Baasklusje schreef :
Het aanbod 2018 van de grootste zeilmaker ter wereld, geen Ao bij:
Want grappig genoeg noemen ze die C0, ook wel Code0 genoemd. Die was door Paul Cayard en zijn cornuiten ontwikkeld nadat NS hun A en S benamingen hadden bedacht, dus kwamen ze op het idee om het gewoon Code 0 te noemen. Stteds vaker noemt men het gewoon een A0 omdat het alle karakteristieken van een A-zeil heeft maar bedoeld is om hoger aan de wind te varen dan de A1.
Terug naar de vraag van Holtere:
Nylon/polyester of laminaat.
Zoals altijd is het antwoord super simpel: hangt er vanaf....
Laminaat rekt minder dan het geweven doek. Als je zo hoog mogelijk aan de wind wilt varen moet je behoorlijk hard aan het zeil trekken, zo ook als je met redelijk veel wind door wilt varen, al lijkt 15 knopen ware wind me wel heeeeel erg veel voor een Code0 op ons soort bootjes. Dat word namelijk al snel 20 knopen schijnbare wind en dat is best een stevige bries voor zoveel zeil.
Enfin, terug naar het verhaal, als je situaties hebt waar je hard moet trekken aan het zeil dan krijg je rek, die rek vertaald zich in bolling en dat is iets wat je jusit niet wilt hebben.
In het kort dus:
Als je niet hard aan het zeil wilt/hoeft/kan trekken, dan is een weefsel (meestal polyester) meer dan voldoende en zul je het verschil met een laminaatje niet echt kunnen merken.
Pas als je echt super hoog wilt kunnen varen of met echt veel wind, dan zul je verschil beginnen te merken met een laminaat omdat die beter in staat is om vlaagjes en andere verstoringen om te zetten in snelheid in paats van helling en extra weerstand.
Dus, denk goed na onder welke omstandigheden je het wilt gebruiken en hoe vaak. Als die keer "hard er aan trekken" slechts zelden voorkomt kun je ook nog overwegen om een weefsel te gebruiken, die paar keer gaat het zeil niet stuk van. Als dat bijvoorbeeld maar 10% van de tijd die je dat zeil gebruikt voorkomt, dan moet je voor jezelf de overweging maken of dat beetje extra performance gedurende dat kleine window van gebruik de bijna dubbeleprijs waard id.