Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Waarmee de spanners van de verstaging smeren?

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 25 sept 2018 08:31 #981966

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Dank allen voor de bijdragen! Dit draadje is een mooi voorbeeld hoe t van goed naar erger kan op ZF :) Ik had niet geschreven dat de spanner vast zit en gelukkig is dat niet zo. We hebben een bronzen spanner, de 2 uiteinden (weet niet hoe die heten) zijn van rvs. Ik wil m graag smeren voordat ik los draai zodat er geen beschadigingen ontstaan in de schroefdraad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 25 sept 2018 08:35 #981971

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ik kreeg laatst het dringende advies van een ZF-er om toch maar eens mijn bronzen spanners in te vetten.
Dat had ik nog nooit gedaan in de vijf jaar dat we nu de boot hebben.

Dus volgend jaar was de mast er weer op gaar smeer de spanners wel in.
Kijk gewoon wat er aan boord is. Siliconevet, schoefasvet, Consistentvet.
Smeer dr wel wat op. Geloof nooit dat het erg veel uitmaakt.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 08:36 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 25 sept 2018 09:39 #981999

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Mooi dat ie niet vast zit. Maar dus wel in gemonteerde toestand nu, en gewenste toestand los.
Mijn woordkeus 'vast' en 'los' had beter 'gemonteerd' en 'gedemonteerd' kunnen zijn inderdaad.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 25 sept 2018 10:35 #982021

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Om beschadigen van de schroefdraad te voorkomen is schoonmaken belangrijker dan smeren! Dus de remmenreiniger van Holtere. Daarna evt wat droge PTFE of McLube om te zorgen dat het RVS mooi glad is en vuil er minder aan blijft plakken. Verder is het brons zelfsmerend. Vettigheid erop blijft alleen maar vuil in plakken dat juist voor beschadigen kan zorgen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 25 sept 2018 11:25 #982046

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2404
Joop66 schreef :

Voor degenen die t niet geloven, nog maar een keer: Het probleem met RVS is dat het heel erg van zichzelf houdt. Als je het droog en onder hoge druk over elkaar gaat bewegen, smelt het lokaal aan elkaar vast. De spindel en het huis worden dus 1 onderdeel. Dit kun je natuurlijk los trekken (de verbinding is maar klein) alleen veroorzaakt dit een nog dikkere braam, die... etc. M.a.w. Als hij echt vast zit, is het een verloren zaak.

Joop ik heb zo'n vastloper in mijn rvs dieseltank. Kan ik dan de draad er opnieuw in snijden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 25 sept 2018 12:28 #982062

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8231
martinw schreef :
Joop66 schreef :

Voor degenen die t niet geloven, nog maar een keer: Het probleem met RVS is dat het heel erg van zichzelf houdt. Als je het droog en onder hoge druk over elkaar gaat bewegen, smelt het lokaal aan elkaar vast. De spindel en het huis worden dus 1 onderdeel. Dit kun je natuurlijk los trekken (de verbinding is maar klein) alleen veroorzaakt dit een nog dikkere braam, die... etc. M.a.w. Als hij echt vast zit, is het een verloren zaak.

Joop ik heb zo'n vastloper in mijn rvs dieseltank. Kan ik dan de draad er opnieuw in snijden?

Dat antwoord moet ik opdelen in 2-en.

Het officiele antwoord is: Nee. Er is waarschijnlijk zoveel materiaal verdwenen of vervormd, dat je daar geen betrouwbare draad meer in krijgt.

Dat gezegd hebbende kun je kijken hoe erg eea is en of je het risico kunt en wilt lopen. Meestal zitten er sowieso veel te veel bouten in de omtrek van n flens dat t wel gaat. Maar geen enkele garantie, en "ik wit nerriges nie van".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 25 sept 2018 12:59 #982070

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27624
As schreef :
Dank allen voor de bijdragen! Dit draadje is een mooi voorbeeld hoe t van goed naar erger kan op ZF :) Ik had niet geschreven dat de spanner vast zit en gelukkig is dat niet zo.

Mja. Dat van kwaad tot erger komt natuurlijk niet volledig uit de lucht vallen. Dat ie vast zat stond inderdaad niet in je oorspronkelijke pots, maar je had zelf ook wat duidelijker kunnen zijn.

Dat smeren doe je het makkelijkst en het meest effectief als de spanner al uit elkaar is. Het verband tussen "achterstag moet los" en spanners smeren is dus niet zo vanzelfsprekend.
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 13:01 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 25 sept 2018 13:46 #982085

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Gezien de reacties zie ik dat daar behoefte aan was dus daar heb ik de plank een beetje mis geslagen. Maar heb weer een hoop bijgeleerd. Dus het klopt; aan elk nadeel kleeft n voordeel ;)
Ik zie dat anderen ook van de mogelijkheid gebruk hebben gemaakt om wat te weten te komen. mooi toch?
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 14:01 door As.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 25 sept 2018 13:47 #982087

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2404
Joop66 schreef :

Dat antwoord moet ik opdelen in 2-en.

Het officiele antwoord is: Nee. Er is waarschijnlijk zoveel materiaal verdwenen of vervormd, dat je daar geen betrouwbare draad meer in krijgt.

Dat gezegd hebbende kun je kijken hoe erg eea is en of je het risico kunt en wilt lopen. Meestal zitten er sowieso veel te veel bouten in de omtrek van n flens dat t wel gaat. Maar geen enkele garantie, en "ik wit nerriges nie van".



Joop bedankt. Ik ga het proberen. Het betreft 1 van de 5 of 6 boutjes, maar bij een vol opgetopte tank tank komt er een beetje diesel onder de pakking door.
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 13:47 door martinw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 25 sept 2018 13:56 #982092

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6352
uitboren, koperen blokje erachter, proplassen, opnieuw boren en tappen.martinw schreef :
Joop66 schreef :

Dat antwoord moet ik opdelen in 2-en.

Het officiele antwoord is: Nee. Er is waarschijnlijk zoveel materiaal verdwenen of vervormd, dat je daar geen betrouwbare draad meer in krijgt.

Dat gezegd hebbende kun je kijken hoe erg eea is en of je het risico kunt en wilt lopen. Meestal zitten er sowieso veel te veel bouten in de omtrek van n flens dat t wel gaat. Maar geen enkele garantie, en "ik wit nerriges nie van".



Joop bedankt. Ik ga het proberen. Het betreft 1 van de 5 of 6 boutjes, maar bij een vol opgetopte tank tank komt er een beetje diesel onder de pakking door.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 25 sept 2018 17:05 #982142

FMJ schreef :
Om beschadigen van de schroefdraad te voorkomen is schoonmaken belangrijker dan smeren! Dus de remmenreiniger van Holtere. Daarna evt wat droge PTFE of McLube om te zorgen dat het RVS mooi glad is en vuil er minder aan blijft plakken. Verder is het brons zelfsmerend. Vettigheid erop blijft alleen maar vuil in plakken dat juist voor beschadigen kan zorgen...

Precies: heel goed schoonspuiten, vooral de draad aan het einde van de studs; die draai je immers door de bronzen huls als je gaat ontspannen. Mocht je in het verleden vettigheid hebben gebruikt, dan is dit veel lastiger: je dient dan immers aangekoekt vuil weg te spuiten. Let er overigens op eventueel lakwerk en perspex te beschermen tegen de nevel van remmen reiniger (doekje achter je werkstuk)
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 17:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 25 sept 2018 18:33 #982172

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
TuuLeVi schreef :
ZeeZin schreef :
Molykote P-37
dat ken ik niet, lijkt me ook wel geschikt spul.
Twist schreef :
geeft TS aan dat het nu vast zit, en voor de winterstalling los moet?
dan helpt waarschijnlijk alleen de flex

Even heel wat anders, waar komt het woord "Flex" vandaan? Ik ken dit apparaat niet anders dan slijptol, of haakse slijper... Of is het streekgebonden? Hier in Zeeland heb ik nog nooit iemand over een Flex gehoord B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 25 sept 2018 19:52 #982199

Zelfde verhaal als waarom een “portable cassette player” vaak “Walkman” wordt genoemd. De originele Walkman (Sony) wordt als productnaam gebruikt.



Ding noemt men soms ook “slijptol”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 25 sept 2018 20:31 #982217

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Aha, weer wat geleerd! Zoals elke verstelbare moersleutel Baco word genoemd...
Maar is het merk Flex dan zo bekend in Nederland? Ik heb er nog nooit wat van gezien, of waren ze de eerste zoals bij Fein (multitool).
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 20:32 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 26 sept 2018 07:27 #982276

[quote="Lis-jolle" post=982217
Maar is het merk Flex dan zo bekend in Nederland? Ik heb er nog nooit wat van gezien, of waren ze de eerste zoals bij Fein (multitool).[/quote]

Nou , echt bekend niet amar ze zijn hier wel et koop zo te zien:
www.flexmachines.nl/
En inderdaad , Flex is de eerste geweest:
www.flex-tools.com/nl-nl/onder...586793f34c6f0ed16c28
Grappig is ook de oorsprong van de naam "Flex" , Dat was nl. helemaal geen "Flex"zoals wij die kennen maar een of ander apparaat met een flexibele as ( zoiets als een Dremel?) en die vonden ze al in 1922 uit.
De bekende "Flaex is pas in 1954 uitgevonden kennelijk.
Ook wel aardig de info op Wiki:
de.wikipedia.org/wiki/Winkelschleifer
En die bovenste hieronder is de echte eerste "Flex" uit 1922 wat meteen de benaming duidelijk maakt.De onderste is de eerste huidige "Flex" van 1954.
Lijkt inderdaad een soort "super Dremel met flexibele as" :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 26 sept 2018 07:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 26 sept 2018 10:24 #982340

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29238
bertilbeumer schreef :
schoon borstelen en inspuiten met WD40. Niet zo moeilijk doen.

Inderdaad; Ooievaarskuitenvet ;)

Echt voor jachten al die liflafjes :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 26 sept 2018 10:54 #982352

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Voordat ik de mast zet behandel ik de schroefdraad met een vette lap (motor olie).
Het effect is dat de boel heel soepel in elkaar schroeft en je met veel minder kracht de vereiste spanning op de wanten kunt zetten.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 26 sept 2018 10:58 #982354

Een hypoide olie werkt beter. Wantspannerolie bv...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 26 sept 2018 11:11 #982360

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Nachtvlinder schreef :
Een hypoide olie werkt beter. Wantspannerolie bv...

. En als ik m'n motor peil zit er al genoeg olie op die vette lap. Zo niet dan peil ik de motor zo vaak totdat de lap vet genoeg is. ;)
Ik heb trouwens altijd ook wel wat reserve motorolie aan boord.
Hypoide olie is trouwen speciale olie voor tandwielkasten. Verdragen een hoge druk tussen de bewegende delen. Dus ook tussen de strak aangedraaide schroefdraad.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 26 sept 2018 11:21 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 26 sept 2018 11:34 #982371

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
douwe schreef :
Nachtvlinder schreef :
Een hypoide olie werkt beter. Wantspannerolie bv...

. En als ik m'n motor peil zit er al genoeg olie op die vette lap. Zo niet dan peil ik de motor zo vaak totdat de lap vet genoeg is. ;)
Ik heb trouwens altijd ook wel wat reserve motorolie aan boord.
Hypoide olie is trouwen speciale olie voor tandwielkasten. Verdragen een hoge druk tussen de bewegende delen. Dus ook tussen de strak aangedraaide schroefdraad.

Dus, keerkoppeling olie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 26 sept 2018 12:05 #982379

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
Dus, keerkoppeling olie?
Ja, dat kan.... maar niet alle keerkoppelingen hebben die olie :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 26 sept 2018 12:20 #982385

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
holtere schreef :
Dus, keerkoppeling olie?
Ja, dat kan.... maar niet alle keerkoppelingen hebben die olie :laugh:

Nee veel keerkoppelingen hebben gewone motorolie omdat die ook voldoet aan de de eisen van de keerkoppeling fabriek.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 26 sept 2018 18:09 #982480

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7650
Vandaag naar de boot geweest, toch maar even de verstagingsspanners nagekeken, ik had ze ingesmeerd met lanocote en ze werken nog prima. Gelukkig ! :)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 27 sept 2018 08:26 #982567

douwe schreef :
Nachtvlinder schreef :
Een hypoide olie werkt beter. Wantspannerolie bv...

. En als ik m'n motor peil zit er al genoeg olie op die vette lap. Zo niet dan peil ik de motor zo vaak totdat de lap vet genoeg is. ;)

En die lap leg je dan ergens aan boord , liefst in een plastic zak of zo? Of , nog erger , in de motorruimte?
Je weet hoe gevaarlijk een vette lap met olie of diesel is ?
Die kan , als het (door de zon of zo) spontaan ontbranden als het een keer flink heet wordt aan boord .Laats ruim 45 graden gemeten toen ik aan boord kwam.ondanks dat er altijd 3 ventilatieopeningen open staan.
Daarom beter papieren keukendoeken gebruiken en meenemen en weggooien als je van boord gaat.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 27 sept 2018 09:44 #982604

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Nachtvlinder schreef :
Een hypoide olie werkt beter. Wantspannerolie bv...

. En als ik m'n motor peil zit er al genoeg olie op die vette lap. Zo niet dan peil ik de motor zo vaak totdat de lap vet genoeg is. ;)

En die lap leg je dan ergens aan boord , liefst in een plastic zak of zo? Of , nog erger , in de motorruimte?
Je weet hoe gevaarlijk een vette lap met olie of diesel is ?
Die kan , als het (door de zon of zo) spontaan ontbranden als het een keer flink heet wordt aan boord .Laats ruim 45 graden gemeten toen ik aan boord kwam.ondanks dat er altijd 3 ventilatieopeningen open staan.
Daarom beter papieren keukendoeken gebruiken en meenemen en weggooien als je van boord gaat.

Ad
Beste Ad, ik ben niet gek. Ik heb enige ervaring in het werken in machineruimtes.
Buiten dat weet jij ook wel bij welke temperatuur dieselolie of smeerolie spontaan gaat ontbranden(zelfontbrandingstemperatuur). En zo niet dan zoek je dat even op.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 11:20 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl