Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Code zero of A0 beslommeringen

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 11:05 #982894

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27624
Baasklusje schreef :
holtere schreef :
wat mankeert er precies aan een gennaker op ruime koersen?
Helemaal niets maar ruimwinds moet het al flink waaien wil je voortgang maken en voldoende druk hebben om er geen kamelenkoers van te maken.
Het is de koers, niet het zeil zo te zeggen!

De oplossing daarvoor heet spinaker.....

Of eigenlijk: het gebruik van een boom?

Ik moet wel zeggen dat met al die mooie halfwinders, gennakers en code zero's van tegenwoordig het wel opvalt hoe weinig je nog een ordinair melkmeisje (genua I op de boom aan de ene en grootzeil aan de andere kant) ziet. Ik krijg vaak de indruk dat veel zeilers niet eens een boom aan boord hebben.

Mijn enige reden om een iets als een halfwinder o.i.d. aan te schaffen zou dan ook zijn om het gebruik van een boom uit te vermijden. Als daarvoor het grootzeil moet worden gestreken (zie foto Holtere) dan so be it.

Maar goed; ik ben slechts een sullige toerzeiler, natuurlijk, die bij een een bakstagwind van 5 bft en of meer het gewoon bij een enkele (flinke) genua houdt. Rompsnelheid is rompsnelheid, hè, zeker voor mijn boot..
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 11:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 11:10 #982897

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27624
holtere schreef :
En dat is omdat de gennaker wordt afgedekt door het grootzeil, of zo?
Een code zero heeft daar geen last van?
Nee, het recept is het ijzeren zeil aan of de "la voile Volvo" zoals de Fransen zeggen.
Heel ruim of voor de wind helpt alleen een spi en die willen we niet.

Maar wat is je doel? Rompsnelheid lopen bij windje 3 op ruime koersen?

Wordt je bij een code zero zoveel breder qua zeiloppervlak dan met een gennaker?

Ik zit net bij zeilmakerij De Vries te lezen dat een code zero eigenlijk vooral bedoeld is voor koersen van reachend tot aan de wind bij licht weer.

Ik geloof niet dat ik het nog helemaal begrijp.
Kom je nu voortstuwing te kort op ruime koersen of juist op halve tot aan de windese koersen?
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 11:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 11:13 #982899

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Aha volgens dit schema van North Sails staat er een code 55 op mijn schuit, komt mooi uit de spinnaker kan dan mooi het gat van achteren dichten.
northsails.com/sailing/en/products/code-sails

Het is een blijft een vliegend zeil dus geen aftrek vanwege een mega genua, ga toch kijken naar de mogelijkheden om een waterstag te monteren, zit nog wat ruimte bovenin dus kan er in de halshoek nog een takel worden geinstalleerd, dat is wat subtieler dan het CWS systeem die hoeft dan niet maximaal te leveren hetgeen bakken stroom kost, en tijdens de 200 mijls moet je zuinig zijn met stroom vandaar
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 11:13 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 11:15 #982900

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ben het zomaar grotendeels eens met BK :woohoo: en met BB :laugh:

Genoemde boot is gewoon een ouderwetse Genua zeiler. Daarmee is alles met enige performance te halen op de Genua. Tot bijna ruime wind aan toe. Een spietje erbij en je dekt de lange.

Jouw deklayout is hier al helemaal opgemaakt en niet zo als bij Hanse of Bavaria slechts voorzien van een kort railtje of overloopje voor de keerfok. Bij die boten zou ik het begrijpen als je een gerolde code-0 zou wensen. Tenminste, als je geen zin hebt om gaten in je dek te maken.


Bij overige boten die kunnen glijden of planeren snap ik het ook. Maar de first en dat soort typen is het mogelijk om het als bedacjt op te lossen en haal je bij windje drie altijd je rompsnelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 11:27 #982902

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
@ Jedre,

Je zit er inderdaad niet ver naast! Met een genua loopt het al gauw prima!
We hebben er eigenlijk altijd een HA op zitten en het idee voor een code zero ontstaat eigenlijk doordat je met een HA al gauw tekort komt, zeilen wisselen onderweg kun je vergeten en ook onder windje 3 wil je wel wat :lol:
De meeste tochten zijn tussen 12 en 6 uur dus je moet het doen met wat er op staat of het wisselen moet wel heel erg makkelijk gaan. Een code zero op roller kun je mee wegvaren en gewoon laten staan gebruikt of niet!
Klinkt verleidelijk in mijn oren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 11:29 #982903

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
Het wordt ook wel anders als je de diesel uit je boot sloopt. Dan worden de 3kn die je met een zuchtje wind nog kunt halen opeens relevant.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 11:31 #982904

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
holtere schreef :
Een code zero op roller kun je mee wegvaren en gewoon laten staan gebruikt of niet!

Dat is behoorlijk desastreus als je het vaak doet met een laminaat "ding"
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 11:33 #982906

  • Roos
  • Roos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
We varen zelf een code zero gemaakt van membraan op een selden roller.
Heerlijk zeil , dit jaar heel veel gebruikt bij licht weer.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 11:51 door Roos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 11:40 #982912

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27624
holtere schreef :
@ Jedre,

Je zit er inderdaad niet ver naast! Met een genua loopt het al gauw prima!
We hebben er eigenlijk altijd een HA op zitten en het idee voor een code zero ontstaat eigenlijk doordat je met een HA al gauw tekort komt, zeilen wisselen onderweg kun je vergeten en ook onder windje 3 wil je wel wat.

Eigenlijk is het probleem dus dat je zelfs bij windje 3 niet naar het voordek wilt om die HA uit de groef van de roller te trekken en er iets anders in te hijsen? Op een tocht van 6 tot 12 uur?
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 11:42 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 11:50 #982913

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
holtere schreef :
@ Sunday,
Heb je al eens overwogen om zo'n side-pole te knutselen om ruimer te kunnen varen?
Eerlijk gezegd wel ja... heb ook wel eens geëxperimenteerd met een uithaal lijntje over het einde van de giek. Aan de andere kant moet ik ook niet overdrijven; dat soort uitsteek palen zie je op VOR racers...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 12:02 #982916

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Sneaker schreef :
holtere schreef :
Ik vraag het nu aan mijn collega-zeilers :)

Dat lees ik ja. Maar wat zegt je zeilmaker?

PS: Wel grappig dat een A0 blijkbaar echt bestaat.. en niet alleen van 'mijn huis' af komt.. zoals ooit beweerd werd..
Zucht! Begrijpend lezen is moeilijk en dat zit diep kennelijk.. M’n hele punt daar was dat je beestjes namen kan geven én dat beestjes een anatomie hebben. Waarbij die twee niet perse hard verbonden zijn. Dat je dus los van wat voor naam je aan het beest geeft gewoon wilt weten over wat voor anatomie je het hebt.

Dat geldt hier wat mij betreft ook: Holtere wat zijn de specificaties? Zijn er windranges en / of een verhouding tussen onderlijk en middenbreedte vastgelegd? En zo ja, is er een verschil in windrange gegeven tussen beide opties? Of in vorm / maten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 12:10 #982920

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
Dat geldt hier wat mij betreft ook: Holtere wat zijn de specificaties? Zijn er windranges en / of een verhouding tussen onderlijk en middenbreedte vastgelegd? En zo ja, is er een verschil in windrange gegeven tussen beide opties? Of in vorm / maten?
Nee, helemaal niets hoor. Het is een eerste verkenning geweest om een indruk van de prijs en de mogelijkheden te krijgen. Geen wedstrijdzeil, ik zit nergens aan vast wat dat betreft.
Ik heb gevraagd naar een code zero (whatsoever) met in mijn hoofd tussen 5 en 16 knopen. koers rond de halve wind maar ook zeker enigzins aan de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 12:31 #982924

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
Eerlijk gezegd wel ja... heb ook wel eens geëxperimenteerd met een uithaal lijntje over het einde van de giek. Aan de andere kant moet ik ook niet overdrijven; dat soort uitsteek palen zie je op VOR racers...
Mmmh, wel leuk om te proberen. Een genua op de railing scheelt ook al veel. Die gedachte doortrekken naar een code achtige ligt dan wel voor de hand :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 13:25 #982933

holtere schreef :
Dat geldt hier wat mij betreft ook: Holtere wat zijn de specificaties? Zijn er windranges en / of een verhouding tussen onderlijk en middenbreedte vastgelegd? En zo ja, is er een verschil in windrange gegeven tussen beide opties? Of in vorm / maten?
Nee, helemaal niets hoor. Het is een eerste verkenning geweest om een indruk van de prijs en de mogelijkheden te krijgen. Geen wedstrijdzeil, ik zit nergens aan vast wat dat betreft.
Ik heb gevraagd naar een code zero (whatsoever) met in mijn hoofd tussen 5 en 16 knopen. koers rond de halve wind maar ook zeker enigzins aan de wind.

Onmogelijk met spidoek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 14:51 #982948

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
holtere schreef :
Nee, helemaal niets hoor. Het is een eerste verkenning geweest om een indruk van de prijs en de mogelijkheden te krijgen. Geen wedstrijdzeil, ik zit nergens aan vast wat dat betreft.
Ik heb gevraagd naar een code zero (whatsoever) met in mijn hoofd tussen 5 en 16 knopen. koers rond de halve wind maar ook zeker enigzins aan de wind.

Tot 5Bf halfwind of hoger ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 15:31 #982957

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
Onmogelijk met spidoek.
Ja, inmiddels begrepen...als, dan laminaat!
Tot 5Bf halfwind of hoger ?
Nee, met 5 tot 16 knopen denk ik wel aan 16 knopen op ruime koersen natuurlijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 15:53 #982961

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
kan je mij dat adres een PB -en van die carbon boom voor 150 euro . Ik heb direct interesse
Thanks
Roger
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 16:38 #982969

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
OOTG schreef :
kan je mij dat adres een PB -en van die carbon boom voor 150 euro . Ik heb direct interesse
Thanks
Roger

:laugh: Dat was een eenmalige aanbieding deze gebruikte carbon boom, spi bomen van carbon zijn binnen 5 minuten weg op MP, als je er eentje wil bemachtigen moet je diverse zoektermen gebruiken.

Deze eigenaar noemde zijn boom spi boom, en iedereen zit op spinnakerboom te zoeken.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 17:01 #982972

Baasklusje schreef :
Het aanbod 2018 van de grootste zeilmaker ter wereld, geen Ao bij:
Want grappig genoeg noemen ze die C0, ook wel Code0 genoemd. Die was door Paul Cayard en zijn cornuiten ontwikkeld nadat NS hun A en S benamingen hadden bedacht, dus kwamen ze op het idee om het gewoon Code 0 te noemen. Stteds vaker noemt men het gewoon een A0 omdat het alle karakteristieken van een A-zeil heeft maar bedoeld is om hoger aan de wind te varen dan de A1.

Terug naar de vraag van Holtere:
Nylon/polyester of laminaat.
Zoals altijd is het antwoord super simpel: hangt er vanaf.... ;)

Laminaat rekt minder dan het geweven doek. Als je zo hoog mogelijk aan de wind wilt varen moet je behoorlijk hard aan het zeil trekken, zo ook als je met redelijk veel wind door wilt varen, al lijkt 15 knopen ware wind me wel heeeeel erg veel voor een Code0 op ons soort bootjes. Dat word namelijk al snel 20 knopen schijnbare wind en dat is best een stevige bries voor zoveel zeil.

Enfin, terug naar het verhaal, als je situaties hebt waar je hard moet trekken aan het zeil dan krijg je rek, die rek vertaald zich in bolling en dat is iets wat je jusit niet wilt hebben.

In het kort dus:
Als je niet hard aan het zeil wilt/hoeft/kan trekken, dan is een weefsel (meestal polyester) meer dan voldoende en zul je het verschil met een laminaatje niet echt kunnen merken.
Pas als je echt super hoog wilt kunnen varen of met echt veel wind, dan zul je verschil beginnen te merken met een laminaat omdat die beter in staat is om vlaagjes en andere verstoringen om te zetten in snelheid in paats van helling en extra weerstand.

Dus, denk goed na onder welke omstandigheden je het wilt gebruiken en hoe vaak. Als die keer "hard er aan trekken" slechts zelden voorkomt kun je ook nog overwegen om een weefsel te gebruiken, die paar keer gaat het zeil niet stuk van. Als dat bijvoorbeeld maar 10% van de tijd die je dat zeil gebruikt voorkomt, dan moet je voor jezelf de overweging maken of dat beetje extra performance gedurende dat kleine window van gebruik de bijna dubbeleprijs waard id.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 17:05 #982974

boarderbas schreef :
Onmogelijk met spidoek.
Ben ik niet met je eens. Er is ook poyester spinnaker doek van 2.2 Oz, bijna iedere doekfabrikant maakt het. Als je dat voldoende opbouwd in de hoekversterkingen dan kun je daar prima een Code0 van maken voor boten tot zo'n 35 voet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 17:05 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 17:13 #982978

Voor 16 knopen aan de wind? Je weet beter. De nuance is pas later door de ts aangebracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 17:23 #982980

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
boarderbas schreef :
Voor 16 knopen aan de wind? Je weet beter. De nuance is pas later door de ts aangebracht.

Bestek la wel even borgen ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 17:24 #982981

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
Kan nu alleen maar zeggen dat 16 knopen aan de wind gewoon als onzin in mijn oren klinkt.
Ik zou zo'n ding willen varen tussen 5 en 16 knopen e.e.a. afhankelijk van de koers natuurlijk. Als je 8 knopen gaat met 3 knopen stroming mee dan blijft er nog 5 knopen over. 24 knopen dan :evil:
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 17:24 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 17:28 #982983

Nog steeds mogelijk. Heb je gezien wat de lemsteraken doen? En dan vooral die eenheidsklasse aken van Claassen jachtbouw? Die varen hun polyester lichtweerzeilen tot 24 knopen schijnbare wind en zo hoog als ze kunnen. Laminaten zijn verboden bij deze boten en die trekken er toch aanzienlijk harder aan dan Holtere ooit voor elkaar zou kunnen krijgen op zijn boot.

Met andere woorden, het blijft heel, maar een laminaat zou onder die omstandigheden beter presteren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 17:29 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 17:34 #982985

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Erikdejong schreef :
Die varen hun polyester lichtweerzeilen tot 24 knopen schijnbare wind en zo hoog als ze kunnen.

Klopt dat zijn pas schippers..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl