trotti schreef :
Erikdejong schreef :
Sons schreef :
Deze opmerking viel mij op Erik, omdat ik dit bij de levering van mijn zeilen ook niet gehoord heb. Is het gebruikelijk dat je een inzeil/ zeil advies krijgt bij je zeilen?
Een maximale windsnelheid behoord vermeld te worden door je zeilmaker, al ben ik me er van bewust dat veel zeilmakers dat niet doen. Overbelasten betekend snel de vorm eruit trekken.
Wat betreft inzeilen: dat is niet nodig, gewoon normaal gebruiken en met name in het begin moet je er voor zorgen dat een zeil niet te veel klappert. Sowiezo verstandig om klapperen te vermijden, maar met name in eht begin is dat wat belangrijker.
Is dat laatste niet al een beetje tegenstrijdig? Niet inzeilen, maar wel in het begin klapperen vermijden...
En voor BB: hoe bepaal je nou dat het 11 knopen waait (en niet 12 of 10 of 11,5... zo nauwkeurig zijn de windmeters volgens mij niet, zeker niet als je niet regelmatig calibreert...
Groeten,
Johnnie
Zo precies komt het niet. Doekgewichten komen ook niet met zo'n hoge resolutie.
Als het heel constant waait en het water vlak is, dan blijft hij soms tot 13 staan. Is het weer onstuimig, dan gaat gewoon de heavy er op.
De heavy heeft er wel eens met 24 knopen op gestaan in een bui. Dan zeil ik niet meer hoog aan de wind maar gaat er een knik in de schoot. Ik vaar dan met het voorlijk killend. Zo beperk je de krachten op het zeil en houdt je de boel heel (in vorm).
Het is overigens mijn observatie dat zeilklapperen véél te normaal is. Nu weet ik wel dat de leidraad voor zeilers vol staat met plaatjes van klapperende zeilen in maneuvres, maar op een jacht met mooie zeilen is klapperen niet nodig. Ik stel wel eens dat bij een mooi laminaatje het een euro per klapper kost. En dat is bij een filmloos laminaat misschien zelfs bescheiden bij fel klapperen. Dacron lijkt er niet veel onder te leiden, want je ziet er niks aan, maar je klappert al snel het mooie er vanaf hoor.