Hierbij even een update nu de boot op de kant staat en ik het roer thuis heb staan.
- Door de Oceaanclub is er al eens navraag gedaan bij Cees van Tongeren over de 1 m versie van de Oceaan 25, dit blijkt wel een originele uitvoering te zijn.
- De RVS strippen aan de roerkoning zitten aan de stuurboord schaal vast gelamineerd, dus het blad kan nooit t.o.v. de roerkoning bewegen.
Ik heb mijn roer goed bekeken en heb onderstaande zaken geconstateerd:
- De roerkoning zit 5 mm uit het midden (richting BB). Zie onderstaande foto.
- De bakboord kant staat plaatselijk bol en op andere plekken zit er juiste een deuk in. (zie foto's)
Zou dit verklaard kunnen worden door bevriezing en daardoor vervormen van de schaal? De stuurboordkant is iets vlakker, waarschijnlijk doordat die aan de RVS strippen vast gelamineerd zit. Van enige symmetrie is dus geen sprake, dus ik denk dat de oorzaak wel duidelijk is.
Ik ben bang dat dit uit gaat draaien op het bouwen van een nieuw roer, of het huidige stuurgedrag accepteren.
Ik heb de Excelsheet van Timo gedownload en onderstaande gegevens ingevoerd. De afmetingen van het huidige roer komen aardig overeen met de genoemde vuisregels (oppervlakte roer t.o.v. zeiloppervlak en balans percentage)
Het profiel zou NACA 0016 moeten zijn, dit geeft de Excelsheet ook aan met de ingevoerde gegevens.
Het roer steekt ca 200 mm minder diep dan de kiel.
Ik kan nog wel wat advies gebruiken om het model te optimaliseren.
Afmetingen:
Koorde: 450 mm
Grootste dikte: 75mm
Roerkoning: 45 mm
Hoogte voor: 800 mm
Hoogte achter: 920 mm
Oppervlak: 0,38 m2 = ca 1,3% van zeiloppervlak
Balansdeel: 0,063 m2 = 16,5% (voorkant tot hart roerkoning gemeten)