Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Paf - blok weg

Paf - blok weg 29 mei 2018 06:44 #947539

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
Erikdejong schreef :
Dat moet je natuurlijk in het juiste perspectief zetten. Krachten op de tuigage worden voor 100% veroorzaakt door het richtende moment van een boot. Een trimaran is natuurlijk erg breed, maar ook licht gewicht. je moet dus kijken naar de "monohull dingen" van monohulls met een vergelijkbaar richtend moment.

Onzin. Een veel te simpele voorstelling van zaken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 29 mei 2018 06:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 30 mei 2018 19:55 #948031

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Wij hebben sinds kort een Navtec hydraulische achterspanner. Omdat we een stevige aandewindse koers voeren, had ik hem flink doorgezet. Tussen de middag even een pauze achter het anker en natuurlijk vergeten om de spanning er af te halen. Na een half uurtje ineens een enorme klap. De schijf van het gloednieuwe Selden blok van de achterspruit aan gruzelementen.

De max load is 2200 kg. Ik had de spanner op 3kPsi. Dat is 2068 N/cm2 Uitgaande van een zuiger van 4 cm2 komt dat op 12.6 x 2068 = 25987 N = 2600 kg. En omdat het een achterspruit is moet dat ook nog maal 2. Klopt deze berekening?

Tot overmaat van ramp kwam door de klap mij hagelnieuwe toplicht naar beneden kukelen. Boven op de buiskap. Het AquaSignal toplicht is afgebroken op de verbinding waarmee je hem op de basis bevestigt. Die basis inclusief een deel van de lamp zit nog boven in de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 30 mei 2018 20:06 #948032

Woody130 schreef :
De max load is 2200 kg. Ik had de spanner op 3kPsi. Dat is 2068 N/cm2 Uitgaande van een zuiger van 4 cm2 komt dat op 12.6 x 2068 = 25987 N = 2600 kg. En omdat het een achterspruit is moet dat ook nog maal 2. Klopt deze berekening?

Je bedoelt een zuiger van 4 cm diameter, neem ik aan? (met een oppervlak van 12,6 cm2).

2600 kg in elke draad van de spruit levert 5 ton in de hekstag.
Uitgaande van 25% van de breeksterkte als max belasting (25% is die 5 ton) heb je een hekstag van 14 mm diameter of meer.
Lijkt me onwaarschijnlijk. Als de stag 8 mm is is 5 ton de breeksterkte. Gelukkig ging het blok eerst.
Op 42 voet boot zal de stag wellicht 10 mm zijn? Maar geen 14 mm....

Beetje voorzichtig doen met die hydrauliek ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 20:10 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 30 mei 2018 20:11 #948033

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Is inderdaad 4 cm diameter. Achtetstag is 10 mm. Betekent dat dan dat ik hem veel te strak had staan?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 30 mei 2018 20:11 #948034

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
:laugh: :laugh: :laugh: Denk het wel. Hoe stond je mast erop?
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 20:12 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 30 mei 2018 20:22 #948036

Woody130 schreef :
Is inderdaad 4 cm diameter. Achtetstag is 10 mm. Betekent dat dan dat ik hem veel te strak had staan?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

10 mm 1*19 heeft breeksterkte van ca 70.000 N (Dyform pakweg 85.000N)

25% max load is dan 17.500 N, dus de helft daarvan in elke spruit, zeg 9.000 N of 900 kg in elke spruit.


Je had hem zeker 3 keer te strak staan; zou even goed kijken of er niets anders kapot is, de voorstag heeft zeker ook een optater gehad want die staat nog strakker dan de hekstag... (de borstboutjes, de terminals).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 20:24 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 30 mei 2018 20:28 #948038

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Boutje van het harpjevwas ook een beetje krom. In rust staat die Navtec op 1 kpsi. Dus dact ik dat ie 3 kpsi wel aan zou kunnen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 30 mei 2018 21:23 #948048

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Waarom in rust überhaupt spanning?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 30 mei 2018 23:27 #948060

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Dat was hij vergeten eraf te halen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 31 mei 2018 05:06 #948064

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Hoe dik is je voorstag (soms is de achterstag een maat dunner)en vaar je vaker met deze druk, dan zou ik wel meer nakijken!
Zijn die hydrauliek dingen trouwens niet beveiligd met een instelbaar drukventieleke?
Dit lijkt me niet de bedoeling dat zou moeten kunnen?
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 05:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 31 mei 2018 06:06 #948071

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Ik was hem inderdaad vergeten los te zetten tijdens het ankeren. Volgens mij is het ook beter om hem te lossen voor het inrollen van de genua.

Dat van die die rust op 1 kpsi klopt niet. Ik heb net nog even gekeken, maar hij staat in rust op 0. De totale schaal van dat ding is 5 kpsi en gaat zelfs nog iets verder. Dat betekent dat je er zo'n 100.000 N mee op de stag kan zetten als hij, zoals bij mij, in een achterspruit zit. Op welk bootje heb je zoiets nodig?

Ik heb hem nog niet zo lang en was dus wat aan het experimenteren. De voorstag is ook 10 mm. En bij mijn weten is er geen (instelbaar) overdrukventiel.

De max mag dus hooguit op 1 kpsi ingesteld worden, als de berekening klopt. Die 4 cm zuiger heb ik maar wat gegokt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 02 juni 2018 15:20 #948730

Verder nog schade gevonden?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 02 juni 2018 15:53 #948736

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Nee niet. Het viel me wel op dat de originele spullen veelbzwaarder uitgevoerd zijn dan de nieuwe achterspruit. Borstboutem zijn allemaal 10 mm. Stagen 10 mm. Dat nieuwe blokje van selden had een harpje van 6 mm en was een beetje krom. Wel logisch dat dat het eerste sneuvelt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 10 juni 2018 18:53 #950725

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
De 2 reefblokken zijn ondertussen vervangen door LFR's (Antal).
Dat bevalt voorlopig erg goed, geen enkel verschil te merken bij het reven en
het lijkt me redelijk onverwoestbaar. De ring past vrij precies in de lus
die er toch al aan het zeil zat, met een klein bindsel op zijn plaats gehouden en
klaar. Het bandje wou eerst niet in de ring "vallen" (te breed), maar na de eerste
keer reven al wel, dus dat blijft wel zitten. De ring staat "haaks" op het zeil, waardoor de lijn (giek - ring - giek) ook door de ring loopt zonder deze te verdraaien.




Ondertussen ook RVS ringen besteld om de bestaande ronstan blokken te renoveren.
Vanwege galvanische corrosie Duralac tussen gedaan (aluminium blok), hopelijk is dat afdoende.
Het valt nog niet mee om de boutjes los en weer vast te krijgen, dus dat wordt nog een hele toer (180 geteld ...). Afijn, het komt goed.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 10 juni 2018 19:16 #950734

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
De 2 reefblokken zijn ondertussen vervangen door LFR's (Antal).
Ziet er stoer en sterk uit. Dat zal wel houden vermoedelijk B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 11 juni 2018 09:52 #950878

Woody130 schreef :
Wij hebben sinds kort een Navtec hydraulische achterspanner. Omdat we een stevige aandewindse koers voeren, had ik hem flink doorgezet. Tussen de middag even een pauze achter het anker en natuurlijk vergeten om de spanning er af te halen. Na een half uurtje ineens een enorme klap. De schijf van het gloednieuwe Selden blok van de achterspruit aan gruzelementen.

De max load is 2200 kg. Ik had de spanner op 3kPsi. Dat is 2068 N/cm2 Uitgaande van een zuiger van 4 cm2 komt dat op 12.6 x 2068 = 25987 N = 2600 kg. En omdat het een achterspruit is moet dat ook nog maal 2. Klopt deze berekening?

Tot overmaat van ramp kwam door de klap mij hagelnieuwe toplicht naar beneden kukelen. Boven op de buiskap. Het AquaSignal toplicht is afgebroken op de verbinding waarmee je hem op de basis bevestigt. Die basis inclusief een deel van de lamp zit nog boven in de mast.

Welke klungel heeft dat blok daar gekozen? Dat is géén high-load blok en géén blok voor staaldraad.

In je hydraulische cylinder zit een regelbaar overdrukventiel. Stel dat in!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 11 juni 2018 12:21 #950924

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
redshift schreef :
Ondertussen ook RVS ringen besteld om de bestaande ronstan blokken te renoveren.
Vanwege galvanische corrosie Duralac tussen gedaan (aluminium blok), hopelijk is dat afdoende.
Het valt nog niet mee om de boutjes los en weer vast te krijgen, dus dat wordt nog een hele toer (180 geteld ...). Afijn, het komt goed.

Waar heb je die ringen besteld? Ik heb ook nog een stuk of zes van die blokken die waar wat aan moet gebeuren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 11 juni 2018 12:30 #950928

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
boarderbas schreef :
Welke klungel heeft dat blok daar gekozen? Dat is géén high-load blok en géén blok voor staaldraad.

In je hydraulische cylinder zit een regelbaar overdrukventiel. Stel dat in!!

Volgens mij heb jij zo'n zelfde spanner van Navtec. Ik heb hem tweede hands zonder handleiding. Ik zal eens zoeken naar een overdrukventiel. Waar zit dat ergens?

Ik zet hem trouwens niet meer op 3 kpsi, hoor. Hooguit nog op 1 kpsi.

Die "klungel" was iemand van een tuiger die overigens wel direct kwam met een nieuw blok. De achterspruit is trouwens van Dyneema en niet van staal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 12 juni 2018 07:56 #951122

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 12 juni 2018 07:58 #951124

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 12 juni 2018 16:58 #951289

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Rinus schreef :
redshift schreef :
Ondertussen ook RVS ringen besteld om de bestaande ronstan blokken te renoveren.
Vanwege galvanische corrosie Duralac tussen gedaan (aluminium blok), hopelijk is dat afdoende.
Het valt nog niet mee om de boutjes los en weer vast te krijgen, dus dat wordt nog een hele toer (180 geteld ...). Afijn, het komt goed.

Waar heb je die ringen besteld? Ik heb ook nog een stuk of zes van die blokken die waar wat aan moet gebeuren...

Hansen schroeven.
www.hansenschroeven.nl/rvs-kraalringen-art-8355-a4

Mocht je nog een goede plek weten om m4x10 / m6x12 verzonken bolkop bouten te vinden, dan hoor ik het graag. Ik heb die alleen per 500 of 1000 kunnen vinden nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 12 juni 2018 17:09 #951298

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
www.fixnvis.nl/

Probeer deze eens!
Bestellen, je krijgt een reknummer om over te boeken en na een paar dagen de boel in de bus! Goed adresje voor allerlei rvs 316 zooi!
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 17:10 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 12 juni 2018 17:25 #951310

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Dank voor de tip!

Ze hebben de Din965 in A4, da's bijna wat ik zoek (platte verzonken kop).
De Din966 alleen in A2, maar ik zal ze eens bellen of die ook in A4 te krijgen zijn.
Ze bestaan wel, weet ik ondertussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 12 juni 2018 18:39 #951341

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
boarderbas schreef : Top. Ik heb deze informatie wel eens gelezen.... Die release valve was ik vergeten. Ik ga hem komend weekend eens instellen.

PS. Er lopen 2 onderwerpen door elkaar in dit draadje. Sorry daarvoor.

Daan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Paf - blok weg 18 juni 2018 00:40 #952685

3Noreen schreef :
Erikdejong schreef :
Dat moet je natuurlijk in het juiste perspectief zetten. Krachten op de tuigage worden voor 100% veroorzaakt door het richtende moment van een boot. Een trimaran is natuurlijk erg breed, maar ook licht gewicht. je moet dus kijken naar de "monohull dingen" van monohulls met een vergelijkbaar richtend moment.

Onzin. Een veel te simpele voorstelling van zaken.
Sorry voor de late reactie, ik ben lekker aan het buiten spelen met de boot en heb niet veel toegang tot internet.

Doch deze "simpele voorstelling van zaken" heb ik van Nigel Irens geleerd. Op de Brossard van Yvan Bourgnon (ORMA 60)hebben we deze simplistische vorm ook oneindig veel en met succes toegepast. Zo stom is het dus allemaal niet.

Het staat een ieder uiteraard vrij hoe hij invulling wil geven aan oplossingen. Het wiel uitvinden kan ook gewoon leuk zijn natuurlijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl