Als ik daar op google vind ik niet veel ..
Kun je daar eens over uitwijden?
Dat is mijn eigen verzinsel en zal dus minder over te vinden zijn op google. Ik heb dat versinsel ook nog niet volledig in de praktijk kunnen testen dus geen garanties
Tijdens zeezeilen heb je voor minimaal 40-50% van de tijd licht weer tot zeer licht weer. De grens waarbij de motor bij ons aan gaat is als de zeilen beginnen te klappen door het rollen op de golven. Al trim ik dan soms een stagfok of grootzeil strak midscheeps om het rollen te dempen en probeer dan nog wat voortgang uit de andere zeilen te halen.
Als ik nu iets veel groters aan boord zou hebben, dan zou ik dus met minder wind door kunnen varen zonder de motor aan te hoeven.
Zoals het in onze situatie moet werken:
- 1 zeil doet alles: beperkt budget en beperkte opslagruimte aanboord.
- Vliegend hijzen zodat de HA op de roller kan blijven zitten.
- Groot bereik van aan de wind tot plat voor de wind en van 3 tot 10 knopen schijnbare wind.
- Hoeft aan geen enkele meetformule te voldoen.
- Moet makkelijk alleen te zetten en weg te halen zijn zonder dat de rest van de bemanning er wakker van word.
- Zetten en strijken moet snel gaan zodat je niet lang hoeft na te denken om de zak te voorschijn te halen.
In de ideale wereld heb je daar drie zeilen voor, een lichte genua die tot op dek doorloopt van ongeveer 140%, een vlakke reaching spinnaker en dan een flink volle running spinnaker. Drie zeilen is te veel voor het budget en de beschikbare opbergruimte, ook betekend dat meer werk op het voordek waardoor de bemanning wakker gehouden word. Vandaar dat ik al lange tijd aan het nadenken ben over 1 zeil dat alles kan, uiteraard kan dat ene zeil het minder goed dan de gespcialiseerde zeilen voor kleinere koersbereiken.
Idealiter kijk ik naar iets van 200m2, als het nog groter en dus zwaarder word, dan word het al wat lastiger om in je eentje over dek te slepen zonder iedereen wakker te maken. Zeilen waarvan de Mid-girth meer dan 50% is hebben flink wat bolling nodig om steun te krijgen, en die bolling is helaas ook de boosdoener voor het inleveren van hoogte aan de wind, en dat wil ik niet, want we varen zo'n 25 tot 30% van alle afstanden aan de wind.
Het zeil moet dus een mid-girth hebben van 50% of minder. Het enige wat ik kan bedenken om aan voldoende oppervlakte te komen is een "drifter" of "windseeker" die helemaal tot achterop de spiegel komt om voldoende oppervlak te halen (probeer die twee eens op google, dan vind je mogelijk wat meer. Voor aan de wind heb je niet het volle profijt van die oppervlakte, maar halve wind wel. Ruime wind en voor de wind moet er een spi boom in om hem vol te houden.
Optimaal is het op geen enkele koers, en als je wedstrijden vaart geeft het een handicap penalty van heb ik jou daar, maar volgens mij is dat het zeil met het grootste inzet bereik en dus de meeste brandstof/motoruren besparing.