerk e.d.
mysplice.fr/category/materiel/karver/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 26 mei 2018 07:18 #946765

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Wooha. Even niet opletten en je draadje gaat er vandoor :-)

- RAB: ga ik naar kijken, dank. Holtere / Sunday, ik neem even contact op nog.

- Voorlopig ga ik eerst proberen om een LFR direct in de reeflus aan het zeil te stoppen. Een 4 cm LFR past daar min-of-meer precies in. De reeflijn kan er dan doorheen zonder slijtage, en dan kan het daar niet meer (makkelijk kapot in ieder geval.

- De smeerreep van rif 1 is nu 8 mm dyneema, ca 4 ton. Die houdt het hopelijk wel voorlopig.

- Gary's zorg blijft wel geldig: als ik het reefpunt versterk komt de kracht op de schijven in de achterkant giek. Ik hoop maar dat die het wel houden. Dat zit in het giekeindtuk verwerkt (niet los gepopnageld), dus ik hoop het. Ik zal wanneer het kan toch maar een steekbout zetten.

- De stopper maak ik me (nog) geen zorgen over. Door ons 1-lijns systeem wordt de lijn via 2 blokken (voor en achter) en dan terug naar de kuip geleid. Daar aangekomen valt de kracht op de stopper geloof ik nog mee.

Ik ga nu zoeken naar een wat bredere LFR (de "geul") - de reeflus aan het zeil is helaas iets de dik voor een 4cm LFR (ronstan). De volgende maat is 57 mm maar da's wel weer heel fors.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 26 mei 2018 07:22 #946767

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Oh ja, nog even ter illustratie van de krachten op de giek / grootschoot / reeflijn. Ik heb me er ook aardig over verbaasd. Redshift heeft ~ 42 m grootzeil, giek denk ik 4.2 m. De schoot zit bijna achteraan. Dat is een 8x vertraagde schoot op overloop met een 4x fijntrim. Om fatsoenlijk aan de wind te varen red ik het niet om de 8x eerst door te zetten: ik heb dan een lier nodig of ik moet de fijntrim nog maximaal aanzetten.

Nou ben ik niet zo heel sterk (klein mannetje) maar de krachten op die grootschoot zijn redelijk griezelig. We hebben de oude schoot (volgens mij polyester) met een knal doormidden gevaren in de eerste vakantie.
Laatst bewerkt: 26 mei 2018 07:23 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 27 mei 2018 23:33 #947196

3Noreen schreef :
Als een ander dat nu fijn uitprobeert. Ik heb het geprobeerd een ezel stoot zijn ....Sommige monohull dingen werken nu eenmaal niet als de krachten groter worden.
Dat moet je natuurlijk in het juiste perspectief zetten. Krachten op de tuigage worden voor 100% veroorzaakt door het richtende moment van een boot. Een trimaran is natuurlijk erg breed, maar ook licht gewicht. je moet dus kijken naar de "monohull dingen" van monohulls met een vergelijkbaar richtend moment.

Een F-36 had je toch? Volgens de Specs wegen die 4500kg. het meest extreme wat je kan doen met een tri is deze op één lijdrijver zeilen met de midden romp net boven het water schimpend, dan zijn de krachten het grootst. Dan heb je een richtende arm die ongeveer 90% van de halve breedte van de boot is. Maximaal richtende arm is dus 3.6m voor de F-36. als gevolg is het maximaal richtende moment 16.2 tonmeter.

Dat is dus ongeveer vergelijkbaar met een gemiddelde zware 50 voets cruiser zoals bijvoorbeeld een Contest 50, Halberg Rassy 50, X50 etc.

Dus als je op jouw 36 voets tri hetzelfde reef beslag zet als op een gemiddelde tot zware 50 voeter dan zit je goed.
Mijn boot heeft een richtend moment van 19 tonmeter als deze volgeladen is en vaart met een grootzeil dat net zo groot is als het totale zeiloppervlak van de F-36, ik werk met 12mm dyneema, een XX0812 stopper van Spinlock en een ST40 lier van andersen, dezelfde smeerreep doorvoering als Baasklusje laat zien en niet het oog te strak op de giek willen trekken. Ik vaar met een grootschootspanning van tegen de 3 ton als ik aan de winds vaar, dat lijkt me ook niet onredelijk voor jouw boot.

Terug naar Topic starter:
Dragonfly, ik weet niet precies welk type dus is ook wat moeilijker om de maten te achterhalen. Ik kwam op totale breedte 8meter en zeilklaar gewicht van 3,8 ton?
Maximaal richtende moment is dus 13.7 tonmeter. Dat komt overeen met een richtend moment wat vergelijkbaar is met dat van een 46 voets monohull. Dus als je reefbeslag erop zet wat vergelijkbaar is met dat van een middelzware 46 voets mono dan moet je aardig in de buurt zitten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 mei 2018 23:37 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 28 mei 2018 15:19 #947361

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Dragonfly 920 extreme, 7.80 breed, zeilklaar gewicht weet ik niet precies maar ik gok rond de 2500 kg. (boot met zeilen 2200 kg volgens werf).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl