Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Waarmee de spanners van de verstaging smeren?

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 28 sept 2018 19:03 #983009

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1733
svalk schreef :
Ik koop deze speciale olie in Zweden en gaat idd jaaaaaaaaaren mee.

Kost 3,70 en werkt perfect.

Ik ga binnenkort weer naar Zweden en kan er best een aantal meenemen voor liefhebbers. Wel ophalen in Heerenveen of met de ZFP.
Daar heb ik wel oren naar.
Aflevering gaarne per ZFP omdat we sinds deze week ca 200 km verder van Heerenveen wonen dan voorheen in Vollenhove...



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 19:05 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 02 okt 2018 18:32 #984382

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Vroeger hadden we thuis 1 oliespuit, die werd bijgevuld met het blik 15w40 olie die ook in de Opel Kadett ging.
Die olie werd overal voor gebruikt, van fietsketting tot voordeurslot en zelfs wantspanners...
Nu heb je overal wel een speciaal smeermiddel voor, net als met shampoo!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 03 okt 2018 00:00 #984467

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29238
Lis-jolle schreef :
Vroeger hadden we thuis 1 oliespuit, die werd bijgevuld met het blik 15w40 olie die ook in de Opel Kadett ging.
Die olie werd overal voor gebruikt, van fietsketting tot voordeurslot en zelfs wantspanners...
Nu heb je overal wel een speciaal smeermiddel voor, net als met shampoo!

Wát? jullie hadden nog 15W40!
Wij hadden alleen maar Haarlemmer olie en Ooievaarskuitenvet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 03 okt 2018 07:20 #984484

douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Nachtvlinder schreef :
Een hypoide olie werkt beter. Wantspannerolie bv...

. En als ik m'n motor peil zit er al genoeg olie op die vette lap. Zo niet dan peil ik de motor zo vaak totdat de lap vet genoeg is. ;)

En die lap leg je dan ergens aan boord , liefst in een plastic zak of zo? Of , nog erger , in de motorruimte?
Je weet hoe gevaarlijk een vette lap met olie of diesel is ?
Die kan , als het (door de zon of zo) spontaan ontbranden als het een keer flink heet wordt aan boord .Laats ruim 45 graden gemeten toen ik aan boord kwam.ondanks dat er altijd 3 ventilatieopeningen open staan.
Daarom beter papieren keukendoeken gebruiken en meenemen en weggooien als je van boord gaat.

Ad
Beste Ad, ik ben niet gek. Ik heb enige ervaring in het werken in machineruimtes.
Buiten dat weet jij ook wel bij welke temperatuur dieselolie of smeerolie spontaan gaat ontbranden(zelfontbrandingstemperatuur). En zo niet dan zoek je dat even op.

Beetje normaler reageren a.u.b. anders wordt je gedelete hoor . :lol:
En v.w.b. de zelfontbrendings temperatuur van diesel e.d. . Ja die ken ik ook wel ( ca. 250 graden) maar het is juist het feit dat die niet meer geldt maar heel sterk naar beneden gaat bij een bijv. met diesel of olie vervuide lap en zo'n lap zelfs al bij 40 of 50 graden of nog lager spontaan kan ontbranden. De hoogte van de voor bijv. diesel geldende zelfontbrandingstemperatuur is in dit geval volkomen oninteressant. Hangt ook af van het materiaal van die lap , hoe fijnere vezels hoe eerder ontbranding. Zelfs op zich onbrandbare producten als steenwol en vooral kersamische isolatiewol kunnen spontaan ontbranden bij vervuiling met olie. Het is dan uiteraard de olie die ontbrand.
De oorzaak is in feite een beetje vergelijkbaar met broei in een vochtige berg hooi maar vooral ook het zeer sterk vergrote oppervlak aan de lucht van fijn verdeelde diesel of olie in een poetslap speelt een grote rol.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 03 okt 2018 07:37 #984490

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Waterman schreef :
svalk schreef :
Ik koop deze speciale olie in Zweden en gaat idd jaaaaaaaaaren mee.

Kost 3,70 en werkt perfect.

Ik ga binnenkort weer naar Zweden en kan er best een aantal meenemen voor liefhebbers. Wel ophalen in Heerenveen of met de ZFP.
Daar heb ik wel oren naar.
Aflevering gaarne per ZFP omdat we sinds deze week ca 200 km verder van Heerenveen wonen dan voorheen in Vollenhove...



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Hmmm ja dat scheelt idd wel een stukkie maar ik neem wel een flesje voor je mee hoor en dan zien we wel hoe het bij jou komt. Waar woon je in den lande ? B) Heb inmiddels al een heel aantal wat ik mee moet nemen dus komt goed. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 03 okt 2018 07:40 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 03 okt 2018 07:38 #984491

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Nachtvlinder schreef :
Een hypoide olie werkt beter. Wantspannerolie bv...

. En als ik m'n motor peil zit er al genoeg olie op die vette lap. Zo niet dan peil ik de motor zo vaak totdat de lap vet genoeg is. ;)

En die lap leg je dan ergens aan boord , liefst in een plastic zak of zo? Of , nog erger , in de motorruimte?
Je weet hoe gevaarlijk een vette lap met olie of diesel is ?
Die kan , als het (door de zon of zo) spontaan ontbranden als het een keer flink heet wordt aan boord .Laats ruim 45 graden gemeten toen ik aan boord kwam.ondanks dat er altijd 3 ventilatieopeningen open staan.
Daarom beter papieren keukendoeken gebruiken en meenemen en weggooien als je van boord gaat.

Ad
Beste Ad, ik ben niet gek. Ik heb enige ervaring in het werken in machineruimtes.
Buiten dat weet jij ook wel bij welke temperatuur dieselolie of smeerolie spontaan gaat ontbranden(zelfontbrandingstemperatuur). En zo niet dan zoek je dat even op.

Beetje normaler reageren a.u.b. anders wordt je gedelete hoor . :lol:
En v.w.b. de zelfontbrendings temperatuur van diesel e.d. . Ja die ken ik ook wel ( ca. 250 graden) maar het is juist het feit dat die niet meer geldt maar heel sterk naar beneden gaat bij een bijv. met diesel of olie vervuide lap en zo'n lap zelfs al bij 40 of 50 graden of nog lager spontaan kan ontbranden. De hoogte van de voor bijv. diesel geldende zelfontbrandingstemperatuur is in dit geval volkomen oninteressant. Hangt ook af van het materiaal van die lap , hoe fijnere vezels hoe eerder ontbranding. Zelfs op zich onbrandbare producten als steenwol en vooral kersamische isolatiewol kunnen spontaan ontbranden bij vervuiling met olie. Het is dan uiteraard de olie die ontbrand.
De oorzaak is in feite een beetje vergelijkbaar met broei in een vochtige berg hooi maar vooral ook het zeer sterk vergrote oppervlak aan de lucht van fijn verdeelde diesel of olie in een poetslap speelt een grote rol.
Ad

Precies Ad, zo werkt het , dacht dat het met de oppervlakte dampspanning te maken had of heb ik het mis ?
B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 03 okt 2018 08:30 #984507

svalk schreef :
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Nachtvlinder schreef :
Een hypoide olie werkt beter. Wantspannerolie bv...

. En als ik m'n motor peil zit er al genoeg olie op die vette lap. Zo niet dan peil ik de motor zo vaak totdat de lap vet genoeg is. ;)

En die lap leg je dan ergens aan boord , liefst in een plastic zak of zo? Of , nog erger , in de motorruimte?
Je weet hoe gevaarlijk een vette lap met olie of diesel is ?
Die kan , als het (door de zon of zo) spontaan ontbranden als het een keer flink heet wordt aan boord .Laats ruim 45 graden gemeten toen ik aan boord kwam.ondanks dat er altijd 3 ventilatieopeningen open staan.
Daarom beter papieren keukendoeken gebruiken en meenemen en weggooien als je van boord gaat.

Ad
Beste Ad, ik ben niet gek. Ik heb enige ervaring in het werken in machineruimtes.
Buiten dat weet jij ook wel bij welke temperatuur dieselolie of smeerolie spontaan gaat ontbranden(zelfontbrandingstemperatuur). En zo niet dan zoek je dat even op.

Beetje normaler reageren a.u.b. anders wordt je gedelete hoor . :lol:
En v.w.b. de zelfontbrendings temperatuur van diesel e.d. . Ja die ken ik ook wel ( ca. 250 graden) maar het is juist het feit dat die niet meer geldt maar heel sterk naar beneden gaat bij een bijv. met diesel of olie vervuide lap en zo'n lap zelfs al bij 40 of 50 graden of nog lager spontaan kan ontbranden. De hoogte van de voor bijv. diesel geldende zelfontbrandingstemperatuur is in dit geval volkomen oninteressant. Hangt ook af van het materiaal van die lap , hoe fijnere vezels hoe eerder ontbranding. Zelfs op zich onbrandbare producten als steenwol en vooral kersamische isolatiewol kunnen spontaan ontbranden bij vervuiling met olie. Het is dan uiteraard de olie die ontbrand.
De oorzaak is in feite een beetje vergelijkbaar met broei in een vochtige berg hooi maar vooral ook het zeer sterk vergrote oppervlak aan de lucht van fijn verdeelde diesel of olie in een poetslap speelt een grote rol.
Ad

Precies Ad, zo werkt het , dacht dat het met de oppervlakte dampspanning te maken had of heb ik het mis ?
B)

Nee met dampspanning heeft het niks te maken, die verandert echt niet en is alleen afhankelijk van de temperatuur. Uiteraard is het wel de dampspanning die hoog genoeg moet zijn om een voldoende hoeg concentratie damp in de lucht te krijgen voor verbranding. Maar het is nu juist dat wat in het geval wat hier speelt niet opgaat.
Zoals ik al schreef speelt hier de enorme oppervlaktevergroting van de vezels in bijv. een poetsdoek een rol . Elke brandbare vloeistof reageert altijd aan het oppervlak met zuurstof uit de lucht waarbij warmte ontstaat maar dat gaat verschrikkelijk langzaam en vrijwel onmeetbaar. Ga je echter het contactoppervlak heel sterk vergroten ( in een poetsdoek kan dat duizenden keren zijn , afhankelijk van de fijnheid van de vezeltjes) dan zal er ook veel meer warmte vrijkomen die niet snel genoeg wegkan waardoor lokaal de temperatuur sterk kan oplopen wat uiteindelijk tot ontbranden kan leiden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 03 okt 2018 08:43 #984512

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
svalk schreef :
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Nachtvlinder schreef :
Een hypoide olie werkt beter. Wantspannerolie bv...

. En als ik m'n motor peil zit er al genoeg olie op die vette lap. Zo niet dan peil ik de motor zo vaak totdat de lap vet genoeg is. ;)

En die lap leg je dan ergens aan boord , liefst in een plastic zak of zo? Of , nog erger , in de motorruimte?
Je weet hoe gevaarlijk een vette lap met olie of diesel is ?
Die kan , als het (door de zon of zo) spontaan ontbranden als het een keer flink heet wordt aan boord .Laats ruim 45 graden gemeten toen ik aan boord kwam.ondanks dat er altijd 3 ventilatieopeningen open staan.
Daarom beter papieren keukendoeken gebruiken en meenemen en weggooien als je van boord gaat.

Ad
Beste Ad, ik ben niet gek. Ik heb enige ervaring in het werken in machineruimtes.
Buiten dat weet jij ook wel bij welke temperatuur dieselolie of smeerolie spontaan gaat ontbranden(zelfontbrandingstemperatuur). En zo niet dan zoek je dat even op.

Beetje normaler reageren a.u.b. anders wordt je gedelete hoor . :lol:
En v.w.b. de zelfontbrendings temperatuur van diesel e.d. . Ja die ken ik ook wel ( ca. 250 graden) maar het is juist het feit dat die niet meer geldt maar heel sterk naar beneden gaat bij een bijv. met diesel of olie vervuide lap en zo'n lap zelfs al bij 40 of 50 graden of nog lager spontaan kan ontbranden. De hoogte van de voor bijv. diesel geldende zelfontbrandingstemperatuur is in dit geval volkomen oninteressant. Hangt ook af van het materiaal van die lap , hoe fijnere vezels hoe eerder ontbranding. Zelfs op zich onbrandbare producten als steenwol en vooral kersamische isolatiewol kunnen spontaan ontbranden bij vervuiling met olie. Het is dan uiteraard de olie die ontbrand.
De oorzaak is in feite een beetje vergelijkbaar met broei in een vochtige berg hooi maar vooral ook het zeer sterk vergrote oppervlak aan de lucht van fijn verdeelde diesel of olie in een poetslap speelt een grote rol.
Ad

Precies Ad, zo werkt het , dacht dat het met de oppervlakte dampspanning te maken had of heb ik het mis ?
B)

Nee met dampspanning heeft het niks te maken, die verandert echt niet en is alleen afhankelijk van de temperatuur. Uiteraard is het wel de dampspanning die hoog genoeg moet zijn om een voldoende hoeg concentratie damp in de lucht te krijgen voor verbranding. Maar het is nu juist dat wat in het geval wat hier speelt niet opgaat.
Zoals ik al schreef speelt hier de enorme oppervlaktevergroting van de vezels in bijv. een poetsdoek een rol . Elke brandbare vloeistof reageert altijd aan het oppervlak met zuurstof uit de lucht waarbij warmte ontstaat maar dat gaat verschrikkelijk langzaam en vrijwel onmeetbaar. Ga je echter het contactoppervlak heel sterk vergroten ( in een poetsdoek kan dat duizenden keren zijn , afhankelijk van de fijnheid van de vezeltjes) dan zal er ook veel meer warmte vrijkomen die niet snel genoeg wegkan waardoor lokaal de temperatuur sterk kan oplopen wat uiteindelijk tot ontbranden kan leiden.
Ad

Dus iedereen de olie absorberende doekjes onder de motor weghalen :laugh: Hetgeen ik niet ga doen.
En het: 'Ik ben niet gek" slaat op het feit dat ik nooit rotzooi achterlaat op m'n boot. Iets waar het op lijkt alsof jij mensen de les wilt lezen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 03 okt 2018 09:06 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 03 okt 2018 11:00 #984546

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Yellow Boat schreef :
svalk schreef :
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Nachtvlinder schreef :
Een hypoide olie werkt beter. Wantspannerolie bv...

. En als ik m'n motor peil zit er al genoeg olie op die vette lap. Zo niet dan peil ik de motor zo vaak totdat de lap vet genoeg is. ;)

En die lap leg je dan ergens aan boord , liefst in een plastic zak of zo? Of , nog erger , in de motorruimte?
Je weet hoe gevaarlijk een vette lap met olie of diesel is ?
Die kan , als het (door de zon of zo) spontaan ontbranden als het een keer flink heet wordt aan boord .Laats ruim 45 graden gemeten toen ik aan boord kwam.ondanks dat er altijd 3 ventilatieopeningen open staan.
Daarom beter papieren keukendoeken gebruiken en meenemen en weggooien als je van boord gaat.

Ad
Beste Ad, ik ben niet gek. Ik heb enige ervaring in het werken in machineruimtes.
Buiten dat weet jij ook wel bij welke temperatuur dieselolie of smeerolie spontaan gaat ontbranden(zelfontbrandingstemperatuur). En zo niet dan zoek je dat even op.

Beetje normaler reageren a.u.b. anders wordt je gedelete hoor . :lol:
En v.w.b. de zelfontbrendings temperatuur van diesel e.d. . Ja die ken ik ook wel ( ca. 250 graden) maar het is juist het feit dat die niet meer geldt maar heel sterk naar beneden gaat bij een bijv. met diesel of olie vervuide lap en zo'n lap zelfs al bij 40 of 50 graden of nog lager spontaan kan ontbranden. De hoogte van de voor bijv. diesel geldende zelfontbrandingstemperatuur is in dit geval volkomen oninteressant. Hangt ook af van het materiaal van die lap , hoe fijnere vezels hoe eerder ontbranding. Zelfs op zich onbrandbare producten als steenwol en vooral kersamische isolatiewol kunnen spontaan ontbranden bij vervuiling met olie. Het is dan uiteraard de olie die ontbrand.
De oorzaak is in feite een beetje vergelijkbaar met broei in een vochtige berg hooi maar vooral ook het zeer sterk vergrote oppervlak aan de lucht van fijn verdeelde diesel of olie in een poetslap speelt een grote rol.
Ad

Precies Ad, zo werkt het , dacht dat het met de oppervlakte dampspanning te maken had of heb ik het mis ?
B)

Nee met dampspanning heeft het niks te maken, die verandert echt niet en is alleen afhankelijk van de temperatuur. Uiteraard is het wel de dampspanning die hoog genoeg moet zijn om een voldoende hoeg concentratie damp in de lucht te krijgen voor verbranding. Maar het is nu juist dat wat in het geval wat hier speelt niet opgaat.
Zoals ik al schreef speelt hier de enorme oppervlaktevergroting van de vezels in bijv. een poetsdoek een rol . Elke brandbare vloeistof reageert altijd aan het oppervlak met zuurstof uit de lucht waarbij warmte ontstaat maar dat gaat verschrikkelijk langzaam en vrijwel onmeetbaar. Ga je echter het contactoppervlak heel sterk vergroten ( in een poetsdoek kan dat duizenden keren zijn , afhankelijk van de fijnheid van de vezeltjes) dan zal er ook veel meer warmte vrijkomen die niet snel genoeg wegkan waardoor lokaal de temperatuur sterk kan oplopen wat uiteindelijk tot ontbranden kan leiden.
Ad

Wat jij beschrijft is de oppervlakte dampspanning die verlaagd wordt door b.v. een doek. Of ben ik nou simpel ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 03 okt 2018 11:01 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 03 okt 2018 11:22 #984547

Yellow Boat schreef :
Ga je echter het contactoppervlak heel sterk vergroten ( in een poetsdoek kan dat duizenden keren zijn , afhankelijk van de fijnheid van de vezeltjes) dan zal er ook veel meer warmte vrijkomen

Waarom komt er precies warmte vrij? Verdampen van olie zal warmte aan de omgeving onttrekken toch!?

Ik denk dat het fenomeen wellicht op dat van een stofexplosie lijkt, maar op een of andere manier zal er toch een ontstekingsbron moeten zijn die de voor het vlampunt benodigde temperatuur geeft (al of niet lokaal)

Of kan het zijn dat zo'n doek een katalysator functie heeft? Doet het iets met de aktiveringsenergie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarmee de spanners van de verstaging smeren? 03 okt 2018 12:05 #984564

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
Dus iedereen de olie absorberende doekjes onder de motor weghalen :laugh: Hetgeen ik niet ga doen.
En het: 'Ik ben niet gek" slaat op het feit dat ik nooit rotzooi achterlaat op m'n boot. Iets waar het op lijkt alsof jij mensen de les wilt lezen.
geruststellend dat jij je er goed van bewust bent maar ik zou ze hier de kost niet willen geven die geen idee hebben van broeiende lappen en wat daar van kan komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl