Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Code zero of A0 beslommeringen

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:18 #983048

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Kapiteinmomo schreef :
3 zeilmakers in de loopgraven, dit gaat nog even duren ;)

Deze drie zeilmakers kunnen perfect door 1 deur, kennen elkaar goed en hebben meer dan respect voor elkaar.Niks loopgraven..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:20 #983050

Sneaker schreef :
Op een cruising boot? Met 2 man aan boord? Maak daar maar 80 van. Die 60 haal je bij heeeeeeel licht weer wellicht.
Even voor de goede orde, heb jij het over schijnbare wind of werkelijke wind, daar zit namelijk een graad of 20 verschil in ;)
Ik heb het uiteraard over schijnbare wind, dat is wat telt als het aankomt op krachten op de zeilen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:22 #983052

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
:-) :-)



Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:23 #983054

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Nu hoor ik aan de wind cijfers van 55 tot 90 graden...
Zijn jullie het eens over hoe hoog je met zo'n zeil kunt varen bij een X wind?
16 knopen is nergens voor nodig hoog aan de wind, dan zitten we allang op de HA maar wat kun je max aan hoogte varen met 6-8 knopen?
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 20:26 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:25 #983056

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Erikdejong schreef :
Sneaker schreef :
Op een cruising boot? Met 2 man aan boord? Maak daar maar 80 van. Die 60 haal je bij heeeeeeel licht weer wellicht.
Even voor de goede orde, heb jij het over schijnbare wind of werkelijke wind, daar zit namelijk een graad of 20 verschil in ;

Gelukkig, dan zijn we het eens :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:25 #983057

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Schijnbaar 60, dus zo'n 80 graden waar. Dat zal het zo ongeveer zijn

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:32 #983059

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Jedre schreef :
Schijnbaar 60, dus zo'n 80 graden waar. Dat zal het zo ongeveer zijn

Exact. Als je geluk hebt. En tot max 15-16 tws inzetbaar, als je boot het aan kan. Maar dat is erg boot afhankelijk.. je vaart dan wel veel minder hoog uiteraard...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:38 #983061

Sneaker schreef :
Exact. Als je geluk hebt. En tot max 15-16 tws inzetbaar, als je boot het aan kan. Maar dat is erg boot afhankelijk.. je vaart dan wel veel minder hoog uiteraard...
End an zijn we weer rond B)
De boot van Holtere staat niet bekend om zijn grote richtende vermogen, en kan zulke zeilen dus ook echt niet meer varen bij zulke windsnelheden. Dus de krachten zijn dan ook navenant kleiner ;)

Vandaar dat ik het voor hem zou overwegen als zeilmaker zijnde als die bijna gehalveerde kosten echt zoveel betekenen voor hem. Al zou ik dan overigens ook naar andere zeilvormen kijken.

Zelf ben ik voor gebruik voor toerzeilen op open water meer overtuigd van een super lichte vliegend gehezen genua van 160% of meer. Dat heeft een veel groter inzet bereik en geeft je dus meer bang for buck. Helaas is het er voor Bagheera nog steeds niet van gekomen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:48 #983064

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Zelf ben ik voor gebruik voor toerzeilen op open water meer overtuigd van een super lichte vliegend gehezen genua van 160% of meer. Dat heeft een veel groter inzet bereik en geeft je dus meer bang for buck.
Als ik daar op google vind ik niet veel ..
Kun je daar eens over uitwijden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 21:19 #983071

Als ik daar op google vind ik niet veel ..
Kun je daar eens over uitwijden?

Dat is mijn eigen verzinsel en zal dus minder over te vinden zijn op google. Ik heb dat versinsel ook nog niet volledig in de praktijk kunnen testen dus geen garanties :)

Tijdens zeezeilen heb je voor minimaal 40-50% van de tijd licht weer tot zeer licht weer. De grens waarbij de motor bij ons aan gaat is als de zeilen beginnen te klappen door het rollen op de golven. Al trim ik dan soms een stagfok of grootzeil strak midscheeps om het rollen te dempen en probeer dan nog wat voortgang uit de andere zeilen te halen.

Als ik nu iets veel groters aan boord zou hebben, dan zou ik dus met minder wind door kunnen varen zonder de motor aan te hoeven.

Zoals het in onze situatie moet werken:
- 1 zeil doet alles: beperkt budget en beperkte opslagruimte aanboord.
- Vliegend hijzen zodat de HA op de roller kan blijven zitten.
- Groot bereik van aan de wind tot plat voor de wind en van 3 tot 10 knopen schijnbare wind.
- Hoeft aan geen enkele meetformule te voldoen.
- Moet makkelijk alleen te zetten en weg te halen zijn zonder dat de rest van de bemanning er wakker van word.
- Zetten en strijken moet snel gaan zodat je niet lang hoeft na te denken om de zak te voorschijn te halen.

In de ideale wereld heb je daar drie zeilen voor, een lichte genua die tot op dek doorloopt van ongeveer 140%, een vlakke reaching spinnaker en dan een flink volle running spinnaker. Drie zeilen is te veel voor het budget en de beschikbare opbergruimte, ook betekend dat meer werk op het voordek waardoor de bemanning wakker gehouden word. Vandaar dat ik al lange tijd aan het nadenken ben over 1 zeil dat alles kan, uiteraard kan dat ene zeil het minder goed dan de gespcialiseerde zeilen voor kleinere koersbereiken.
Idealiter kijk ik naar iets van 200m2, als het nog groter en dus zwaarder word, dan word het al wat lastiger om in je eentje over dek te slepen zonder iedereen wakker te maken. Zeilen waarvan de Mid-girth meer dan 50% is hebben flink wat bolling nodig om steun te krijgen, en die bolling is helaas ook de boosdoener voor het inleveren van hoogte aan de wind, en dat wil ik niet, want we varen zo'n 25 tot 30% van alle afstanden aan de wind.
Het zeil moet dus een mid-girth hebben van 50% of minder. Het enige wat ik kan bedenken om aan voldoende oppervlakte te komen is een "drifter" of "windseeker" die helemaal tot achterop de spiegel komt om voldoende oppervlak te halen (probeer die twee eens op google, dan vind je mogelijk wat meer. Voor aan de wind heb je niet het volle profijt van die oppervlakte, maar halve wind wel. Ruime wind en voor de wind moet er een spi boom in om hem vol te houden.

Optimaal is het op geen enkele koers, en als je wedstrijden vaart geeft het een handicap penalty van heb ik jou daar, maar volgens mij is dat het zeil met het grootste inzet bereik en dus de meeste brandstof/motoruren besparing.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 21:20 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 21:21 #983072

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
holtere schreef :
Zelf ben ik voor gebruik voor toerzeilen op open water meer overtuigd van een super lichte vliegend gehezen genua van 160% of meer. Dat heeft een veel groter inzet bereik en geeft je dus meer bang for buck.
Als ik daar op google vind ik niet veel ..
Kun je daar eens over uitwijden?

Ik ga verder niet in op de discussie laminaat of niet en windhoek - die zal misschien voor onze boot wat anders uitpakken. (Bij ons een code-0 van vrij licht laminaat). Wat ik wel kan beamen is het beoogde doel: wij vinden zelf de code-0 erg prettig om snel te kunnen wisselen tussen aan de windse koersen (alleen fok) en ruimere koersen. Aan de wind gebruiken we de code-0 alleen bij echt lichtere wind, het wordt vrij snel te heftig. Voor hoog aan de wind heeft het helemaal geen zin en ben je beter af met de genua. Halve wind en ruime wind kan hij duidelijk langer blijven staan. Een dikke 4 bft. is voor ons wel zo ongeveer de limiet, daarboven gaat ie er af.
Wij halen de code-0 wel naar beneden voor het opkruisen: boegspriet laten staan, en opgevouwen op het voordek. Scheelt merkbaar in hoogte en snelheid.

De gennaker doet het beter voor echt diepe koersen, maar dat is ook wel een beetje een "beest" zonder roller, wat we met meer wind nog niet zo vertrouwen. De code-0 kan ik wel aardig dubbel open zetten pal voor de wind.
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 21:22 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 21:30 #983075

In aanvulling op mijn vorige post, dit komt aardig in de buurtvan wat ik in mijn hoofd heb:

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 21:47 #983079

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Eh..die zit toch op een roller?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 22:23 #983083

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
holtere schreef :
Eh..die zit toch op een roller?

Yep; en is laminaat.

De versie als vliegende genua niet zijnde van laminaat klinkt interessant voor het toerzeilen. Ben benieuwd naar meer details over de vormgeving/verhoudingen van het ontwerp, en de gekozen stof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 29 sept 2018 00:09 #983090

De foto is slechts ter illustratie van de geometrie van het zeil wat ik in mijn hoofd heb, vandaar dat er ook bij staat: "dit komt aardig in de buurt van".

Ik heb niet gezegd dat het geen laminaat gaat worden voor wat ik op mijn boot hebben wil.
Mogelijk zelfs wel rollen, ook dat word nog als vliegend gezien.

Helemaal precies weten doe ik het nog niet, maar de komende winter zal er waarschijnlijk ook nog niets van komen. Te veel andere dingen die ik ook nog moet doen en een te beperkt budget.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 sept 2018 00:12 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 29 sept 2018 00:20 #983092

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
edit, verwijdert teveel info.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 29 sept 2018 05:50 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 29 sept 2018 00:57 #983093

3Noreen schreef :
Het verschil tussen een genua en een code-0 is dat voor de meetbrief de genua als aan de wind zeil telt een code-0 als bijzeil.
In mijn geval schreef ik al dat de penalty die je krijgt op je handicap voor een extra groot voorzeil mij niet uitmaakt. Ik zeil nooit wedstrijden en mijn boot is nooit gemeten. Net als voor veel andere toerzeilers en voor zover ik begrepen heb, voor de topic starter ook niet. Daarbij kun je besluiten, dat als je wel wedstrijden zeilt, om dit zeil niet mee te laten meten. Dat houd natuurlijk ook in dat je het tijdens wedstrijden niet mag gebruiken. Een Code0 is zowieso compleet waardeloos in upwind-downwind wedstrijden, tnezij je in super licht weer vaart.
Van een genua ben je vrij om de maten en verhouding zelf te bepalen. Voor een code-0 gelden voorschriften. Een genua zal daardoor makkelijker bij hoge koersen te gebruiken zijn.
Dat ligt iets genuanceerder. Van beide zeilen mag je doen wat je wilt, er zijn echter consequenties voor je meting/handicap als je het anders dan gebruikelijk doet. Voor puur hoog aan de wind zeilen is het voor vrijwel alle zeilboten onnodig om meer dan 135% overlap in je genua te kiezen, meer ga je niet harder van, maar kost je wel op je handicap.
Om een code0 als een bijzeil te laten meten, moet de Mid Girth aan een bepaalde maat voldoen, ik dacht dat dit tegenwoordig 65% van de LP maat was al kan het ook 60% zijn. Dit is enkele malen veranderd en ik weet niet precies waar het nu op staat. De laatste paar RORC vergaderingen ben ik niet bij geweest. Als de Mid-girth minder is, dan word het zeil als genua gemeten. Dat betkend dat het een fictieve LP maat krijgt die hoort bij de Mid-girth van je Code0. Je kunt dus een flinke penalty krijgen als je Code0 te smalle schouders heeft.
Voor beide zeilen geld, hoe hoger je wilt zeilen, hoe meer spanning je op het voorlijk je moet kunnen zetten. Dit laatste zal in praktijk voor een vliegend gehesen genua het limiet van hoogte zijn.
Indirect is het waar, maar ook dit ligt iets anders. Om een zeil uit te kunnen bouwen heb je steun nodig, dat kan van zeillatten komen (grootzeil), of van bolling (gennaker/spinnaker) Code0 worden met veel voorlijk spanning gevaren zodat je ze kunt oprollen, en omdat je met zoveel spanning vaar kun je het voorlijk recht houden omdat dit voldoende steun geeft. Zou je echter niet rollen dan heb je die spanning ook niet nodig, maar dan ben je de steun van het voorlijk ook kwijt. Dan heb je geen keus, en moet je een hol voorlijk toepassen, net als het achterlijk van een genua of een rol-grootzeil zonder latten. Met dat holle voorlijk kun je net zo hoog komen als met een normale genua op een vaste voorstag.

De reden waarom je met een Code0 tot slechts 60 graden awa kunt varen is vanwege het feit dat de mid-girth minimaal 60% moet zijn (of 65, of wat het dan ook is op het moment), je hebt dus een uitbouw, en je hebt dus steun nodig. Je zou dan kunnen kiezen voor een doorgelatte genua, of je moet flink bolling toevoegen zodat je voldoende stuen in het zeil krijgt voor die uitbouw. Die bolling beperkt dan helaas weer hoe hoog je aan de wind kunt zeilen. Een klein beetje rek zorgt voor meer bolling, dus dat geeft gelijk een flink nadeel op hoe hoog je aan de wind kunt komen, vandaar dat de meeste Code0's van laminaat gemaakt zijn, dat rekt minder.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 sept 2018 01:01 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 29 sept 2018 05:07 #983097

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Sunday schreef :
holtere schreef :
.... die code draai ik in wanneer nodig (lees: wat meer wind) en vaar verder op de HA.
Dat is tenminste de gedachte erachter!

Dat geldt voor mij ook zo
dat klinkt in theorie leuk, echter uit eigen ervaring weet ik dat je die ode 0 wel dan naar beneden wilt hebben; slingert en klapt teveel.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 29 sept 2018 07:27 #983110

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Laminaat rolt wel mooi op, maar is behoorlijk zwaar.
Voor een solozeiler zit wat handelbaarheid betreft wel aan de max, uitgaande van een 36-37-38 ft.

We gaan het allemaal wel meemaken tijdens de 200 mijls, hoewel de wind gaat tijdens deze race naar de 20-25
knopen dan heb je dat ding helemaal niet nodig..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 29 sept 2018 07:32 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 29 sept 2018 07:35 #983114

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Code-0 kun je ook prima gebruiken om te reachen (ivm vlakker gesneden dan een gennaker) bij wat meer wind. SOlo is op een roller wel 'heul' fijn ja :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 29 sept 2018 07:45 #983117

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Gregor schreef :
dat klinkt in theorie leuk, echter uit eigen ervaring weet ik dat je die ode 0 wel dan naar beneden wilt hebben; slingert en klapt teveel.

Het blijkt voor mij in de praktijk ook leuk. En inderdaad; ingerold blijft het ding niet staan; het gaat naar beneden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 29 sept 2018 07:54 #983120

Kapiteinmomo schreef :
Laminaat rolt wel mooi op, maar is behoorlijk zwaar.
.

:unsure: ....40 jaar ontwikkeling. Miljoenenindustrie...blijkt het zwaarder...Balen!

Van gennaker "rant"; het wind- en koersbereik van een gemiddeld spietje is veel groter. Instabiliteit is er uit te trimmen. Toegegeven, het is 5 extra minuten werk om de spischoten in de haven in te scheren en als je hem bergt moet je hem weer even in de zak doen.

Ieder zeil vergt oefening. Evenzo een gennaker. Zo'n roller is natuurlijk heerlijk, maar daarmee is het nog geen plug and play zeil...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 29 sept 2018 08:13 #983123

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Zeker meer bereik met een spi (en meer power, en beter trimbaar), maar hoe groter de spi wordt, deste lastiger/zwaarder qua handling (zeker solo zeilend..). Gennaker op furler vergt veel minder aan inspanning, maar geef ook minder snelheid en minder breed inzetgebied. Het mooie: een koper kan zelf kiezen waar hij/zij voor gaat :) .
Laatst bewerkt: 29 sept 2018 08:13 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 29 sept 2018 08:31 #983129

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
boarderbas schreef :
Zo'n roller is natuurlijk heerlijk, maar daarmee is het nog geen plug and play zeil...

Klopt het is constant keuzes maken, bij normale omstandigheden kun je die code zero gewoon aangeslagen houden, is n.l nog een heel werk om deze rietstengel in de zak te krijgen.

Elk voordeel heb z.n nadeel JC
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 29 sept 2018 08:34 #983130

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Intussen valt me uit de reacties op dat de bezitters van zo'n zeil heel tevreden zijn. Het lijkt veel "zeilplezier" te geven! Met wat aantekeningen natuurlijk:
Laten staan, beter van niet maar zo'n rolletje trek je zo in het gangpad aan de schoot terwijl je de val viert.
Veel voorlijkspanning nodig, waterstag, goede vallen/blokken, stijve boot.
Beperkt inzetbereik, niet zo hoog aan de wind, niet met wind van achter.

Sunday is er ook blij mee maar zijn er meer ervaringen van zeezeilers of kusthoppers die varen met zo'n zeil en daar iets over kwijt willen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl