holtere schreef :
Laat eens horen, wat voor invloed heeft een rating voorschrift op het vaargedrag waardoor het nukkig wordt?
zo'n vliegend voorzeil (als een C0) kan op 2 manieren op een meetbrief staan:
- als headsail set flying
- als asym spi.
Welke van de 2 het wordt hangt af van de breedte op het midden.
Het voordeel van een asym spi-meting is dat dat vrijwel geen invloed heeft op de rating (als er al een gewone spi op de meetbrief staat). Het ding is dan slechts een kleinere, asym spi. Krijg je geen straf voor.
Als hij te breed is op halve hoogte (75% of meer van de foot) wordt het een voorzeil, en wel, vermoedelijk, je grootste voorzeil. Dat heeft een forse impact op de rating.
Als het ding zo als headsail set flying op de meetbrief komt dan wil je er ook hoog aan de wind mee kunnen varen. En dat stelt weer allerlei eisen aan het zeil en de bevestiging ervan.
Zo moet het voorlijk afgrijselijk strak gezet kunnen worden (dus op spriet met waterstag!), want anders gaat het ding doorhangen en heb je teveel druk en gebrek aan hoogte. Daar had je die C0 niet voor gekocht....
Verder heeft het materiaal (dacron of niet) en al dan niet latten erin ook invloed op de rating (op de lift coëfficienten in de VPP-berekingen).
Het komt dus erg nauw met zo'n C0. Dat is op zich al nukkig. Voor de 24uurs hebben we getest met de C0 van de Beauty (van Hagoort, laminaat) op de Capolavoro. Hoger dan 90 TWA wilde het nauwelijks, met 10 kts wind. Daarvoor koop je geen C0.....
Zeilmakers moeten dus iets maken wat niet de rating verkeerd beinvloedt, wat hoog aan de wind wil zonder voorstag, wat niet gaat rekken en doorhangen, etc. Dat levert een extreem kritisch (nukkig) zeil op wat slechts zijn werk wil doen onder zeer strikte voorwaarden. Nukkig dus
Tegenwoordig heten ze weer anders. North (de bedenkers van de C0, ooit, met Paul Cayard als ik het goed heb) noemt zo'n aan de winds ding nu een C55.