Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za juni 08 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2019
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 10 juli 2018 17:30 #958997

  • Durk82
  • Durk82's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Ik ben sinds kort in het bezit van een Oceaan 25, als opvolger van een Oceaan 22. Na een paar keer gezeild te hebben valt het me op dat de boot over stuurboord enorm loefgierig is en over bakboord bijna neutraal. Dit treedt al op bij 3Bft aan de wind. Over stuurboord heeft het roer een uitslag van 20-30 graden en over bakboord gewoon een paar graden.
De overloop staat in het midden, schoot blijft gelijk na overstag. De blokken op de genuarails staan aan beide zijden gelijk.

Ik heb bij het mast zetten het staand want volgens het Selden boekje gesteld (top getuigd). Hoofdwant op 15% met duimstok methode. De beide spanners staan gelijk en ik heb met de kraanlijn gecheckt of de masttop recht boven de boot staat.

De voorste + achterste onderwanten op gevoel opgespannen, bij aan de wind zeilen (20 gr helling) hangt de lij zijde niet door.
Als ik de mast van de zijkant bekijk staat hij iets achterover met een kleine kromming naar achteren.

De enige oorzaak die ik kan bedenken is dat de mast scheef staat naar stuurboord, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen na de controles. Een extreem a-symetrische romp of een kiel die er scheef onder hangt lijkt me ook sterk.

Wie heeft nog ideeën waar het aan zou kunnen liggen en hoe het opgelost kan worden?
Ik heb het forum al doorzocht, maar kom mijn probleem niet tegen.

Alvast bedankt.
Laatst bewerkt: 10 juli 2018 17:55 door Durk82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 10 juli 2018 18:09 #959009

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10523
Wat mij nog te binnen schiet is helling. Maakte je over beide boegen ongeveer gelijke helling? Dat maakt verschil namelijk mbt loefgierigheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 10 juli 2018 18:29 #959019

  • Durk82
  • Durk82's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Ik heb geen verschil in helling kunnen merken. De helling blijft met deze wind over beide boegen onder 20 graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 10 juli 2018 18:50 #959028

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Is mij overkomen bij een net aangeschafte BM 16m2,
staat de helmstok in lijn met het roer?
Zo ja, dan mag je deze opmerking vergeten.

A
Etap 22
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 10 juli 2018 18:53 #959030

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
Heeft de boot lang stil gelegen voordat je hem kocht? Mogelijk heeft 1 kant veel aangroei als daar meer licht bij gekomen is. Het is maar gissen, er moet toch ergens een asymmetrie zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 10 juli 2018 18:56 #959031

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5532
Ook al staat je windex over beide boegen gelijk, over bb vaar je vaak minder hoog dan je denkt en over sb hoger aan de schijnbare wind. Zoek eens op windshear /. Coriolis.. Juist de gelijke stand van je schoten zegt me dat je het daar moet zoeken. Ik vaar bijna nooit met een gelijke trim over beide boegen, als ik dat doe loopt die over een van beide boegen meestal niet. Hoe hoger je mast hoe groter het effect.

Stonden je tell tales overal gelijk, je streamers en was je gps snelheid en hoogte identiek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 10 juli 2018 19:10 #959039

  • Durk82
  • Durk82's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
De helmstok staat recht tov roerblad, anders had ik dit verschil op alle koersen.
Het onderwaterschip is helemaal kaal geweest en opnieuw opgebouwd. De boot ligt nog geen maand weer in het water. Dat kan het dus ook niet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 10 juli 2018 19:43 #959053

Mijn Friendship 28 had het zelfde euvel.Jaren gezocht naar de oorzaak. Zelfs de werf kwam er niet uit. Uiteindelijk bleek het roer asymmetrisch. Dit was niet met het blote oog te zien.
Wel te meten door de s.b. kant te vergelijken met de b.b. kant. De oplossing was simpel, een tip van een zweefvlieger. Maak een trimplaatje onder aan het roer die kant waar het schip naar toe trekt. Het trimplaatje van koper of i.d. van 10x5 cm waarvan je een lange zijkant ombuigd met de gewenste nijging. Dit moet je wel proefondervindelijk vastellen. Begin met een paar mm. Onderwater kun je het trimplaatje evetueel met een tangetje meer of minder nijging geven. Succes verzekerd. Ook eerder geprobeerd de roerhelften gelijk te maken, Wat mij niet gelukt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 10 juli 2018 20:25 #959060

Als al je waarnemingen kloppen (en dat is vast het geval) dan is het roer de eerste verdachte.
Op de site van de Oceaan-club wordt gezegd dat het een NACA0016-profiel is, maar of dat voor alle exemplaren geldt is natuurlijk onzeker.
Als het roer SB-BB niet hetzelfde is dan kan dat een flink effect hebben.
Ook zou de as kunnen buigen, en dan meer over de ene boeg dan over de andere.

Wat voor materiaal is het roer, polyester of hout?
En de lagering, is er een verschil in weerstand bij het sturen over SB en BB, met helling?
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 10 juli 2018 21:05 #959072

is het hele zaakje netjes in lijn?
Mast haaks op de boot? (meten met je dyneema grootzeil naar BB en SB op de voetrail...
Roer haaks onder de boot?
dat soort zaken... maakt ook veel uit naast het reeds genoemde....
Topper ISO: wel de lol, wat minder het gewiebel van een skiff aangevuld met een Boss. Onze caravan is een Jouet 920 genaamd \"Pieke\" gaat dit jaar weer terug naar zee :-). MMSI: 244650048
Gedaan UK (april 2014 en 2015) en St Vaast. (augustus 2014). Bucketlist... Wadden (mei vakantie);...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 11 juli 2018 08:40 #959135

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
doorgestoken roer, toch?

Als het profiel links en rechts van je roer verschilt dan is het stuurgedrag verklaard. Ik kijk vaak bij boten die op de wal staan naar de roeren. Ziet er soms goed uit, en soms is het een puinhoop. De ene kant een profiel, de andere kant vlak, achter randen van centimeters breed, en laatst zelfs eén met een aangehangen roer wat verkeerd om gemonteerd was. Had ik net mijn telefoon niet bij me voor een foto.

als de boot weer op de wal staat wil ik wel profiel-latjes voor je maken met de getallen die baasklusje geeft. Heb ik alleen de koorde nodig: dat is de lengte van het roer gemeten evenwijdig aan de waterlijn. En omdat het roer taps toeloopt graag éénmaal gemeten 10 van de onder- en éénmaal 10 cm van de bovenkant van het roer.
Met die latjes kan je zien wat het roer afwijkt van een ideaal profiel en of links en rechts hetzelfde zijn.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 11 juli 2018 08:43 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 11 juli 2018 10:09 #959152

Het kan natuurlijk zijn dat het een schuimgevuld roer is waar water in het schuim is gekomen. Dan dan het roer aan het oppervlak gaan vervormen , vooral als dat water een of meerdere keren is bevroren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 11 juli 2018 18:04 #959254

  • Durk82
  • Durk82's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Bedankt voor alle reacties!
@Beauty:
Ik heb wel geprobeerd om tijdens zeilen over stuurboord met trimmen de loefgierigheid te verminderen, maar dit heeft weinig effect. De extreme roeruitslag blijft, ook als er nauwelijks sprake is van helling.

@Stoomlicht:
Blij dat ik niet de enige ben, de oplossing met het trimplaatje is er een om te onthouden.

Het is inderdaad een doorgestoken roer, polyester met schuimvulling. Je zou zeggen dat het toen het uit de mal kwam wel symmetrisch was.
Het roer zat vol water er zaten meerdere plamuurplekken op waar water uit kwam. Deze heb ik open geslepen en later weer gevuld. In de onderkant van het roer een gat geboord om het leeg te laten lopen en daar een bout ingedraaid, om voor de winter eventueel water af te tappen. Als lange termijn oplossing zal er wellicht meer moeten gebeuren. Open slijpen en repareren of nieuw bouwen??

Het klinkt aannemelijk dat het oppervlak door bevriezing is vervormd en/of door de reparaties uit model is geraakt. Hebben we het hier over mm's verschil? Zo op het oog is er niets aan te zien, maar ik heb het niet nagemeten.

In oktober maar eens gaan meten of er inderdaad verschil in BB en SB zit. Roblisto, ik houd me aanbevolen voor de NACA mallen, maar ik kan ze zelf wel plotten en overnemen op hout. Ik zie hier bij de downloads ook een Excel staan waar een uitdraai mee kan worden gemaakt.

Ik voel een winterprojectje aankomen.
Bijgaand nog wat foto's van het roer.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 11 juli 2018 18:43 #959265

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5851
Roer een tikje gehad in het verleden bij achteruitvaren.? Niet waarneembaar krom, maar wel krom?

Dan gelijk maar: vaar nooit achteruit naar een plek toe waar je onbekend bent qua diepgang..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 11 juli 2018 18:44 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 11 juli 2018 19:04 #959274

Is dat het originele roer? Zo ondiep en een erg grote koorde.
Zo tekende van de Stadt geen roerbladen.....
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 11 juli 2018 19:58 #959291

Als een zeiljacht op de motor varend bij het los laten van het roer gelijk rechts of links uit de flank schiet kun je er zeker van zijn dat het roer niet goed is. Vaak wordt de verklaring gegeven:"de schroefwerking" maar die werking is vooruit tot het balans gedeelte pakt gering. De interpretatie: "het niet in lijn staan van de kiel en het roer" Een jacht met dubbele roeren dan? De roeren staan nooit in lijn en nooit onder de zelfde hoek als de kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 11 juli 2018 20:26 #959296

Waarom zou de wielwerking van de schroef vooruit minder (merkbaar) zijn dan achteruit? Vaart mijn scheepje (met rechtsdraaiende schroef) met de keerkoppeling in stand vooruit, dan wil de kont wel degelijk naar stuurboord, of wel het koppetje bakboord uit. Maar met de keerkoppeling neutraal en het roer los vaart het scheepje gewoon rechtuit.
Laatst bewerkt: 11 juli 2018 20:31 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 11 juli 2018 20:41 #959298

  • Durk82
  • Durk82's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Dit is gewoon het originele roer. Ik heb verschillende foto's van het OWS van andere O25 bekeken. Ziet er allemaal hetzelfde uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 11 juli 2018 21:18 #959301

Als je er vanuit gaat dat de romp symetrisch is, de mast in lengterichting gezien rechtop staat, de wanten aan stuur- en bakboord onder evenredige spanning staan, het roer en de kiel in de hartlijn van de romp staan en geen afwijkingen hebben, als we daar nu van uitgaan:

* Als de boot op stilstaand water en zonder wind stil ligt, ligt het scheepje dan rechtop of is er dan toch een zekere helling waarneembaar?

* De brandstoftank of de drinkwatertank of de accu's, zijn deze in de hartlijn van het schip gesitueerd of in de zijden, bijvoorbeeld onder een kajuitbank?

Het zou kunnen dat je scheepje 'van nature' rechtop ligt met 0 graden helling, maar door de plaats van de zware gewichten gemakkelijker over stuurboord helt dan over bakboord. Met als resultaat dat de loefgierigheid over stuurboord sterker is dan over bakboord.

Ter illustratie: stel je scheepje helt 'gemakkelijk' over stuurboord. Dat betekent naast een asymetrische vorm van het onderwaterschip dat ook de kiel en het roer zich hellende over stuurboord zich naar bakboord bewegen, hoe dieper onder water hoe verder naar bakboord. Daarmee neemt de weerstand van het onderwaterschip door het aanstromende water aan de bakboordzijde toe en wil het scheepje bakboord uit zwenken, wat ervaren wordt als 'loefgierig'

Stel je scheepje is van nature 'wreder' over bakboord, ofwel het blijft met van stuurboord inkomende wind rechterop zeilen, dan is het effect van de 'naar stuurboord uitzwenkende kiel' ook minder. Wat ervaren wordt als 'minder loefgierig' of 'neutraal' of zelfs 'lijgierig'.

Kun je hier iets mee?
Laatst bewerkt: 12 juli 2018 05:52 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 11 juli 2018 21:21 #959302

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Baasklusje schreef :
Is dat het originele roer? Zo ondiep en een erg grote koorde.
Zo tekende van de Stadt geen roerbladen.....

en een heel klein balans-deel.

Daar valt idd nog wel wat te verbeteren.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 12 juli 2018 06:19 #959330

Als aanvulling op de gewichtsverdeling aan boord, denk daarbij ook aan het vrije vloeistofoppervlak in de watertank en brandstoftank. Dit zou zomaar van invloed kunnen zijn op verschil in helling over stuurboord en bakboord.

Stel je scheepje ligt 'keurig rechtop' in de haven. De 'zware gewichten'. als accu's, het anker, brandstoftank en watertank maar ook alle interieurdelen en uitrusting zijn zo geplaatst en gevuld dat de hellingshoek '0' is.

Maar dan ga je zeilen. De 'vaste' onderdelen blijven op hun plaats. Maar dan de half gevulde watertank. Daarvan kan de inhoud en daarmee ook het gewicht zich zomaar van 'ver in de zijden' naar 'dichter bij de midscheeps' verplaatsen. Weg gewicht aan loef. Erbij, gewicht aan lij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 12 juli 2018 07:08 #959339

Hurleyzeiler schreef :
Waarom zou de wielwerking van de schroef vooruit minder (merkbaar) zijn dan achteruit?

Omdat een schroef, bij de meeste rompvormen, vóóruit een hoger rendement heeft dan achteruit: in de achteruit slaat het schroefwater tegen de romp, terwijl vóóruit het schroefwater zich goed kan afzetten tegen "vrij water". Wielwerking (de kracht opzij) zou vooruit/achteruit best gelijk kunnen zijn, maar de VECTOR die de verhouding snelheid/wegzetten bepaalt zal in de vooruit altijd gunstiger zijn. Bij mijn platbodem staat het schroefwater, achteruit varend, voornamelijk tegen de kont: weinig voortgang, wel het volledige wieleffect.

Hurleyzeiler schreef :
Het zou kunnen dat je scheepje 'van nature' rechtop ligt met 0 graden helling, maar door de plaats van de zware gewichten gemakkelijker over stuurboord helt dan over bakboord. Met als resultaat dat de loefgierigheid over stuurboord sterker is dan over bakboord.

Een symmetrische romp die in rust rechtop ligt, zal zich over beide boegen even stijf gedragen. Hoe de gewichten in de romp zijn verdeeld maakt niet uit: deze verplaatsen zich immers niet. TS zegt bovendien dat de helling over beide boegen gelijk is.
Hurleyzeiler schreef :
Als aanvulling op de gewichtsverdeling aan boord, denk daarbij ook aan het vrije vloeistofoppervlak in de watertank en brandstoftank. Dit zou zomaar van invloed kunnen zijn op verschil in helling over stuurboord en bakboord.

TS merkt géén verschil in helling: over beide boegen zeilend met dezelfde helling merkt hij echter over de ene boeg méér roeruitslag nodig te hebben om rechtdooor te gaan.


Wat ik mij afvraag, is of er bij die grotere roeruitslag ook meer kracht (koppel) aan de helmstok gegeven moet worden. Dát bepaalt uiteindelijk de correctiekracht die nodig is om de romp rechtdoor te laten varem, en een maat voor loefgierigheid kan zijn.

Als het roerblad asymmetrisch zou zijn, dan kan ik mij voorstellen dat weliswaar de benodigde roeruitslag over beide boegen verschillend zal zijn, maar dit niet per definitie voor het door het roerblad overgebrachte koppel hoeft te gelden.

@TS: dien je over de boeg waar je méér roeruitslag nodig hebt ook harder aan de helmstok te trekken, of is deze roeruitslag nodig om een (evt!) assymetrsich roerblad dezelfde "angle of attack " tov de waterstoom daarlangs (en daarmee de benodigde lift) te geven? Bij een asymmetrisch blad zal de benodigde roeruitslag om eenzelfde lift te bereiken, kunnen verschillen.
Laatst bewerkt: 12 juli 2018 07:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 12 juli 2018 09:06 #959380

Durk82 schreef :
Dit is gewoon het originele roer. Ik heb verschillende foto's van het OWS van andere O25 bekeken. Ziet er allemaal hetzelfde uit.

De tekening van de Oceaan 25 met doorgestoken roer staat hieronder, van de CD van alle ontwerpen.
Dat is echt een heel ander roer.....
Er is ook een versie met aangehangen roer, 6 cm kortere LOA.

"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 12 juli 2018 09:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 12 juli 2018 09:57 #959394

De kiel lijkt ook korter dan op tekening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loefgierigheid over stuurboord Oceaan 25 12 juli 2018 10:08 #959397

  • Rob10
  • Rob10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 893
Het lijkt wel of iemand zijn garagedeur eronder heeft gehangen. Vreemd roer. Kijk hier eens www.oceaanclub.com/ (site is heel slecht bereikbaar)



En klopt je diepgang nog met de originele data?
Laatst bewerkt: 12 juli 2018 10:25 door Rob10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl