Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Code zero of A0 beslommeringen

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 18:04 #982993

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
Kapiteinmomo schreef :
Erikdejong schreef :
Die varen hun polyester lichtweerzeilen tot 24 knopen schijnbare wind en zo hoog als ze kunnen.

Klopt dat zijn pas schippers..

Tsja echte mannen. :lol:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 18:06 #982994

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Klopt. Dat kan ik een roller. Waarom ik het aanhaal is omdat het mogelijk wat weinig value for the money voor jouw boot is.
Maar, toegegeven, dat is ook vanuit mij persoon gezien. Ik wissel dan namelijk wel en ja dat neemt een kwartiertje tijd. Maar dat hoort voor mij ook bij de hobby.

Anders gezegd, er is voor elke keuze wat te zeggen. Met jouw argument kan ik de wens begrijpen.
Objectief gezien is het een feit dat de code-0 voor oa jouw soort boot (dus de meeste) niet toevoegd op gebied van performance. Je kan voordeliger investeren in een mooie garderobe genua's.

Als je met jouw vraag toch voor een code-0 wilt gaan, dan is laminaat de enige juiste.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 18:12 #982996

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1416
Kapiteinmomo schreef :
OOTG schreef :
kan je mij dat adres een PB -en van die carbon boom voor 150 euro . Ik heb direct interesse
Thanks
Roger

:laugh: Dat was een eenmalige aanbieding deze gebruikte carbon boom, spi bomen van carbon zijn binnen 5 minuten weg op MP, als je er eentje wil bemachtigen moet je diverse zoektermen gebruiken.

Deze eigenaar noemde zijn boom spi boom, en iedereen zit op spinnakerboom te zoeken.

Dat zijn de mooiste advertenties zo heb ik eens mooi setje valstoppers van het LewNar gekocht. En maar weer on topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 18:21 #982998

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18169
Grappig de rant die de gennaker in dit draadje over zich heen krijgt. Het strookt in ieder geval niet met mijn ervaringen daarmee, ik vaar met mijn gennaker-op-furler met licht weer met een AWA van pakweg 60 graden tot plat voor de wind. Dit laatste dan wel met hulp van de (telescopische) spiboom, anders wordt het niets. Aan de wind is het niet heel erg effectief meer, maar het vaart wel. Wij gebruiken de gennaker dus best vaak, al is voor aandewindse koersen een Code-0 ongetwijfeld efficiënter.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 19:03 #983008

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Baasklusje schreef :
Het aanbod 2018 van de grootste zeilmaker ter wereld, geen Ao bij:


northsails.com/sailing/en/loft...ce-sail-selection-a0
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 19:19 #983013

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
Onmogelijk met spidoek.
Ben ik niet met je eens. Er is ook poyester spinnaker doek van 2.2 Oz, bijna iedere doekfabrikant maakt het. Als je dat voldoende opbouwd in de hoekversterkingen dan kun je daar prima een Code0 van maken voor boten tot zo'n 35 voet.

Code Zero: laminaat of membraan, eens met Bas. A0 kan ook polyester spidoek, eens met Erik.
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 19:20 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 19:27 #983016

Voor boten met een relatief klein richtend moment (zoals dat van de topic starter) kun je ook de Code0 nog prima van polyester maken. Je hebt alleen een kleine afname in efficienty als je het zeil zwaar belast, maar die omstandigheden komen bijna nooit voor tijdens normaal toer gebruik.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 19:31 #983019

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Erikdejong schreef :
Voor boten met een relatief klein richtend moment (zoals dat van de topic starter) kun je ook de Code0 nog prima van polyester maken. Je hebt alleen een kleine afname in efficienty als je het zeil zwaar belast, maar die omstandigheden komen bijna nooit voor tijdens normaal toer gebruik.
En
Nee Erik, een echte Code Zero maak je niet van polyester geweven materiaal, vind ik. Tuurlijk, het kan (nylon kan ook) maar het heeft dan nog weinig met een code zero en prestaties die je mag verwachten te maken. Ik wil het je via pb wel laten zien, hoe het polyester en dus flying shape dan vervormd. Wel eens dat veel cruisers daar geen fuck om geven, als ze maar een code zero hebben. Om vervolgens ook nog te roepen dat het super hoog vaart bij 15 knopen :-)
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 19:35 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 19:35 #983020

Ik heb er een stuk of 14 gemaakt voor kleinere boten en met sommige van deze ook zelf mee gezeild. Het is een flinke kosten besparing en het werkt onder bijna alle omstandigheden, uiteraard meot de boot niet al te groot zijn. En moet je ze niet met 12% hoekversterkingen willen werken, dan gaat het inderdaad niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 19:41 #983021

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Erikdejong schreef :
Ik heb er een stuk of 14 gemaakt voor kleinere boten en met sommige van deze ook zelf mee gezeild. Het is een flinke kosten besparing en het werkt onder bijna alle omstandigheden, uiteraard meot de boot niet al te groot zijn. En moet je ze niet met 12% hoekversterkingen willen werken, dan gaat het inderdaad niet.

Kleine boten tot 22-24 ft wellicht. zal ik eens uitrekenen. Alles boven de 30.. gewoon niet eens willen. Dat het kan betekent niet dat het ook een duurzaame oplossing is.ik kan simpelweg zien wat vervorming doet. Dat is huge bij polyester geweven materiaal. Of je moet het windbereik op max 8kn zetten (je wilt 15kn tws wel halen eigenlijk) . In praktijk zie ik klanten 99.9% ver over de grens gaan.. "omdat het zoveel power en hoogte geeft"
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 19:48 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 19:48 #983024

Ik ben met je eens dat er grenzen aan zitten. Die worden vooral bepaald door het richtende moment van de boot in kwestie. 30 voet lijkt me inderdaad ook een goede grenswaarde als nattevinger. Al zal een mini 650 mogelijk meer richtend vermogen hebben dan een 34 voeter met midzwaard en binnenballast. Dus mogelijk zou ik het niet op een mini 650 durven doen, maar wel op een 34 voeter, zeker als daar ook nog eens de windlimiet gerespecteerd word.

Holtere, de topic starter, vroeg naar materiaal keuze vanwege het eneorme prijsverschil. Hij heeft een windbereik opgegeven waarvoor ik het hoogstwaarschijnlijk zou overwegen vanuit een zeilmakersoogpunt want zijn boot valt nog binnen de grenswaarden van polyester doek. Zowel kwa grootte als kwa windbereik.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 19:53 #983029

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Voor zijn boot.zou ik het ook niet doen. Met 16 knopen kan hij hem nog in een behoorlijke reach voeren.
Maar echt toevoegen op zijn boot? Ik ben oprecht van mening dat het tot 9 a 10 knopen toevoegd en daar boven niet.

Voor een mini 650 is polyester of nylon geweven een no go.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 19:53 #983030

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Erikdejong schreef :
Holtere, de topic starter, vroeg naar materiaal keuze vanwege het eneorme prijsverschil. Hij heeft een windbereik opgegeven waarvoor ik het hoogstwaarschijnlijk zou overwegen vanuit een zeilmakersoogpunt want zijn boot valt nog binnen de grenswaarden van polyester doek. Zowel kwa grootte als kwa windbereik.

Je kan het gewoon uitrekenen als zeilmaker. Dat zou de doorslag moeten geven (vandaar mijn vraag: wat zegt je zeilmaker) . Eens dat het per boot en zeiler verschilt, al blijf ik zeggen dat een goede code zero, die tot 15kn tws gebruikt wordt, veel beter af is met laminaat of membraan. Maar de prijs is dan anders. Ik snap volkomen dat het een compromis kan worden bij veel cruisers.
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 19:54 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 19:55 #983032

Jedre schreef :
Voor zijn boot.zou ik het ook niet doen. Met 16 knopen kan hij hem nog in een behoorlijke reach voeren.
Maar echt toevoegen op zijn boot? Ik ben oprecht van mening dat het tot 9 a 10 knopen toevoegd en daar boven niet.
zelfs met 9 tot 10 knopen wind aan de wind zal Holtere hem hoogst waarschijnlijk niet meer kunnen houden op zijn First 36S7. Zodra je wat weg valt nemen de krachten zo gigantisch af dat 20 knopen ook geen probleem meer is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 19:59 #983034

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Erikdejong schreef :
Jedre schreef :
Voor zijn boot.zou ik het ook niet doen. Met 16 knopen kan hij hem nog in een behoorlijke reach voeren.
Maar echt toevoegen op zijn boot? Ik ben oprecht van mening dat het tot 9 a 10 knopen toevoegd en daar boven niet.
zelfs met 9 tot 10 knopen wind aan de wind zal Holtere hem hoogst waarschijnlijk niet meer kunnen houden op zijn First 36S7. Zodra je wat weg valt nemen de krachten zo gigantisch af dat 20 knopen ook geen probleem meer is.

Schaf dan een Genua aan die exact gemaakt en ontworpen is op je gewenste tws/twa! Ben je goedkoper uit, iets minder hoogte maar breder bereik (in meeste gevallen). Maar dan heb je aan 1 Genua niet genoeg uiteraard..
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 20:04 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:04 #983037

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
Schaf dan een Genua aan die exact gemaakt en ontworpen is op je gewenste tws/twa! Ben je goedkoper uit, iets minder hoogte maar breder bereik (in meeste gevallen)
Ik ben dat wel met je eens maar die code draai ik in wanneer nodig (lees: wat meer wind) en vaar verder op de HA.
Dat is tenminste de gedachte erachter!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:06 #983038

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
holtere schreef :
Schaf dan een Genua aan die exact gemaakt en ontworpen is op je gewenste tws/twa! Ben je goedkoper uit, iets minder hoogte maar breder bereik (in meeste gevallen)
Ik ben dat wel met je eens maar die code draai ik in wanneer nodig (lees: wat meer wind) en vaar verder op de HA.
Dat is tenminste de gedachte erachter!

Als dat je doel is, prima. Bestellen die code zero! Laat je geld maar rollen!;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:06 #983039

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
holtere schreef :
.... die code draai ik in wanneer nodig (lees: wat meer wind) en vaar verder op de HA.
Dat is tenminste de gedachte erachter!

Dat geldt voor mij ook zo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:07 #983040

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Erikdejong schreef :
Jedre schreef :Voor zijn boot.zou ik het ook niet doen. Met 16 knopen kan hij hem nog in een behoorlijke reach voeren.
Maar echt toevoegen op zijn boot? Ik ben oprecht van mening dat het tot 9 a 10 knopen toevoegd en daar boven niet.zelfs met 9 tot 10 knopen wind aan de wind zal Holtere hem hoogst waarschijnlijk niet meer kunnen houden op zijn First 36S7. Zodra je wat weg valt nemen de krachten zo gigantisch af dat 20 knopen ook geen probleem meer is.

Ik heb het nooit over aan de wind gehad. Vanuit mijn perspectief kan een een code 0 niet aan de wind. Alleen een echt upwind zeil kan aan de wind en de code 0 is geen upwind zeil .

Ik heb het over een reach. En met 16 knopen denk ik dat hij hem nog houden kan in een reach van 90 grd.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:07 #983041

Sneaker schreef :
Schaf dan een Genua aan die exact gemaakt en ontworpen is op je gewenste tws/twa! Ben je goedkoper uit, iets minder hoogte maar breder bereik (in meeste gevallen). Maar dan heb je aan 1 Genua niet genoeg uiteraard..
Hij heeft al aangegeven dat hij liever niet de HA van zijn roller afhaalt om deze te wisselen voor een grote genua.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:08 #983042

Jedre schreef :
Ik heb het over een reach. En met 16 knopen denk ik dat hij hem nog houden kan in een reach van 90 grd.
Met een dergelijke windhoek vallen de krachten op het doek best mee, het is als je 60 graden gaat varen dat het een ander verhaal word. Dat heb ik voor het gemak even aan de wind genoemd omdat dit het hoogste is wat je met een dergelijk zeil kunt bereiken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 20:09 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:12 #983043

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Erikdejong schreef :
Jedre schreef :
Ik heb het over een reach. En met 16 knopen denk ik dat hij hem nog houden kan in een reach van 90 grd.
Met een dergelijke windhoek vallen de krachten op het doek best mee, het is als je 60 graden gaat varen dat het een ander verhaal word. Dat heb ik voor het gemak even aan de wind genoemd omdat dit het hoogste is wat je met een dergelijk zeil kunt bereiken.

Op een cruising boot? Met 2 man aan boord? Maak daar maar 80 van. Die 60 haal je bij heeeeeeel licht weer wellicht. Ik ken de verhalen ook hoor van cruisers die 55 varen bij 12tws.. met maxikote.. Erik, de flying shape (deformatie) is gewoon uit te rekenen. Vandaar mijn eerste vraag: wat zegt je zeilmaker...
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 20:16 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:13 #983044

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Eens over de krachten. Maar niet in combinatie met de snit.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:14 #983045

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ware windhoek van 60 is inderdaad hoog. Bij 8 knopen haalde de mini net aan 70.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero of A0 beslommeringen 28 sept 2018 20:15 #983047

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
3 zeilmakers in de loopgraven, dit gaat nog even duren ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl